Wat is er nieuw

Welke alg is dit?

JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Berichten
209
Leeftijd
45
Locatie
Eindhoven
Gisteren bij de LFS geweest en mijn selikaat laten testen. Deze was veel te hoog en heb op hun aanrade selikaat rapid in mijn filter gedaan. Binnen 10 minuten ontstond onderstaande schimmel of alg. Wat is dit en kan het kwaad?
 

Bijlagen

  • 20190824_084939.jpg
    20190824_084939.jpg
    62 KB · Weergaven: 202
  • 20190824_084944.jpg
    20190824_084944.jpg
    60.3 KB · Weergaven: 198
Ik zie in ieder geval al blauwalg en veel vuil op het hout volgens mij. Hoelang draait je bak en wat zijn de waterwaarden? Vaak zie je deze alg en de bruinalg die ik ook zie als de bacteriecultuur niet op orde is bij de opstart of bij teveel belasting.
 
Bak draait nu 4 weken. Heb gisteren de eerste algen eters erin gezet. Wat kan ik nu het beste dien?
Waardes die ikzelf kan meten zijn
Ph 7.5
Nitriet 0
 
Kan ik blue exit gebruiken in combinatie met de rappid selicaat filter.
 
Blauwalg zou ik eerst met de hand dagelijks afzuigen voordat je middeltjes gaat gebruiken. Ik denk dat de opstart er wel mee te maken heeft. Wat dat bruine op het hout is durf ik op de foto zo niet te zeggen maar anders zou ik het hout/stenen even schoonmaken onder de kraan. Het licht zou ik matigen tot max 8 uur alsmede de intensiteit als het led is.
 
maar anders zou ik het hout/stenen even schoonmaken onder de kraan
Ja precies, en silicaat verwijderaar is denk ik niet eens nodig, bruinalg trekt als de bak in balans is vanzelf weg.
 
Klopt Patrick en de blauwalg vaak ook wel al kan dat soms wel hardnekkig zijn en is dagelijks weghalen wel een pre. Ik weet dat sommige silicaatverwijderaars ook po4 wegnemen en dat hebben de planten wel weer nodig.
 
Al die middeltjes die verkocht worden.. Als er een onbalans in het water zit door bijvoorbeeld indraaien of de speciale bodem die je hebt dan is er een veel gemakkelijkere oplossing. Water verversen. Gewoon (helemaal als je nog geen vis hebt) 80% eruit en nieuw water erin en het is weer op orde. Ja, dit kan ook tijdens het indraaien.

Wat betreft die blauwalg, zou die echt in 10 minuten kunnen ontstaan of is het iets anders? Het lijkt inderdaad op blauwalg maar nog nooit gehoord of gezien dat dit zomaar in 10 min ontstaan na het toevoegen van silicaatverwijderaar.
 
Wat betreft die blauwalg, zou die echt in 10 minuten kunnen ontstaan of is het iets anders? Het lijkt inderdaad op blauwalg maar nog nooit gehoord of gezien dat dit zomaar in 10 min ontstaan na het toevoegen van silicaatverwijderaar

Dat hoor ik ook voor het eerst en in denk ook niet dat dit de reden is voor de blauwalg en verwacht dat dit er al in heeft gezeten.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties dat waardeer ik enorm!
Mijn actieplan:
1. Alles goed schoonmaken
2. 80% wissel
3. Dagelijks schoonmaken en voor een paar dagen 50% wissel
4. Licht maar 6 uur want het is led

Wat vinden jullie hiervan en gaan mijn visjes dat overleven?
 
De visjes zullen niet zo snel doodgaan van wat blauwalg want veel mensen hebben af en toe last van deze alg maar je moet het wel onder controle houden en weghalen.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties dat waardeer ik enorm!
Mijn actieplan:
1. Alles goed schoonmaken
2. 80% wissel
3. Dagelijks schoonmaken en voor een paar dagen 50% wissel
4. Licht maar 6 uur want het is led

Wat vinden jullie hiervan en gaan mijn visjes dat overleven?
Dit is een beetje overdreven denk ik. Eenmalig een grote waterwissel moet voor nu even genoeg zijn en laat volgende week nog eens testen. Dagelijks de blauwalg verwijderen is een goed idee.
Wat voor algeneter(s) heb je er nu in?
Licht zou ik minimaal 7 uur doen. Te weinig licht zorgt ook voor alg omdat je planten dan niet genoeg kunnen groeien.
Wat versta je onder 'alles goed schoonmaken'? Ik zou namelijk alleen de blauwalg verwijderen en de rest met rust laten.
 
Ik zou ook wat minder verversen als de nh3/4 en de no2 nu goed zijn maar dat kun je laten testen met druppels. Dagelijks de alg afhevelen is het belangrijkste.
 
selikaat laten testen. Deze was veel te hoog en heb op hun aanrade selikaat rapid in mijn filter gedaan. Binnen 10 minuten ontstond onderstaande schimmel of alg. Wat is dit en kan het kwaad?

Ik zou me niet teveel zorgen maken over het silicaat en het "Rapid"-spul verwijderen.
"Rapid" gebruiken en 10 minuten later blauwalg!!!?
What's in a name? 😀
Eindelijk een product dat zo snel is als de merknaam doet hopen... :br: Helaas niet snel op de manier die je zou willen.

Maar in alle ernst:
Op zo korte tijd blauwalg vanuit het "niets" lijkt me vrijwel onmogelijk. Het zat ongetwijfeld al in de bak. Toegegeven: blauwalg kan soms zeer snel aangroeien (en ook op nieuwe plekken verschijnen doordat stukjes meegenomen worden in de stroming bvb) waardoor het lijkt alsof het uit het niets komt.
Ik zie trouwens ook her en der in en op de bodem kleine stukjes blauwalg.

Zoals gezegd: elke nieuwe opstoot zo snel mogelijk af hevelen. Dagelijks of zelfs een paar keer per dag de back checken en elk minivlekje verwijderen (eerst filter stil leggen zodat het niet verspreid als je een stukje mist).
Maar het echte probleem lijkt me in de vervuiling (mogelijks doordat de bak nog nieuw en instabiel is) door het hout.

Misschien heb je te weinig flow of misschien heb je nog niet genoeg bacteriën om de vervuiling te verwerken.
Misschien geeft je hout nog teveel vuil af.
Of misschien is het een combinatie van bovenstaande factoren.

Dus een paar vraagjes:

Welk filter heb je? Welk filtermateriaal?
Hoe groot is de bak?
Hoe is je stroming doorheen de bak?
Hoeveel vissen zitten er al in de bak?
Hoe onderhoud je de bak/het filter?
 
Zo beetje schoon gemaakt. Heb nu 40% gewisseld. Hieronder zitten jullie het resultaat en ook ee foto van de algeneters. Moet ik nog vaker verversen of is de werkelijkse 10-20% voldoende?
 

Bijlagen

  • 20190824_122517.jpg
    20190824_122517.jpg
    231 KB · Weergaven: 144
  • 20190824_122145.jpg
    20190824_122145.jpg
    67 KB · Weergaven: 163
  • 20190824_122138.jpg
    20190824_122138.jpg
    67.4 KB · Weergaven: 144
Filter is een jbl 1502. Filtermateriaa us standaard + nu dus selikaat rappid. Flow is volgens mij goed, alle plantjes bewegen. De inhoud is 190 liter. Omdat de bak nog aan het opstarten is heb ik nog heb ritme, wil naar 1 keer per week 10-20%
 
Blauw alg steekt nog steeds de kop op maar wel een stuk langzamer nu.
Ik verwijder nu de Klein stipjes voorzichting met mijn vingers. Is dat voldoende of moet ik dan het oppervlakte water nog een beetje afhevelen?.
Hou het nu door de dag heen scherp in de gaten dus wat als ik het weg haal is het echt minimal aanwezig.
 
Ik heb ook gelezen dat het verhogen van NItraat een mogelijke oplossing kan zijn. Klopt dat en zo ja hoe pas ik dat succesvol en natuurlijk toe?
 
Natuurlijk is denk niet te doen zonder andere nadelen.
Gewoon wat kalium nitraat gebruiken.

Hier kun uitrekenen hoeveel toe te voegen?

Maar je moet dan eerst weten hoeveel nitraat en fosfaat er nu inzit.
 
Wat je verwijderd met de vingers moet je wel gelijk afhevelen want anders breidt het zich alsnog uit.
 
Plantenvoeding is in elk geval wel aan te bevelen. Daarbij moeten de no3, po4 en co2 voldoende zijn.
 
Plantenvoeding is in elk geval wel aan te bevelen. Daarbij moeten de no3, po4 en co2 voldoende zijn.
Ik heb een voedingsbodem, is dat voldoende of moet er dan alsnog voeding bij en zo ja welke raad je me aan?
 
Voor echte waterplanten kun je beter ook vloeibare toevoegen omdat deze het meeste met de bladeren uit het water halen.
 
In ons land heb je eigenlijk geen watervoorbereider nodig en is dat vaak zonde van het geld.
 
Welke plantenvoeding gebruiken jullie
 
Zo weer een dagje verder. Ziet er steeds beter uit!
Ik heb wel wat kleine beschadigingen op de achterwand. Hebben jullie nog tips om dat beetje weg te werken met iets van mos ofzo? Ik ben nu ook begonnen met Profito, ik doe 2x keer per week 50%. Blauw alg lijkt nu ook weg te zijn.
 

Bijlagen

  • 20190825_174045.jpg
    20190825_174045.jpg
    52.3 KB · Weergaven: 135
Je kan ook vaak wel mooi wat Javavaren op de achterwand prikken.
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan