Welke alg+ remedie


B

bagoe

Guest
Hey allemaal,

Van welke alg heb ik last en wat is de remedie hiervoor?
Bak is 400 liter en draait nu een drietal weken. Ledlicht brandt 8 uur op 85% + zons- op en ondergang.
Plantenvoeding is AIO. Laatst gemeten waterafdeling zijn
GH 13
KH 11
PH 7.4
No2 < 0.025 mg/l
No3 1mg/l
Po4 1.8 mg/l
Sio2 > 6 mg/l
Fe 0.6 mg/ l
K 15 mg/ l
Co2 36 mg/ l
Mg 10 mg/ l
getest met JBL testkoffer.

Heb al ergens iets opgevangen over een te hoog Sio2 gehalte, klopt dit???

alvast bedankt voor het meedenken!!!

Barry
 
Met een kh van 11 en een ph van 7.4 heb je volgens de tabel zo n 12 mg co2 en geen 30mg. Een foto zal handig zijn zoals Daan al aangeeft.
 
Oeps te snel verzonden. Hierbij de foto.s
co2 is getest met druppeltest.
 

Bijlagen

  • 5C239D95-4F4C-47A6-B9B7-F50615410BE2.jpeg
    5C239D95-4F4C-47A6-B9B7-F50615410BE2.jpeg
    584.5 KB · Weergaven: 110
  • A272B9CB-DFCF-4464-8C6A-1346D60351DE.jpeg
    A272B9CB-DFCF-4464-8C6A-1346D60351DE.jpeg
    411.2 KB · Weergaven: 122
Denk geen blauwalg. Is wat slijm dat van het hout afgekomen is.
Met de alg bedoel ik de plekken op de bladeren van de planten!
 
Het is een beetje lastig te zien maar kan je het gemakkelijk wegvegen? Zo ja dan lijkt het me bruinalg. Dat is vrij normaal in een net gestarte bak.
 
Beste, Waarom niet eens een bak/vissenbestand/planten aanpassen aan je waterwaardes. Je hebt best hard water en dit blijft aankloten als je een Zuid-Amerika bak wilt. Dus of denk aan de rifmeren, of misschien Midden-Amerika maar zeker ook eens aan de regenboogvissen! Nu kun je nog alle kanten op!
Als je toch blijft bij je zuidamerikaantjes, zou je beter kunnen gaan denken aan osmosewater. Veel van wat je wil, gaat beter met zachter en zuurder water.
 
Kan de alg niet zo goed bepalen vanaf deze foto's. Wat me wel gelijk opvalt is je nitraat tegenover je fosfaat. Nitraat is te laag. Weet uit eigen ervaring in ieder geval dat hier blauwalg van kan ontstaan. Meestal heb je in de regel ook meer nitraat dan fosfaat. Exacte verhoudingen verschillen per bak maar er moet in ieder geval voldoende van zijn. Voor de rest zou ik voor Co2 als je dat nog niet hebt een dropchecker plaatsen en kijken wat voor kleur die aangeeft.

Gr
Stefan
 
Alg is makkelijk weg te vegen van de bladeren.
Heb een dropchecker van JBL hangen en deze heeft de groene kleur bij 20 mg/l van de eerste afbeelding.
 

Bijlagen

  • 1618284009845.png
    1618284009845.png
    93.3 KB · Weergaven: 71
De alg is lastig te zien maar zie ik op de eerste foto nou blauwalg op de bodem?
Die meen ik ook te zien; no way dat dat slijm van hout is.
De donkere puntjes op de bladeren op foto 1 zijn mijn inziens geen alg, lijkt eerder zweefvuil of ontlasting van whatever er al in de bak zit.
 
Die meen ik ook te zien; no way dat dat slijm van hout is.
De donkere puntjes op de bladeren op foto 1 zijn mijn inziens geen alg, lijkt eerder zweefvuil of ontlasting van whatever er al in de bak zit.
Ja dat is mijn gedachte ook maar goed de TS kan het beter zien denk ik.
 

Terug
Bovenaan