Welk materiaal kunnen we gebruiken?


aquaboy.

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2023
Berichten
99
Leeftijd
14
Dag iedereen,

Voor STEM moesten we eerder een serre maken. Ik heb in de klas een aquarium mogen opstarten. Onze leerkracht wil dat we deze 2 projecten samenvoegen. Hij wil dat we ongeveer de helft van de serre gebruiken als externe filter. Maar ik weet niet goed welk materiaal we mogen gebruiken als want van die serre. Hij zou gewoon hard hout gebruiken dat water bestendig is. We hadden nu betonplex gezien maar ik denk dat dat stoffen vrijlaat na een tijd tenzij je het behandeld met producten, maar dit zou ik het liefst vermijden. We zoeken materiaal dat we zonder te behandelen kunnen gebruiken. Weten jullie welk materiaal we kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!
 
En hoe groot moet die filter dan zijn? Is het de bedoeling dat er dan planten in de filter komen aangezien die in een serre moet komen? Maar betonplex zou ik nu ook niet echt gebruiken.
 
En hoe groot moet die filter dan zijn? Is het de bedoeling dat er dan planten in de filter komen aangezien die in een serre moet komen? Maar betonplex zou ik nu ook niet echt gebruiken.
De filter zou ongeveer 20 liter zijn, maar ik denk dat hij de interne filter wel nog wil blijven gebruiken, dus er zouden dan 2 filters zijn.
Er zouden planten of steentjes of andere natuurlijke dingen worden gebruikt.
 
Van welk materiaal is die serre? Als die van glas is, dan kit je de glasnaden dicht met aquariumkit en dan ben je ongeveer klaar.
 
Het is een houten serre met glas. Ik weet dat het niet echt een serre effect gaat hebben en dat de serre niet veel gaat opwarmen. Het idee is dat we met de klas op de maan zijn en dat we daar groenten moeten kweken. Ik denk dat hij ons vooral wil leren bouwen en programmeren.
 
Als je toch echt naar hard hout wilt: Azobe, padoek of zelfs eik. Azobe wordt gebruikt voor sluisdeuren dus kan wel een stootje hebben 😋. ( Azobe en padoek zijn wel giftig dus pas op met splinters )

Maar je zou ook naar plexiglas kunnen gaan.
 
Als je toch echt naar hard hout wilt: Azobe, padoek of zelfs eik. Azobe wordt gebruikt voor sluisdeuren dus kan wel een stootje hebben 😋. ( Azobe en padoek zijn wel giftig dus pas op met splinters )

Maar je zou ook naar plexiglas kunnen gaan.
Zou eik na een tijd het water niet doorlaten? En is er geen kans dat daar schimmel op komt?
 
De vraag dan is na hoeveel tijd het water mag doorlaten? Eik heeft een duurzaamheids klasse van 2 ik denk dat de betonplex al lang weggerot is voor dat de eik het begint te begeven. Het enigste gaan de naden zijn.

Welk hout je ook gaat kiezen. Aan de water lucht lijn is er altijd een kans op schimmel.

PS ook eik werdt vroeger gebruikt voor sluisdeuren.
 
Bedankt voor de reacties ik zal de reacties aan m’n leerkracht tonen en eventueel kan ik nog een plastieken folie over het hout hangen dan laat het geen water door en schimmelt het ook minder rap.

Ps sluisdeuren zijn interessant
 
Hier doen ze je alles voor als je het mooi rond wil maken. ( Dat gaan dan zeker extra punten zijn ;))



Of het er nu een filter met water in doet, wijn of wiskey of een andere drank. Het moet ook jaren water dicht zijn.
 
Hier doen ze je alles voor als je het mooi rond wil maken. ( Dat gaan dan zeker extra punten zijn ;))


Of het er nu een filter met water in doet, wijn of wiskey of een andere drank. Het moet ook jaren water dicht zijn.
Ja, maar dat waterdichte komt doordat hout uitzet als het nat wordt. Daardoor trekken de naden dicht. Boten van onbehandeld hout zinken voordat ze waterdicht zijn.
Je kunt eventueel de houtnaden dichtlakken met epoxyhars.
 
Bedankt voor de reacties ik zal de reacties aan m’n leerkracht tonen en eventueel kan ik nog een plastieken folie over het hout hangen dan laat het geen water door en schimmelt het ook minder rap.

Ps sluisdeuren zijn interessant
Zeg maar ook aan je leerkracht dat er mbv wat nu heet ,,permacultuur,, easyer / handiger practicums zijn mee te laten.
 

Terug
Bovenaan