Welk Voer Voor Sluiers??


Hallo Nina,

Bedankt voor jouw reactie.

Ik had hiervoor al behoorlijk wat topics van jou gelezen, gewoon omdat ik ze leuk - gezellig - en

informatief vind ;)

Maar ik wil toch nog even reageren op jou, want de bak waar jij je goudvissen in houd is 2 meter.

Ik weet niet hoe hoog en hoe diep en dus hoeveel liter ??

Maar als ik al die foto's en filmpjes zie van jouw bak [ die ik heel erg leuk vind !!! ] zie ik een hele dikke

bodembedekking - erg veel planten en stenen en hout.

Ook heb je er een grote biologische filter ingebouwd.

Als ik dat zo zie, denk ik toch dat mijn [ toekomstige] visjes in mijn bijna kale, bare Bottom bak van 110 liter

net zoveel zwemruimte zullen hebben dan die vissen van jou 🙄

Ik bedoel dat niet als "verwijt "want ik vind je bak heel realistisch, maar ook jij bent volgens

mij erg sceptisch tegenover de mensen die alleen maar spreken over hele grote bakken en jij

hebt het in één van jouw topics ook over de onderzoeken van de laatste jaren, dat goudvissen zich

wel degelijk "aanpassen " aan de afmetingen van een bak.

Niet dat ze in een kom moeten, maar wel aan een redelijke bak zonder dat ze "vergroeien "

---
 
Hallo Nina,

Bedankt voor jouw reactie.

Ik had hiervoor al behoorlijk wat topics van jou gelezen, gewoon omdat ik ze leuk - gezellig - en

informatief vind ;)

Maar ik wil toch nog even reageren op jou, want de bak waar jij je goudvissen in houd is 2 meter.

Ik weet niet hoe hoog en hoe diep en dus hoeveel liter ??

Maar als ik al die foto's en filmpjes zie van jouw bak [ die ik heel erg leuk vind !!! ] zie ik een hele dikke

bodembedekking - erg veel planten en stenen en hout.

Ook heb je er een grote biologische filter ingebouwd.

Als ik dat zo zie, denk ik toch dat mijn [ toekomstige] visjes in mijn bijna kale, bare Bottom bak van 110 liter

net zoveel zwemruimte zullen hebben dan die vissen van jou 🙄

Ik bedoel dat niet als "verwijt "want ik vind je bak heel realistisch, maar ook jij bent volgens

mij erg sceptisch tegenover de mensen die alleen maar spreken over hele grote bakken en jij

hebt het in één van jouw topics ook over de onderzoeken van de laatste jaren, dat goudvissen zich

wel degelijk "aanpassen " aan de afmetingen van een bak.

Niet dat ze in een kom moeten, maar wel aan een redelijke bak zonder dat ze "vergroeien "

---
Mijn bak is 100x 60 x 40 cm, bruto inhoud komt dit op 200 liter. Minus bodem, stenen, planten en filter zit ik op ongeveer 176 liter. Op de site van de Fancy Goldfish Store zit een tool waarmee je dit kunt uitrekenen. Ik heb twee grote interne filters Fluval U4 draaien, en sinds een jaar gebruik ik de overheadsump die in mijn bak bleek te zitten. Alle filters zijn gevuld met keramisch materiaal en op de Eheim powerhead heb ik een spons als voorfilter gezet. Daarnaast doe ik zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen iedere 3 dagen een 60 % waterwissel. In totaal heb ik 3 Sluierstaarten in deze bak, en samen met mijn Ancistrus is dit het absolute maximum wat ik er in kan houden. Ik heb zelf gemerkt dat Sluierstaarten enorm groot kunnen worden met de juiste verzorging, en dat deze verzorging behoorlijk intensief is. Ook bij mij staat het welzijn van de vissen voorop, en ik houd goed in de gaten dat ze voldoende zwemruimte hebben. Destijds had ik gewone Goudvissen in deze bak, en de laatste twee zijn naar een grote vijver verhuisd omdat deze bak te krap was voor hun zwemactiviteit. Inmiddels zullen ze de vijfentwintig centimeter ruimschoots gepasseerd zijn schat ik.

Jij hebt een bak van 110 liter, maar met bodem en beplanting erbij zul je toch wel een paar liter minder overhouden. Om je visjes hierin goed te kunnen houden, zou je hier een grote externe filter op moeten zetten, eigenlijk een die tweemaal zo groot is als de fabrikant aangeeft. In deze bak zou je twee Sluierstaarten tijdelijk kunnen huisvesten, maar binnen een jaar zul je waarschijnlijk merken dat ze toch meer ruimte nodig hebben. Dit is wel afhankelijk van het type Sluierstaart. Pearlscales blijven kleiner, maar zijn wel kwetsbaar. Die worden meestal bare bottom gehouden om die reden. Mijn vissen zijn huis-tuin- en keuken-Sluierstaarten van de LFS op de hoek, twee mixjes waarvan er een meer het Ryukin-type is, en een Redcap-Oranda. Deze laatste blijft ook iets kleiner, in ieder geval bij mij.
 
Ik schreef idd 2 meter, maar bedoelde 1 meter en 200 liter ;)

In mijn bak komt geen bodem en alleen twee glazen potjes met vallisneria erin.

Daarbij een grote interne filter met ook biologische steentjes erin.

Ik had al aangegeven dat ik daarvan misschien er eentje bij kan gaan zetten !!

Dus ik hou minstens 100 liter pure zwemruimte over.

Ook ik ga voor "gewone" sluierstaartjes, dus niet speciale vissen met een "stamboom ":DD

Tijd heb ik [ jammer genoeg] de hele dag hier in huis, dus waterwissels kunnen regelmatig

gedaan worden....ik denk dus echt dat twee of drie kleine sluiertjes best wel eens behoorlijk

lang in deze bak gehouden kunnen worden 😎

Ik ga ze overigens ook niet op een dusdanig voer - schema zetten om ze zo snel mogelijk zo

groot mogelijk te krijgen [ wat ik vaak lees links en rechts op internet en ook hier ]

Ook wil ik wel heel duidelijk aangeven dat ik erg goed voor mijn beesten ben en behoorlijk

"schrik" van de , in mijn ogen , onbehoorlijke reacties van sommige mensen hier als of

ik een dierenbeul ben en dat zij zo vreselijk "goed" zijn [ jou bedoel ik daar zeker niet mee !! ]

Je gaat overigens jammer genoeg niet in op wat ik zei over die nieuwe onderzoeken naar de

aanpassingen van sluiers aan de bak-maat?

---
 
Je bent wel echt goed in het filteren van de stukjes reactie die jou goed uitkomen zeg. "Om je visjes hierin goed te kunnen houden, zou je hier een grote externe filter op moeten zetten, eigenlijk een die tweemaal zo groot is als de fabrikant aangeeft. In deze bak zou je twee Sluierstaarten tijdelijk kunnen huisvesten, maar binnen een jaar zul je waarschijnlijk merken dat ze toch meer ruimte nodig hebben"

Hier lees je voor het gemak dan weer overheen. En "In totaal heb ik 3 Sluierstaarten in deze bak, en samen met mijn Ancistrus is dit het absolute maximum wat ik er in kan houden" lijkt ook niet echt te landen. Haar aquarium heeft al bijna 2 keer zoveel water als waar jij het over hebt. Waarom wil je nou niets van iedereen aannemen hier, wat is dan het nut nog, van hier posten, je wekt er alleen maar irritatie mee op. Waarom doe je jezelf en je vissen niet een lol, en hang je een verwarmingselementje in je aquarium en plaats je er passende vissen in? Je zult zien dat je er meer plezier van zult hebben omdat je er minder tijd in hoeft te steken, omdat je geen biologisch evenwicht tot stand hoeft te houden in een bak die er simpelweg niet geschikt voor is. Als je topics teruglezen zo leuk vindt, zijn je daarbij dan alle topics waarin ellende voortkwam uit te kleine huisvesting, zeker wanneer minimaal gefilterd met interne filters, niet opgevallen? Snap je nou niet dat men je hier goedbedoeld probeert te behoeden voor de situatie die zich waarschijnlijk over een tijdje zal gaan aandoen, waarin je dol bent geworden op je visjes, maar ze ziek zijn geworden of erger nog overlijden door hoe je ze huisvest.
 
Ik schreef idd 2 meter, maar bedoelde 1 meter en 200 liter ;)

In mijn bak komt geen bodem en alleen twee glazen potjes met vallisneria erin.

Daarbij een grote interne filter met ook biologische steentjes erin.

Ik had al aangegeven dat ik daarvan misschien er eentje bij kan gaan zetten !!

Dus ik hou minstens 100 liter pure zwemruimte over.

Ook ik ga voor "gewone" sluierstaartjes, dus niet speciale vissen met een "stamboom ":DD

Tijd heb ik [ jammer genoeg] de hele dag hier in huis, dus waterwissels kunnen regelmatig

gedaan worden....ik denk dus echt dat twee of drie kleine sluiertjes best wel eens behoorlijk

lang in deze bak gehouden kunnen worden 😎

Ik ga ze overigens ook niet op een dusdanig voer - schema zetten om ze zo snel mogelijk zo

groot mogelijk te krijgen [ wat ik vaak lees links en rechts op internet en ook hier ]

Ook wil ik wel heel duidelijk aangeven dat ik erg goed voor mijn beesten ben en behoorlijk

"schrik" van de , in mijn ogen , onbehoorlijke reacties van sommige mensen hier als of

ik een dierenbeul ben en dat zij zo vreselijk "goed" zijn [ jou bedoel ik daar zeker niet mee !! ]

Je gaat overigens jammer genoeg niet in op wat ik zei over die nieuwe onderzoeken naar de

aanpassingen van sluiers aan de bak-maat?

---
Aanpassingen van Goudvissen aan de hoeveelheid water waarin ze zwemmen en de hoeveelheid voedsel die ze krijgen... dat is inderdaad een eigenschap van de soort. In mijn posts heb ik het ook gehad over de oudste Goudvis ter wereld die in een kommetje overleefde, deel van het gezin was en ook met kom en al mee de tuin in ging. Deze vis bleef klein, zal vermoedelijk ook kleine porties voer gekregen hebben en misschien wel dagelijks een geheel gereinigde kom. Met vaker voeren groeit een Goudvis harder, na iedere voerbeurt maakt hij groeihormoon aan, en bij iedere waterwissel worden behalve nitriet en ammoniak ook de groeiremmende hormonen uit de bak verwijderd. Dus inderdaad met weinig voer per dag en niet afvoeren van groeiremmend hormoon zal de vis klein blijven. Deze manier van Goudvissen houden kwam in de 19e eeuw in de mode, maar in die tijd dacht men heel anders over dierenwelzijn. Toen kwamen hondenkarren dagelijks in het straatbeeld voor, rijke mensen hielden Goudvissen in kommen en vogels in kleine kooitjes, en katknuppelen en ganstrekken waren, naast executies, volksvermaak. Sindsdien is er heel wat veranderd, zeker op het gebied van dierenwelzijn. Een Goudvis, en dus ook een Sluierstaart, is een intelligent, sociaal dier. Daarom heeft een Goudvis gezelschap nodig, en een verrijkte omgeving. Ik denk dat een ieder die besluit om Goudvissen te gaan houden daar terdege rekening mee zal moeten houden.
 
Je bent wel echt goed in het filteren van de stukjes reactie die jou goed uitkomen zeg. "Om je visjes hierin goed te kunnen houden, zou je hier een grote externe filter op moeten zetten, eigenlijk een die tweemaal zo groot is als de fabrikant aangeeft. In deze bak zou je twee Sluierstaarten tijdelijk kunnen huisvesten, maar binnen een jaar zul je waarschijnlijk merken dat ze toch meer ruimte nodig hebben"

Hier lees je voor het gemak dan weer overheen. En "In totaal heb ik 3 Sluierstaarten in deze bak, en samen met mijn Ancistrus is dit het absolute maximum wat ik er in kan houden" lijkt ook niet echt te landen. Haar aquarium heeft al bijna 2 keer zoveel water als waar jij het over hebt. Waarom wil je nou niets van iedereen aannemen hier, wat is dan het nut nog, van hier posten, je wekt er alleen maar irritatie mee op. Waarom doe je jezelf en je vissen niet een lol, en hang je een verwarmingselementje in je aquarium en plaats je er passende vissen in? Je zult zien dat je er meer plezier van zult hebben omdat je er minder tijd in hoeft te steken, omdat je geen biologisch evenwicht tot stand hoeft te houden in een bak die er simpelweg niet geschikt voor is. Als je topics teruglezen zo leuk vindt, zijn je daarbij dan alle topics waarin ellende voortkwam uit te kleine huisvesting, zeker wanneer minimaal gefilterd met interne filters, niet opgevallen? Snap je nou niet dat men je hier goedbedoeld probeert te behoeden voor de situatie die zich waarschijnlijk over een tijdje zal gaan aandoen, waarin je dol bent geworden op je visjes, maar ze ziek zijn geworden of erger nog overlijden door hoe je ze huisvest.

Externe filter wil ik niet, dus nu één en straks misschien twee grote interne filters kan ook heel goed.

Haar aquarium is zeker een stukje groter, maar staat ook vol met planten en stenen en hout en ook

een dikke bodembedekking.

Dat alles komt er bij mij niet in.

Dat scheelt dus ook erg veel in de daadwerkelijke zwemruimte!!

En dat jij mij irritant vind omdat ik niet blindelings naar jullie luister, is niet mijn probleem.

Dat is misschien meer jullie probleem, omdat sommige van jullie zeer arrogant en onbeschoft en beledigend

reageren op mijn topics en er van uitgaan dat jullie alleen de wijsheid in pacht hebben,

terwijl er overal op internet zeer vele andere voorbeelden te zien en te lezen zijn !

Maar die " verhalen " lezen jullie weer niet, want dat past niet in jullie straatje.

Er is zelfs in Amerika een geheel apart groep op FB opgezet door mensen die niet blindelings

uitgaan van zeer grote bakken voor sluiers.

Ik zit niet op FB, omdat ik dat niet wil, maar het geeft wel aan dat de discussie overal gevoerd

wordt [ en dan zeker niet over een vis in een kommetje hoor !!]

---
 
Externe filter wil ik niet, dus nu één en straks misschien twee grote interne filters kan ook heel goed.

Haar aquarium is zeker een stukje groter, maar staat ook vol met planten en stenen en hout en ook

een dikke bodembedekking.

Dat alles komt er bij mij niet in.

Dat scheelt dus ook erg veel in de daadwerkelijke zwemruimte!!

En dat jij mij irritant vind omdat ik niet blindelings naar jullie luister, is niet mijn probleem.

Dat is misschien meer jullie probleem, omdat sommige van jullie zeer arrogant en onbeschoft en beledigend

reageren op mijn topics en er van uitgaan dat jullie alleen de wijsheid in pacht hebben,

terwijl er overal op internet zeer vele andere voorbeelden te zien en te lezen zijn !

Maar die " verhalen " lezen jullie weer niet, want dat past niet in jullie straatje.

Er is zelfs in Amerika een geheel apart groep op FB opgezet door mensen die niet blindelings

uitgaan van zeer grote bakken voor sluiers.

Ik zit niet op FB, omdat ik dat niet wil, maar het geeft wel aan dat de discussie overal gevoerd

wordt [ en dan zeker niet over een vis in een kommetje hoor !!]

---

Dan zoek je t toch lekker uit.
 
Externe filter wil ik niet, dus nu één en straks misschien twee grote interne filters kan ook heel goed.

Haar aquarium is zeker een stukje groter, maar staat ook vol met planten en stenen en hout en ook

een dikke bodembedekking.

Dat alles komt er bij mij niet in.

Dat scheelt dus ook erg veel in de daadwerkelijke zwemruimte!!

En dat jij mij irritant vind omdat ik niet blindelings naar jullie luister, is niet mijn probleem.

Dat is misschien meer jullie probleem, omdat sommige van jullie zeer arrogant en onbeschoft en beledigend

reageren op mijn topics en er van uitgaan dat jullie alleen de wijsheid in pacht hebben,

terwijl er overal op internet zeer vele andere voorbeelden te zien en te lezen zijn !

Maar die " verhalen " lezen jullie weer niet, want dat past niet in jullie straatje.

Er is zelfs in Amerika een geheel apart groep op FB opgezet door mensen die niet blindelings

uitgaan van zeer grote bakken voor sluiers.

Ik zit niet op FB, omdat ik dat niet wil, maar het geeft wel aan dat de discussie overal gevoerd

wordt [ en dan zeker niet over een vis in een kommetje hoor !!]
Hoi Musketier, ik denk niet dat de leden hier bewust grof en beledigend willen zijn hoor, maar de een kan nu eenmaal wat beter nuanceren dan de ander. PureGoldfish is de FB pagina die je bedoelt, en NanoGoldfishKeepers is daar weer een subforum van. Dit omdat, ook wereldwijd, mensen af en toe vanuit de onderbuik reageren. In mijn Stikstofcyclus-artikel heb ik wat info van Annabella Laws van dat forum gebruikt. Het belangrijkste is het welzijn van de vissen, als we dat in ons achterhoofd houden en ons niet te veel aantrekken van de uitdrukkingsvaardigheid van anderen, komt het goed:))
 
Hoi Musketier, ik denk niet dat de leden hier bewust grof en beledigend willen zijn hoor, maar de een kan nu eenmaal wat beter nuanceren dan de ander. PureGoldfish is de FB pagina die je bedoelt, en NanoGoldfishKeepers is daar weer een subforum van. Dit omdat, ook wereldwijd, mensen af en toe vanuit de onderbuik reageren. In mijn Stikstofcyclus-artikel heb ik wat info van Annabella Laws van dat forum gebruikt. Het belangrijkste is het welzijn van de vissen, als we dat in ons achterhoofd houden en ons niet te veel aantrekken van de uitdrukkingsvaardigheid van anderen, komt het goed:))

Jij druk het wel heel erg " diplomatiek " uit moet ik zeggen :DD

Maar of het voor mij nu nog erg gezellig zal zijn hier om straks de vorderingen van mijn

bak te laten zien ......ik betwijfel dat ....

Grof en beledigend en ongenuanceerd zijn die mensen nu eenmaal en dat zullen ze blijven :rolleyes:

---
 
Niet te veel van aantrekken. Op dit forum bestaat overigens ook een blokkeerfunctie, er staat ergens wel beschreven hoe die werkt. Voor noodgevallen ;))
 
Niet te veel van aantrekken. Op dit forum bestaat overigens ook een blokkeerfunctie, er staat ergens wel beschreven hoe die werkt. Voor noodgevallen ;))

Ik zal er nog even over nadenken 😉

---
 
Jij druk het wel heel erg " diplomatiek " uit moet ik zeggen :DD

Maar of het voor mij nu nog erg gezellig zal zijn hier om straks de vorderingen van mijn

bak te laten zien ......ik betwijfel dat ....

Grof en beledigend en ongenuanceerd zijn die mensen nu eenmaal en dat zullen ze blijven :rolleyes:

---
Tsja. Er wordt op dit forum verschillend gedacht over het welzijn van goudvissen. Er komen ten eerste veel factoren bij de verzorging kijken, daar kan men al discussie over hebben. En zoals je al gezien hebt, reageert niet iedereen vervolgens even begripvol wanneer zij menen dat een ander zijn/haar vissen tekort doet. Vaak komt dat in de eerste plaats voort uit dierenliefde en niet zozeer uit mensenhaat, moet je maar in het achterhoofd houden. Dus ook ik zou willen zeggen: trek het je niet te veel aan. :)

Volgens mij wil jij gewoon goed voor je vissen zorgen, en dan moet je al een heel eind kunnen komen. Hoe ver je met je huidige bak komt, hangt er dan o.a. van af hoe groot jouw vissen uiteindelijk worden. En of je je filtering op orde houdt; dat is in kleine ruimtes vrij kritisch om de boel op de lange termijn gezond te houden. Het is altijd goed (ook met andere vissoorten trouwens) om een plan B te hebben voor als de zwemruimte te krap zou worden, of de vis om een andere reden niet meer lekker zit in een bak.

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als jij minder of niets zou delen van jouw bak vanwege de kritiek die sommigen kunnen hebben. 🙃
Ik moet zeggen dat ik e.e.a. zelf ook niet volgens het boekje doe. Maar ik sta wel achter mijn handelen. Prima dan als daar feedback op komt, ik sta open voor verbetering.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan