Wat is er nieuw

Welke alg is dit?

Haha, goede vraag want lid Cidaan heeft de achterwand vol met Javavaren dacht ik. Wellicht met een krammetje vastzetten of een dotje kit of secondenlijm.
Misschien zijn er leden die dit ook hebben en je een betere tip aan de hand kunnen doen.
 
Btw, misschien een stukje sateprikker of tandenstoker hiervoor gebruiken.
 
Je hebt van die sluitertjes voor boterhamzakjes en daar haal ik het ijzerdraadje uit. Hier knip ik een stukje vanaf om de rhizoom vast te zetten. Nu heb ik wel een zachte achterwand waar ik dit makkelijk in kan steken.
 
Hi Thea, bedankt voor je reactie 🙂, ik wil ze war hoger op de wand zetten werkt dit dan ook en wat doe ik dan met de wortels? Heb je eventueel een foto voor me hoe jij dat gedaan hebt?
Je hebt van die sluitertjes voor boterhamzakjes en daar haal ik het ijzerdraadje uit. Hier knip ik een stukje vanaf om de rhizoom vast te zetten. Nu heb ik wel een zachte achterwand waar ik dit makkelijk in kan steken.
 
Hi Thea, bedankt voor je reactie 🙂, ik wil ze war hoger op de wand zetten werkt dit dan ook en wat doe ik dan met de wortels? Heb je eventueel een foto voor me hoe jij dat gedaan hebt?
Dit werkt op elke plek op je achterwand. Mocht het stuk javavaren wat groter zijn kun he ook 2 of 3 stukjes ijzerdraad gebruiken. Met de wortels doe ik verder niks. Na verloop van tijd(duurt wel even) zal de rhizoom gaan groeien en zich vastzetten op de achterwand.
Zou de plant niet te hoog plaatsen want de bladeren groeien ook nog omhoog.
 
Zo kan nu wat meer meten
Kh 6
Ph 7.5
Nh4 1
No2 0,05

Volgens mij best netjes 🙂
 
Ze verkleurde zo minimaal dat ik het bijna niet kon zien, vandaar de laagste waarde op de tabel aangegeven. Mocht het niet 0 zijn kan ik dit corrigeren door waterwissels? in de tabel was het nog ruim in het groen.
 
Laatst bewerkt:
O,05 is volgens mij nog geen probleem maar het mag niet hoger worden.
 
NH3/4 is een boost voor algen dus als dat meetbaar is dan is de kans op algen hoger.
 
Hier vindt je wat info over wat toelaatbaar is aan nitriet en vanaf 0,2 wordt het oppassen.

 
Klopt Dirk en dat is op zich geen direct gevaar. Maar goed het uiteindelijke doel is toch 0 maar ja ook druppeltesten zijn niet meer dan een indicatie natuurlijk.
 
Klopt Dirk en dat is op zich geen direct gevaar. Maar goed het uiteindelijke doel is toch 0 maar ja ook druppeltesten zijn niet meer dan een indicatie natuurlijk.
0,05 is praktisch 0.
Maar je moet het wel in de gaten houden.
 
Dat is inderdaad bijna niets maar goed we weten allemaal dat het een indicatie is en dat het aflezen van de test op zich ook al een kunst is dus ik zou het wel goed blijven monitoren de komende tijd.
 
Volgens mij heb je ook behoorlijk wat licht in die bak, gezien de compacte groei van de Sessiflora?
 
Veel licht en nh3/4 is helemaal vragen om algen en dat is denk ik ook mede de reden van de algen. Organische belasting wordt in het begin nog niet goed omgezet allemaal en dan is de nh3/4 icm veel licht een echte boost voor de vorming van algen. Maar goed het hoort er allemaal bij in het begin en het is dan een kwestie van onder controle houden .
 
Maar goed het hoort er allemaal bij in het begin en het is dan een kwestie van onder controle houden .
Licht wat minder (indien mogelijk) zou ik sowieso doen in het begin.
Zelf heb ik tijdens de opstart maar een paar dagen last van wat bruinalg gehad, en een enkel draadalgje,
 
Zo we zijn weer even verder. Ik gebruik nu 2 keer in de week 5ml profito. Als ik meer gebruik krijg ik vrijwel direct baardalg. De blauwalg steekt ook steeds weer de kop op. De blauwalg komt alleen op het mos bij mijn hout. De achterwand word nu ook steeds groener al denk ik niet dar dit blauwalg is maar puntalg. Zojuist mijn selicaat gemeten, deze is netjes 0,4.
Vandaag ook wat drijfplanten toegevoerd om te helpen tegen de algen.
Ondertussen filter ik nogsteeds met selicaat rappid. De lfs had gezegd dit de komende 2 maanden te doen om dit echt onder controle te krijgen.
Ik had gelezen dat de blauwalg zou kunnen komen door een te lage nitraat gehalte. Hoe kan ik dit op een natuurlijke manier weer op pijl brengen?
Ik wissel nu 1 keer per week ongeveer 10% en heb nu 9 uur licht
Bezetting is nu 4 algeneters, 5 roodkopzalmen, 1 betta en 4 garnalen.
 
Hoe kan ik dit op een natuurlijke manier weer op pijl brengen?
Dat is denk nu niet de juiste weg.
Ik zou gewoon wat kalium nitraat doseren.

Dit uitrekenen kun je hier.

Blauwalg is een kwestie van geduld.
Zoveel mogelijk verwijderen.
Zorgen dat de fosfaat nitraat berhouding klopt, bij voorkeur iets meer nitraat als fosfaat.
Een oxydator kan ook helpen.

En belanrijk zorgen dat de planten goed groeien.
 
In mos wil nogal weleens vuil blijven hangen en misschien dat dit dan de blauwalg vormt. Veelal krijg je blauwalg door teveel belasting in de bak of op plekken waar de organische belasting hoger is (lees te hoog). Is de circulatie in de bak optimaal?
 
Alles beweegt netjes, volgens mij zie ik het nu ook in de bodem ontstaan 🙁🙁
Gisteren dus nieuwe plantjes toegevoegd en steekt ook baardalg weer de kop op 🙁🙁
Wat doe ik verkeerd??

Ik ga na deze week 10 dagen op vakantie, hou mijn hart vast wat ik aantref als ik terug kom.
 
Blauwalg bestrijden kan iets zijn van een langere adem. Op het moment dat je denkt dat alles schoon is steekt het toch de kop weer op. Geduld én vasthoudendheid is hier van belang.
Nitraat toevoegen gaan een deel van de oplossing zijn. Maar je zou eigenlijk eerst je waterwaarden moeten kennen. Liefst gemeten met een druppeltest. Als je dit niet zelf hebt, er zijn vaak ook wel mogelijkheden om je water te laten testen in je local fish store. Denk overigens ook aan je filter bij het schoonmaken! Hieronder vind je nog wat tips.
 
Ik kan best wel wat zelf meten ondertussen maar uiteraard niet Nitraat haha.
Het aquarium is nog heel jong, heeft het schoonmaken van het filter dan al zin?
Zou mijn selicaatex hier nog een rol in kunnen spelen?
 
Hmmmm, lees ook dat te weinig nitraat kan ontstaan door te veel planten en te weinig vissen.
Mijn bezetting is nu:
5 roodkopzalemn
4 algentertjes
4 garnalen
1 betta man

Zou daar een deel van het probleem kunnen zitten?
klinkt ook wel logisch, heb gisteren plantjes bij gezet en het gaat nog schever
 
Haha, goede vraag want lid Cidaan heeft de achterwand vol met Javavaren dacht ik. Wellicht met een krammetje vastzetten of een dotje kit of secondenlijm.
Misschien zijn er leden die dit ook hebben en je een betere tip aan de hand kunnen doen.
Ik heb dit ook. Eenvoudig met een krammetje vastpinnen op de achterwand. Na verloop van tijd wortelt de plant zichzelf vast. Ze vermeerderen zich op hun eigen blad middels sporen en laten dan de jonge adventiefplantjes, uit die sporenhoopjes gegroeid, los die door de bak zwerven en zichzelf op een geschikte plek weer vastzetten.
 
Zo bij de LFS geweest. Blijkt dat er weinig tot geen fosfaat en nitraat in het water zit. Het water is te schoon dus hahaha.
Heb nu 5 coridoras bijgevoegd en 3 betta vrouwtjes. Langzaam de bezetting eens gaan opvoeren zodat er een echt biologisch evenwicht kan gaan ontstaan
 
Ik heb heel wat adviezen gegeven zien worden. Hier in dit draadje. In het artikel wat gelinkt is.
En nergens heb ik zien staan dat het bijna verdubbelen van je visbestand in een nieuw aquarium de beste keuze is.

Je aquarium is nog heel vers. Net 6 weken aan het indraaien. Al bijna vanaf het begin heb je bruinalg. Doorgaans een teken van een te hoge organische belasting.
Een van de mogelijke oorzaken van blauwalg kan zijn een vuil filter, een vervuild aquarium, een te hoge organische belasting.
Organische belasting kan worden veroorzaakt door een visbezetting die meer afval produceert dan het aquarium kan verwerken.
Het kan ook komen doordat planten in je aquarium nog aan het settelen zijn, nog in een proces zitten van omschakeling van emers naar submers groeien, of doordat ze in het algemeen niet goed groeien omdat de hoeveelheid aangeleverd licht, voeding en/of co2 niet past bij de behoeften van de plant.
Uiteraard kan het ook altijd nog een combinatie zijn. In elk geval lijkt het dat je aquarium op dit moment nog niet in staat is het aanbod van organisch vuil te verwerken waardoor je algen krijgt.

Mijn indruk is dat je heel veel moeite hebt om het aquarium tijd te geven. Tijd om in balans te komen, tijd voor de planten om te settelen.

Als je nitraat laag tot nihil is (wat een oorzaak kan zijn maar niet hoeft te zijn, wij hebben 3 plantenbakken met nitraat 0 en fosfaat 0 en nergens blauwalg), en je wil dat toevoegen, is het goed leren doseren van o.a. de juiste plantenvoeding voor nu dan niet handiger dan nieuwe vissen toevoegen?

En dan nog, op zich is er natuurlijk niets mis met het toevoegen van vissen in je aquarium. Bijna iedereen heeft graag vissen in zijn aquarium na een week of 4 tot 6 geduldig indraaien.

Maar ik heb twijfels of dit nu je alg-problemen gaat oplossen.

In het artikel staat hetzelfde advies als volgens mij hier ook in vele vormen is gegeven. Maak je bak schoon. Zorg ervoor dat je filter schoon genoeg is om de organische belasting gedeeltelijk op te kunnen vangen. Voldoet de capaciteit van je filter? Is de circulatie in je aquarium voldoende overal? Verlaag de organische belasting, oa door te zorgen voor goed groeiende planten. Passen de planten in jouw aquarium goed bij de vrij stevige verlichting? En zo ja, krijgen ze dan de benodigde voeding en co2 die de meeste planten onder stevig licht nodig hebben? Zorg ervoor dat je de goede omstandigheden creëert voor je planten om te groeien.

En als dat klopt, je hebt goede omstandigheden gecreëerd voor je vissen, voor je planten, geef het dan tijd. Langer dan 2 dagen. Met balans denk je in mijn beleving eerder aan maanden dan aan dagen.
 
@GCJ Citaat: "Als je nitraat laag tot nihil is (wat een oorzaak kan zijn maar niet hoeft te zijn, wij hebben 3 plantenbakken met nitraat 0 en fosfaat 0 en nergens blauwalg), en je wil dat toevoegen, is het goed leren doseren van o.a. de juiste plantenvoeding voor nu dan niet handiger dan nieuwe vissen toevoegen?"

Blauwalg, eigenlijk een cyanobacterie, kan meerdere oorzaken hebben. Nitraat hoeft inderdaad geen oorzaak te zijn maar kan wel behulpzaam zijn bij de bestrijding ervan. Verhoging tot minimaal 20ppm maar liever nog wat meer is het proberen waard. Wanneer ik in de schoenen van Ts stond zou ik dus ondermeer Nitraat gaan toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Geduld is vaak de sleutel tot de oplossing en dagelijks afhevelen van de blauwalgen. Een verse bak heeft nog niet alles in balans en soms kan dat blauwalg tot gevolg hebben. Het is dan ook een net draaiend filter dus die schoonmaken is alleen maar slecht omdat je dan weer de goede bacterien die je juist wilt weer weggooit. Filterwatten wel af en toe vervangen of uitspoelen maar verder de filter pas aanpakken als de uitstroom zichtbaar minder wordt.
Blauwalg is vaak een kwestie van een lange adem hebben😉
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan