Welk zand in nieuwe bak? (of misschien toch grind)


Barbarossa

Active member
Lid geworden
6 mei 2013
Berichten
38
Leeftijd
39
Locatie
Nijmegen
Hallo!
In mijn huidige bak heb ik een voedingsbodem zwart grind erop.
Voor de nieuwe bak ga ik in elk geval geen voedingsbodem meer gebruiken (en dus de planten anders ga voeren), maar twijfel nog wat er wél in komt.

Een donkere kleur bevalt me in elk geval goed. Zwart, maar kan me donkerbruin ook prima voorstellen.
Maar: ik heb corydoras, en ben van plan garnalen te gaan houden. Ik begreep van sommigen dat grind daarvoor niet ideaal is, al lopen de meningen wat uiteen. En tot nu toe lijken de cory's het bij mij prima te doen op grind.

Dus, een paar vragen:
- Kan ik (rekening houdend met cory's/garnalen) inderdaad beter voor zwart/donker zand gaan, in plaats van grind? En hebben jullie dan tips over welke precies?
- Moet ik me zorgen maken over dichtslibben en bodemrot? Kan dat bijvoorbeeld worden voorkomen door zand met een grovere korrel te nemen? Tips?
- Gaan planten het moeilijker krijgen met wortelen, zo zonder voedingsbodem? En is daar dus iets aan te doen, bijvoorbeeld door een bepaald type zand/grind te nemen?
 
Ipv een voedingsbodem kun je bij de planten die dat wensen voeding bij de wortels stoppen. Ze lf heb ik ook Aquasand van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8mm en dat is een prima bodem en ook in het bruin te verkrijgen.
 
Die ziet er prima uit, @jessicapilon, dank voor de tip. Anderen nog ideeën?

En: als je moet kiezen tussen voedingstabletten of vloeibare plantenvoeding, wat zijn dan de verschillen?
 
als je moet kiezen tussen voedingstabletten of vloeibare plantenvoeding, wat zijn dan de verschillen?
Dit zijn twee verschillende dingen waar je geen 'of' keuze zou moeten maken. Er zijn planten die voeding uit het water halen en die hebben nut bij vloeibare plantenvoeding. Er zijn ook planten die voeding uit de wortels halen en die hebben nut bij de tabletten. Je geeft dus waarschijnlijk beide, tenminste bij de meeste beplante aquaria is dat het geval. Je zou kunnen kiezen voor alleen planten die vloeibaar of tabletvoeding willen hebben.
 
Filterzand van wildkamp maat 0,71 - 1,25 mm werkt ook prima al is het niet in bruin of zwart te verkrijgen
Planten voeding hang af van het soort planten er zijn er die het op nemen via het wortelgestel en andere via de water kolom
Je zult dus naar gelang de behoefte twee soorten moeten toe voegen
voor wortel voeding zijn de capsules van lid tuinkabouter prima geschikt al zijn er natuurlijk ook ander merken te verkrijgen (vaak wel behoorlijk aan de prijs)
Voor de water kolom gebruikers een vloeibare planter voeding al dan niet compleet of zelf mengen dat laaste heeft mijn voorkeur om dat je dan de behoefte zelf kan sturen.
 

Terug
Bovenaan