Welk materiaal zelfbouw meubel 200x70x70


RoelHG

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 juli 2016
Berichten
694
Locatie
Den Bosch
Beste mensen,

Ik wil een start gaan maken met het bouwen van mijn meubel voor mijn Aquarium welke de afmetingen 200x70x70 zal krijgen. Nu ben ik even op zoek naar het beste materiaal welke dit gewicht straks incl water kan dragen. Ik heb het eea gelezen over vurenhout 44x44 maar dit zijn voornamelijk berichten voor 2010.

Kan iemand mij adviseren in welke materiaal ik hiervoor het beste kan gebruiken. Ik wil graag eerst een skelet bouwen en deze daarna buiten afwerken met hoogglans mdf. Ik lees veel over dat het voornamelijk de techniek/balans is om de balans te krijgen maar dat zit wel goed. Ik ben hiervoor ook netjes een tekening aan het maken dus die zal ik later plaatsen.

Al het advies is welkom! Bedankt!
 
Zou hem van Multiplex 18 mm maken.
Maak je eerst een kast, en die ga je intimmeren.
Kan je met lichter hou ook werken.
www.google.com /aquarium onderkast maken
 
Ik wil alles gaan afwerken met hoogglans dus ga eerst het frame bouwen. Nu heb ik heeeeel toevallig nog mijn oude stalen frame van toen ik nog aan aquarium had welke 150x50x50 is dus die kan ik mooi als middenpunt gebruiken voor het nieuwe aquarium en daar om heen bouwen! Heb ik gelijk een hele stevige ondergrond en rust het grootste gedeelte van het aquarium op het stalen frame!
 
Dat frame kan je alleen gebruiken als die echt voldoende draagvermogen heeft. Ik heb ook ooit eens een zwaarder aquarium op een frame gezet dat ik al had.
Gevolg na enige tijd: lekkage net boven de bodem aan de achterkant. Het spoot er toen uit met alle gevolgen van dien....
Ik heb een nieuwe tafel toen laten maken bij een staal constructiebedrijf , gepoedercoated, en zag gelijk het verschil in kwaliteit van werk van professionals en aardige amateurs.
Je aquarium van 200x70x70 heeft een veeeeeel groter gewicht dan eentje van 150x50x50.

Succes met de bouw van je meubel.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hallo Jos,

Bedankt voor je reactie! Het stalen (roestvrijstaal) frame dat ik heb is gemaakt (materiaal en constructie) welke op het werk van mijn vader word gebruikt voor het plaatsen van bakkerij machines en zou een gewicht kunnen dragen van 2000KG in dit formaat en deze constructie. Daarbij bouw ik er nog een heel frame omheen dus ga ervan uit dat mijn vader weet waar hij het over heeft haha! Toch bedankt voor je reactie want moet er inderdaad rekening mee houden dat het gewicht velen malen groter is vandaar ook de uitbreiding van het frame om alles extra te verstevigen, het aquarium zal dus rusten op het algehele frame en niet alleen op die van 150x50x50.

Gr,
Roel
 
Je hebt dus al een goed professioneel frame.

Voorkomen is beter dan dweilen.....hele maal als je 1000 liter water in je aquarium hebt.

Ik ben benieuwd naar de foto's.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
je oude frame is te smal voor je nieuwe bak
zorg voor een stabiele rechte ondergrond waar de bak volledig ondersteunt wordt.
vaak gaat het fout door dat de zaak niet waterpas staat.
veel frames zeker die je tegen komt op Google zijn sterk overdreven qua sterkte.
je ziet balk construkties voorbijkomen waar bij je gerust een olifant op kan laten zitten.
ook hier zijn het forum zijn legio voorbeelden waarvan je denkt mijn god wat moet daar op komen te staan een huis of zo.
als je naar bv het kastje van juwel rio 400 kijkt kan 1200 kilo aan en is niet meer als 8 planken en twee deurtjes.
martiaal keuze multiplex 18 mm al dan niet watervast verlijmd.
zorg voor voldoende ondersteuning van het blad waar de bak komt op te staan door voldoende staanders te plaatsen.
en klaar is het.
heb zelf net een kast gemaakt voor een vergelijkbare bak.
kijk maar in mijn foto album.

groet

jaap
 
As je dat frame goed omtimmert en parkert, en je leg bovenop een 32 mm deurmaat 200 x 70 x 70.
Zie ik het wel zitten, MAAR het mag beslist niet schranken, ander klapt hij in elkaar.

Kan je het frame laten zien? Roel? met een foto,he.!
 
Me vader zal het frame 1 deze dag langsbrengen dus zal dan even foto's maken en deze plaatsen! Omdat het frame inderdaad te klein/smal is wil ik hier bovenop een multiplex plaat plaatsen van 18mm/32mm en alle punten te voorzien van een stevige paal. Ik kan natuurlijk ook altijd even vragen of mijn pa een nieuwe kan maken op zijn werk met de juiste afmetingen want de bioloog moet er ook nog onder en daar moet ruimte voor zijn.
 
Zou geen palen doen.

Versterk dan de randen, Met 3 x 10 cm. onder e 32 mm. Tegen doorzakken.

Net als en tafel. Als het frame sterk genoeg is.
Maar, eerst eens kijken.
Nu slag in de lucht.
 
Goeie tip! Net ons pa gesproken en kan helaas geen nieuwe meer laten maken maar hij komt vanavond even het frame brengen en dan overleg ik even hoe en wat.... Ik zal zsm even foto's plaatsen!

Dit is niks dan? Vurenhout 100x100
vurenhouten-balken-100-x-100-image-2.jpg
 
tja is wel een oversteek van 20 cm in de breedte en 50 cm in de lengte
is een behoorlijke afstand zelfs voor een dikte van 32mm als de plaat gaat bollen dan heb je water
zou zelf het risico niet nemen

groet

jaap
 
Dat is idd een oversteek alleen zal dit dus aan elke kant 10cm zijn en in de lengte 25cm! Daarbij komen er op de hoek van elke punt van het aquarium extra verstevigingen als op alle hoeken van het algehele meubel incl wat extra. Het is allemaal in principe als zelf een ondermeubel maken alleen is mijn geraamte deels van RVS dus er zal genoeg ondersteuning geplaatst worden waar nodig.

Ik zal zsm even foto's maken en een tekening zodat het wellicht duidelijker is haha!
 
flipper34 zei:
tja is wel een oversteek van 20 cm in de breedte en 50 cm in de lengte
is een behoorlijke afstand zelfs voor een dikte van 32mm als de plaat gaat bollen dan heb je water
zou zelf het risico niet nemen

groet

jaap

Hoe moet die plaat gaan bollen? Als er overal druk op staat?
 
Zojuist een goed gesprek met ons pa en we gaan een compleet nieuw frame bouwen van betonflex, vurenhout 100x100 en vurenhout 50x100. Ik zal morgen even een tekening maken van hoe het eruit zal komen te zien!
 
Had je hier al gekeken? www.google.com .aquarium onderkast maken

Zie je veel , ook misschien ideeen.
 
Jazeker! Bedankt voor je tip! Daar heb in deels de constructie vandaan dus dat komt zeker goed! Word een stevige constructie!
 
Mooi, ben benieuwd, Roel.
 
Nogmaals bedankt voor je nuttige tips en info! Ik zal
Gelijk eens gaan zoeken waarmee ik het eea kan beschermen tegen vocht maar heb al het eea gelezen over nano coating dus even in verdiepen!
 
RoelHG zei:
Zojuist een goed gesprek met ons pa en we gaan een compleet nieuw frame bouwen van betonflex, vurenhout 100x100 en vurenhout 50x100. Ik zal morgen even een tekening maken van hoe het eruit zal komen te zien!
en jawel daar gaan er weer 1
maak je je frame niet zwaarder als je bak en waarom betonplex
lijk me zonde van het geld

succes en groet

jaap
 
Ik heb geen idee wat vurenhout weegt maar kan me niet voorstellen dat als ik het frame van vurenhout maak dat deze 1000KG gaat wegen? En aangezien ik nog het eea aan het uitzoeken ben weet ik niet precies het verschil tussen betonplex en multiplex :sorry: en dus ook geen idee wat het gewicht ervan is. Ik wil wel een degelijk blad zodat deze ten alle tijde waterpas blijft staan.

Wat is jou advies in deze dan? (Ik zie namelijk dat er ontzettend veel vurenhout/Multiplex/betonplex word gebruikt voor het bouwen van een onder meubel)

En natuurlijk ook jij bedankt voor je antwoord/tips.
 
Multiplex en betonplex bestaan beide uit verschillende dunne lagen hout die op elkaar gelijmd zijn. Betonplex heeft Adam de buitenkant een zwarte water afstotende laag, is watervast verlijmd en is zeer sterk. Daarom wordt het veel in de bouw gebruikt.
Bij multiplex heb je watervaste multiplex ( in verschillende diktes maar ook multiplex dat niet watervast is. In een vochtige omgeving laten de lijmlagen dan los.

Multiplexplatenworden verkocht in afmetingen van 244x122cm ( en 122x61) en betonplex in platen van 250x125cm.
Voor multiplex kan je terecht in de bouwmarkt, voor betonplex bij de houthandel en soms bij een bouwmarkt.

Vurenhout wordt in o.a. bouwmarkten verkocht in standaardafmetingen en kan noesten hebben. Balken worden vaak als bundel verkocht, geschaafd of ongeschaafd. Bij vurenhout is het zo dat het lang niet altijd recht is, dat het kan werken ( krom trekken) en vrij zacht is.
Bij een houthandel zijn voldoende alternatieven voor vurenhout en is meer mogelijk qua afmetingen.

De firma AquaX design in Kampen maakt aquaria van betonplex. Daarvoor laten zij in het buitenland speciaal betonplex maken met een extra dikke zwarte laag aan de buitenkant.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos,

Wederom bedankt voor je toevoeging. Ik zal eens naar een houthandel rijden en daar wat meer navraag doen over wat hun adviseren ipv vurenhout/betonplex!
 
wat Jos al aangeeft vurenhout is meestal niet recht of gaat krom trekken bij droging
wat betonplex betreft prima martiaal voor bijvoorbeeld een bovenblad daar zie je het ook regelmatig voor gebruikt worden
is niet echt makkelijk ar te werken in kleur
dus niet echt geschikt als kast hout zeker als je hem strak af wil lakken of je moet van de donkerbruine kleur houden
mijn idee pak watervast verlijmd multiplex bouw daar je kast mee op en voor het boven blad de genoemde betonlpex
balken constructie is niet echt nodig als je maar voor voldoende ondersteuning van het boven blad zorg en een stevige achterwand

groet

jaap
 
hallo Jaap,

Daar heb je gelijk in alleen zal ik de kast niet gaan aflakken dus ik zal eerst een frame moeten bouwen omdat het frame afgewerkt gaat worden met Hoogglans witte platen, vandaar dat ik een balken constructie wil ipv een kast bouwen.

Bedankt voor de info!
 
Zojuist contact gehad met de houthandel en hun geven aan dat vurenhout 100x100 goed zijn kunnen maar dat ze eikenhout of douglashout ook kunnen adviseren maar als jullie al aangeven dat vurenhout niet altijd recht is en krom kan trekken doe ik dat natuurlijk liever niet. Wat zou dan de beste keus zijn.... Eikenhout of Douglas hout? Ik weet dat eiken wel ontzettend sterk is maar ken douglas hout niet.
 
oeps dubbel
 
duidelijk RoelHG
die hoogglans witte platen wat voor materiaal is dat
wat je balken betreft die hoeven nu echt geen 100x100 mm te zijn kan ook met minder toe
daarnaast als je de mogelijkheid hebt ga dan naar een timmerman of houthandel de beschikt over een vlak vandiktebank
kun je mooi de balken recht laten schaven

Douglas hout https://www.douglashout.nl/douglashout

groet en succes

jaap
 
Hoogglans witte platen zijn van MDF.

Thnx... ik ga ermee aan de slag! Kent er iemand toevallig nog een mooie programma om het frame te tekenen op een macbook of Windows systeem? Dan kan ik even een tekening maken incl de afmetingen!
 
Ik heb een aquarium en bijpassend meubel van Aqualantis.
Geen balkenconstructie er onder maar een meubel van plaatmateriaal. Er is zijn ook Hdf platen te krijgen die je zelf van een kleur kan voorzien en die gemakkelijk te verwerken zijn.
Ik vraag me voor jouw aquarium af wat het prijsverschil is tussen een professioneel gepoedercoated frame gemaakt door een staal constructiebedrijf en een balkenframe. Daar zal je namelijk verbindingen moeten maken/ frezen om het voldoende sterk te maken zonder dat het lomp wordt.

Fullmaster heeft jaren terug ook een forse bak in zijn huis geplaatst en daaronder een houten frame gemaakt. Dat topic is vast snel gevonden. Je kan dan kijken wat jij er van vindt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Voor een 2meter bak is best een goede ondersteuning nodig, liever iets te sterk dan 1 newton te licht met alle gevolgen van dien.
Zoals Jos al zij, veel verbindingen maken in de vlakken.
 
Ik zal eens gaan bekijken wat een RVS frame kost maar denk dat dit een stuk hoger in de kosten zal lopen als een constructie van hout maar dat weet ik dus nog niet.... en stiekem.... vind ik het veel leuker om iets van hout te bouwen ook al gaat me dat wat meer kosten haha! Maar het belangrijkste is inderdaad, dat het meubel stevig is er niks met de vissen kan gebeuren!
 
kom zeg nu niet overdrijven zo veel weegt het geheel nu ook weer niet
de bak zelf weegt bij 12 mm glas 209 kilo met water 1189 doe daarbij wat bodem vulling ga 100 kg + hout ga uit van zon 1350 kg
dus zo overdreven hoeft het niet te zijn
maar goed dat terzijde
even over Douglas hout wordt meestal buiten toegepast ivb ruik en hars uitloop
daarnaast heeft mdf de nijging gauw te zwellen als het vochtig wordt moet dus wel goed beschermt worden vooral de kopse kanten
en jos heeft wel een punt wat betreft zijn verhaal qua maken en prijs hout/staal

groet

jaap
 
Frappant is, Hij heeft al een metalen frame.

Bekleed dat met platen, ben je gelijk klaar.

Zou hem toch eerst willen zien, maar bespaard je een hoop werk.
En dat kromtrekken, Hij kan het zelf uitzoeken, he.
In de bouwmarkt.
 
Ik ga even een foto maken van het frame en deze zsm even plaatsen. Het zou natuurlijk ideaal zijn als ik dat als middenpunt kan gebruiken en daarom heen bouwen. Moet daarbij alleen wel rekening houden dat deze 150x50x70 is dus als ik een bioloog wil plaatsen kan deze dus nooit 50 diep zijn omdat dit de buitenmaat van het frame is. Ik zou dan een bioloog moeten aanschaffen die genoeg capaciteit heeft en maar 40 diep is.... ik weet niet of dit of een bioloog van 100x40x50 volstaat.

Bij deze wil ik ook even iedereen bedanken die op dit topic reageert. Zonder jullie hulp was ik waarschijnlijk begonnen met bouwen en zou het wellicht niks zijn geworden.
 

Terug
Bovenaan