Welke alg en wat kan ik doen?


S

Stijn Aerts

Guest
Bekijk media item 1247


    • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
120x50x60 - 1,5 weken



    • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
pH 8
KH 9
N03 0
PO4 0
Geen CO2
Kamertemperatuur



    • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Net opgestart, nog niet.



    • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Nog niet, wil wel de juiste kopen van aquariumbemesting



    • Voeg je CO2 toe aan het water?
Neen



    • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Neen, wel kleibollen.



    • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
    • 10 uur tot 22u



    • Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Geen idee, zie foto.



    • Heb je een foto van je aquarium en de algen?



    • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Heel wat salvinia, pistia en limnobium, 1 echinodorus en een sagitaria



    • Hoe lang heb je dit probleem al?
Gisteren gezien.



    • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Nog niets
 
Ik zou zeggen gelijk beginnen met voeding toe te dienen, en als het mogelijk is ook co2, zeker in de opstart fase is dit nog belangrijker om je bak zo snel mogelijk stabiel te krijgen.
PH en KH, zijn aan de hoge kant naar mijn mening.
Wat is de KH van je drinkwater?
 
Ik zou zeggen gelijk beginnen met voeding toe te dienen, en als het mogelijk is ook co2, zeker in de opstart fase is dit nog belangrijker om je bak zo snel mogelijk stabiel te krijgen.
PH en KH, zijn aan de hoge kant naar mijn mening.
Wat is de KH van je drinkwater?

PH en KH worden nog verlaagd door gebruik van osmose en turf. Het water uit de kraan is zeer hard!
 
Ben het met Henton eens en het lijkt me eerder een tekort dan alg. De planten staan er net in neem ik aan en moeten vaak nog wennen. Zorg ook voor po4 en no3 want dat hebben ze ook nodig voor de groei.Ik zou erst niet langer dan 8 uur het licht andoen want dan is de vraag naar voeding wat minder.
 
Hier in Denbosch ook kh9 en ph8.
Door de co2 is mijn ph nu 7.3 aan de kh doe ik niets. Vissen zijn vrolijk en hebben geen last van de hoge kh. Planten doen het ook prima.

Het ziet er idd uit als een tekort. En niet als een algprbleem. Als je planten wil laten groen moet je minimaal 8 uur licht geven en zeer zeker voeding toedienen.
Het liefst ook co2 maar is niet noodzakelijk tenzei je een duidelijk tekort aan co2 hebt en/of je ph naar beneden wil brengen. De meeste gemakkelijke planten en vissen kunnen wel tegen ph8.
 
Een hoge kh kan ook op zich geen kwaad mar het nadeel kan zijn dat je bij gebruik van co2 dan mer moet toevoegen dan bij een lage kh.
 
PH is aan de hoge kant, zelf hou ik ervan om in mijn plantenbak op 6.9 te zitten. NO3 En PO4 op 0 is te laag. Nitraat, Fosfaat opkrikken en in een verhouding van resp. 10:1 brengen. Een tekort van de laatsten kan voor groene alg zorgen.
 
Meer bellen lijkt me niet toch als je met deze kh naar dezelfde ph gaat heb je wel veel meer co2.

Trouwens ik meet hier meestsl 4.5
 

Terug
Bovenaan