Welk plantje/mos is dit?


OME_SJAAKY

Well-known member
Lid geworden
18 april 2022
Berichten
169
Leeftijd
24
Locatie
Utrecht
Hai allemaal,

Ik kwam dit plantje tegen bij mijn neef in zijn bak. Hij heeft zelf geen idee wat het is, het is ooit bij toeval waarschijnlijk meegekomen met een andere gekochte plant. Het kan ook alg zijn? Het is op hout gaan groeien.
E8293C4F-CB83-4E7C-9BA0-9F0B8AF61E64.jpeg



We hebben beide geen idee maar ik vind het prachtig! Ik wil hem misschien ook in mijn bak maar zou eerst wel willen weten wat het is! Op het internet heb ik niet echt wat kunnen vinden, vandaar dat ik het hier nog probeer.

Ik ben benieuwd!


Gr. Sam
 

Bijlagen

  • A91C5E61-D891-4C5D-AA92-63CE95E4DA23.jpeg
    A91C5E61-D891-4C5D-AA92-63CE95E4DA23.jpeg
    181.6 KB · Weergaven: 44
is dit niet t type alg waar ze mosballen van maken? Ik vind het erg mooi staan
 
Dit lijkt me geen mos, denk zelf aan cladophora (algensoort)
Mosballen (Cladophora aegagropila) zijn van dezelfde familie. Word altijd verkocht onder mos maar het is feitelijk groenwier.
 
Dit is inderdaad alg! Cladophora alg geurt ietwat naar paddestoelen. Daar kan je ze aan herkennen. Je kan ze wegplukken en proberen om eventuele restanten met waterperoxide te bewerken.
 
Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad alg! Cladophora alg geurt ietwat naar paddestoelen. Daar kan je ze aan herkennen. Je kan ze wegplukken en proberen om eventuele restanten met waterperoxide te bewerken.
Volgens mij is het juist de bedoeling dat de boel in leven blijft:p
 
Bedankt voor alle reacties.
Goh, zou zomaar eens kunnen!
Een mosbal groeit heel langzaam, zou het kunnen dat dit sneller gaat als het op hout wordt gebonden? Misschien dat het op die manier meer licht vangt? Ik ga hoe dan ook eens vragen of ik een plukje van mijn neef mag uitproberen :)
 
De bovenkant van zo n bol vangt het meeste licht dus rondom en onderop minder waardoor het daar misschien minder goed groeit.
 
Een officiële 'wilde' mosbol is juist een bolvorm om dat probleem te ondervangen. In het wild wordt ie door de stroming bewogen en komt dan dus een andere kant bovendie van het zonlicht kan profiteren.
Maar of dat precies dezelfde mossoort is die in aquaristiek wordt gebruikt durf ik niet te zeggen.
 
We hebben ze bij de sluiers in en die spelen er wel mee maar bij de garnalen destijds zat er geen beweging in.
 
Ik heb dus ook zon bol in mn bak met wat c. Pygmaeus, rasbora galaxy’s, sulawesi slakken, japonica’s en vuurgarnalen. Toch verplaatsen ze die bol zo nu en dan, hoe en wie dat doet? Geen idee…
 

Terug
Bovenaan