Welk middel te gebruiken voor verdelgen van slakken.


P

Plantman88

Guest
Goedemiddag,

Ik had het leuke idee om in mijn garnalen kweekbakken wat slakjes erbij te gooien, alleen het is een ware invasie geworden tot het punt dat ze onderhand de bak overnemen. Ik had zelf niet verwacht dat het voorplanten zo rap zou gaan.

Mijn vraag is dan ook: welk middel kan ik gebruiken tegen de slakken maar wat niet schadelijk is voor mijn 200+ vuurgarnaaltjes?

Bij voorbaat dank!
 
@TonHageraats dat heb ik een aantal dagen geprobeerd maar daar is geen beginnen aan. Ga nu liever voor de makkelijke oplossing ;)
 
Ben bang dat de makkelijke oplossing niet in het belang van je garnalen is. Ik voer op een open plek. Voedertablet. Wacht tot de slakken zijn gearriveerd, afvoer slang er bij, garnalen weg jagen en zuig alles weg. Soms ook met zand om de hele kleine slakjes ook weg te krijgen. Dan spoel ik het zand weer om en gaat terug de bak in. Dit vol houden, kan lang duren 😁
 
Beter pak je de oorzaak aan (anders gaan voeren, of minder)
Met het doden van je slakken gaan je waterwaarden ook heel slecht worden, en dat is niet best.
 
Ik gooi er vaak een stukje broccoli of sperzieboon in en als ze daarop zitten zuig ik ze ook af maar met garnalen is dat wellicht wat lastig.
 
In mijn bak had ik een invasie van poelslakken, alle genoemde opties geprobeerd zonder echt resultaat, uiteindelijk Elena slakken in de bak gedaan en binnen 14 dagen poelslakloos, nu heb ik wel een behoorlijk aantal Elena's in de bak, maar die zijn makkelijker te vinden en te verwijderen
 
@jessicapilon ja dat heb ik idd geprobeerd, resultaat was alleen dat ik nog een klein uur bezig was om alle mini garnalen die meegezogen waren weer te vangen..

@Jos Brand bedankt voor je tip! Ik ga daar gelijk is even naar kijken!
 
ja gebruik de Anatome Helena slakken inderdaad maar, dat werkt goed.
Je slakenplaag komt wel ergens door, waarschijnlijk voer je teveel..
Ik weet niet hoeveel liter je aquarium is maar je moet wel voldoende Helena slakken halen, ze eten 1 slak per dag en maken amper jongen..
 
Mijn favoriete verdelgmiddel is intussen mijn wijsvinger en de aquariumruit, hebben de garnalen ineens een lekkere snack.
 
neem een kleine petfles snijd deze door doe er een kiezel in en iets wat de slakken lekker vinden
doe de twee stukken weer in elkaar en laat het op de boden zakken aan een touwtje.
haal hem smorges op giet de garnalen er uit en gooi de slakken weg.
 
ja gebruik de Anatome Helena slakken inderdaad maar, dat werkt goed.
Je slakenplaag komt wel ergens door, waarschijnlijk voer je teveel..
Ik weet niet hoeveel liter je aquarium is maar je moet wel voldoende Helena slakken halen, ze eten 1 slak per dag en maken amper jongen..
Nou dat kan ik simpel weerleggen, ik had 3 maanden terug 10 stuks in de bak gedaan en heb inmiddels een veelvoud zitten en kan menigeen plezieren met een portie.
 
Nou dat kan ik simpel weerleggen, ik had 3 maanden terug 10 stuks in de bak gedaan en heb inmiddels een veelvoud zitten en kan menigeen plezieren met een portie.
Kweken die helena's zo hard?
 
Ik heb ook sinds kort een puntslakken plaag
Beetje te veel algeneters tabletten gevoerd
Gisteren 6 Anatome Helena slakken toegevoegd
En mijn rode posthoorn slakken even in andere bak gedaan.
Ben benieuwd
 
Kweken die helena's zo hard?
In sommige bakken wel ja, in mijn 80 cm was dat niet zo, maar in mijn huidige bak gaan er regelmatig een stuk of 20 tot 30 weg, dus ja, ze kunnen snel kweken.
 
Kweken die helena's zo hard?
wel als er veel eten is in de vorm van andere slakken
(wat dat betreft lijken het net slakken)

je kan slakken duurzaam bestrijden door te zorgen voor zacht water in je bak.
als er weinig kalk in zit kunnen de jonge slakjes geen huisje vormen
 
@peters0076 ben benieuwd, ik ga maandag 20 helenaslakjes ophalen en hopen dat het verschil maakt.

Ik zal inderdaad te veel voeren, ik heb 6 verschillende soorten voer (Dennerle garnalen mix) en voor de baby garnalen ook nog apart poedervoer. Ik denk dat daardoor de slakken zich prima kunnen voeren en zich vrolijk voortplanten. Ik merk in mijn andere kweek bak dat op het glas en op het sponsfilter ik zakjes zie met witte puntjes. ( zie foto) ik twijfel of ik ze weg moet halen, aangezien ik ook weer las dat garnalen soms hun eitjes ook afzetten.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201224-094757_Gallery.jpg
    Screenshot_20201224-094757_Gallery.jpg
    376.2 KB · Weergaven: 99
Dat zijn denk ik toch slakkeneitjes. Normaal zullen vuurgarnalen hun eitjes niet afzetten, ze waaieren er continu zuurstof door met hun zwempoten dus losse eitjes zullen denk ik niet eens overleven. Daarvoor zijn egg-tumblers. Ik betwijfel ook wel of ze dat slijm überhaupt kunnen maken zoals slakken wel doen.
 
neem een kleine petfles snijd deze door doe er een kiezel in en iets wat de slakken lekker vinden
doe de twee stukken weer in elkaar en laat het op de boden zakken aan een touwtje.
haal hem smorges op giet de garnalen er uit en gooi de slakken weg.
Dat kan heel goed werken. Maar wanneer je zoiets maakt blijven je garnalen vrij en vang je de slakken. Dit kan je gerust een aantal dagen laten liggen en is eenvoudig zelf te maken.
IMG_20201123_144025.jpg
 
je kan slakken duurzaam bestrijden door te zorgen voor zacht water in je bak.
Ja.. dat klopt voor de mooie appelslakken inderdaad. Maar poelslakken en torenslakken (heb geen plaag) lossen niet op.

In mijn kleine bak met een hogere pH heb ik wel meer last van poelslakken/ gemarmerde blaashoornslakjes. Daar zit 1 Helena in omdat ik geen Helena plaag wil. Ik vind die slakken eng 😂
 
de slakken die er al in zitten gaan er niet van dood van zacht water
maar er komen geen nieuwe meer bij omdat ze geen bouwstenen voor hun huisje uit het water kunnen betrekken.
 
die Helena's kweken volgens mij alleen maar als je nog genoeg slakken heb die ze kunnen opeten, verder gaat de kweek zo traag dat ze nooit een plaag kunnen vormen.
Als je er toch teveel hebt kan je ze makkelijk kwijt, bijna elke aquarium liefhebber wil ze wel.
 

Terug
Bovenaan