Welk potfilter / zweefvuil?


Retgals

Well-known member
Lid geworden
30 maart 2014
Berichten
305
De vraag welk potfilter moet ik nemen komt geregeld voorbij op dit forum. Toch vragen verschillende situaties om verschillende oplossingen. In mijn geval gaat het om een aquarium van 300x80x80 met binnenfilter. Ik heb voldoende filtercapaciteit en werk met automatisch verversen. Toch hou ik, mede door mijn grote dieren (Cichliden uit Midden Amerika) last van zweefvuil. Ik zou dus een potfilter willen bijplaatsen die echt als doel heeft het zweefvuil eruit te krijgen.

Ik zoek dus een potfilter met een behoorlijke flow maar aangezien die komt te staan op 50 cm van waar ik zit (hoekbank) moet ie ook stil zijn. Ik heb al veel topics gelezen en YouTube reviews gezien maar zie door de bomen het bos niet meer dus wie wil meedenken?

De Fluval fx6 spreekt me qua power het meeste aan maar ik hoor toch van veel mensen dat deze niet bepaald stil is. De vraag is ook of ik voor alleen zweefvuil zo’n groot en zwaar filter nodig heb. Ik heb ervaring met de Eheim 2075 en JBL e1902, deze zijn relatief stil maar de flow is in de praktijk erg beperkt.

Misschien de Oase Biomaster 850 of 600, ze schijnen mits ze niet borrelen relatief stil te zijn en het voorfilter spreekt me aan maar ik hoor dat ook hier de flow in de praktijk erg tegenvalt.

Aquael schijnt ook een lijn pompen te hebben die erg stil zijn maar dit merk staat niet erg hoog aangeschreven en mensen die ik heb gesproken hebben deze draaien op een relatief kleine bak dus hoe zal de flow zijn?

Het liefste zou ik iets willen proberen maar helaas heb ik geen potfilters meer staan. Ben benieuwd naar jullie suggestie!
 
Zelf heb ik de grootste ouderwetse potfilter van Eheim gebruikt en die is stil voor mijn gevoel. Nu gebruik ik de 1502 en ook die hoor je niet echt.
 
Ik zou zeggen dat je niks moet maar je mag kiezen voor een jbl 1902. Doe je dan (ff vloeken in de kerk:D) filterwatten in het mandje onder het voorfilter en de rest sponzen en Siporax in een mandje. Dan heb je een keiiiiiiigoeie filter.

Netto hou je over 1100 - 1200 l/h.
 
Maarja, welk potfilter….
Hoeveel ruimte heb je over, ik weet niet of dat een beperking is in je meubel? Op mijn bak heb ik 2x eheims 4+ 350T draaien. Je hebt ze ook zonder interne verwarming. Met de stroming in mijn back houden ze het prima schoon. Een JBL 1502 zou misschien ook nog een optie zijn. Je hoeft echt geen groot bakbeest aan te schaffen voor jou bak, want op zich qua stroming heb je voldoende beweging (zelfs meer met een potfilter) en voor je biologische filtering hoef je het niet te doen idd. De Eheims zijn erg stil, ietsje stiller dan de JBL vind ik zelf.
 
Laatst bewerkt:


Zo heb ik weer de oase biomaster 850 en persoonlijk uiterst tevreden mee. Voorfilter doet goed zijn werk en de flow is naar mijn idee prima, heb er een jbl 902 bij lopen maar die is toch wel weer iets luider . Wat me dan wel opvalt is dat oase filters heel degelijk en zwaar zijn, vergelijk ik dit met jbl vind ik de behuizing wat lichter en flimsy. Alles draaid om resonantie dus ook de behuizing mag best van qualiteit zijn.(kijk daar ook eens naar)

En zo heeft iedereen wel wat ervaren en heeft elke filter zijn plus en minpunten.
 
Laatst bewerkt:
De vraag welk potfilter moet ik nemen komt geregeld voorbij op dit forum. Toch vragen verschillende situaties om verschillende oplossingen. In mijn geval gaat het om een aquarium van 300x80x80 met binnenfilter. Ik heb voldoende filtercapaciteit en werk met automatisch verversen. Toch hou ik, mede door mijn grote dieren (Cichliden uit Midden Amerika) last van zweefvuil. Ik zou dus een potfilter willen bijplaatsen die echt als doel heeft het zweefvuil eruit te krijgen.

Ik zoek dus een potfilter met een behoorlijke flow maar aangezien die komt te staan op 50 cm van waar ik zit (hoekbank) moet ie ook stil zijn. Ik heb al veel topics gelezen en YouTube reviews gezien maar zie door de bomen het bos niet meer dus wie wil meedenken?

De Fluval fx6 spreekt me qua power het meeste aan maar ik hoor toch van veel mensen dat deze niet bepaald stil is. De vraag is ook of ik voor alleen zweefvuil zo’n groot en zwaar filter nodig heb. Ik heb ervaring met de Eheim 2075 en JBL e1902, deze zijn relatief stil maar de flow is in de praktijk erg beperkt.

Misschien de Oase Biomaster 850 of 600, ze schijnen mits ze niet borrelen relatief stil te zijn en het voorfilter spreekt me aan maar ik hoor dat ook hier de flow in de praktijk erg tegenvalt.

Aquael schijnt ook een lijn pompen te hebben die erg stil zijn maar dit merk staat niet erg hoog aangeschreven en mensen die ik heb gesproken hebben deze draaien op een relatief kleine bak dus hoe zal de flow zijn?

Het liefste zou ik iets willen proberen maar helaas heb ik geen potfilters meer staan. Ben benieuwd naar jullie suggestie!
Welk filter je zou moeten gebruiken hangt van veel factoren af die ik vanaf hier niet zou willen beoordelen. Wel iets anders; probeer eens te werken met filterdoek? Geen watten, dat worden dikwijls uiteindelijk ballen die snel dichtslibben. Filterdoek dus. Bij met name Aliexpress hebben ze soorten in verschillende graduaties die perfect werken. Mijn advies zou zijn gebruik het in je voorfilter om het grove vuil tegen te houden te verfijnen. Én ik zou ook doek hebben in het eindfilter van een fijnere soort. Bij mij heeft dit altijd erg goed gewerkt. Daarbij is filterdoek gewoon herhaald te gebruiken door het van tijd tot tijd even uit te spoelen. Het neemt ook geen ruimte, één passend "velletje" onder bijvoorbeeld een spons werkt al goed. Omdat ik JBL filters heb gebruikt bleek dit uitspoelen telkens ook eenvoudig. Het voor- en eindfilter zitten gekoppeld én bovenin bij JBL zodat je filter intact blijft.

 
Zou een paar matten uit je filter trekken en fleece roller plaatsen.
Een clarisea SK5000 kan 5000L/U aan en maakt je water kristal helder
 
Ik heb op mijn vorige aquarium de Fluval FX4 gehad.
Was hier zeer tevreden over.
Qua geluid , heb ik hier nooit last van gehad en had er toch 2 draaien.

Als het echt muisstil in huis is zal je ze misschien wel horen maar dat zal bij elke filter dan zijn.
 
Dank voor al het meedenken. Ik heb heel goedkope een tweedehands FX6 op de kop kunnen tikken om het te proberen. Andere korte stukjes slang (25 mm van Wildkamp) erop gezet en de rest via PVC aangelegd. Dit filter was al voorzien van de pimp my filter inrichting. Vervolgens het filter op een rubberen tegel van de Praxis gezet en ingepakt in die flexibele isolatieplaten en hij is muisstil en werkt als een trein. Wat een beest dit filter. En de bak is eindelijk weer kraakhelder.
 
  • Leuk
Waarderingen: svl

Terug
Bovenaan