welke alg is dit

W

walboer52

Guest
441251schuitje_0_82_100_1913.jpg

Wie weet wat voor soort alg dit is op mijn achterwand en wat ik hier aan kan doen of is dit niet nodig,het zit alleen op de achterwand
 
Volgens mij komt het door een teveel aan ijzer in het water..
 
Ik weet het eigenlijk niet. Ik was laatst bij iemand van een aquariumvereniging en die had het ook en zei dat het door een teveel aan ijzer komt. Maar was er even op aan het googlen, misschien is het zwarte puntalg? Zit het ook op de planten?
 
nee het zit niet op de planten,zal wel even verder zoeken op internet
 
Penseelalg.

Kan idd gebeuren als je teveel ijzer toevoegt.

Zolang het niet op de planten komt, gewoon weghalen.
 
Oke penseelalg dus, goed om te weten :)
 
ik voeg geen extra ijzer toe,ik voeg in de week 20ml plantenvoeding dan moet daar die verhoging van komen,ijzer is na meten ongeveer 1,6
 
Voor alle duidelijkheid:
Penseelalg word niet per se veroorzaakt door een teveel aan ijzer.
Bij mij is dit wel eens een factor geweest.
Heb eens 2 keer Ferro toegevoegd (tot 0,5) om te testen wat het deed. Een paar uur later had ik penseelalg.
Hetzelfde gebeurde met een dubbele dosis Flourish.

Als je 1,6 meet is dit wel veel!
1/10 zou al genoeg zijn.
Welke plantenvoeding en welke test gebruik je?
 
ik gebruik de druppeltest van jbl en ik voeg plantenvoeding toe van aquariumbemesting.nl
 
Ja 1,6 is hoog want ik gebruik dezelfde poeders en ik heb een gehalte van rond de 0,8 tot max 1 na het toevoegen.

Ik heb nooit geweten dat teveel aan ijzer die alg kan veroorzaken. Wist wel dat een co2 tekort meestal de oorzaak daarvan is.
 
walboer52 zei:
ik gebruik de druppeltest van jbl en ik voeg plantenvoeding toe van aquariumbemesting.nl

Is het de aanbevolen dosis die je toevoegt?

0,2 zou al meer als genoeg moeten zijn, toch zeker in ��n keer.
Je kan het ook spreiden over de week ipv alles in 1 keer.
Als je een toevoeging wil meten, kan je best 2h wachten voor je meting uit te voeren.

Als deze cijfers kloppen, zou het toch wel kunnen dat bij jou het ook met ijzer te maken kan hebben.
 
jessicapilon zei:
Ik heb nooit geweten dat teveel aan ijzer die alg kan veroorzaken. Wist wel dat een co2 tekort meestal de oorzaak daarvan is.

Wil wel benadrukken dat dit bij mij het geval was en ik dit niet veralgemeen.
Heb het wel van andere mensen ook al vernomen dat dit bij hun het geval was.
Maar er zijn er volgens mij veel meer bakken waarbij de toevoeging van zoveel ijzer niet dit probleem geeft.

Ingewikkelde materie dus. :S
 
Ja daarom zei ik ook in mn post nadrukkelijk het woord kan.
Ik heb het ook in geen van beide bakken en had er zelfs nog nooit van gehoord. En dat met een Fe van rond de 1,0 na toedienen.
Ik begreep dat het wel bij jou het geval was, dus het zal dus wel kunnen. En ja ingewikkeld is het zeker.
 
Dit is een citaat uit een ander topic, maar ja het zou best wel kunnen. Geen bak is gelijk he dus wellicht kan het wel penseelalg veroorzaken.
Het is de eerste keer dat ik het hoor, maar eens moet de eerste keer zijn.

Ik weet wel niet of die ijzer meer penseelalg zou veroorzaken. Ik heb dat ook al gelezen maar of dat waar is, betwijfel ik. Ik heb echt al eens heel veel ijzer toegevoegd maar daardoor nooit meer penseelalg gezien. Maar het gaf ook niet echt betere resultaten. Daarom doe ik nu minder, maar toch nog altijd meer dan de meesten.

Tja zeg het maar he ;)
Door minder te doseren kom je er wellicht wel achter.
 
Terug
Bovenaan