Wat is er nieuw

Welk rood plantje zou geschikt kunnen zijn?

Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Goedenavond, ik heb verschillende groene planten in mijn bakje staan, maar zou het ook leuk vinden met iets roods.
Info: Grindbodem (maar ik kan voedingscapsules toevoegen), low tech (zonder CO2 toevoeging).
Wens: Kleiner blad aangezien mijn bakje maar 40L is, eenvoudig in onderhoud.

Ik dacht zelf aan Ludwigia repens mini super red, maar geen idee of die geschikt is.
Welk plantje bevelen jullie aan?

Alvast bedankt voor het meedenken 🙂

Mijn Echinodorus Ozelot Red bleef, nadat hij zijn emerse blad was kwijtgeraakt, heel klein. Ongeveer ten grote van een paardebloemplant (zonder de bloemstengel). Bodemvoeding is een must. En goed licht, anders blijft hij groen.

rode tijgerlotus, is ws de gemakkelijkste rode plant. De rode Ludwigia varianten zijn ook niet moeilijk, hebben wel iets meer licht nodig om goed te kleuren. Rotala rotundifolia is ook niet zo moeilijk, kleurt bij voldoende licht oranje tot roze of rood, afhankelijk van de variant.

de mooiste rode kleuren krijg je met meer licht, dus zet ze recht onder de lamp. En beetje afknijpen van nitraat geeft ook rodere kleuren.

rode tijgerlotus, is ws de gemakkelijkste rode plant. De rode Ludwigia varianten zijn ook niet moeilijk, hebben wel iets meer licht nodig om goed te kleuren. Rotala rotundifolia is ook niet zo moeilijk, kleurt bij voldoende licht oranje tot roze of rood, afhankelijk van de variant.

de mooiste rode kleuren krijg je met meer licht, dus zet ze recht onder de lamp. En beetje afknijpen van nitraat geeft ook rodere kleuren.
Dank je voor de aanbevelingen. Rotala is ook een mooi plantje.

Wat bedoel je met 'afknijpen van nitraat'?

Dank je voor de aanbevelingen. Rotala is ook een mooi plantje.

Wat bedoel je met 'afknijpen van nitraat'?
Ah, Ik weet het al: lage NO3 waarde terwijl de andere waardes hoog/normaal zijn.

Ah, Ik weet het al: lage NO3 waarde terwijl de andere waardes hoog/normaal zijn.
precies,

bij hoog nitraat maken aquarium planten meer bladgroen aan, en ogen ze dus minder rood,

Ludwigia repens rubin groeit altijd goed, ook met minder licht en zonder CO2.

Laatst bewerkt:
Dank je voor je aanbeveling.
Heb je enig idee of de bladeren van jouw genoemde plant (veel) groter zijn dan de Ludwigia repens mini super red?
Mijn bakje is namelijk niet zo groot 🙂

Dank je voor je aanbeveling.
Heb je enig idee of de bladeren van jouw genoemde plant (veel) groter zijn dan de Ludwigia repens mini super red?
Mijn bakje is namelijk niet zo groot 🙂
Heb het gezien dat je bakje maar 40l is 🙂

Ja, de bladeren zijn wel wat groter dan die van een fijne ludwigia repens super red mini. Ik zou zeggen 4cm en kan heel groot worden.

Met deze heb ik tot nu toe de beste ervaring gemaakt. Ludwigia palustris (of hoe ze allemaal heten) vind ik eigenlijk veel mooier met kleine blaadjes maar die wilde bij mij niet echt groeien.

Hier eens een foto:
44513647ie.jpeg

Ja, de bladeren zijn wel wat groter dan die van een fijne ludwigia repens super red mini. Ik zou zeggen 4cm en kan heel groot worden.

Met deze heb ik tot nu toe de beste ervaring gemaakt. Ludwigia palustris (of hoe ze allemaal heten) vind ik eigenlijk veel mooier met kleine blaadjes maar die wilde bij mij niet echt groeien.

Hier eens een foto:
Oooh, die is mooi 😀

• Leuk
Waarderingen: Tig
Ludwigia repens rubin wil ook licht om voldoende roodkleuring te geven. Bovendien moeten Ludwigia's in het algemeen voldoende bodemvoeding krijgen.

Ik heb deze ook als ik het goed heb met niet veel licht en dan kleuren ze stukken minder rood en meer groen.

Maar als ik het goed begrijp, geldt het voor alle rode planten dat ze (behoorlijk) veel licht nodig hebben. Eerst eens kijken of dat haalbaar is in mijn bakje. De drijvers halen best wat licht weg.

Meer licht betekent ook dat de vraag naar voeding groter is en dat is iets om rekening mee te houden.

Maar als ik het goed begrijp, geldt het voor alle rode planten dat ze (behoorlijk) veel licht nodig hebben. Eerst eens kijken of dat haalbaar is in mijn bakje. De drijvers halen best wat licht weg.
Nou je kan ook eens denken aan Crycorynes soorten en/of Echinodorussen. Die zijn er ook in kleur. Bijvoorbeeld een klein blijvende Echinodorus sp. 'Red devil' of een Cryptocoryne wendtii red, de laatste is wat groenig rood. Er bestaat ook nog een Cryptocoryne undulatus red, die is meen ik wat meer bruinig rood. Deze kunnen met een gemiddeld lichtsterkte toe. Maar ik bedenk me een 40 liter bakje? Dan heb je natuurlijk wat minder ruimte maar omdat die bakjes ook niet zo hoog zijn... Hoe hoog hangt je licht eigenlijk daar boven en hoe sterk is dat licht?

Ludwigia repens rubin wil ook licht om voldoende roodkleuring te geven. Bovendien moeten Ludwigia's in het algemeen voldoende bodemvoeding krijgen.
Dat is me helemaal nog niet opgevallen. Mijn ludwigia groeide met veel minder licht ook heel goed en bodemvoeding heb ik nog nooit in geen enkel van mijn bakken gehad.
Misschien was ie wat minder rood met minder licht maar groeide eigenlijk altijd goed.
En die staat er ongeveer al 9 jaar in!

Nou je kan ook eens denken aan Crycorynes soorten en/of Echinodorussen. Die zijn er ook in kleur. Bijvoorbeeld een klein blijvende Echinodorus sp. 'Red devil' of een Cryptocoryne wendtii red, de laatste is wat groenig rood. Er bestaat ook nog een Cryptocoryne undulatus red, die is meen ik wat meer bruinig rood. Deze kunnen met een gemiddeld lichtsterkte toe. Maar ik bedenk me een 40 liter bakje? Dan heb je natuurlijk wat minder ruimte maar omdat die bakjes ook niet zo hoog zijn... Hoe hoog hangt je licht eigenlijk daar boven en hoe sterk is dat licht?
De afmetingen zijn L 42cm x H 35cm X D 24cm. Het is een Superfish Home. Hij is nu een aantal jaren oud en ik durf niet te zeggen hoe sterk het licht is. Er zitten 4 standen op en ik zet hem altijd op stand 3 (een-na-sterkte).
De drijver groeit behoorlijk uit, dus ik moet daar sowieso iets van weghalen. Op zich ben ik tevreden met mijn bakje qua inrichting, maar wellicht dat een rode kleur erbij ook leuk is.

Rechtsachter tegen de wand staat de Hygrophila salicifolia, maar ik vind hem matig. Daar zou ik iets anders voor willen, maar de uitdaging is het pompje rechts en dat de bak ook niet heel diep is (24cm). Rechts staat Hoornblad en groeit als een dolle. Ik weet niet of ik die erin wil laten staan, want de wortels van de drijvers trekken deze sprietjes eruit. Linksachter zou ik ook nog wat ruimte hebben, maar meer voor iets hoogs en niet laag en breed vanwege de crypto die er al staat.
Het is wat passen en meten in een kleiner bakje, maar het moet ook niet te vol worden.

Bijlagen

• PXL_20221012_163055494.jpg
    PXL_20221012_163055494.jpg
    473.4 KB · Weergaven: 150
Laatst bewerkt:
Je mag trots zijn op dit bakje, dat heb je goed voor elkaar!

Uit deze bak
1665604947483666193041.jpg
de rodere topjes
16656050527071278688227.jpg
in deze
16656051616681322911513.jpg
1665605912548336090724.jpg
en nog
16656062052231454436386.jpg
zo

Rood geeft contrast.😀

Je mag trots zijn op dit bakje, dat heb je goed voor elkaar!
Dank je wel voor het compliment, Nicole 😊
Dit is mijn eerste 'echte' aquarium met zoveel plantjes etc. en dankzij al jullie tips en ideeën op het forum is het zo geworden 🙂 De vuurgarnaaltjes lijken zich ook thuis te voelen.

Hier eens een foto:
44513647ie.jpeg
Het is deze plant, ik weet niet hoe ze heet.

Ah ok, Tig gaf in haar eerdere bericht aan dat het de 'Ludwigia repens rubin' is.

Ah ok, Tig gaf in haar eerdere bericht aan dat het de 'Ludwigia repens rubin' is.
Maar nu ik een fotootje van je bak heb gezien zou ik zeggen laat het liever met de ludwigia repens rubin. Die wordt waarschijnlijk toch veel te groot.

Ik moet het in elke bak wel eens snoeien,wanneer deze plant het wateroppervlak bereikt dan gaat ze erboven groeien zo de lichtkap in😀

Maar nu ik een fotootje van je bak heb gezien zou ik zeggen laat het liever met de ludwigia repens rubin. Die wordt waarschijnlijk toch veel te groot.
Daar ben ik ook bang voor. Mss dat de Ludwigia Palustris super red een mogelijkheid is, aangezien die kleinere blaadjes heeft. Die had je al eerder genoemd, maar deed het in jouw bak niet goed.

Een Ludwigia repens, vaak met groenachtig blad bij heel veel licht neigend naar wat rood, en een Ludwigia rubin, met van oorsprong al veel roder blad en met veel licht echt rood, werden vroeger gezien als verschillende planten. Hierdoor was de gedachte dat de Ludwigia repens 'Rubin" eigenlijk een hybride vorm was maar tegenwoordig toch meer aanvaart als een soortnaam.. Deze plant neigt in ieder geval al veel meer naar rood maar om een mooie bladeren krans en ook blad aan de onderkant van de stelen te krijgen blijft veel licht noodzakelijk. Maar uiteraard is er een bandbreedte wat dat aangaat.

Ik noem alle rode planten "moeilijk", omdat er vaak een gebruiksaanwijzing bij zit.. De enige rode plant die super makkelijk is (naar mijn mening) is de rode tijgerlotus, Lekker veel bodemvoeding geven en die gaat wel!

Daar ben ik ook bang voor. Mss dat de Ludwigia Palustris super red een mogelijkheid is, aangezien die kleinere blaadjes heeft. Die had je al eerder genoemd, maar deed het in jouw bak niet goed.
Dat dacht ik ook toen ik je bak zag dat de Palustris beter zou passen.
Probeer het gewoon.

De tijgerlotus wordt ook nogal redelijk groot vind ik.

De afmetingen zijn L 42cm x H 35cm X D 24cm. Het is een Superfish Home. Hij is nu een aantal jaren oud en ik durf niet te zeggen hoe sterk het licht is. Er zitten 4 standen op en ik zet hem altijd op stand 3 (een-na-sterkte).
De drijver groeit behoorlijk uit, dus ik moet daar sowieso iets van weghalen. Op zich ben ik tevreden met mijn bakje qua inrichting, maar wellicht dat een rode kleur erbij ook leuk is.

Rechtsachter tegen de wand staat de Hygrophila salicifolia, maar ik vind hem matig. Daar zou ik iets anders voor willen, maar de uitdaging is het pompje rechts en dat de bak ook niet heel diep is (24cm). Rechts staat Hoornblad en groeit als een dolle. Ik weet niet of ik die erin wil laten staan, want de wortels van de drijvers trekken deze sprietjes eruit. Linksachter zou ik ook nog wat ruimte hebben, maar meer voor iets hoogs en niet laag en breed vanwege de crypto die er al staat.
Het is wat passen en meten in een kleiner bakje, maar het moet ook niet te vol worden.
Je Hygrophila salicifolia zie ik op de foto staat linksachter. 😉 Dit is trouwens ook een plant die als veel Hygrophila's vraagt om een gemiddelde tot sterkte licht toevoeging. Er bestaat ook een Hygrophila pinnatifida versie van dit plantje die ook ongeveer die hoogte heeft. Er zijn groene variaties maar ook roodbruin. Met mooie getande blaadjes. Maar een veiliger keuze zijn de soorten die ik al eerder aangaf. Nu is je bak niet hoog wat maakt dat je misschien gemakkelijker wegkomt met je verlichting.

Ik noem alle rode planten "moeilijk", omdat er vaak een gebruiksaanwijzing bij zit
Naar mijn mening bestaan er geen makkelijk en moeilijke planten. Het is wat je de plant bieden kunt en dan zijn alle planten goed te doen, mits je aan hun specifiek behoeften kunt voldoen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan