Wat is er nieuw

Welke alg is dit en wat kan ik eraan doen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Michaela
  • Startdatum Startdatum
M

Michaela

Guest
Welke alg is dit en wat kan ik eraan doen?

20170706_222259.jpg
20170706_222332.jpg
20170706_222356.jpg
 
Lijkt mij een kort plukje toe en dus baardalg. Wat zijn de waterwaarden en hoelang draait de bak en kun je iets zeggen over de verlichting en wat je eventueel toevoegt?

Op de onderste foto zie ik volgens mij een andere alg die lijkt op staghorn maar ik ben benieuwd wat anderen hierin zien.
 
Laatst bewerkt:
Geen algenexpert, maar lijkt inderdaad een soort baard alg achtig iets te zijn. Hoewel die meestal wat dichter op elkaar zit (dit is meer een puber baard..nog niet mooi ingevuld 😉

Ik gebruik zelf een klein busje Co2 en easycarbo. Ik weet niet wat je op dit moment toevoegt aan het water qua plantenvoeding en hoe lang je licht aanstaat? Easycarbo wil wel helpen tegen baardalg.
 
Idd baardalg- beginsels..... Een goede stroming overal en niet al te veel schommelende co2 gehaltes willen helpen
 
Bedankt!

Ik had de stroming sinds een tijdje anders gezet op advies van de LFS maar sinds gisteravond weer op de oude manier.
Aangezien ik Colisa Chuna erin heb kan ik de stroming niet al te hard zetten maar misschien wel iets harder dan dat hij nu staat.. hoe kan ik weten of het te hard staat voor mijn visjes?

Ik gebruik EasyCarbo (elke dag) en Profito (1x pw) CO2 gebruik ik niet en kan ik helaas ook moeilink kwijt hier.. naast de kast kan ook niet ivm mijn zoontje van 3,5jr

Ik zag dat jij eem bus CO2 gebruik wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Mijn licht staat misschien wel iets te lang aan.. in de regel gaat die om 12u aan en rond 22u uit. Ik heb er wel sinds een kleine mnd ongeveer een nieuwe Tl in zitten.
 
Dat is een soort spuitbus (goedkoopste co2 oplossing). Van colombo volgens mij, iets van 11 euro (wegwerpspuitbusjes). Licht staat wel lang aan en ik zie dat je planten hebt die langzaam groeien. Ik zou zeker het licht terug schroeven (zit hier op 8 uur per dag met langzaam groeiende planten).
 
Dat is een soort spuitbus (goedkoopste co2 oplossing). Van colombo volgens mij, iets van 11 euro (wegwerpspuitbusjes). Licht staat wel lang aan en ik zie dat je planten hebt die langzaam groeien. Ik zou zeker het licht terug schroeven (zit hier op 8 uur per dag met langzaam groeiende planten).

Ga ik eens op zoek naar zo'n spuitbus.. zal het licht terug naar 8u per dag zetten.
 
Gezien de vertakkingen verwacht ik Staghorn. Niet te veel het substraat omwoelen (voor mij is dat altijd een trigger voor een takje staghorn hier en daar), stroming nalopen en filter (gedeeltelijk) reinigen.
 
Mijn water waardes zijn.. getest met 6 in 1 van Tetra (wil de volgende keer die druppel test gaan halen)

No3 0/10 (was heel lang rond de 20, laatste meeting hiervoor 13-6)

No2 0
GH 8
KH 6/10
PH 7.6
CL2 0

Mijn bak draai vanaf ongeveer half/eind mei
 
Gezien de vertakkingen verwacht ik Staghorn. Niet te veel het substraat omwoelen (voor mij is dat altijd een trigger voor een takje staghorn hier en daar), stroming nalopen en filter (gedeeltelijk) reinigen.

Wat bedoel je met Substraat omwoelen? Stroming heb ik gisteravond weer anders gezet en ook mijn filter wat gereinigd.
 
Mijn zoontje moest natuurlijk ook even de water waardes nakijken of mama het wel goed had gedaan 😀
IMG_20170707_090614_031000.jpg
 
Jong geleerd oud gedaan :thumbs:

Ja hij vind het allemaal super leuk en wil ook alles doen al mag dat niet.. voeren doet hij ook dan doe ik een beetje in het dekseltje en dat geeft hij dat ..
 
Ga ik eens op zoek naar zo'n spuitbus.. zal het licht terug naar 8u per dag zetten.
Zelf zou ik in jou geval voor steeds één aanpassing per keer gaan, door het licht aan te passen zal de voedingsbehoefte voor de planten dalen, mogelijk is extra Co2 dan niet noodzakelijk, je probleem is niet zo heel erg dus probeer ook veel handmatig weg te halen.
Het voordeel van één aanpassing per keer (b.v. 2 weken) is dat je er dan achterkomt wat heeft gewerkt en daar vanuit kan verder werken.
 
Ja, kijk inderdaad wel uit met je zoontje en die spuitbus... is natuurlijk wel aanlokkelijk om daarop te drukken. Denk dat de combinatie van juiste stroming, licht terug en juiste hoeveelheid plantenvoeding/carbo al veel zal doen. Het is altijd de truc om balans in de bak te krijgen tussen licht, voeding, planten, levende haven, filter enz.

En inderdaad, wat Ton hierboven zegt. Niet teveel in een keer aanpassen 😉
 
Zover ik kan zien is het wat baardalg en ook wat Staghorn zoals Slak ook al aangeeft.
 
Bedankt voor al jullie tips!

Ik ga dan maar alles op mijn gemak aanpassen.. eerste heb ik al gedaan en dat is de stroming.. het licht zal ik ook vanaf vandaag mee beginnen en zal wat bladeren verwijderen die het ergst eronder zitten.. verder wacht ik wel even een tijdje af hoe dat alles gaat verlopen!

Mocht ik er op een gegeven moment niet meer uitkomen meld ik mij weer in dit topic!
 
De bodem. ;-)

Dacht ik al wel maar wou het nog even zeker weten.. De bodem doe ik meestal alleen goed waar ik voer.. de rest neem ik zo een beetje mee wanneer ik het water ververs
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan