Wat is er nieuw

Welk tekort zien we hier?

Youri076

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2020
Leeftijd
29
Goeiemiddag,

In onze Juwel 260 staan al ruim een half jaar Hygrophila die het altijd uitstekend gedaan hebben, tot het een paar weken geleden klaar was.
Bladeren lieten een voor een los van onder naar boven en zelfs hele stengels laten los, terwijl er toch flinke wortels in de bodem zitten.

Twee weken terug heb ik de toppen afgeknip en teruggeplaatst. Dit leek even goed te gaan maar als snel kwam het probleem terug.

Er ligt een voedingsbodem in en ik gebruik wekelijks Easy Carbo, Profito. Ook heb ik voedings- en ijzercapsules in de grond zitten. Co2 voeg ik toe doormiddel van een Colombo Basic setje. Niet ideaal op 260 liter, maar het is iets.

Waterwaardes laten testen in de winkel.
Nitriet 0.0
Nitraat: 25mg/l
Fosfaat: 0,1
Ph: 6.6
Kh: 7°
GH: 10 °dH

Wie kan me helpen?

Bijlagen

• 20201113_080208.jpg
    20201113_080208.jpg
    640.8 KB · Weergaven: 160
  • 20201128_165602.jpg
    20201128_165602.jpg
    678 KB · Weergaven: 146
  • 16071843202226400433825280159569.jpg
    16071843202226400433825280159569.jpg
    460.9 KB · Weergaven: 125
Laatst bewerkt:
Krijgen ze voldoende licht want de stelen staan dacht ik wel wat dicht opelkaar.

Heb je voor de volledigheid ok nog je waterwaardes? Fosfaat, nitraat, dat soort geintjes

Heb je voor de volledigheid ok nog je waterwaardes? Fosfaat, nitraat, dat soort geintjes
Voor de overzichtelijkheid even aangepast in de openingspost.

Als ik je waardes en foto’s zie denk ik: staat deze plant wel voldoende in het licht?

nitraatwaarde is oké, ik zou de fosfaat wat verhogen en m koppelen aan je nitraat nitraat 20/fosfaat 2. En misschien starten met micro’s ipv easy carbo?

co2 heb ik geen verstand van hihi

Als ik je waardes en foto’s zie denk ik: staat deze plant wel voldoende in het licht?

Dat was ook mijn gedachte want het plantje wat ik er rechts van op de foto zie is ook niet helemaal top volgens mij.

Ja terwijl verder naar voren de planten in het volle licht staan. Alsof er maar 1 balk is oid en deze vooral voorin schijnt.

Goeiemiddag,

In onze Juwel 260 staan al ruim een half jaar Hygrophila die het altijd uitstekend gedaan hebben, tot het een paar weken geleden klaar was.
Bladeren lieten een voor een los van onder naar boven en zelfs hele stengels laten los, terwijl er toch flinke wortels in de bodem zitten.

Twee weken terug heb ik de toppen afgeknip en teruggeplaatst. Dit leek even goed te gaan maar als snel kwam het probleem terug.

Er ligt een voedingsbodem in en ik gebruik wekelijks Easy Carbo, Profito. Ook heb ik voedings- en ijzercapsules in de grond zitten. Co2 voeg ik toe doormiddel van een Colombo Basic setje. Niet ideaal op 260 liter, maar het is iets.

Waterwaardes laten testen in de winkel.
Nitriet 0.0
Nitraat: 25mg/l
Fosfaat: 0,1
Ph: 6.6
Kh: 7°
GH: 10 °dH

Wie kan me helpen?
Je geeft te veel CO2! 52 mg/l is te veel, je zou zo rond de 23 mg/l. moeten zitten maximaal. Daar komt nog bij dat deze Hygrophilla helemaal niet houdt van zacht zuur water maar het liefst wat harder licht alkalisch water. Daar heb je dus je probleem! Verder houdt ze van een wat zanderige bodem wel met bodemvoeding. Ik adviseer dan het liefst kleibolletjes met lateriet. Je mag haar ook in de stroming zetten.

Ja terwijl verder naar voren de planten in het volle licht staan. Alsof er maar 1 balk is oid en deze vooral voorin schijnt.
Voorste balk is een ledstrip met wit licht, achterste met blauw licht.

Klinkt best als een mogelijke verklaring.
Heb nu de uiterste topjes afgeknipt en terug geplant en oude kale stengels verwijderd, waardoor ze wat meer wit licht opvangen. Hopelijk zie ik nu resultaat, dan weet ik met zekerheid waar het door komt. 🙂

Je geeft te veel CO2! 52 mg/l is te veel, je zou zo rond de 23 mg/l. moeten zitten maximaal. Daar komt nog bij dat deze Hygrophilla helemaal niet houdt van zacht zuur water maar het liefst wat harder licht alkalisch water. Daar heb je dus je probleem! Verder houdt ze van een wat zanderige bodem wel met bodemvoeding. Ik adviseer dan het liefst kleibolletjes met lateriet. Je mag haar ook in de stroming zetten.

Ik heb nog niet veel ervaring met waardes, maar hoe kom je bij mij op 52mg/l aan toegediende Co2?

Je geeft te veel CO2! 52 mg/l is te veel
Boven de 40-42 mg kan dan de fotosynthese wat afnemen maar dat is denk ik geen reden om zo n effect te krijgen. Ik zou het dan eerder in de andere waterwaarden zoeken.

https://www.tspt.nl/CO2/CO2_afstellen.html

Gebruik je een co2 checker en heb je daar dan een foto van?

Nee die gebruik ik niet. Misschien toch maar eens aanschaffen. Handig tabelletje, die sla ik op!

Zeker je fosfaat iets opkrikken.
En je voedings- en ijzercapsules, zitten die er nu een half jaar in?
Kan zijn dat ze uitgewerkt zijn.

Boven de 40-42 mg kan dan de fotosynthese wat afnemen maar dat is denk ik geen reden om zo n effect te krijgen. Ik zou het dan eerder in de andere waterwaarden zoeken.

https://www.tspt.nl/CO2/CO2_afstellen.html
Jawel, want je moet je realiseren dat de Hygrophila sowieso al vraagt om wat harder licht alkalisch water. Wanneer je dan ook nog eens veel te veel CO2 geeft is dit effect zeker mogelijk.

De voedingscapsules zitten er nog geen 2 maanden in, lijkt me sterkdat die zijn uitgewerkt.

Ik ga in ieder geval zsm een co2 checker kopen en mn fosfaat iets omhoog doen. Tot die tijd ook voor de zekerheid geen extra co2.

En op welke manier kan ik de fosfaat het beste iets opkrikken? Bij de meeste meststoffen zitten zowel Fosfaat als nitraat bij elkaar, terwijl de nitraat van zich zelf al voldoende is.

En op welke manier kan ik de fosfaat het beste iets opkrikken? Bij de meeste meststoffen zitten zowel Fosfaat als nitraat bij elkaar, terwijl de nitraat van zich zelf al voldoende is.
Kijk eens op aquariumbemesting.nl. Je vindt daar , goedkope, poeders aan te lengen met water. Dus ook fosfaat.

Goeienavond,

Even een korte update.

Maandag heb ik direct Easy Life Fosfa gehaald en toegevoegd volgens de beschrijving. De fosfaatwaardr zou nu rond de 0,35mg/l moeten zitten. Ook heb ik de stekjes op een zo licht mogelijke plek gezet en de lichtintensiteit iets verhoogd.
Ik kan me voorstellen dat niet binnen een dag alle planten er binnen een dag weer top bijstaan, maar enige verbetering zou toch niet vreemd moeten zijn, laat staan dat het alleen maar erger word.

Zelfs planten die zich nog redelijk staande hielden laten nu gebreken zien of verslijmen helemaal net boven de bodem.

Nu viel me vandaag op dat er in de bodem een wat donkere laag is ontstaan. Kan dit bodemrot zijn en daarmee misschien de oorzaak van de kwakkelende planten?
20201211_172324.jpg

Met 25 mg nitraat mag de fosfaat wel 2mg zijn hoor. Daarbij zullen planten zich aan nieuwe omstandigheden moeten aanpassen en een week is wel erg kort denk ik.

Amai, 2mg per liter zelfs! Dacht dat doorgaans 0,5 de bovengrens was. Gelijk nog wat toegevoegd.

En ik zal nog maar wat geduld hebben dan. Ik zit zelf in het sportveldonderhoud en daarin zijn na een dag of 5 al wel resultaten te zien na bemesten. Zo zie je maar dat onderwaterplanten gezond houden een hele andere tak van sport is. 🙂

Ik vind het wel vreemd dat de onderkant van je planten alsnog aan het verslijmen zijn. De achteruitgang zou met het nieuwe voedingsbeleid gestopt moeten zijn. Komen er ook bubbels uit je bodem als je er zachtjes doorheen gaat?

Nog niet getest, doe ik morgen ff. Er zou dan ook een gaslucht uit moeten komen toch?

Nou, had in een hogere bak laatst bodemrot en het duurde even voor ik dat door had. Het water stonk niet heel erg. Tot ik hem voor 50% leeg had en de putlucht me tegemoet kwam🤢
Merkte het omdat m’n garnalen niet meer zwanger werden en m’n planten niet meer groeide. Dus geur.,, ja en nee 😆
D3DD5E4A-B03C-432D-BA89-9A27146222AA.jpeg

Het was in deze bak. Grind gespoeld, voedingsbodem verwijderd en hopelijk zijn de problemen nu verleden tijd. Maar goed, das geen antwoord op jouw probleem! Ik probeer nog steeds te achterhalen waarom je planten niet willen.

Das balen. Hoe heb je het toen opgelost?

Zal morgen eens een wat grotere waterwissel doen en ff goed door de bodem gaan. Misschien dat me dan het een en ander opvalt. Het zou dus wel kunnen verklaren waarom dat de planten niet groeien ondanks het aangepaste bemestingsbeleid.

Leeggetrokken, grind omgespoeld, GEEN VOEDINGSBODEM TERUG GEZET haha en toen weer alles op z’n plek gezet. Van de week even de waterwaardes checken en dan kunnen mijn citroentjes hopelijk weer terug.

Oke, daarnet getest op bodemrot. Ik zou bijna zeggen helaas zonder resultaat, namelijk geen belletjes te zien of putlucht te ruiken.

Ondertussen is ook de laatste stengelplant verslijmt en afgebroken. Heb de gezonde stukjes wel teruggeplant, maar het word er niet fraaier op. Het liefst zou ik alle planten eruit gooien en nieuwe inzetten, maar daar is het probleem helaas niet mee opgelost. Begin nu toch wel wanhopig te worden.

Ik voeg nog wat foto's toe, misschien dat daar nog wat uitkomt.

Zelf vermoed ik steeds meer dat het toch in de voedingsbodem zit. Iemand dezelfde ervaring met de Colombo voedingsbodem?

En is er misschien iemand hier op het forum die echt gestudeerd heeft in aquaplanten of iemand kent die dat gedaan heeft waar ik terecht zou kunnen?
20201212_102321.jpg
20201212_103142.jpg
20201212_103216.jpg
20201212_102340.jpg

Zelfs wanneer een plant nu voldoende is bemest kan het een aantal weken minimaal, het verschilt dus wat per soort, eer je herstel ziet van je planten. In tegenstelling tot alg die razendsnel reageren doen planten daar veel langer over. Met je huidige bodem heb ik geen ervaring dus ik kan weinig zeggen over de invloed op je waterkwaliteit. Als bodembemesting, mocht dit nodig zijn met jouw bodem wat ik dus niet weet, zou ik kiezen voor kleibolletjes aangemengd met lateriet. Te verkrijgen als poeder bij aquariumbemesting.nl en aan te lengen met water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan