Welk soort killivissen?


Lid geworden
17 april 2023
Berichten
9
Leeftijd
29
Hoi allemaal,
Ik wil heel graag killivissen gaan houden. Ik ben een beginner, ik wil ze gaan houden in een 60 liter aquarium.
Alleen zijn er ZO veel verschillende soorten dat ik niet weet welke ik moet kiezen! :DD
Raden jullie eenjarige of meerjarige aan?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Corydoras12345,
 
60 liter is wel krap hoor.
Liever een Rio 125.


De mooiste in mijn beleving is de Kaap Lopez.

Gaat niet samen met garnalen.
 
Dankjewel voor je reactie! Ik dacht te hebben gelezen dat 60 liter ruim zat is. Maar als dat niet zo is dan gaat het een ander visje worden:'(
 
Tja het kan wel.
Diverse sites schrijven dat.
Maar ik kijk ook naar wat ik er zelf bij voel.

Ik heb zelf de Kaap Lopez in een Rio 125 gehouden en daar kwam die echt mooi tot zijn recht. Groter is ook weer niet nodig
 
Zijn er ook killivissen die wat kleiner zijn? (waarvoor 60 liter dus wel genoeg voor is)
 
Lees deze maar.
Hier hebben ze het over 45 tot 60 liter of indien gezelschap bak dan wat groter.


 
Dankjewel! Dan ga ik voor een klein soortje. U raadt dus wel meerjarige killies aan?
 
Lijkt me wel leuker toch?
Die gaan een drie jaar mee.
 
Helemaal gelijk!:D Weet iemand dus nog een kleine meerjarige soort :p?
 
Het zijn geen snelle zwemmers ik zie dan ook niet zo'n probleem met 60 cm/60 liter. Als je nieuw bent in de hobby zou ik beginnen met meerjarig. De jaarlijkse zijn wel heel gaaf, maar om er dan plezier van houden, moet je dus aan het kweken, en daar komt wel wat bij kijken :).
Een redelijk goed verkrijgbare soor is de F. gardneri (zie profielfoto.) Zie hier een kweekverslag.
 
Kijk eens bij AquaInfo:
Daar vind je veel verschillende soorten met info. Niet alle soorten zijn even gemakkelijk te krijgen, maar om daar aan te komen, zijn ook nog wel opties buiten de 'gewone' aquariumzaak om. Eerst een lijstje maken met de soortjes die je aanspreken, en dan kun je verder zoeken.
 
Aphyosemion striatum, Aphyosemion wildekampi, Pseudoepiplatys annulatus, Poropanchax normani.

Allemaal prima kandidaten.

Ik raad je af om Fundulopanchax (aphyosemion) gardneri te nemen. Ze worden vrij groot en aggressief.

Groetjes John.
 
Heel erg bedankt allemaal!! raden jullie aan om de vissen zelf te kopen, of om de eitjes te kopen?
 
Heel erg bedankt allemaal!! raden jullie aan om de vissen zelf te kopen, of om de eitjes te kopen?
Dat hangt er van af wat je zoekt :). Ik vond eitjes geweldig, maar daar komt wel veel bij kijken en succes is niet gegarandeerd. Kweken doe je omdat je het kweekproces leuk vindt. Als je vooral de vissen wil hebben, dan zou ik gewoon vissen kopen.
 
Ik heb ze vroeger ook gehouden, had 20 bakjes staan met killivissen overigens ook veel kleiner dan 60 liter (sorry @rjoemman ). Beetje turfmolm erin, daar leggen ze eitjes in, turfmolm eruit halen beetje uitknijpen zodat het vochtig is, dan in een dichtgeknoopte plastic zak een paar maanden in een donkere kast op 18ºC bewaren. Vervolgens de turfmolm in een schaaltje met 24ºC water en een paar uur later heb je visjes. Op die manier zijn de eenjarige juist heel leuk en ook enorm kleurrijk.
 
Waarom zo langere tijd bewaren en niet gelijk ze laten uitkomen?
De details weet ik niet echt meer, het is al zo lang geleden. Maar het was een simulatie van de natuur, ze leven in kleine poeltjes die in de droge tijd uitdrogen en zodra de regentijd aanbreekt komen de eitjes uit.
 

Terug
Bovenaan