Wat is er nieuw

Welk type zand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tim82
  • Startdatum Startdatum
T

Tim82

Guest
Welk type zand is geschikt voor bodembedekking van een aquarium.

In het verleden heb ik gebruik gemaakt van metselzand.
Op internet lees ik een hoop tegenstrijdige verhalen (voornamelijk over dichtslibben en korreldiktes).
Omdat ik zand het mooiste vind en Corydoras het prettig vinden wil ik daarvoor gaan.

Welk zand kan ik het beste halen? En hoeveel heb ik nodig voor een Trigon350?

Goedkoopste is filterzand van Wildkamp, veel mensen op dit forum hebben hier prima ervaringen mee.

En dan speciaal van Wildkamp of is dat hetzelfde als dat van andere aanbieders?

nah dat kan je overal halen. Vind wildkamp soms aan de prijzige kant. Gewoon bij de bouwmarkt kijken.

Het fijnste filterzand vd Wildkamp is hartstikke mooi voor Corydoras. Metselzand lijkt erop maar is toch gevoeliger voor dichtslibben. 25 kilo zak kost 6,58 ofzo bij de Wildk. En wat is duur Webhond?

filterzand van wildkamp is idd erg mooi. Als je zwart zand wilt hebben ze dat bij de Hornbach ook heel mooi, wel een stuk duurder.

Fozzy zei:
Het fijnste filterzand vd Wildkamp is hartstikke mooi voor Corydoras. Metselzand lijkt erop maar is toch gevoeliger voor dichtslibben. 25 kilo zak kost 6,58 ofzo bij de Wildk. En wat is duur Webhond?

Als het ergens anders goedkoper kan, dan is dat duur. Wat is toch het probleem met mensen die te veel geld hebben op t moment dat iemand een ander attent maakt op een goedkopere oplossing.

Is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Hou t voor jezelf.

25 kilo brekerzand voor +-�2 bij de plaatselijke dhz zaak.

Slipt brekerzand niet dicht?

Zal eerder dichtslibben dan regulier grint, maar dan zijn we weer 3 jaar verder. Af en toe met een sateprikker in de bodem prikken stelt dit ook wat langer uit.
Eerst gebruikte ik metselzand, dat is nog wat fijner zand, en die slibte wel redelijk snel dicht vond ik. In ieder geval geen zilverzand of speelzand gebruiken, dit is niet echt geschikt voor bodems.

Oke, haal ik brekerzand of filterzand, moeilijke keus!

ik heb filterzand en het bevalt mij prima!

ik was 10 euro kwijt voor 1 zak

Ik ga ook op zoek naar filterzand. Ik heb wat research gedaan en brekerzand schijnt veel te scherp te zijn voor bodemvissen.

Dan kan je ook nog kiezen tussen normaal filterzand of het zwarte van de Hornbach 😉

Ik ga zo naar de bouwmarkt. Als ze geen filterzand hebben dan ben ik genoodzaakt om voor metselzand te gaan...

Je zou ook een dag kunnen wachten natuurlijk,moet je kijken bij de eerste paar hits als je metselzand intypt op google.
Ik zou dat zelf niet in m'n aquarium willen.

Ja, iedereen zegt iets anders op internet. Het is bijna niet te doen om op basis daarvan een keus te maken.

Zijn hier al 5 mensen die je uit eigen ervaring filterzand adviseren,met mij erbij 6 trouwens dus zal wel meevallen 😉

Ja, heb op internet gekeken en niet te krijgen in de kop van noord holland.

Ja dat is de ellende als je in een uithoek zit,ik ken het heel goed! maar is Winkelerzand geen optie voor je?

Is pittig ver helaas.
Voorheen heb ik altijd metselzand gehad.
Maar alles verhalen op internet word ik gek van. De een neemt brekerzand, de ander metselzand.

Als het niet te krijgen is houd het natuurlijk op maar ik zou persoonlijk voor filterzand gaan. Ander zand zou dicht kunnen slibben en dan kun je alsnog heel de bodem er weer uit halen. Filterzand is wat duurder maar ik denk dat je nooit meer wat anders wil als je het eenmaal hebt.

tomansky zei:
Als het niet te krijgen is houd het natuurlijk op maar ik zou persoonlijk voor filterzand gaan. Ander zand zou dicht kunnen slibben en dan kun je alsnog heel de bodem er weer uit halen. Filterzand is wat duurder maar ik denk dat je nooit meer wat anders wil als je het eenmaal hebt.
Mee eens! Ik vind filterzand ook het fijnste.
Ik kan het je zeker aanraden.
Ik kan me niet voorstellen dat je het in Noord Holland nergens kan krijgen Wellicht niet bij Wildkamp dan ergens anders, maakt voor het zand niet uit.

Tim82 zei:
Welk type zand is geschikt voor bodembedekking van een aquarium.

In het verleden heb ik gebruik gemaakt van metselzand.
Op internet lees ik een hoop tegenstrijdige verhalen (voornamelijk over dichtslibben en korreldiktes).
Omdat ik zand het mooiste vind en Corydoras het prettig vinden wil ik daarvoor gaan.

Welk zand kan ik het beste halen? En hoeveel heb ik nodig voor een Trigon350?
Ik denk zo'n twee zakken filter zand

Metselzand was op, heb ophoogzand gekozen nu. Was gelijk qua structuur volgens de verkoper.

Ik heb ook alleen maar goeie ervaringen met filterzand, zou daar zeker voor gaan als ik jou was. Er zit vast wel een bedrijf in jouw omgeving die zwembaden verkoopt en onderhoudt. Daar kun je vaak wel een zak filterzand kopen (zij gebruiken filterzand om zwembaden te filteren)

Tim82 zei:
Metselzand was op, heb ophoogzand gekozen nu. Was gelijk qua structuur volgens de verkoper.
Nou,dat is niet waar,Tim.

Ophoogzand is fijn zand.
Dat slaat veel sneller dicht(rotting).
Wordt met trilplaat verdicht.
Bij jou gebeurt dat al in het water.

Bij de dierenwinkel werd mij verteld (ja, daar gaan we weer) dat zand niet geschikt is als bodem omdat de planten daar niet in groeien.
Ik zie hier op 't forum wel anders. Als ik over stap op zand - waar ik wel aan denk - ga ik voor filterzand. Hier zit wel een Wildkamp in de buurt.

Dat is prima,hoor.
Filterzand belucht beter.

Tim82 zei:
Ja, heb op internet gekeken en niet te krijgen in de kop van noord holland.

Filterzand in de Noorkop is wel goed te krijgen bij Wildkamp in Winkel.

Filterzand is verkrijgbaar in:
0,4 - 0,8 mm
0,7 - 1,2 mm
1,0 - 2,0 mm

Adres:
Winkelerzand 13
1731 LR Winkel
0224 - 54 22 06

Neem de middelste, want heb problemen met de fijnste variant !!!

Middelste is perfect !!!

Bedankt voor de tip, ik was namelijk van plan de 0,4 - 0,8 mm te nemen.

AadMec zei:
Neem de middelste, want heb problemen met de fijnste variant !!!

Middelste is perfect !!!

Had je bodem rot Aad? Ik had in mijn stelling ook het fijne filterzand en kreeg last van bodem rot, ondanks dat er Anetoma Helena slakken in de bak zaten.

Ik heb al 3 jaar de fijnste maat + torenslakjes en geen enkel probleem.

Ik had in het begin met regelmaat zwarte stinkende plekken met de middelmaat en was na verloop van tijd over tot laatst weer een keer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan