Wat is er nieuw

Welk merk is dit?

Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Ik ga zondag naar een tweede hands aquarium kijken. Degene die hem op marktplaats heeft gezet verkoopt hem voor iemand anders, dus de informatie is wat summier.
De maat is 80x40x50, al hoewel ik denk dat dit afgerond is. Heeft nog TL-verlichting. Er zit een losse filter van Aquafish in, dus heeft geen ingebouwd filter meer (of heeft er nooit gezeten?)
Ik heb onderstaand twee foto's, dit zijn de enige die ik heb. Aan het visvoer te zien is het een goudvis bak geweest...
Maar...heeft iemand enig idee welk merk dit is? Lijkt mij een Rekord 800?
En ik wil de bak gebruiken als "bij" bak, dus voor jongbroed en hoeft dus geen pareltje om te zien te zijn...maar als iemand nog tips heeft waarop te letten tijdens de bezichtiging, dan hoor ik het graag.
$_84 (2).jpg

$_85.jpg

Ik denk ook de Record 800 maar aan die binnenfilter heb je niks met zo n bak dus hou daar wel rekening mee.

Lijkt mij idd Juwel Rekord. Op letten dat ie niet lekt, liefst krasvrij is en of en zo ja welke alg er in de bak zit. De ene alg is een stuk makkelijker vanaf te komen dan andere alg. Algemene staat van het huishouden zegt wellicht ook iets over het onderhoud aan de bak.

@jessicapilon en @LalaLaraSophie , dank jullie wel voor jullie reactie.
Ik ben op zoek naar een bak erbij, en deze staat maar te koop voor €40,--, dus dacht "dat is goedkoper dan een nieuwe bak".
Dat het filter weinig soeps is, daar ging ik al vanuit. Ik ga er vanuit dat ik een nieuw filter, een verwarming en nieuwe TL verlichting moet aanschaffen, wat niet echt de kosten zijn bovenop de €40,--.
Maar over die algen? Stel dat ie niet lek is en er aardig genoeg uitziet, dan wil ik hem natuurlijk helemaal schoonmaken. Ik heb inderdaad geen zin om ziekten en/of algen problemen van een ander over te nemen. Maar zouden algen die nu in de bak zitten terug kunnen komen ook al maak je hem helemaal schoon?
Ik heb nog nooit een tweede handsje aangeschaft, dus geen ervaring mee.

Ik denk dat als je hem helemaal leegmaakt en dan even goed schoonmaakt dat van de algen wel zal meevallen hoor. Desnoods als de bak leeg is even de bak behandelen met carbo en dat dood eventuele algjes wel. Hoe de planten zijn moet je even ter plekke bekijken en anders nieuwe kopen.

Ik denk dat als je hem helemaal leegmaakt en dan even goed schoonmaakt dat van de algen wel zal meevallen hoor. Desnoods als de bak leeg is even de bak behandelen met carbo en dat dood eventuele algjes wel. Hoe de planten zijn moet je even ter plekke bekijken en anders nieuwe kopen.

Ja dat is inderdaad een goede tip, Carbo, die gebruik ik inmiddels niet meer, maar heb ik nog wel een flesje van staan.
En zoals ik de plantjes zie op de foto's, nee die mogen dan zeker weg. Ik heb van mijn eigen planten aankoop plantjes over en vele stekjes die nu in een 30 liter bak aan het uitdijen zijn, dus mijn voorkeur gaat uit naar mijn eigen planten er in zetten.
Dank je voor de tip!

Als je er alleen wat groenalg in ziet of baardalg ofzo; is idd leeghalen en ff schoonmaken genoeg. Heb je er blauwalg in zitten, dan wil je wat rigoreuzer te werk gaan. Denk niet dat het erin zal zitten hoor, dat zie je wel tussen de planten zitten anders. Zo wel, dan ff met een waterstofperoxideoplossing (of Söchting oxydator vloeistof) schoonmaken en goed naspoelen, dan ben je er ook vanaf.

Als je er alleen wat groenalg in ziet of baardalg ofzo; is idd leeghalen en ff schoonmaken genoeg. Heb je er blauwalg in zitten, dan wil je wat rigoreuzer te werk gaan. Denk niet dat het erin zal zitten hoor, dat zie je wel tussen de planten zitten anders. Zo wel, dan ff met een waterstofperoxideoplossing (of Söchting oxydator vloeistof) schoonmaken en goed naspoelen, dan ben je er ook vanaf.
Dank je wel voor deze tip! Ik zal zeker op het type alg letten als ik ga bezichtigen. Nu lees ik dat Söchting oxydator vloeistof in 6% en 12% komt (net als voor je haren te blonderen 😆), welke procent zou je dan aanraden?

Nou als je de bak naspoeld zal dat niet uitmaken en waterstofperoxide ontbindt ook snel dus zonder bewoners maakt dat dan even niet veel uit denk ik. Je behandeld hem toch zonder inhoud neem ik aan. Vaak gebruikt men 3 of 6%. Volgens mij verkoopt de Etos het ook in 6%.

dit is een redelijke oude bak nog met tl buis
mischien is dat juist wat je wilt dan moet je hem gewoon kopen
de inhoud doet er niet toe er van uitgaande dat je geen vissen overneemt

Als je de bak goed schoonmaakt is het beetje alg dat eventueel achterblijft niet van belang die komen toch wel al is hij helemaal steriel als je hem vult.

zelf gebruik ik gewoon glorix of calgonit als er veel kalk op zit
daaraan vullen en beluchten en na een dag een keer 100% water verschonen voordat je er verder iets mee gaat doen.
.
zelf zou ik nog even doorzoeken voor een nieuwere met led en het standaard binnen filter van juweel
Er zijn zoveel mensen die bakken weg doen dat je die ook voor 40 euro kan kopen met een beetje geduld.

Dank je wel voor deze tip! Ik zal zeker op het type alg letten als ik ga bezichtigen. Nu lees ik dat Söchting oxydator vloeistof in 6% en 12% komt (net als voor je haren te blonderen 😆), welke procent zou je dan aanraden?
Ik heb zelf 6%, maar heel veel maakt het niet uit.

@bart125 , dank je wel voor je tips!
En je hebt een punt hoor, misschien is het beter om verder te zoeken en geduld te hebben voor een nieuwere versie.
Ik ben gelukkig niet iemand die meteen koopt (is mijn man zo blij mee 😆), dus ik neem je tip mee in deze bezichtiging en dat ik beter kan besluiten ik of het het werkelijk waard vind 👍

Algen zitten niet "in" de bak, de sporen zitten overal. Aanwezigheid wordt veroorzaakt door een onbalans van licht, CO2, NO3 en PO4. Kleine hoeveelheden groene algen op de ruiten zijn normaal en horen er bij. Ik zou me niet druk maken over algen in een gebruikt aquarium dat je toch gaat leeg halen.

Algen zitten niet "in" de bak, de sporen zitten overal. Aanwezigheid wordt veroorzaakt door een onbalans van licht, CO2, NO3 en PO4. Kleine hoeveelheden groene algen op de ruiten zijn normaal en horen er bij. Ik zou me niet druk maken over algen in een gebruikt aquarium dat je toch gaat leeg halen.
Top, dank je wel voor je reactie!

UPDATE
Ik heb m niet gekocht, veel te oud, te verwaarloosd, krassen, slecht filter en de inhoud hoefde ik echt niet.....

Toen zag ik een Juwel Vision 260 op marktplaats, leuk prijsje.. Ga ik kijken, echt onder hele diepe krassen, dat je je afvraagt "hoe krijg je het voor elkaar???". En de stabilisatiestang ontbrak, niet geheel onbelangrijk met zo'n grote bak.. Er zaten rare bubbels in de zijruit, waarschijnlijk met teveel hitte het binnenfilter verwijderd..

Wat me opvalt is dat er erg veel aquaria word aangeboden mét inhoud, dus vissen (die je niet wilt), planten (verwaarloosd), ongelooflijk lelijke decoratie (spongebob), en waarmee de prijs word opgedreven, terwijl ze dan nog duurder zijn dan dat je zelf een nieuwe koopt en deze inricht zoals jij het wilt. Tuurlijk is het laatste uiteindelijk duurder, maar voor mijn gevoel koop je de ellende van een ander.. Of ze bieden hem leeg aan, jaren oud, maar de prijs rond de €20,-- á € €50,-- onder de nieuw prijs 😳

Ik zit er toch over te denken om een nieuwe aan te schaffen... Kost wel wat meer, maar dan geen ellende en slecht onderhoud van een ander overnemen voor best wel wat geld.

Waarschijnlijk recent geplaatste advertenties? Op een gegeven moment gaan dat soort aquaria voor weinig weg, want het staat toch in de weg. Nieuwe aquaria zijn niet heel duur, de kast en kap wel...

Zijn er hier mensen die dat ook echt gehad hebben? Of werd de lekkage gewoon afgeschoven als gebruikersfout...

Ik begrijp best dat het best flinke kosten kunnen zijn die niet voor ieder financieel haalbaar is en dat het dan fijn is dat je voor iets minder een aquarium kunt aanschaffen. Maar volgens mij weegt het niet op tegen de kosten van bijvoorbeeld T5 vervangen voor Led, een ander/beter filter... En dan nog de kosten van je inrichting qua planten, bodem en vissen er bij, terwijl je ook nog moet zien af te komen van de meegeleverde oude meuk van de vorige eigenaar, want de visjes doorspoelen is voor een aquariaan geen optie..
Dan is het toch wel prettig als er nog garantie zit op een nieuwe bak, op de verlichting, op het filter en de thermostaat. Bij sommige "goedkopere" merken houden deze dingen er nog wel eens snel mee op.

Zelf heb ik nog geen gebruik hoeven te maken van de garantie, wel ik heb daar wel over gelezen en wat ik lees is dat het binnen de garantie termijn wel word opgelost. Meestal ging het dan om de techniek, niet de bak zelf.
Maar zo las ik ook van iemand waarvan de verlichting stuk ging, en moest het gehele aquarium terug naar de fabrikant 😳 ... lekker handig als deze al helemaal gevuld is.. Niet echt een optie dus. En dat is maar één garantie die ik gelezen heb die zo raar was.

Je moet er ook niet vanuit gaan dat je een beroep op de garantie hoeft te doen maar ja het is wel meegenomen. Ik heb de bakken dan vaak wel bewust nieuw gekocht maar nog nooit problemen gehad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan