Wat is er nieuw

Welk soort algeneters geschikt op grove bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chelle
  • Startdatum Startdatum
C

Chelle

Guest
Hallo allemaal! Ik heb een vraag.. Welke soort algeneters kunnen gehouden worden in een biorb aquarium 45 liter met op de bodem grof keramisch gesteente? Dit wordt bij het aquarium geleverd en heeft met het filtreren te maken.

Screenshot_2017-12-29-00-07-48.png

Is 45 liter bruto (leeg) of netto (gevuld met bodem, ornamenten, planten, filter etc)?

Het gaat toch om een Biorb?

Heb je er al bewoners inzitten?

Aangezien 'algeneter' niet een naam is van een vis, kom ik automatisch uit op de enige 'algeneter' die in een biorb van 45 liter gehouden kan worden: garnalen.. 😀

In een bakje van brutto 45 liter en met zo'n bodem kun je het best gaan voor japonica's gaan.

Dank jullie wel voor de reacties.

Roundabout: ja het gaat om een Biorb. 45 liter leeg. Heb hem vandaag ontvangen en ga m morgen inrichten met bodem, orenament en planten.

Quistero: hij is nog leeg, ik ga m vullen van het weekend en dan wat ik heb gelezen hier over 6 weken de vissen en garnalen wat het dan waarschijnlijk wordt toevoegen.

Dirk Bazuin: dankjewel, ze zijn het liefst samen hè? Stuk of 5 a 10 toevoegen? Ik heb nu twee vuurgarnaaltjes, kunnen die er ook nog bij?

Dirk Bazuin: dankjewel, ze zijn het liefst samen hè? Stuk of 5 a 10 toevoegen? Ik heb nu twee vuurgarnaaltjes, kunnen die er ook nog bij?
Die twee vuurtjes ja hoor.
10 japonica's moet kunnen

Om even een beetje bot te beginnen: 45 liter, dat is voor een aquarium gewoon echt heel klein.
Eigenlijk is iets met dit formaat niet echt een vissenbak, maar er is misschien nog wel een aantal soorten aan te wijzen die je hierin zou kunnen houden.

Als je er C. japonica (poetsgarnaal) als "algeneter" en Neocaridia denticulata sinensis var. red (vuurgarnaal) in gaat zetten, dan zou ik van beide 8 of 10 stuks nemen. En dan is een groot deel van de beschikbare al wel ingenomen.

Je zou er dan nog een schooltje van een heel kleine vissoort bij kunnen houden.
Ik denk dan vooral aan een Boraras-soort (B. brigittae, B. maculatus of B. erythromycon).

Maar dan is je mini-bakje ook wel echt vol.

Liever direct en eerlijk. Voor mij oogt het 'bakje' al huge, maar ben er al achter dat het voor vissen anders werkt. En wil het zeker diervriendelijk houden, dus dan maar een klein schooltje om mee te beginnen en van te genieten. Misschien heb ik over een jaar wel een 120l bak 😉 vandaar ook dat ik me heb aangemeld hier en ik veel mee lees. Dankjewel voor de info! Hier kan ik zeker wat mee. Wanneer deze draaiende is zal ik wel weer gaan informeren naar een passende vis/garnaal samenstelling. Jou advies en van Dirk sla ik zeker op, ik vind het mooie en schattige visjes 🙂 heb ze even gegoogled.

met op de bodem grof keramisch gesteente

Dit zou ik niet gebruiken als dat zo grof is want daar gaat vuil tussen ophopen en je bacteriecultuur zal het denk ik slechter doen. Ik zou voor een niet al te grove bodem gaan.

@jessicapilon: In de biorb zit het filtersysteem onder in het midden onder de luchtpomp verwerkt. Ik heb een draaiende biorb gekocht via marktplaats met inhoud. Op de bodem ligt zand. Er zitten onder andere twee Indische modderkruipers die ik vorige week kwijt was en na grondig onderzoek ik er achter kwam dat ze dus in de filter vast zaten. Gelukkig was ik op tijd om de luchtpomp met filter eruit te halen en ze te bevrijden. Ze leven nog. Daarna viel het me op dat het zand elke keer minder wordt langs de rand. Van de week was ik bij de winkel aquastorexl en vertelde dit. De medewerker vertelde dat Door het aanzuigen het zand rondom het filter elke keer minder wordt er zo de modderkruipers aanzuigt of ze dat ze er zelf in gaan verstoppen. Hij vertelde dat de bijgeleverde keramisch gesteente echt een must is om rondom te plaatsen zodat het filtersysteem optimaal zijn werk kan doen en modderkruipers niet geschikt zijn hierin. Inmiddels is de nieuwe biorb 45 liter binnen en stelde ik hier de vraag of de algeneters daarop kunnen leven. Nu weet ik dat dat niet zo is en zal ik een nieuw huis gaan zoeken voor de modderkruipers, algeneters en het cpo kreeftje wat nu in de draaiende biorb zit, omdat ik in de nieuwe biorb dan toch het bijgeleverde keramisch steentjes ga neerleggen. Vandaar dat ik deze vraag heb gesteld 🙂 Ik ben er ook achter dat het een mini bakje is waar ik een paar geschikte kleine visjes in kan doen en een aantal garnalen zoals hierboven werd geadviseerd.

Ja qua ruimte is het inderdaad beperkt. Een mooie Betta kan qua liters nog wel.

Ken dit filter niet maar als modderkruipers er gemakkelijk ingaan wat dan met garnaaltjes ?

StefanC: geen idee? Zie ze tot nu toe nooit op de zandbodem zitten. Altijd in de plantjes verstopt of ze zwemmen gezellig rond. Er zitten er twee in. Twee vuurgarnaaltjes.

Wel ik kan volledig meegaan met de raad die je kreeg van de andere forumleden .
Het plezier dat je enkel al aan vuurgarnaaltjes kan beleven is zeker zo gelijkwaardig als aan een 60 cm aquarium met visjes erin .
Het leuke aan het verhaal is dat de garnaaltjes voortdurend in beweging zijn en na een tijdje beginnen te kweken .
Het opgroeien van dat kleine gruut is zeker zo leuk .
Indien je hiervoor kiest zou ik wel een garnaal vriendelijk filter nemen .

Of het filter van jou garnaal vriendelijk is durf ik niet te zeggen. Misschien dat je wat gedetailleerde foto's kunt plaatsen zodat we het eens kunnen beoordelen. Zover ik bekend ben me de Biorb maakt die gebruik van een luchtfilter, deze worden veel gebruikt bij garnalen maar zijn van een heel ander type dan in de biorb zitten (heel ander uiterlijk).

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-pat-mini.html is een voorbeeld van filter dat veilig is voor garnalen, het is ook geschikt voor het aantal liters dat jij hebt

Dankjewel stefanC 🙂 ja ik zit te denken om de onderrand dan af te gaan dekken met filterwatten.

Dankjewel stefanC 🙂 ja ik zit te denken om de onderrand dan af te gaan dekken met filterwatten.
Klinkt als een goed idee. Benieuwd hoe je een en ander vorm gaat geven.
De Biorb komt op dit forum nagenoeg niet voor. Misschien dat je een fotoalbum kunt openen, iedereen kan er dan van leren, ook toekomstige bezoekers.

En album kun je hier openen https://www.aquaforum.nl/forums/foto-album.12/

Roundabout: ja, dat is goed. Ik plaats vanmiddag foto's als ik m heb uitgepakt en dan ook een foto van de draaiende met zandbodem. Bij mijn moeder staat een 60 liter, ingericht met keramisch gesteente en decoratie, maar nog niet draaiende. Zal ook even aan haar een foto vragen zodat te zien is Hoe die is als ie is ingericht. Oh wat moeilijk allemaal. Internet is erg misleidend, want lees daar dat het wel zou kunnen... Ik wil het echt zeker weten, want indien niet zou ik het echt zielig vinden en het niet doen uiteraard!
Thanks roundabout voor de tip. Ik zal ze daar plaatsen. Ik heb wel een paar topics gelezen hier van mensen die een biorb hebben.

Roundabout: ja, dat is goed. Ik plaats vanmiddag foto's als ik m heb uitgepakt en dan ook een foto van de draaiende met zandbodem. Bij mijn moeder staat een 60 liter, ingericht met keramisch gesteente en decoratie, maar nog niet draaiende. Zal ook even aan haar een foto vragen zodat te zien is Hoe die is als ie is ingericht. Oh wat moeilijk allemaal. Internet is erg misleidend, want lees daar dat het wel zou kunnen... Ik wil het echt zeker weten, want indien niet zou ik het echt zielig vinden en het niet doen uiteraard!
Mijn complimenten voor hoe je alles oppikt. Ik vind de Biorb die jij gekocht hebt ook mooi om te zien, maar jeetje wat een prijzen voor zo'n bak en dan en je ook nog beperkt wat betreft keuze van bewoners.
Maar met de juiste bewoners kun je heel veel plezier beleven aan de Biorb. Je gaat nu een goede start maken moet je maar denken.

Ik had zelf de Superfish Home 80 gekocht, ook vanwege het uiterlijk (maar wel geschikt voor een aantal visjes). Ondanks de afmetingen ondervond ik toch veel beperkingen, met name omdat de stroming niet echt goed was en het licht is vrij zwak. Ik heb onlangs het filterhuis eruit gehaald, en het filter vervangen door een grotere versie dan waar ik jou naar verwees. Mijn bakje wordt nu een garnalenbakje.

Ik wil het gaan uitleggen , maar is een lang verhaal .
Om het kort te houden ik ben lid op verschillende forums en in FB groepen , maar de enige plaats waar ik echt goed geholpen ben geweest was op dit forum .

Jullie bedankt voor het meedenken en delen van kennis en ervaringen! 🙂

Je zou als algeneter ook eens naar slakken, zoals de Septaria porcellana, de Neritina soortjes of Geweislakjes (Clithon) kunnen kijken. Mijn ervaring is dat slakken betere algeneters zijn dan bijvoorbeeld garnalen. Sinds ik ze heb, hoef ik bv nooit meer de ruiten aan de binnenkant schoon te maken. Alle drie de soorten kunnen zich alleen in zout/brak water voortplanten, dus je loopt niet het risico dat het een plaag wordt. De Neritina slakken hebben wel de 'vervelende' eigenschap dat ze overal eitjes achterlaten (op het hout, tegen de achterwand, soms tegen de ruiten enz.) die niet altijd even gemakkelijk weg te halen zijn. Ik heb al een tijdje Septaria slakken en die doen dat veel minder en daarbij zijn de eitjes vrij gemakkelijk weg te halen. Sinds eind november heb ik een paar kleine geweislakjes (ook heel erg leuk) en die heb ik nog geen eitjes zien leggen.

Zelf zou ik niet voor Japonica garnalen kiezen in een kleiner aquarium. Als die volgroeid zijn, kunnen met name de vrouwtjes behoorlijk groot worden (5-6cm). Kleinere garnalen zijn dan mooier, omdat dan het aquarium optisch groter lijkt. Daarnaast heb ik ook wel eens een Japonica een vuurgarnaal zien vangen en opeten en dat is niet echt een prettig gezicht...

Ken dit filter niet maar als modderkruipers er gemakkelijk ingaan wat dan met garnaaltjes ?

Goede opmerking.

Jullie bedankt voor het meedenken en delen van kennis en ervaringen! 🙂
Daar zijn we als forum ook voor hoor;)k

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan