Welke alg is dit en wat te doen?


Jeto

Well-known member
Lid geworden
23 november 2009
Berichten
5,063
Leeftijd
29
Locatie
Arnhem
Sinds 1,5 week begint er langzaam maar zeker wat alg te groeien in het aquarium. Het lijkt een mix van beginnend draadalg en nog eentje / meerdere (penseel / staghoorn?). Althans zo lijkt het. Weten jullie wat ik het beste kan doen? Het groeit vooral in het mos en op het niet levend materiaal. Het groeit gelukkig (nog) niet echt op de groeiende planten, maar dit wil ik uiteraard voorkomen. Het visbestand is een 50-75 garnalen en 5 otocinclussen.

Wie weet welk soort alg dit is en wat ik het beste kan doen? Ik voeg CO2 toe en wekelijks colombo plantenvoeding.

20220112_190127[1].jpg
20220112_190626[1].jpg
20220112_190122[1].jpg
 
Iemand toevallig nog ideeen? :)
 
Iemand toevallig nog ideeen? :)
Dat word een hele operatie. Maar dit is een goed stappenplan:

- allereerst zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen. Niet 1x, maar elke keer als je een stukje alg ziet dit verwijderen!
- Meer CO2 en meer voeding en daarbij minder licht (= uiterst effectief)
- veel waterwissels - bij erge uitbraak tot wel 80 tot 90%
- minder uren licht geven - naar 6 uur per dag en vooral de intensiteit verminderen!
- constante CO2 level aanhouden,. Stabiliteit is belangrijker de ppm
- dagelijks easycarbo toevoegen in de geadviseerde hoeveelheden - liefst geen ander chemisch middel
- Probeer wat KH2PO4 in een oplossing van 2-3ppm per week toe te voegen
- bemestingsregime aanpassen: dagelijks doseren met een een lean dose bemesting (en de voeding van Colombo door de WC spoelen)
 
Ben het met Corne eens en zo te zien doseer je vrij weinig co2 want de dropchecker mag gerust mooi lichtgroen zijn.
 
Dat word een hele operatie. Maar dit is een goed stappenplan:

- allereerst zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen. Niet 1x, maar elke keer als je een stukje alg ziet dit verwijderen!
- Meer CO2 en meer voeding en daarbij minder licht (= uiterst effectief)
- veel waterwissels - bij erge uitbraak tot wel 80 tot 90%
- minder uren licht geven - naar 6 uur per dag en vooral de intensiteit verminderen!
- constante CO2 level aanhouden,. Stabiliteit is belangrijker de ppm
- dagelijks easycarbo toevoegen in de geadviseerde hoeveelheden - liefst geen ander chemisch middel
- Probeer wat KH2PO4 in een oplossing van 2-3ppm per week toe te voegen
- bemestingsregime aanpassen: dagelijks doseren met een een lean dose bemesting (en de voeding van Colombo door de WC spoelen)

Bedankt voor het uitgebreide stappenplan, ga ik mee aan de slag!!

Waar ik wel mee zit is het volgende, wellicht dat jij daar antwoord op kunt geven:
- Is easycarbo niet schadelijk voor mijn garnalen? Ik heb toevallig bij dit aquarium FloraGrow Carbo gekregen, kan ik dit ook gebruiken? Anders koop ik EasyCarbo.
- Is een verhoging van het CO2 gehalte niet schadelijk voor mijn garnalen?
- Ik ben juist gaan minderen met de hoeveelheid plantenvoeding, met de gedachte dat de algen dan ook minder voeding zouden hebben, maar als ik jouw verhaal lees dan is het veilig om meer plantenvoeding te geven?


Morgen ga ik er meteen mee aan de slag! De verlichting ben ik al langzaam aan het terugschroeven. Hopelijk kunnen de planten dat ook waarderen *fingers crossed*
 
Ik zou EasyCarbo gebruiken. Als je binnen de aanbevolen hoeveelheid blijft kan het geen kwaad
Verhogen van de CO2 kan ook geen kwaad, als je maar niet hoger komt dan 30ppm
Voeding toevoegen is noodzakelijk om je planten gezond te houden. Alleen moet je wel 'lean dose' doseren

succes (y)
 
Ik kan me zeker wel vinden in bovenstaand advies
-co2 optimaal brengen
-extra easy carbo
-doseren extra voeding + verdelen over meerdere dagen
-verlichtings duur en sterkte verlagen
-alg plukken
-grotere waterwissel bij problemen

Maar mis de vragen die volgens me extreem belangrijk bij alg of planten problemen

Wat zijn je waterwaardes ? ph ,kh ,no3 en po4
Hoelang en hoeveel watt aan verlichting heb je?
Welke en hoeveel plantenvoeding doseer je?
 
Top advies!

Wat ik nu heb gedaan is het volgende:
- Water zeker voor 50% ververst. Wanneer is de volgende keer dat ik water moet verversen?
- Ik heb de CO2 lichtelijk verhoogt. Ik laat hem even goed doorstromen, zal zo de bellen tellen.
- Ik kon in dat artikel niet goed filteren wat lean dose betekent. Ik gebruik plantenvoeding waarbij ik wekelijks op één dag een aantal ml voeding moet toedienen. Het merk is van Dennerle Ik heb dit nu uitberekend dat ik de dosering per dag toevoeg in plaats van per week. Is dit goed? Aangezien ik ook veel water moet verwisselen en anders ook weer een grote hoeveelheid voeding verdwijnt.
- Easy Carbo is besteld, deze komt morgen binnen en kan ik er meteen mee werken. Kan ik dan ook spot dosering doen?
- Verlichtingsduur heb ik een uur korter gezet. Wil dit per dag verminderen met een half uur tot ik uiteindelijk 6u licht over hou.
- De lamp is een superfish scaper 45 van 24Watt


Mijn waterwaardes zijn:
NO3 = 10
NO2 = 0
GH = 4
KH = 3
pH = 6,2 / 6,4

PO4 kan ik niet meten
 
Top advies!

Wat ik nu heb gedaan is het volgende:
- Water zeker voor 50% ververst. Wanneer is de volgende keer dat ik water moet verversen?
1x per week
- Ik heb de CO2 lichtelijk verhoogt. Ik laat hem even goed doorstromen, zal zo de bellen tellen.
volgen PH-KH tabel zit je co2 hoog ,maar vertrouw tot op de groene kleur van je co2 continu-test en vooral vissen kijken of ze niet versneld gaan ademhalen
- Ik kon in dat artikel niet goed filteren wat lean dose betekent.
Is een type plantenvoeding die afgestemd voor gebruikt van met voeding verrijkte soils .
Geeft dus een andere/ betere NPK /sporen verhouding dan AIO plantenvoeding bij soils.
Het merk is van Dennerle Ik heb dit nu uitberekend dat ik de dosering per dag toevoeg in plaats van per week. Is dit goed? Aangezien ik ook veel water moet verwisselen en anders ook weer een grote hoeveelheid voeding verdwijnt.
Dennerle maakt veel verschillende types plantenvoedingen
- Easy Carbo is besteld, deze komt morgen binnen en kan ik er meteen mee werken. Kan ik dan ook spot dosering doen?
- Verlichtingsduur heb ik een uur korter gezet. Wil dit per dag verminderen met een half uur tot ik uiteindelijk 6u licht over hou.
- De lamp is een superfish scaper 45 van 24Watt
6a8uur ok ,Het is belangrijk dat tijdens je volledige licht periode je +-co2 gehalte kan aanhouden ( licht meer dimmen indien dit niet lukt )
Mijn waterwaardes zijn:
NO3 = 10
NO2 = 0
GH = 4
KH = 3
pH = 6,2 / 6,4

PO4 kan ik niet meten
Jammer dat je je po4 niet kan meten denk dat daar net het tekort zit.
Je kunt hiervoor testsetjes kopen en meten of blind kaliumfosfaat doseren via een stockoplossing
 
zou ook voor zorgen dat je geen vuil je in bodem of filter hebt dat voed staghorn
 
1x per week

volgen PH-KH tabel zit je co2 hoog ,maar vertrouw tot op de groene kleur van je co2 continu-test en vooral vissen kijken of ze niet versneld gaan ademhalen

Is een type plantenvoeding die afgestemd voor gebruikt van met voeding verrijkte soils .
Geeft dus een andere/ betere NPK /sporen verhouding dan AIO plantenvoeding bij soils.

Dennerle maakt veel verschillende types plantenvoedingen

6a8uur ok ,Het is belangrijk dat tijdens je volledige licht periode je +-co2 gehalte kan aanhouden ( licht meer dimmen indien dit niet lukt )

Jammer dat je je po4 niet kan meten denk dat daar net het tekort zit.
Je kunt hiervoor testsetjes kopen en meten of blind kaliumfosfaat doseren via een stockoplossing

Dank voor de uitgebreide uitleg!
Mijn CO2 continu-test is nu, na de verhoging van gister, erg lichtgroen. Vissen en garnalen doen het goed. Er zitten maar 5 vissen in: otocinclussen en de rest is garnalen. Ik zie geen afwijking in gedrag bij de garnalen of ademhaling bij de oto's.

De plantenvoeding die ik gebruik is: Colombo Flora Grow Plant Fertillizer (sorry in mijn vorige bericht zei ik Dennerle)

zou ook voor zorgen dat je geen vuil je in bodem of filter hebt dat voed staghorn
De bodem bestaat uit een klein laagje filterzand vooraan. Verder is het opgebouwd uit nieuw Dennerle Scaper's soil

Update
Ik heb vandaag de easycarbo binnen gekregen. Ik ga deze dagelijks toevoegen. Hopelijk gaat dit na verloop van tijd schelen.

Mijn aanpak voor nu:
- Het licht ga ik terugschroeven naar 6-8 uur.
- Dagelijks voeg ik easycarbo toe
- Wekelijks ga ik een grote hoeveelheid water verversen (50-50%)
- Ik probeer zo veel mogelijk alg met de hand te verwijderen.

Mis ik nog iets belangrijks?
 
Ik zie ook Staghorn en dat zie je vaak bij een nh3/4 piek dus ik vraag me dan af heb je de filter of de bodem de laatste tijd gedaan en hoelang draait de bak nu?
 

Terug
Bovenaan