Welke alg is dit?

habloman1

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
55
Leeftijd
31
Goede avond iedereen,

Weet iemand wat voor alg dit is op mijn Alternanthera reineckii 'Mini'? Ook heb ik erg veel last van blauwalg. Ik doseer sinds 5 weken geleden eigenlijk EI Methode omdat ik dacht dat door te weinig voeding stoffen de blauwalg + alg op alternathera reineckii is gekomen. Alleen dit heeft nog niet gebaat helaas, ik overweeg om leaner te gaan doseren (waarschijnlijk neemt de soil veel op). Of ik heb mijn verlichting misschien te laag staan. De blauwalg probeer ik zoveel mogelijk elke keer weg te halen.

Ik heb mijn circulatie gechecked met filter medium en deze komt overal + alle plantjes bewegen. Ook de dropchecker heb ik op verschillende moeilijke plaatsen gehangen in de bak waarbij die lichtgroen/geel was.

Aquarium specificaties;

afmeting: 150x50x50 (330 liter netto ongeveer)
Verlichting: 1x daytime matrix 150 / 9 modules / NW SLF NW SLF NW SLF NW SLF NW dit zou ongeveer 13.000 lumen moeten zijn verdeeld over de balk / 7 uur staat de lamp aan op 50%
Filters: 2x JBL e1502
Co2: Via een reactor / drop checker is licht geel
Elke week 50-60% water wissels + met een pompje tussen de stenen alles weg blazen om al het afval tussen de stenen weg te krijgen. En ik haal alle rottende bladeren weg.

Ik heb geen water waardes op het moment want ik heb gister niet gedoseerd + het is donderdag dus weet niet hoe betrouwbaar het precies is dan. Ik doseer volgens de calculatie van Aquariumbemesting.nl.
Gister heb ik alleen po4 gemeten en deze zat op ongeveer 2 ppm. Mochten jullie alle waardes willen weten dan kan ik dat zaterdag voor de waterwissel testen.

Ik hoop dat jullie mij een zetje in de goede richting kunnen geven of goede tips!

PS: let niet op de kale plekke monte carlo want door de blauwalg heb ik deze stukken per ongeluk opgezogen samen met de blauwalg -,-.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-07-05 at 16.55.26.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-05 at 16.55.26.jpeg
    116.9 KB · Weergaven: 116
  • WhatsApp Image 2021-07-05 at 16.54.54.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-05 at 16.54.54.jpeg
    52.9 KB · Weergaven: 103
  • WhatsApp Image 2021-07-05 at 16.54.14.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-05 at 16.54.14.jpeg
    46.3 KB · Weergaven: 106
  • WhatsApp Image 2021-07-05 at 16.53.51.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-05 at 16.53.51.jpeg
    61.5 KB · Weergaven: 110
  • WhatsApp Image 2021-07-08 at 17.58.34.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-08 at 17.58.34.jpeg
    72.4 KB · Weergaven: 118
  • WhatsApp Image 2021-07-08 at 17.58.46.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-08 at 17.58.46.jpeg
    80.4 KB · Weergaven: 115
  • WhatsApp Image 2021-07-08 at 18.30.47.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-08 at 18.30.47.jpeg
    67.8 KB · Weergaven: 107
  • WhatsApp Image 2021-07-08 at 18.30.56.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-08 at 18.30.56.jpeg
    95.5 KB · Weergaven: 104
  • WhatsApp Image 2021-07-08 at 18.31.21.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-08 at 18.31.21.jpeg
    81.1 KB · Weergaven: 108
Je Alternanthera reineckii wil licht, in intens licht welke minimaal 8 uur, excl. dimtijden, mag duren. Ze wil daarnaast CO2 en je moet denken aan een voedselrijke bodem. Je hebt ook Anubias, daarvoor is het zaak dat een een beschaduwde plek opzoekt. Ludwigia heb je ook, ook daar mag licht op evenals je Micranthenum monte carlo! Achterin Rotala mag ook licht. Ik lees dat je daytime matrix modules hebt en ik zie dat je een balk hebt. Daar zal dan altijd een zekere spot werking inzitten, je zou daar meer gebruik kunnen maken v.w.b. het plaatsen van je planten. En de intensiteit mag zeker hoger dan 50%! Blauwalg, als je dit hebt, ik zie het niet op de foto's, heeft als grond oorzaak vervuiling en ontstaat dus niet door voedsel tekort. Wel is het zo dat de meest effectieve plantenvoeding methode toch dagelijks is. Daarbij moet er, voor de meeste planten die wij kennen, rekening worden gehouden met bodemvoeding. Aquariumplanten zijn namelijk veelal moerasplanten.
 
Je Alternanthera reineckii wil licht, in intens licht welke minimaal 8 uur, excl. dimtijden, mag duren. Ze wil daarnaast CO2 en je moet denken aan een voedselrijke bodem. Je hebt ook Anubias, daarvoor is het zaak dat een een beschaduwde plek opzoekt. Ludwigia heb je ook, ook daar mag licht op evenals je Micranthenum monte carlo! Achterin Rotala mag ook licht. Ik lees dat je daytime matrix modules hebt en ik zie dat je een balk hebt. Daar zal dan altijd een zekere spot werking inzitten, je zou daar meer gebruik kunnen maken v.w.b. het plaatsen van je planten. En de intensiteit mag zeker hoger dan 50%! Blauwalg, als je dit hebt, ik zie het niet op de foto's, heeft als grond oorzaak vervuiling en ontstaat dus niet door voedsel tekort. Wel is het zo dat de meest effectieve plantenvoeding methode toch dagelijks is. Daarbij moet er, voor de meeste planten die wij kennen, rekening worden gehouden met bodemvoeding. Aquariumplanten zijn namelijk veelal moerasplanten.
Ahh zo ja! Hmm ik heb tropica soil dus daar zal nog wel voeding vanaf komen. Ik zal de licht duur langzaam omhoog zetten en de intensiteit naar 80%. Co2 is door de bak goed verdeeld (gechecked op stuk of 10 plaatsen met de dropchecker). Dus dat op de bladeren haartjes zitten is gewoon licht tekort? Ik doe elke dag de plantenvoeding geven micro/macro volgens aquariumbemesting.nl.

Evengoed raar dat er vervuiling ontstaat omdat ik elke week 50% ververs en tussen de stenen alle afval het water kolom in blaas. Ook de blauwalg verwijder ik dagelijks.

Ook heb ik tropica bodem capsules tussen de lavasteen en soil in gedaan.

Ik ga er mee aan de slag! Bedankt Benvo!
 
Je hebt in basis een hele coole bak, jammer dat je zo uitgedaagd wordt. Het valt mij op dat je lamp ver boven de bak hangt, want op de foto’s zie ik hem niet. Zou je daardoor een hoop intensiteit van je lamp verliezen? ik heb op mijn vision260 (ook een hogere bak, wel minder diep) NW-SLF-NW-NW-SLF-NW en mijn lamp hangt dus in de kap. Ik heb hem buiten de dimtijden 8 uur op 70% wit, beetje rood en een beetje blauw, planten doen het goed, maar ik heb wel wat simpelere planten.
 
Je hebt in basis een hele coole bak, jammer dat je zo uitgedaagd wordt. Het valt mij op dat je lamp ver boven de bak hangt, want op de foto’s zie ik hem niet. Zou je daardoor een hoop intensiteit van je lamp verliezen? ik heb op mijn vision260 (ook een hogere bak, wel minder diep) NW-SLF-NW-NW-SLF-NW en mijn lamp hangt dus in de kap. Ik heb hem buiten de dimtijden 8 uur op 70% wit, beetje rood en een beetje blauw, planten doen het goed, maar ik heb wel wat simpelere planten.
Jaa dat zou inderdaad wel kunnen! De balk hangt 30cm boven het water oppervlakte (ook maar gelezen op internet dat dat het gemiddele is ongeveer)

Ik heb het licht nu verhoogd dus ben benieuwd!
 
heb je huidige waterwaardes no3, po4 ,ph en kh?
 
Terug
Bovenaan