Wat is er nieuw

Welke alg is dit?

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
11,043
Leeftijd
56
Het is in het midden van de bak dicht bij de lampen, dus waar het licht het meest intens is. Superfish Home 80 bakje dus op zich is het licht niet heel erg sterk. Is dit Staghorn?

Ik heb niet het idee dat het zich uit breidt. Is ontstaan vlak nadat ik de kuur met Bactopur Direct heb beëindigd.
De kleur komt tamelijk overeen met de kleur op de foto.

Zaken als NO3/Po4/kH/pH zou ik morgen moeten weten. Zou me sterk verbazen als NO3/PO4 momenteel 0 zijn.
Profito 2 x per week een halve dosis.

alg.JPG
 
Staghorn

Ik heb er ook last van. Is wel goed te bestrijden met easy carbo spot behandeling. Maar in mijn geval blijft het terugkomen. Volgende keer ga ik waterstofperoxide gebruiken omdat de vallisneria niet tegen de easy carbo kan.

Oorzaken die ik veel gehoord heb zijn wisselende/ te weinig co2, vervuilde bak, slechte circulatie, te veel ijzer, te veel licht.

Alle van deze heb ik aangepakt en bekeken maar alsnog terugkerende staghorn..
Dus hou me op de hoogte van jouw bevindingen en resultaat 😉
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht het al, met het blote oog kon ik het niet goed zien, maar toen ik deze foto zag en de zwarte achtergrond echt zwart maakte.
Hmmm ga ik daar maar een wat over lezen.
 
Laatst bewerkt:
Hoop dat je er snel van af komt, ik vind het echt maar een gedrocht van een alg.
 
Ik heb er ook last van. Is wel goed te bestrijden met easy carbo spot behandeling. Maar in mijn geval blijft het terugkomen. Volgende keer ga ik waterstofperoxide gebruiken omdat de vallisneria niet tegen de easy carbo kan.

Oorzaken die ik veel gehoord heb zijn wisselende/ te weinig co2, vervuilde bak, slechte circulatie, te veel ijzer, te veel licht.



Ik moet er echt wat over gaan lezen. Zo typisch dat ik het niet had voor de BD-kuur. Ik heb daarna last gehad van een flinke kaamlaag en er loopt al tijden een luchtpompje, zeer minimaal weliswaar, en direct onder het oppervlak, maar dat zou iets met mijn toch al lage CO2 kunnen doen (bijna wel zeker eigenlijk).
Zeer hard water hier met een hoge pH, vandaar de lage CO2. Zou het nog eens moeten meten voor de waardes want die ben ik vergeten.
Ik ga dadelijk nog even de oppervlakte stroming verminderen, de kaamlaag heb ik tijden niet meer gezien dus moet kunnen.
Circulatie is dacht ik goed maar kan ik zeker nog eens testen en vuile bak... het filter is erg vuil geweest.



Net Vallisneria aangeplant, dus denk dat ik ook maar grijp naar de H2O2.
Hoop dat je er snel van af komt, ik vind het echt maar een gedrocht van een alg.
Hij valt bij mij niet zo op tenzij ik op mijn hurken ga zitten, het bakje staat op salontafel hoogte en de alg zit helemaal boven in, maar ik wil hem natuurlijk graag kwijt.

Desnoods een ander, langer stuk hout erin (heb ik liggen).
Op die plek zat ook draadalg, maar die is weggebleven nadat ik hem had weggehaald met een tandenborstel.
 
De plant zit waarschijnlijk vastgegroeid aan het hout? anders zou je hem buiten de bak kunnen behandelen (niet met pure carbo heb ik ondervonden)

het hele stuk hout met plant kan er natuurlijk ook uit bedenk ik me nu...
 
De plant zit waarschijnlijk vastgegroeid aan het hout? anders zou je hem buiten de bak kunnen behandelen (niet met pure carbo heb ik ondervonden)

het hele stuk hout met plant kan er natuurlijk ook uit bedenk ik me nu...
Ja de plant zit vastgelijmd en waarschijnlijk ook vergroeid. Maar dit stuk hout is er zo uit te halen.
6% H2O2 of is dat te sterk voor de Anubias? Eventueel verdunnen met demiwater zodat ik op 3% uit kom?
 
Ja, ik heb het een keer buiten de bak op een blaadje gedruppeld, een paar dagen later was het blaadje er niet meer:'(
 
Wbt de vallisneria weet ik niet of alle varianten er gevoelig voor zijn. Ik heb de gigantae en dat is ook juist 1 van de planten waar de alg op zit. De spot dosing easy carbo taste de blad delen aan waar ik de behandeling direct op heb gedaan. Dus goed kans dat als je plant niet hoeft te behandelen dat er niks mee gebeurt. Maar dat weet ik dus niet zeker 😀
 
Wbt de vallisneria weet ik niet of alle varianten er gevoelig voor zijn. Ik heb de gigantae en dat is ook juist 1 van de planten waar de alg op zit. De spot dosing easy carbo taste de blad delen aan waar ik de behandeling direct op heb gedaan. Dus goed kans dat als je plant niet hoeft te behandelen dat er niks mee gebeurt. Maar dat weet ik dus niet zeker 😀
Ik gok het er maar niet op.

Ik ga hier eens een nachtje over slapen en morgen over lezen. Kijken wat de mogelijkheden allemaal zijn.
 
Persoonlijk vind ik het er niet uit zien als staghorn....ik heb dat ooit gehad en dat was echt heel erg zoals een gewei, grijzer dan dit, en veel sterker zichtbaar dat de eindjes van de ‘takjes’ veel dunner waren dan de basis, en minder ‘wollig’. Maar goed, ik ben geen expert en er zijn zoveel soorten alg 🙁. Je schrijft dat het precies groeit waar de verlichting het sterkst is / vlak onder de verlichting. Dat herken ik wel met deze plant en ik vraag me af of je het weg krijgt zonder de plaats van de plant te veranderen. Misschien is een plek met minder licht een optie? Of het licht dimmen? Zeker als er wel genoeg voeding in het water zit is dat een optie wellicht? Bij mij heeft dat de ongewenste algen doen verdwijnen; ik had er best veel in het begin en steeds het licht wat gedimd, dat vonden ze niet leuk 😀.
Zelf zoek ik het bij algen qua bestrijding in het evenwicht tussen licht, CO2 en (andere) voeding, en veranderen waar je invloed op hebt, maar dat is vast geen nieuws 🙄.
 
Dat is Staghorn en met de medicatie heb je bacterien dood gemaakt waardoor je denk ik wat nh3/4 in de bak hebt (gehad). Daarbij moet deze beschut staan en niet in fel licht.
 
Dat is Staghorn en met de medicatie heb je bacterien dood gemaakt waardoor je denk ik wat nh3/4 in de bak hebt (gehad). Daarbij moet deze beschut staan en niet in fel licht.
Die NHO3/4 piek klinkt wel heel logisch, ook omdat het zich niet uitbreidt.
Het vreemde is dat ik voorheen geen last had van alg op deze Anubias, dus niet voor de kuur. Het groeit ook niet meer echt aan heb ik het idee.





.ik heb dat ooit gehad en dat was echt heel erg zoals een gewei, grijzer dan dit,
Het oogt inderdaad wat groenig, maar zou dit geen reflectie van de planten eronder kunnen zijn?

Home.JPG


minder ‘wollig’
Bedankt voor je reactie!
Rechts is het inderdaad wollig. Lastig een goede foto van te maken. Het zit hoog in de bak. Als ik van boven wil fotograferen heb ik geen licht meer met de Home. Zal eens kijken of ik het er nog duidelijker op krijg.


of je het weg krijgt zonder de plaats van de plant te veranderen.
Dat is ook al bij mij opgekomen. Eventueel deze Anubias verwijderen.


Of het licht dimmen
Dat gaat maar handmatig, heb ik geprobeerd maar vergeet ik dus 9 van de 10 keer. Ik kan er helaas geen dimmer op aansluiten zoals de TC420. Bij mijn weten niet. Andere optie is de licht'balk' in het midden afplakken.
Ik blijf het vreemd vinden omdat dit bakje erg zwak licht heeft en ik voorheen er op die plek geen last van hand.


in het evenwicht tussen licht, CO2 en (andere) voeding, en veranderen waar je invloed op hebt, maar dat is vast geen nieuws 🙄.
Nee, inderdaad is me die samenhang bekend, vandaar dat ik al dacht het licht te dimmen.

Ik denk dat ik het ga proberen te bestrijden met H2O2, gewoon eens proberen, ik moet wel nog de juiste concentratie opzoeken. Ondertussen een deel van het licht afplakken (wat er precies boven zit) en dan een afwacht wat het doet. Dan kan ik evt. bepaalde oorzaken uitsluiten.
CO2 zou me niets verbazen.
 
Ik gok het er maar niet op.

Ik ga hier eens een nachtje over slapen en morgen over lezen. Kijken wat de mogelijkheden allemaal zijn.
Zelf heb ik het wel eens gedaan met 3% waterstofperoxide, bij elke drogist verkrijgbaar. Maar ik zette de te behandelen plant in een emmer water, dus NIET in de bak zelf, en spoot dan met een injectiespuit, zonder naald, de peroxide ONDER water over de plant. Alle planten overleefden het en de alg verdween.
 
Zelf heb ik het wel eens gedaan met 3% waterstofperoxide, bij elke drogist verkrijgbaar. Maar ik zette de te behandelen plant in een emmer water, dus NIET in de bak zelf, en spoot dan met een injectiespuit, zonder naald, de peroxide ONDER water over de plant. Alle planten overleefden het en de alg verdween.
Hmmm dat gaat een lastige worden, het hout is te groot voor een emmer en als ik het in de speciekuip doe zie ik natuurlijk geen donder omdat die zwart is.

Ik denk dat ik dan het plantje (is er maar 1) van het hout breek. Het gelijmd maar mijn ervaring is dat die lijm vrij makkelijk breekt of zelfs van het hout los laat. Daarna opbinden als de lijm die ik nog heb ingedroogd is.

Ik heb een liter 6% waterstofperoxide. Zou ik dat met demiwater kunnen verdunnen tot 3%? Anders even naar de apotheek.
 
Hmmm dat gaat een lastige worden, het hout is te groot voor een emmer en als ik het in de speciekuip doe zie ik natuurlijk geen donder omdat die zwart is.

Ik denk dat ik dan het plantje (is er maar 1) van het hout breek. Het gelijmd maar mijn ervaring is dat die lijm vrij makkelijk breekt of zelfs van het hout los laat. Daarna opbinden als de lijm die ik nog heb ingedroogd is.

Ik heb een liter 6% waterstofperoxide. Zou ik dat met demiwater kunnen verdunnen tot 3%? Anders even naar de apotheek.
Ik zou het zeker verdunnen. Dan kan inderdaad met demiwater. Kan het hout niet ergens in een wasbak o.i.d.?
 
Ik zou het zeker verdunnen. Dan kan inderdaad met demiwater. Kan het hout niet ergens in een wasbak o.i.d.?
Bedankt 🙂

Daar is het hout te hoog voor Ben. Ik schat 40-45 cm. Maar ik zal voordat ik het plantje eraf breek eerst kijken of ik iets heb waar het wel in past. Ik heb wel een flinke witte emmer die ik alleen voor de vissen gebruik. Misschien op de kop erin. Zullen zien. Als het betreffende gedeelte maar onder water zit.
 
Ik herinnerde me dit nog uit een ander topic dus vandaar dat ik het bovenwater kon toveren😀
 
Of het staghorn is weet ik niet,het is een bij mij ook niet echt bekende alg,wel lijkt het veel weg te hebben van vervuilde draadalg.Kun je weghalen (draaien) met een dun stokje wat nog wel eens in een kamerplant zit welke de bladeren wat bij elkaar gebonden houdt.

Het dunne enkele mm.Dikke stokje in de alg stoppen en ronddraaien,zo krijg je het er uit/ vanaf.Zou me er niet al te druk over maken,en zeker niet al te veel moeilijke oorzaken gaan zoeken,gewoon eruitdraaien.
 
Interessante lectuur! In dit geval brengt men de waterstofperoxide in het aquarium op de plant. Zelf heb ik het zo nooit gedaan, ik deed het altijd op de manier zoals ik hierboven in antwoordt aan Nicole aangaf. Het voordeel van deze manier is denkelijk, niet wetenschappelijk aangetoond, natuurlijk, dat er én sterk verdunt wordt maar vooral dat na de behandeling de plant terug in de bak gaat waar geen peroxide is. De plant staat dus maar heel kort onder invloed van de behandeling. Mijn planten waar ik het gebruikte hebben het altijd overleefd.
 
Je kan een blaadje afknippen en in een glas water met goed licht fotograferen. Maar ik ben toch wel 95% zeker dat het staghorn is.
Dat de kleur niet overeenkomt met die van iemand anders zegt niks. Staghorn kan voorkomen van groen tot grijs van bruin tot..

Mijn staghorn lijkt ook niet op deze en manifesteerd zich niet zo groot en lang. Dus een stuk korter maar duidelijke vertakkingen op de stam verder is die donkerbruin. En beperkt het zich tot de randen van de bladen.

Edit: foto nogmaals bekeken en wil mijn conclusie bijstellen naar 99% zeker 😉

Wil overigens niet zeggen dat dit zo is, maar wel mijn mening.
 
Of het staghorn is weet ik niet,het is een bij mij ook niet echt bekende alg,wel lijkt het veel weg te hebben van vervuilde draadalg

Op de foto in de startpost lijkt he mij duidelijk vertakt als ik me niet vergis.

Misschien een combinatie van beiden, ik heb namelijk wel een beetje groene draadalg weggehaald met een tandenborstel.
Ik ga het proberen, misschien dadelijk nog maar het licht zal zo uitspringen en ik zit nog te eten.
 
Je kan een blaadje afknippen en in een glas water met goed licht fotograferen. Maar ik ben toch wel 95% zeker dat het staghorn is.
Dat de kleur niet overeenkomt met die van iemand anders zegt niks. Staghorn kan voorkomen van groen tot grijs van bruin tot..

Mijn staghorn lijkt ook niet op deze en manifesteerd zich niet zo groot en lang. Dus een stuk korter maar duidelijke vertakkingen op de stam verder is die donkerbruin. En beperkt het zich tot de randen van de bladen.


Ga ik mee aan de slag als draaien met de tandenborstel niet werkt.
 
Nee, draaien met een stokje of tandenborstel werkt niet. Nog eens goed gekeken, het zit aan de randen van het blad. Maar echt duidelijk vertakt vind ik het niet met het blote oog.
Ik ga morgen een blaadje plukken en een foto proberen te maken van het blad in een glas. Kijken of we daar wat wijzer van worden. Maar het ziet er zeker wollig uit.
 
Staghorn ziet er vaak wolliger uit dan je zou denken.. uiteindelijk lijkt staghorn meer op een echte baard dan bv baardalg 😉
 
Staghorn ziet er vaak wolliger uit dan je zou denken.. uiteindelijk lijkt staghorn meer op een echte baard dan bv baardalg 😉
Hmmmm... morgen foto proberen te maken met de crappy camera van de iPad.
 
zou het gewoon weg zuigen met een lucht slangtje het ziet er niet als stag horn uit en mis wat minder planten voeding toevoegen ???
 
zou het gewoon weg zuigen met een lucht slangtje het ziet er niet als stag horn uit en mis wat minder planten voeding toevoegen ???
Wegzuigen kan niet, het zit vast aan het blad, trek het er ook niet zo af.

Hoe denk je dat minder plantenvoeding gaat werken? Ik zie de logica niet?

Ik zou eerder zeggen dat er ergens een tekort is, bv te weinig CO2 of schommelende waardes door teveel licht (en/of samenstelling kraanwater), een tekort aan macro's of micro's. Zijn ergens te korten dan grijpen algen die met veel minder toe kunnen hoe kans. Dat is tenminste zoals ik het hier op het forum heb begrepen, maar wellicht heb ik iets gemist?
Waarom zou ik minder voedingsstoffen toevoegen bij deze alg?

(Wetende dat ik nitraat en fosfaat op 10/1 probeer te houden en van Profito de aanbevolen dosering volg. Volgens mij is dat vrij weinig omdat Profito niet zo sterk is, maar ik heb dan ook allemaal hele trage groeiers.)

Zou je me het eens uit willen leggen :S. Ik denk dat ik een stukje informatie mis.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge binnenkomers
      Terug
      Bovenaan