Wat is er nieuw

Welke alg is dit, blauwalg?

peter

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2024
Leeftijd
58
Ik heb last van alg, nu denk ik blauwalg.
er is stroming genoeg, links boven naar voor met spraybar.
Rechts een andere variant van JBL.
Heb hier in het begin geen last van gehad.
Voeg Complete van aquariumbemesting toe, hiervoor volgens de EI norm, maar toen had ik er ook gewoon last van.
Waterwaardes zijn als volgt:
PH 7
GH 4
KH 3
NO2 0
NO3 10
NH3 0
PO4 is 1
Verlichting gaat via TC421 met ledstrips zelf aangeschaft, dus weet mijn god niet welke lumen.
Wekelijks +/- 50% waterwissel, dan wordt er dikke 40 ltr osmose water bij gedaan.
Tijdens het afhevelen haal ik het meeste weg maar komt lekker eigenwijs weer terug.
Totaal geen uitval van vissen, heb nu bijna een jaar hetzelfde bestand.

Hopelijk kan iemand mij een goede tip geven.

Bijlagen

• 20260121_152000.jpg
    20260121_152000.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 20
Oogt wel als blauwalg.
Wat is de temperatuur? Daarnaast de circulatie van de filters goed controleren en misschien iets minder proberen te voeren.

Als 50% ~40 ltr is is je aquarium ca 80 liter? Zou 1 goed filter moeten volstaan, mogelijk dat ze elkaar nu tegenwerken en stille plekken creeeren.

Oogt wel als blauwalg.
Wat is de temperatuur? Daarnaast de circulatie van de filters goed controleren en misschien iets minder proberen te voeren.

Als 50% ~40 ltr is is je aquarium ca 80 liter? Zou 1 goed filter moeten volstaan, mogelijk dat ze elkaar nu tegenwerken en stille plekken creeeren.
Andre, aquarium is 100 ltr, ik heb 2 jerrycans waarin ik osmose maak en deze zitten tot het randje gevuld.
Temperatuur is constant 25 graden.
Circulatie is goed zo te zien, zie de blaadjes overal wel bewegen.
linkerkant met spraybar naar voorruit, rechts gaat met breedstraler naar rechtsvoor.
Voeren doe ik om de dag, en kan dat wel eens verminderen om te kijken wat het doet.
Heb er geen zonlicht in, en heb het als eens geprobeerd met exit-blue

Vaak een resultaat van teveel organische belasting. Veel dagelijks weghalen en verversen en je kan ook altijd nog een black out doen.

Vaak een resultaat van teveel organische belasting. Veel dagelijks weghalen en verversen en je kan ook altijd nog een black out doen.
John, en dat is dood plantenspul en eventueel voer?

Ja alles wat vergaat kun je wel stellen denk ik. Dat belast het water. Even van AI gestolen:

Organische belasting in een aquarium is een teveel aan afvalstoffen zoals visuitwerpselen, voedselresten, en rottende plantendelen, wat leidt tot een verhoogd nitraat, fosfaat en een sliblaag (biofilm) op oppervlakken
. Dit is vaak het gevolg van overvoeding, slechte filtering, of onvoldoende watercirculatie, en kan problemen als blauwalg, troebel water en een ongezond biologisch evenwicht veroorzaken. Het wordt beheerd door regelmatige waterverversingen, een gebalanceerd dieet, voldoende snelgroeiende planten en goede filtering, waarbij nuttige bacteriën helpen bij de afbraak.

Oke, maar waardes zijn volgens mij wel oke.
Voeren om de dag, zeker niet teveel
Filters hebben genoeg power.

Ja soms kan een nitraat tekort ook de oorzaak zijn.

Nitraat was afgelopen week 10, daarvoor altijd 20.
Is volgens mij ook een mooie waarde. Of is dat te laag?
Ben nu een totale black out aan het doen.
Zaterdag weer aan en ww. Misschien nog een dosis exit blue of is dat niet slim?

Dat moet geen oorzaak zijn lijkt me hoor met 10mg. ik zou zelf eerst flink dagelijks weghalen en verversen alvorens middeltjes te gebruiken.

Ga ik doen John, maar eerst de black out tot zaterdag.
Dan weghalen plus ww en dan dagelijks doen, en zal eens kijken hoe het dan ervoor staat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan