Welke alg en hoe komt het?


betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
52
Sinds kort neemt de alg op onderstaande foto mijn vallisneria over. Het oogt erg bruin, maar ik vermoed dat dat komt door het voedsel wat er langs zweeft.

Is dit draadalg? Ik voeg geen co2 toe kan dat de reden zijn? Waardes zijn verder wel goed. Het zit ook echt alleen aan de bovenkant van de vallisneria, de gedeeltes van de stengels die niet op het bovenvlak drijven hebben nergens last van. Ook op andere planten zit niks. Lamp is een Twinstar B.

Wel wat bruinalg maar ik ben laatst overgegaan van een 50L naar 110L. Iemand een idee wat deze alg is en wat het veroorzaakt?
IMG_7260.jpeg
IMG_7261.jpeg
IMG_7262.jpeg
 
Sinds kort neemt de alg op onderstaande foto mijn vallisneria over. Het oogt erg bruin, maar ik vermoed dat dat komt door het voedsel wat er langs zweeft.

Is dit draadalg? Ik voeg geen co2 toe kan dat de reden zijn? Waardes zijn verder wel goed. Het zit ook echt alleen aan de bovenkant van de vallisneria, de gedeeltes van de stengels die niet op het bovenvlak drijven hebben nergens last van. Ook op andere planten zit niks. Lamp is een Twinstar B.

Wel wat bruinalg maar ik ben laatst overgegaan van een 50L naar 110L. Iemand een idee wat deze alg is en wat het veroorzaakt? Bekijk bijlage 370520Bekijk bijlage 370521Bekijk bijlage 370522
Hoe lang draait dit aquarium en wat zijn de waterwaardes?
Hoe lang is de lamp aan en is deze wel of niet gedimd? Geef je plantenvoeding?
 
Ik vermoed dat je juist daar algen ziet omdat deze delen direct onder de lamp zitten en dus extra veel licht krijgen.
 
Hoe lang draait dit aquarium en wat zijn de waterwaardes?
Hoe lang is de lamp aan en is deze wel of niet gedimd? Geef je plantenvoeding?
Deze bak nu 4 weken. Hiervoor had ik een andere bak met hetzelfde filter. Lamp staat 8u per dag aan gedimd tot 60%. Plantenvoeding all in one.
 
Ik vermoed dat je juist daar algen ziet omdat deze delen direct onder de lamp zitten en dus extra veel licht krijgen.
Dat dacht ik ook. Maar dat is iets wat ik niet kan veranderen. Ik had gehoopt dat het een andere reden zou kunnen zijn….
 
Ik weet niet hoeveel licht je gebruikt maar wellicht is dat te minderen of dat je nu een tekort aan voeding/co2 hebt.
 
Sinds kort neemt de alg op onderstaande foto mijn vallisneria over. Het oogt erg bruin, maar ik vermoed dat dat komt door het voedsel wat er langs zweeft.

Is dit draadalg? Ik voeg geen co2 toe kan dat de reden zijn? Waardes zijn verder wel goed. Het zit ook echt alleen aan de bovenkant van de vallisneria, de gedeeltes van de stengels die niet op het bovenvlak drijven hebben nergens last van. Ook op andere planten zit niks. Lamp is een Twinstar B.

Wel wat bruinalg maar ik ben laatst overgegaan van een 50L naar 110L. Iemand een idee wat deze alg is en wat het veroorzaakt? Bekijk bijlage 370520Bekijk bijlage 370521Bekijk bijlage 370522
Het lijkt op Staghorn alg. Vaak te wijten aan vervuiling een ammoniak piek. Heb je bijvoorbeeld recent in je boden gerommeld? Met carbo is er wat aan te doen door plaatselijk wat op de alg te spuiten. Verder natuurlijk zorgen dat er geen sprake meer is van vervuiling.
 

Terug
Bovenaan