Wat is er nieuw

Welke alg ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sharonav
  • Startdatum Startdatum
S

sharonav

Guest
Sinds een paar weken wat last van alg. Ik vermoedt baardalg maar wellicht ook wat staghornalg.

Bak 1.50x50x70 met eheim pro 4 600 en jbl 902. Wekelijkse waterwisel van 30%. All-in-one plantedbox.

Filtersslangen waren vuil dus weinig circulatie, dat is nu opgelost.
Co2 had ik al maar was niet constant, eigen schuld wat mee lopen klooien. Nu sinds deze week co2 controller. Met een kh van 8 en een ph van 7.03 ( met 0.05 verschil )

Vorige week al veel alg verwijderd, bladeren die eronder zaten verwijderd. En sommige stukjes alg kon ik er makkelijk af halen. Nu wel minder alg als eerst. Maar nog steeds wel wat aanwezig. Het is niet ernstig.

De verlichting brand momenteel op 60%, 4 lampen die elk 8.5 u branden inc. dimtijd. Verlichting brandde eerst 72 %

Sinds eergisteren ook begonnen met minimale easy carbo, met een spuitje op de algen. Weet niet of dat gaat helpen?

Naar mijn idee ontstaan algen natuurlijk pas later.
Tijdens de opstart is mijn nh3/nh4 erg hoog geweest, dus staghornalg daarna lijkt mij niet gek. Bak draait sinds halverwege juni, 4 weken ingedraaid voordat de vissen over gingen.



Co2 natuurlijk ook niet constant geweest vanaf het begin. Dus wellicht daarom nu de baardalg.

Of zie ik dit verkeerd?

Wil toch even zeker weten welke algen het zijn, zodat ik weet wat de oorzaken zijn en ik hier mee aan de slag kan gaan.

20190907_210431.jpg
20190907_210411.jpg
20190907_210347.jpg
20190907_210338.jpg
20190907_210327.jpg
20190907_210317.jpg
 
Ik weet niet exact welke alg dit is, maar zelf heb ik deze lang geleden ook gehad ook door een nh4 piek vanwege het schoonmaken/opnieuw inrichten van de bak en woelen in de bodem.
Deze alg kan heel slecht tegen Carbo, dus dat is zo weer weg,

Het wisselende Co2 gehalte kan ook de oorzaak zijn ja, wellicht vertrekt de alg vanzelf wel weer als de bak een tijdje stabiel draait, maar een beetje hulp van Carbo kan geen kwaad.
Je kan gerust een aantal dagen het viervoudige van de Carbo dosering gebruiken, en dat direct op de alg spuiten werkt het best idd.
 
Staghorn zie je inderdaad vaak bij nh3/4 en baardalg bij een tekort of instabiele co2. Als je de voeding nu op orde hebt ben ik benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Wat carbo kan inderdaad geen kwaad bij Baardalgen.
 
't Is niet helemaal goed te zien maar Staghorn lijkt een mogelijkheid. Je kan hier ook denken om het water wat vaker te verversen. Ook al omdat de watercirculatie wat minder is geweest. Je omschrijving van het probleem en oplossingen ben je zelf al uitstekend mee bezig geweest, lijkt me.
 
Het lijkt mij geen baardalg. Heb op sommige plekjes easy carbo met een spuit met naald gespoten maar het lijkt nog niet dood te gaan. Voorheen werd het rood.

Het groeit in ieder geval ook op de bladeren die in de stroming staan.

Ik blijf twijfelen met welke algen ik te maken heb. Ga in ieder geval door met verwijderen, bijhouden en verversen.

Wat betreft verversen, momenteel dus zo'n 120 liter per week. Aangezien ik gebruik maak van 50% osmose en ik maar opslag heb voor 60 liter.

Kan er ook voor kiezen om 2x per week 25 % te doen. Maar wanneer ik het druk heb word dat weer lastig.

Ik zal morgen ook weer eens mijn nitraat en fosfaat verhouding meten. Met de plantenvoeding van all-in-one voeg ik wekelijks 15 mg nitraat toe en 1.5 fosfaat. Dinsdag voor het laatst plantenvoeding toegevoegd.

Te veel aan fosfaat kan ook algen veroorzaken toch?
 
Deze plant heeft er op sommige stengels ook last van. Groeit gelukkig snel dus ik knip gewoon de stengel af die alg erop heeft.

Co2 dropchecker is wel mooi groen!

20190908_160349.jpg
20190908_160431.jpg
 
1/4 verversen lijkt me wel voldoende per week, een teveel aan fosfaat geeft geen alg problemen zo ver ik weet.
 
Waterstofperoxide las ik.
Kan ik ook gebruiken direct op de bladeren?

Dan wel natuurlijk minder dan de minimale toediening.
Kan niet alles uit de bak halen namelijk.
En met easy carbo kan ik maar max. 7 ml per dag gebruiken.

Dus dat schiet niet op
 
Het lijkt mij geen baardalg. Heb op sommige plekjes easy carbo met een spuit met naald gespoten maar het lijkt nog niet dood te gaan. Voorheen werd het rood.

Het groeit in ieder geval ook op de bladeren die in de stroming staan.

Ik blijf twijfelen met welke algen ik te maken heb. Ga in ieder geval door met verwijderen, bijhouden en verversen.

Wat betreft verversen, momenteel dus zo'n 120 liter per week. Aangezien ik gebruik maak van 50% osmose en ik maar opslag heb voor 60 liter.

Kan er ook voor kiezen om 2x per week 25 % te doen. Maar wanneer ik het druk heb word dat weer lastig.

Ik zal morgen ook weer eens mijn nitraat en fosfaat verhouding meten. Met de plantenvoeding van all-in-one voeg ik wekelijks 15 mg nitraat toe en 1.5 fosfaat. Dinsdag voor het laatst plantenvoeding toegevoegd.

Te veel aan fosfaat kan ook algen veroorzaken toch?
Vroeger werd dat inderdaad wel eens geroepen. Volgens mij is niet zo.
Maar misschien moet je ook nog wat geduld hebben. Algen reageren sneller als planten maar niet altijd direct.
 
Net even gemeten. Sowieso geen tekort...
Nitraat 25
Ijzer 0.5
Fosfaat meer dan 2.

Als ik het zo zie dan kan ik ook wel wat minder plantenvoeding toedienen.
Momenteel voeg ik 100 ml toe per week. Dat verhoogd de waardes als volgt : nitraat 15 , fosfaat 1.5 en ijzer 0.5

30 ml per 100 liter, met co2 en veel licht.

Heb het dinsdag toegevoegd, dus over 2 dagen weer toevoegen. Dan word het met de waterwissel 1/3 minder.

Ik denk dat ik ook wel 20 ml per 100 liter kan geven. Dan zou het 10 nitraat , 1 fosfaat en 0.3 ijzer.
Mocht het ijzer dan tekort worden kan ik dat apart toevoegen. Heb nog een flesje ferro liggen.

Natuurlijk dan wel meten on te kijken hoe de waardes gedurende de week veranderen.

Wat vinden jullie?
 
Gebruik je de AIO? Daarbij moet je wel stevig verversen zover ik weet.

Edit: je ververst al 1/3 zie ik net
 
Waterstofperoxide las ik.
Kan ik ook gebruiken direct op de bladeren?
Dat heb ik gedaan bij de Anubias en de Lobelia Cardinalis en dat ging goed.

En met easy carbo kan ik maar max. 7 ml per dag gebruiken.
Dat kan wel meer hoor, 2 ml per 50 liter max. dus zit je al bijna op 20 ml
 
Net even gemeten. Sowieso geen tekort...
Nitraat 25
Ijzer 0.5
Fosfaat meer dan 2.
Niks mis mee hoor, iets lager zou kunnen, evt even kijken hoe het wordt met de 20ml op 100 liter.
 
Ja die van plantedbox.
Moet ik dan 50% gaan verversen wekelijks.
Of kan ik ook gewoon iets minder plantenvoeding geven?

Ben bang dat met 50% waterwissel wekelijks de waardes nog steeds best wel hoog worden, aangezien het dan met de helft minder word maar ik wel weer veel voeding geef. Meer dan de bak schijnbaar nodig heeft.
 
Ja die van plantedbox.
Moet ik dan 50% gaan verversen wekelijks.
Of kan ik ook gewoon iets minder plantenvoeding geven?
Je zou iets minder kunnen geven, maar 50% verversen blijkt niet nodig gezien de waardes.
 
Dat heb ik gedaan bij de Anubias en de Lobelia Cardinalis en dat ging goed.


Dat kan wel meer hoor, 2 ml per 50 liter max. dus zit je al bijna op 20 ml

Ik ga morgen eens bij de drogist 3% halen en eens proberen. Eerst alleen de lobelia cardinales behandelen. Als dat effect heeft kan ik de andere ook behandelen.

2 ml per 50 liter. ga ik nog niet doen.
Veel vallisneria in de bak en die kunnen er niet zo goed tegen.
Bak is trouwens 350 liter, ben ik achter gekomen met vullen.
 
Net even gemeten. Sowieso geen tekort...
Nitraat 25
Ijzer 0.5
Fosfaat meer dan 2.

Als ik het zo zie dan kan ik ook wel wat minder plantenvoeding toedienen.
Momenteel voeg ik 100 ml toe per week. Dat verhoogd de waardes als volgt : nitraat 15 , fosfaat 1.5 en ijzer 0.5

30 ml per 100 liter, met co2 en veel licht.

Heb het dinsdag toegevoegd, dus over 2 dagen weer toevoegen. Dan word het met de waterwissel 1/3 minder.

Ik denk dat ik ook wel 20 ml per 100 liter kan geven. Dan zou het 10 nitraat , 1 fosfaat en 0.3 ijzer.
Mocht het ijzer dan tekort worden kan ik dat apart toevoegen. Heb nog een flesje ferro liggen.

Natuurlijk dan wel meten on te kijken hoe de waardes gedurende de week veranderen.

Wat vinden jullie?
Ik vind de verhouding zoals die nu is ook niet zo verkeerd. Zelf zit ik overigens in mijn bak met veel planten én met een behoorlijke bak licht op een vergelijkbaar niveau.
 
2 ml per 50 liter. ga ik nog niet doen.
Veel vallisneria in de bak en die kunnen er niet zo goed tegen.
Dan zou ik dat niet doen idd.
Bak is trouwens 350 liter, ben ik achter gekomen met vullen.
Ik kwam uit op 525 liter bruto aan de hand van de afmetingen?
 
Ik vind de verhouding zoals die nu is ook niet zo verkeerd. Zelf zit ik overigens in mijn bak met veel planten én met een behoorlijke bak licht op een vergelijkbaar niveau.

Ja maar is dat bij jou dan kort na toedienen deze waardes?
Hier nog 2 dagen voor de waterwissel namelijk...
 
Dan zou ik dat niet doen idd.

Ik kwam uit op 525 liter bruto aan de hand van de afmetingen?

Ja afmetingen.
Maar wat er echt in gaat is zo'n 350 liter.
Zit natuurlijk 50 kg zand in. En die afmetingen zijn met de omlijsting erbij.
Afmetingen zeggen idd 525. Op internet staat 408 liter, ik kom op 350 liter. Dus daar hou ik rekening mee met vissen, voeding etc
 
Ja maar is dat bij jou dan kort na toedienen deze waardes?
Hier nog 2 dagen voor de waterwissel namelijk...

Nou, eerlijk gezegd heb ik een automatisch doseersysteem gebouwd die zorgdraagt voor stabiele niveau's, het ding geeft de bemesting in ml. per dag af.
 
Luxe zeg!
 
Oke dit word het plan voor de komende weken.

- snoeien wat aangetast is.
- beginnen met een minimale waterstofperoxide behandeling en combinatie met easy carbo
- verlichting eerst op 60% houden en plantenvoeding wat minderen.
- om de dag even de nitraat , fosfaat en ijzer meten en indien nodig bijsturen. Heb easy life nitro en ferro in huis.
- blijf eerst 30% verversen, als het echt nodig is ga ik meer verversen.

Eerst de bak algvrij krijgen en algvrij proberen te houden, een algje is niet erg maar dit is zonde.

Misschien dat de verlichting nog wat aangepast moet worden. De 4 lampen geven samen zo'n 12500 lumen en momenteel dus op 60%.
Verlichting van 1330 tot 2330. Waarbij elk halfuur 1 lamp langzaam aan gaat en s'avonds per half uur uit.
 
Je licht intensiteit, heb je leds?, is best hoog en ook de duur zou wel wat minder kunnen denk ik.
 
Je licht intensiteit, heb je leds?, is best hoog en ook de duur zou wel wat minder kunnen denk ik.

Ja de led van aqualantis.
Vandaar dat ik al heb verlaagd. Vond het zelf ook best wel fel.
Maar nadeel is dat de bak redelijk hoog is.
Dus moet wel voldoende licht op de bodem komen.
12500 lumen totaal. Dus per lamp zo'n 7250. Nu op 60%
 
De 4 lampen gaan elk apart aan.
Linksvoor van 1330 tot 2130 ( eerste halfuur opkomst en vanaf 2130 tot 2200 weer dimmen.
Rechtsvoor van 1400 tot 2200 ook met dimmen dus 2230 uit
Linksachter van 1430 tot 2230 met dimmen dus 2300 uit
En rechtsachter van 1500 tot 2300 met dimmen dus 2330 uit
 
Dit snap ik niet helemaal, totaal is 12500 lumen, per lamp is dat dan ruim 3000 toch?


Hahaha oh wat erg. Je hebt helemaal gelijk.
Pfff korte nacht gehad. Dus ben niet meer helder.

Half 5 uit mn bed met 4 uurtjes slaap

Als het goed is zijn het 2x 72 watt.
1x 72 watt zijn 2 aparte lampen.

6257 lumen per ledbalk.
Dus idd iets van 3000 per lamp
 
😀
Oké, als ik dan uitga van de 60% waar ze nu op draaien zit je op ruim 20 lumen per liter, dat is wel goed.

En weet je toevallig welk type Led erin zit? die balken geven veel Lumen per watt namelijk.
 
Hahaha oh wat erg. Je hebt helemaal gelijk.
Pfff korte nacht gehad. Dus ben niet meer helder.

Half 5 uit mn bed met 4 uurtjes slaap

Als het goed is zijn het 2x 72 watt.
1x 72 watt zijn 2 aparte lampen.

6257 lumen per ledbalk.
Dus idd iets van 3000 per lamp

Toen de calculators uitgevonden waren moest men controleren of die dingen wel goed werkten. Hier kwam Patrick goed van pas, hij controleerde de antwoorden en zag dat het goed was...
 
Op mijn werk ben ik de hele dag aan het rekenen, dus ik zie al snel of iets niet pluis is. (maar in dit geval was het wel heel duidelijk)
 
Trouwens benvo. Ik zat net even door je album te scrollen.

En ik zag dat je ook siamese algeneters in je bak had. Heb je die nog?

Wat is je ervaring met deze soort?

Ik heb nu 7 otocinussen en 20 japonica's die de boel schoon proberen te houden. Verder heb ik een l187 maar die is liever lui dan moe.

Wil eigenlijk een algenetende vis die zich ook laat zien, had vroeger een garra rufa ( is natuurlijk geen algeneter) maar die was de hele dag druk bezig. Prachtig om te zien.

Las dat de siamese algeneter ook wel van een algje houdt, dat is natuurlijk mooi meegenomen.
 
😀
Oké, als ik dan uitga van de 60% waar ze nu op draaien zit je op ruim 20 lumen per liter, dat is wel goed.

En weet je toevallig welk type Led erin zit? die balken geven veel Lumen per watt namelijk.

Ik denk deze.... was even zoeken.
En dan de 1450 lijkt mij, aangezien de lampen bijna over de hele lengte zitten.

De 1450 dus x 2
Screenshot_20190908-191814_Samsung Internet.jpg
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan