Welke alg is dit en wat doe ik er aan?


Naast de SF Home serie heb je ook de SF Expert 70. Dat is ook een wat strakker design met een voordelige prijs en ook uitgevoerd met ledverichting.


Ik heb hier 2 in de 30 liter staan en die bevallen erg goed met een gewone binnenfilter.
 
Goed nieuws: ik heb voor weinig geld een SF Home 60 kunnen overnemen. En wat een smerige bak. Ik begrijp niet dat mensen aan een aquarium beginnen als ze binnen een maand een bak zo krijgen.

Ik heb gekeken naar ADA, Dennerle, maar die zijn me te prijzig, zeker omdat de meesten met CO2 werken. Dat is voor een volgende keer misschien.

Dus schoonmaken de komende uren. Eerst eens kijken hoe je die filter behuizing eruit krijgt.

Ik ben bij Heevis geweest, erg fijn geholpen. Wat een grote zaak, wel wat anders dan wat ik gewend was. Dennerle 9-1 gekocht als starter en Dennerle zwart grind. Twee plantjes om de bak mee op te starten.

Ik post een foto als de bak klaar is. Vieze bak foto's heb je weinig aan.
 
Vraag voor als de SF is ingedraaid: hoeveel koop ik erbij van de kardinaal en otocinclus? Of andere tips? Het wordt een bak met wortelhout, dragons stone en redelijk wat planten. Dus liever geen vissoorten nog erbij, alleen aanvulling. Tips zijn welkom!

Ik heb nu in de Biorb:

- 2 endler mannetjes guppen
- 1 kardinaal Diamond
- 1 kardinaal normaal
- 1 otocinclus
 
Ik ben de SF bak aan het vullen. Stuift toch ondanks dat ik over een grote lepel giet. Plantjes erin gedaan al 4 stuks. Begint al ergens op te lijken! Dennerle Crystal Quartz is het trouwens.

2016-11-12 18.45.41.jpg


2016-11-12 18.45.46.jpg
 
@Cédric Vleminckx Bedankt! Uiteindelijk heb ik een vergiet gebruikt. Het is nu een paar uur later en het water is minder troebel al, maar nog steeds niet zo als de Biorb die 2 maanden draait. Logisch ook.
 
Misschien kun je me ergens bij helpen? Ik heb een aquaflow 200. Die zit er standaard bij. Nu spuugt de pomp iedere keer ineens meer water uit, iedere minuut of zo.

Ik denk dat ik iets fout heb gedaan met het filter. Er zaten er 2 in een doosje, allebei anders, ik heb ze allebei erin gedaan. Eentje was hol aan de binnenkant, de ander niet.

Enig idee of dat klopt?

PS hier zie je het - 2 delen

http://www.dierenverblijf.eu/images/Superfish-crystal-clear-aqua-flow-100-filter-cartridge.JPG
 
De link die ik net toevoeg. Maar dan voor de 200. Zelfde soort sponsjes, ik heb ze allebei in de pomp gedaan, moet dat?
Ja, zag dat je ondertussen een edit had gedaan. Heb even mijn andere bericht verwijderd.
Ik ken de filter, maar wel enkel met het blauwe sponsje. Dit heb ik ook nog niet gezien, en laat ik even over aan iemand die daar wel ervaring mee heeft;).
 
Ja, zag dat je ondertussen een edit had gedaan. Heb even mijn andere bericht verwijderd.
Ik ken de filter, maar wel enkel met het blauwe sponsje. Dit heb ik ook nog niet gezien, en laat ik even over aan iemand die daar wel ervaring mee heeft;).

Geen probleem, je hebt al goed geholpen, dank je! Fijne avond!
 
Misschien kun je me ergens bij helpen? Ik heb een aquaflow 200. Die zit er standaard bij. Nu spuugt de pomp iedere keer ineens meer water uit, iedere minuut of zo.

Spuwt de pomp dan effectief enkel meer water of zitten er ook luchtbelletjes tussen de uitstoot? Het is mogelijk dat er nog wat lucht gevangen zit binnenin en dan ontsnapt dat beetje bij beetje.
Maakt de pomp lawaai terwijl ze draait?
Zit ze volledig onder water?
 
Spuwt de pomp dan effectief enkel meer water of zitten er ook luchtbelletjes tussen de uitstoot? Het is mogelijk dat er nog wat lucht gevangen zit binnenin en dan ontsnapt dat beetje bij beetje.
Maakt de pomp lawaai terwijl ze draait?
Zit ze volledig onder water?

Ik denk dat je idd het precies goed hebt, de pomp zit helemaal onder water, de buis niet en ik zie nu dat de belletjes weer omhoog komen en tegen het led paneel komen.

Ik ga even kijken of ik een video kan maken, ben zo terug! Thanks!!!
 
Lastig een video te maken... Dit is hoe de pomp zit, hij ligt op het water, klopt dat? De pomp maakt niet echt veel geluid. Het lijkt inderdaad alsof de lucht zich ophoopt en dan ineens los komt. Vraag me af of die 2 sponzen erin wel klopt?

2016-11-12 23.42.54.jpg
 
Gelukt! Dit is heel weinig, hij doet dit soms ook hard en dan komt het water terug tegen de LED balk

 
Ik kan me vergissen maar op de foto lijkt het precies alsof het filter niet volledig onder zit?
Ik heb ook een bakje met dat pompje, maar los in de bak, dus niet in een filterhuis zoals bij jou. Is het niet mogelijk dat de kop van de spraybar op die manier een beetje 'valse lucht' kan aanzuigen aangezien hij boven water zit?
Is het mogelijk om het waterniveau hoger te brengen?
Of de pomp (met filterhuis) lager te hangen? Zit dit filterhuis vast in de bak eigenlijk of kan je dit ook verwijderen?
 
Klopt die buis zit op de water spiegel. Ik kan het water niveau hoger brengen. Ga ik morgen doen bedankt!

De pomp zit vast in de behuizing links samen met de verwarming. Je kunt die behuizing niet bewegen. Ik heb op dit forum gevonden dat hij vast zit met kit.
 
Wanneer bij mij het waterniveau zakt tot net gelijk met, of onder, de spraybar begint de pomp precies ook nu en dan lucht te spuwen. Als ik wat water aanvul is dit meestal snel opgelost... ;)

Ik heb er trouwens een gewone groene spons in zitten en geen kool of dergelijks, of beide stukken er tegelijk in kunnen durf ik niet te zeggen...
 
Ok morgen aanvullen dus! Bedankt!

Klopt die kleine spons is zeoliet. Ik ga morgen eens zoeken hier of dat nodig is. Fijne avond!
 
Ik gebruik hierbij een klein ijsbakje die ik half in het water hou.
 
Goed idee ook!

De bak is al een stuk helderder. De buis zit nu onderwater en spuwt minder. Maandag spiderwood halen.
 
ik vond het originele spons te grof, had nog teveel last van vuil in het water. Ik heb dus 1/3 van de spons geknipt en dit elke week met filterwatten aangevuld welke ik dan wekelijks vervang.
En inderdaad het water tot boven het filterhuis, eigenlijk tot het max. streepje op de sticker in het aquarium (als het filterhuis links zit moet de sticker rechts bovenin op de achterste glasplaat zitten...

Edit: grappig, ik ben ook begonnen met een Biorb, toen een SF Home 60 en nu een Ferplast Dubai 80 :cool:
 
@SuzanneM dank je! Het aquarium is 2e hands. Er zit een kalk streep op van water die zeker vijf cm onder de rand zit te laag dus. Ik zag op yt vids ook al dat hij tot de rand was gevuld.

De spons is grof inderdaad. Hij staat nu op halve snelheid anders gaan de paar planten als een dolle heen en weer.

Waar koop je die watten?

Edit sticker is weg denk ik. Zo zit hij nu.
 
Het water staat tot aan de witte rand van de behuizing waar de pomp in zit.

1479026559197-491652035.jpg
 
Filterwatten koop je bij iedere lfs wel of bij de Pets Place.
 
Ok bedankt!
 
Mooi aquarium! Ik heb precies hetzelfde model. Erg fijne bak om mee te werken.
Zelf heb ik de witte houder er direct uitgehaald, vond het niet mooi staan en ik wilde er toch al een ander filter in gaan doen.

Qua filter, zou ik even goed kijken of er geen vuil bij het rotertje zit en of het sproeibuisje helemaal schoon is, vooral of er geen aangekoekte delen in de gaatjes zitten.
Dan kan hij namelijk ook wel eens dat gedrag gaan vertonen.

In de Biorb kun je strakjes misschien een groepje garnalen gaan houden als je dat leuke beestjes vind ;)
 
Water is denk ik nu wel hoog genoeg, zelf had ik er nog een klein litertje extra in, dat het net iets over de rand van de filterbehuizing ging...
Voordeel van de filterwatten is dat dit de pompsnelheid ook verminderd, ik had hem op zijn laagst altijd staan en vond dat nog te hard.

Filterwatten zijn inderdaad bij de plaatselijke LFS te koop.
Of je koopt bij de Action filtersmateriaal voor de afzuiger en verknipt deze, is ietsjes goedkoper ;)
 
Bedankt voor alle tips!

Nu de buis onder water is is hij een stuk rustiger al. Ik zal ook eens naar die watten kijken. Water is al redelijk helder.

Gisteren nog waterwaardes genomen en die zijn prima alleen gh wat hoog door het harde water hier maar dat zakt wel.

1479034670304825977968.jpg
 
Mooi aquarium! Ik heb precies hetzelfde model. Erg fijne bak om mee te werken.
Zelf heb ik de witte houder er direct uitgehaald, vond het niet mooi staan en ik wilde er toch al een ander filter in gaan doen.

Qua filter, zou ik even goed kijken of er geen vuil bij het rotertje zit en of het sproeibuisje helemaal schoon is, vooral of er geen aangekoekte delen in de gaatjes zitten.
Dan kan hij namelijk ook wel eens dat gedrag gaan vertonen.

In de Biorb kun je strakjes misschien een groepje garnalen gaan houden als je dat leuke beestjes vind ;)

Ik zat te denken de Biorb te verkopen. Heb geen echte goede plek ervoor. Garnalen zou kunnen inderdaad. Bedankt voor het idee!
 
Rare vraag, maar als ik over een weekje platen over zet naar de FS bak vanuit de Biorb loop ik dan het risico de draadalg mee te nemen?
 
Rare vraag, maar als ik over een weekje platen over zet naar de FS bak vanuit de Biorb loop ik dan het risico de draadalg mee te nemen?

Dat is helemaal geen rare vraag hoor ;)

Persoonlijk zou ik niets uit je biorb overzetten (uiteraard wel je visjes), omdat je zo ook de kans hebt om de blauwalg die nu actief is over te zetten.
 
Ik zou het ook niet meenemen vanuit de oude bak. Al helemaal niet omdat er blauwalg in het spel is.
 
Ok dat dacht ik al. Ik heb nieuwe planten die erin staan, 4 stuks. Verder niets nog. Alles in de SF bak is nieuw, ook het grind.

Kan ik de visjes gewoon overzetten of is het beter om ze nog in een "tussenbak" bijvoorbeeld te hebben voor een paar dagen? Ik wil die alg nul procent kans geven! Thanks!
 

Terug
Bovenaan