Wat is er nieuw

Welk type zand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tim82
  • Startdatum Startdatum
Nog meer ervaringen met filterzand? Wat is de beste maat? Vind het zelf wel interessant, omdat ik binnenkort een nieuw aquarium op ga zetten en tot nu toe alleen metselzand gebruikt heb.

Al 2 jaar filterzand 0,8 - 1,2 mm. Nooit problemen. Om het er iets natuurlijker uit te laten strooi ik er wel fijn grind en kiezels overheen.

Wat is er mis met brekerzand?
Lees juist weer dat dit beter is dan filterzand!
Ik wil een bak met vuurgarnalen.

Brekerzand is fijn gebroken mineraal aggregaat, dat ontstaat bij het breken van beton- en metselwerkpuin. Recycling brekerzand (ook fijn granulaat genoemd) bestaat uit steenachtige deeltjes met een korrelgrootte die hoofdzakelijk ligt tussen 0 en 20 mm, verkregen bij het breken van gesloopt en adequaat bewerkt betonpuin en/of metselwerkpuin in een bewerkingsinstallatie.

Ik heb sinds kort in m'n 60 cm bakje zwart zand van gardenlux gestopt. Dit is fijn zand met een korrel van 0,2 - 0,6 mm. Ziet er echt prachtig uit en vooralsnog groeien de planten goed. Er zit volgens mij geen of niet meetbaar kalk in (getest met azijn). Ben benieuwd of dit het lang gaat houden. Heeft er iemand misschien ervaring met dit zand. Het ziet er op het eerste gezicht het zelfde uit als het zwarte zand van Hornbach, maar dan veel goedkoper.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan