Wat is er nieuw

Welk visbestand voor 80 cm aquarium?

leonjansen

Member
Lid geworden
12 januari 2022
Leeftijd
27
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar lees al wel een tijdje mee, ik heb enige ervaringen met aquaria maar momenteel geen aquarium.
Morgen komt daar echter verandering in en zal ik een 80cm aquarium ophalen.

Over de bestanden ben ik nog aan het twijfelen tussen de volgende vijf.
1 Endlers, Angolabarbelen, Aeneus corydora
2 Knorgoerami, Potloodvisjes, Aeneus corydora
3 Dwarsbandsnoekje, Vorkstaart regenboogvissen, Aeneus corydora
4 Ringbandsnoekje, Elachys zalmen, Paleatus corydora
5 Paradijsvis, Zwarte neon tetra, Paleatus corydora

Bij alle bestanden komen wat slakken en garnalen.

Wat zouden jullie in dit aquarium doen?

Welkom Leon!

Optie 5: Paradijsvis zou ik je willen afraden op 80cm. Ik heb het zelf gedaan, en dat is eigenlijk echt te klein voor zulke vissen. Een volwassen man is met staart en al toch al gauw 10cm of meer, dat is voor een 80cm bak eigenlijk teveel. Voor kweken zou het kunnen maar dan alleen tijdens de kweekpoging en wanneer er eitjes zijn de vrouw er meteen uit.

De rest zou opzich wel kunnen, mijn voorkeur zou uitgaan naar de knorgourami (wel de pumila doen, de vittatus wordt ook al aardig groot), maar dat is heel persoonlijk natuurlijk 🙂

Fijn, snelle reacties!

Dan vallen de paradijsvissen af, zouden knorgoeramis geen last hebben van drukte van potloodvisjes of bijvoorbeeld vorkstaart regenboogvissen?

En eten de knorgoeramis veel van de garnalen? Een enkele die verdwijnt is oké, maar ze moeten er wel tegenaan kunnen fokken 🙂

Knorretjes kunnen best iets hebben hoor. Hier zitten ze (de vittata) met een groep Brevibora dorsiocellata, dat zijn ook niet de meest rustige visjes. Gaat heel goed samen, ze knorren er lustig op los.

Ja, ze zullen een garnaal pakken. In principe zal iedere vis alles wat in zijn bek past pakken. Het zullen dan vooral de kleintjes zijn die ze pakken, maar als jij zorgt voor een gunstige omgeving zullen er meer dan genoeg overleven.
Bij mijn paradijsvissen ging dat anders, de populatie garnalen was in enkele maanden volledig weggewerkt. Groeide wel goed, die Macropods...

op dit formaat bak zou ik aanraden het te houden bij twee soorten, kunnen de scholen per soort wat groter en het is lastig om het meerdere soorten naar de zin te maken als de ruimte beperkt is.

1 endlers gedijen goed in hard water, de barbelen zijn meer van zacht en zuur. Niet de beste match bovendien kweken endlers als konijnen en is het dus altijd de vraag waar je het nageslacht gaat laten. endlers gecombineerd met bijv dermogenys pusilla kan kwa waterwaarden prima en de halfsnaveltjes ruimen iig een deel van de baby endlers op.
2 lijkt me prima combi, liever een soort minder imo maar ok.
3 de pseudomugils zullen veel voer voor de neuzen van de killi weg kapen. bovendien houden ze van warmte 25 graden of meer, voor de corydoras is dat eigenlijk weer te warm. De pseudomugils zou je imo prima als enige vis kunnen houden, ze zijn er actief en kleurrijk genoeg voor. je zou ze goed kunnen combineren met tylomania slakken. houden van dezelfde omstandigheden en die worden vrij fors dus vallen ook op.
4 opzichzelf zou het kunnen. Hyphessobrycon elachys komt van nature vaak en gemengde scholen voor, met andere tetra;s maar ook met corydoras hastatus. Lijkt mij dan ook een mooie combi voor het aquarium. En omdat ze zo klein blijven kan de school ook mooi groot.
5, zoals Ben al aangaf worden paradijsvissen net wat te groot.

Kijk! Fijn, bedankt voor de reacties.

Met welke tetra’s scholen elachys zalmen in de natuur samen? En zou dit haalbaar zijn in het aquarium?

Qua Corydora heb ik besloten te kiezen voor de aeneus.

De bak staat inmiddels, heb het binnenfilter eruit gelaten, en een buitenfilter aangesloten. Met een soldeerbout gaten gemaakt in de kap.

Ik heb weer wat gezocht, en het zijn eigenlijk alleen maar meer opties geworden 🙂

Bodem: 8 Aeneus corydora
Midden: 15 Citroentetra
Iets gedempte verlichting, veel planten, 24 graden, iets zuur water

Onder: 10 Vuurneon
Midden-boven: 8 Lichtvisje
Gedempte verlichting, donker water, veel planten, 24 graden, iets zuur water

Midden: 10 Elachys zalm
Midden-boven: 10 Zwarte neon tetra
Heldere verlichting, veel planten, 20 graden, neutraal water

Midden-Boven: 15 Gouddanio
Heldere verlichting, veel zwemruimte, 20 graden, neutraal water

Midden: 15 Vuurtetra
Boven: 4 Dwergknorgoerami
Gedempte verlichting, veel planten, 24 graden, iets zuur water

Midden: 15 Stervlekzalm
Heldere verlichting, veel planten, 23 graden, neutraal water

Onder: 12 Sherrybarbeel
Boven: 2 Honinggoerami
Iets gedempte verlichting, veel planten, 20 graden, neutraal water

Bodem: 8 Aeneus Corydora
Midden: 15 Dwergpotloodvisje
Boven: 6 Spatzalm
Gedempte verlichting, veel planten, 24 graden, iets zuur water

Onder: 8 Vijfstreepbarbeel
Boven: 12 Oogvlek rasbora
Gedempte verlichting, donker water, veel planten, 24 graden, iets zuur water

Zijn dit haalbare opties? ik zit soms wel wat over de 1cm/1L regel heen, maar hier hield ik me eigenlijk nooit aan :6
Ik kwam een vrij handige website tegen, en heb dit daarop een beetje uitgezocht.

Ik hoor graag of dit haalbaar is, en wat jullie zelf zouden kiezen, of wat nadelen/voordelen van de opties kunnen zijn.

80 cm is 100-120 liter?

met 8 corydoras aeneus zit je al op 60 cm aan vis. en dus kom je nooit in de buurt van de 1 cm vis per liter als je 3 soorten in je bak wilt proppen (tenzij je kiest voor 3 dwergsoorten) Waterlagen is een leuk verhaal maar tenzij je een aquarium hebt dat groot genoeg is om je kinderen zwemles in te geven, werkt het eenvoudig weg niet. in kleine en middelgrote aquaria moeten vissen de ruimte delen. Dat is niet onmogelijk maar de vlieger: 3 soorten in 3 waterlagen hebben geen last van elkaar, gaat niet op.

Nou ben ik geen fan van de vuistregels omdat ze het idee geven dat je een goed visbestand hebt als het aan die regels voldoet, Dat is natuurlijk niet zo. Maar omgekeerd blijken goed werkende visbestanden altijd wel in de buurt uit te komen van de bekende vuistregels. Dus als je vast wilt houden aan de corydoras zou ik echt aanraden er nog 1 soort bij te nemen en niet twee. Alle vissen die je noemt zijn inprincipe geschikt voor een gezelschapsaquarium.

Kijk! Fijn, bedankt voor de reacties.

Met welke tetra’s scholen elachys zalmen in de natuur samen? En zou dit haalbaar zijn in het aquarium?

Qua Corydora heb ik besloten te kiezen voor de aeneus.

Hyphessobrycon elachys wildvang importen schijnen nooit soort zuiver te zijn, er zitten altijd andere maar gelijkende visjes tussen, soms is zelfs de meerderheid een andere soort. welke soorten dat zijn is mij niet duidelijk, het juist identificeren van dit soort visjes is lastig en mogelijk zijn ze nog niet beschreven.

bij nakweek is het juist identificeren nog lastiger omdat het niet zelden hybriden zijn. Ook Corydoras Aeneus is ws allemaal hybride wat je in de handel aantreft. Het verspreidingsgebied is zo groot dat het ws om meerdere verwante soorten gaat die sterk op elkaar lijken maar toch verschillen. In de kwekerijen zijn die ws allang vermengd.

Aeneus corydora wordt ongeveer 6cm groot, dus dat zou dan in cm in totaal 48cm zijn. De bak is 110 liter netto.

Als ik het dan bij 2 soorten hou, welke soorten zijn dan leuk om te houden? Zowel qua kleur en gedrag.

Momenteel staat de bak zonder verwarming, maar Aeneus corydora kunnen veel temperaturen aan dus ik kan er een verwarming in hangen

Ik heb inmiddels besloten dat het 80cm aquarium vervangen gaat worden voor een groter aquarium. Ik merk dat ik weinig kanten op kan met deze maat bak, en kon dat voorheen met de grotere bakken wel. De 80cm kan dan blijven als kweekbak.

Ik richt nu op een rio400 (150x50x65cm)

Ik had als visbestand het volgende in m’n hoofd:
8 Aeneus corydora (zitten al in de 80cm)
8 roodvindanio (zitten al in de 80cm)
10 malabarbarbeel
1 Ancitrus
Harem zwaarddragers

Is dat haalbaar op deze maat, en gaat dit goed samen?

van de Brachydanio kyathit zou ik zeker 15 nemen. ze blijven een flink maatje kleiner dan de devario malabaricus, dus een wat grotere school zal helpen hen op het gemak te voelen.

de zwaarddragers is de enige soort waar ik echt twijfels bij heb ik weet niet of ze snel genoeg zijn om de competitie met de devario en danio aan te kunnen.

10 malabarbarbeel
Die kan ik niet vinden met google, heb je er een andere naam voor (ben gewoon nieuwsgierig 🙄)

Hangt van de zwaarddragers af, de mijne knokken de labeo frenatus eruit.....

De Danio malabaricus is de wetenschappelijke naam, zijn deze vissen zeldzaam dan?

Ah die, geen idee hoe zeldzaam die is, maar google maar eens 'malabarbarbeel'.... dan vind je niet veel. Wel een paar héél grote vissen en het leek me niet zo waarschijnlijk dat je die bedoelde.

Inmiddels de Rio 400 geplaatst, veel fijner zo’n grote bak.
De vissen zijn ook gelijk een stuk actiever.

Aeneus Corydora
9D16A258-6261-4146-AEDD-D4A303C6BA0B.jpeg

Zo zit de bak er nu een beetje bij
B1425135-10EF-4B94-BC33-B67A6F3C1B6A.jpeg

Danio’s
742F2A5C-74A5-4684-B7D7-75F00736654E.jpeg

23CA6955-4F7F-4775-9BA8-D8051273060D.jpeg

Meervallen
51D33B18-5FD4-4AC4-AD54-F643E652E865.jpeg

E2B20D8B-ED56-4AA4-95A4-93CD31ABD579.jpeg

Zwaarddrager
C0F8BA46-6BCF-410B-8396-E26F542C98E7.jpeg

Momenteel heb ik:
3 kwiekwie
6 Aeneus corydora (helaas 1tje overleden)
6 zwaarddrager
2 pleco
1 labeo
7 roodvindanio
10 malabarbarbeel

1 onbekende danio (weet iemand welke het is?)
608C7DEB-950B-4BBD-A753-3D245393B371.jpeg

2 onbekende vissen (weet iemand welke het zijn?)
2D7399C2-7CF2-4CA5-BF31-538B556083C5.jpeg

3D73BE60-45AA-4A9E-8C53-78318C52F978.jpeg

Wat denken jullie?

vuurkeelichlide = Thorichthys meeki

diamantzalm = Moenkhausia pittieri

Die andere denk ik een glowlight danio die niet op kleur is

De derde lijkt mij verdacht veel op een zwarte tetra kwa lichaamsbouw. Kleur niet, duidelijk.

Vinnen vind ik maar weinig lijken op die van de diamantzalm. Weet iemand anders een tetra waar de kleur dichterbij komt?

Laatst bewerkt:
De derde lijkt mij verdacht veel op een zwarte tetra kwa lichaamsbouw. Kleur niet, duidelijk.

Vinnen vind ik maar weinig lijken op die van de diamantzalm. Weet iemand anders een tetra waar de kleur dichterbij komt?
T is een diamantzalm vrouw of een jong. Alleen de mannen hebben lange vinnen.

Vuurkeelcichlide is het inderdaad, bedankt.

Voor de zalm denk ik mede door EmotionalSupportPuppy aan de Gymnocorymbus bondi. Ik weet niet wat jullie denken? Diamantzalmen lijken toch iets anders gebouwd.

Voor de Danio denk ik aan Danio Hikari of Brachydanio kerri, iemand die daarover uitsluitsel kan bieden?

Vuurkeelcichlide is het inderdaad, bedankt.

Voor de zalm denk ik mede door EmotionalSupportPuppy aan de Gymnocorymbus bondi. Ik weet niet wat jullie denken? Diamantzalmen lijken toch iets anders gebouwd.

Voor de Danio denk ik aan Danio Hikari of Brachydanio kerri, iemand die daarover uitsluitsel kan bieden?
gymno. bondi denk ik ook

Laatst bewerkt:
ik neem het terug, kwam uiteindelijk na lang zoeken bij dezelfde naam Gymnocorymbus bondi. kon er zelf enorm om lachen.
Het zou echter ook Ctenobrycon familie kunnen zijn al hebben de meeste een zwarte stip bij de vin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan