welke alg is dit en wat kan ik doen


F

Franquarium

Guest
Goedemiddag,

In mij bak ontstaat sinds een maand alg. Ik kan niet precies duiden welke alg het is. Het gehele jaar heeft de bak goed gedraaid zonder altproblemen. Ik heb onlangs 2 bleheri planten verwijderd. sindsdien is het algenprobleem gestart.

Dit zijn mijn waardes:
PH: 7,5
Am: 0
Nitr: 0
Nitraat: 25mg a 35
KH: 6
GH: 10
Po4:
Fe: 0,5

planten:
vallisneria
rode lotus
2 crypto's
lagenandra thwaitesii
drijfplantjes

IMG_0883.JPG

IMG_0885.JPG

IMG_0886.JPG
 
Het lijkt op Staghorn. Dit ontstaat wel wanneer je in de bodem woelt. Eigenlijk gaat het dan om vervuiling die overigens ook in je filter kan zitten. Heb je wel beweging in je water, dus een goede waterdistributie? Je kan, als het deze soort is, het is wat moeilijk te zien, water gaan verversen. Er kan nl. sprake zijn van een Amoniumpiek doordat je met planten bezig bent geweest? Een carbo boost kan ondersteunend werken.
 
Carbo boost werkt idd goed tegen deze alg, alleen kun je dan de Vallisneria afschrijven
 
Zou licht minderen hier ook kunnen werken?
 
Zeer zeker, dat verminderd de vraag naar voeding, is je PO4 0 of kan je dat niet meten?
 
Ik denk ook aan Staghorn en dan zal verminderen van het licht niet veel helpen denk ik want die ontstaat juist bij een nh3/4 piek.
 
Bedankt voor de reacties. Ik zal vandaag nog even de PO4 meten.

De bodem is wel flink omgewoeld geweest, dus dat zal zeer waarschijnlijk veel invloed gehad hebben.
Mijn doorstroming is niet heel sterk. Wat wel prettig is voor mijn ringbandsnoekjes. Wel heb wel vaker twijfel gehad over de lichte doorstroming.
Een schoonmaaksessie van het filter en slangen kan denk ik ook geen kwaad.

Ik ga dit weekend wel het filter en slangen verschonen en kijken of ik de doorstroom weer wat sterker kan maken. Hopelijk helpt dat.

Carbo boost werkt idd goed tegen deze alg, alleen kun je dan de Vallisneria afschrijven
Waarom kan ik dan de vallisneria afschrijven?
 
Vallisneria verslijmd onder een verhoogde dosis Easy Carbo
 
Ik denk dat het omwoelen ermee te maken heeft en dat moet je normaliter zo min mogelijk doen.
 
Zeer zeker, dat verminderd de vraag naar voeding, is je PO4 0 of kan je dat niet meten?
Ik denk ook aan Staghorn en dan zal verminderen van het licht niet veel helpen denk ik want die ontstaat juist bij een nh3/4 piek.

Ook ik denk dat het licht hier geen soelaas biedt. (Zie mijn voorgaande reactie)
Aangezien je, naar mijn mening, veel aquarium kennis bezit, @TonHageraats, toch een vraag t.a.v. je reactie. Zelf geloof ik n.l. dat het aangeven dat vermindering van licht een mogelijkheid is zelfs in het algemeen geen oplossing behoeft te zijn. Allereerst weten we niet precies hoeveel licht, intensiteit/lichtduur, Ts geeft. Ze heeft planten die niet echt een hoge lichtintensiteit vragen, overigens.

Verder in z'n algemeenheid:
Volgens mij moet je van bovenaf redeneren. Allereerst welke hardware is beschikbaar, pas je plantenbestand hierop aan. Vervolgens komt de CO2 vraag en de bemesting problematiek. Ik schrijf dit omdat er heel vaak wordt een advies wordt gegeven over de belichting zonder dat men weet welke hardware er is en welk plantenbestand er in een bak staat. Problemen ontstaat m.i. heel vaak doordat men planten kiest zoals bijvoorbeeld dat leuke rode plantje waarbij men niet de belichtingsmogelijkheden heeft voor de desbetreffende plant. De wet van de tekorten, kort door de bocht, zogezegd.
Maar ook ik leer elke dag bij ondanks, misschien wel dankzij, een ervaring over 50 jaar. Dus ook mijn mening is niet bindend!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan