Welke alg is dit en hoe te bestrijden?


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Nadat mijn aquarium een tijdje erg goed gedraaid heeft, veel baby's en goed groeiende planten, werd ik in ene overvallen door deze alg

IMG_3276.jpeg


Helaas kan ik omdat ik een tijdje geleden een flubenol behandeling heb gehad geen goed alg etende slakken in de bak doen.

Ik ben erg benieuwd of iemand weet welke alg dit is en wat ik er het beste tegen kan doen?
 

Bijlagen

  • IMG_3277.jpeg
    IMG_3277.jpeg
    93.6 KB · Weergaven: 82
Bedankt! Daar lijkt het inderdaad op. Omdat de bak erg goed draaide heb ik al een tijdje geen test meer gedaan. Wel elke week netjes de waterwissels. Zal nog eens testen en een flinke waterwissel doen.

Maar goed dat is om het te voorkomen, wat kan ik nu doen om het te bestrijden?
 
Bestrijden is erg lastig en als er geen nh3/4 aanwezig is dan komt dat wel goed. Je kan eventueel flink bealgde bladeren verwijderen.
Toch bijzonder dat de garnalen nergens last van hebben gehad met een nh3/4 piek.

 
Check even goed of het geen Cladophora is! Dat zijn dunne vertakte sprietjes die stevig aanvoelen, als een bros haartje.
 
Precies @jessicapilon de garnalen hebben nergens last van en de bak zit bomvol baby's (als je goed kijkt op de foto's ook te zien).
Het is volgens mij geen Cladophora @Esthersvisjes als ik zo de foto's op Google bekijk. Die alg lijkt zelfs wel mooi te zijn.

Dingen als aantal uren licht, plantenvoeding en zo hebben allemaal geen invloed op deze alg?

En voor de zekerheid nh3/4 is toch nitraat en/of nitriet?
 
Precies @jessicapilon de garnalen hebben nergens last van en de bak zit bomvol baby's (als je goed kijkt op de foto's ook te zien).
Het is volgens mij geen Cladophora @Esthersvisjes als ik zo de foto's op Google bekijk. Die alg lijkt zelfs wel mooi te zijn.

Dingen als aantal uren licht, plantenvoeding en zo hebben allemaal geen invloed op deze alg?

En voor de zekerheid nh3/4 is toch nitraat en/of nitriet?
Nh3 is ammonium, nh4 is ammonia (of net andersom?). Dat is de stof die dus omgezet moet worden in eerst nitriet en daarna nitraat.
 
micro planten voeding gebruiken zorg dat er geen vuil in je bak of filter is en meschien iets minder licht zou het weg moeten gaan
 
Het is volgens mij geen Cladophora @Esthersvisjes als ik zo de foto's op Google bekijk. Die alg lijkt zelfs wel mooi te zijn.
Gelukkig maar, want is het op zich inderdaad mooi om te zien, maar het is een drama om in je aquarium te hebben. Het is een soort vorm tussen plant en alg in, waardoor het goed gedijt in situaties zoals in je aquarium: schoon water, veel licht en voeding.
 
Gister een test gedaan en alle waterwaardes waren gewoon goed. Nauwelijks nitraat en geen nitriet. Ik heb voor nu het licht van 12 naar 11 uur gezet (hij stond op 12 uur ivm de kikkerbeet en de vallisneria), waterwissel gedaan en ik sla een weekje de plantenvoeding over.

Zou dit kunnen helpen?
 
De plantenvoeding zou ik niet overslaan, want dat kan juist algen in de hand werken. Maar je licht mag gewoon terug naar 8 uur, dat is lang genoeg. En ik zag op de foto dat de alg zit op dode of afstervende stukken plant, knip die er gewoon uit en verwijder daarmee meteen dat stukje alg uit je aquarium.
 

Terug
Bovenaan