Wat is er nieuw

Welke alg ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sharonav
  • Startdatum Startdatum
Trouwens benvo. Ik zat net even door je album te scrollen.

En ik zag dat je ook siamese algeneters in je bak had. Heb je die nog?

Wat is je ervaring met deze soort?

Ik heb nu 7 otocinussen en 20 japonica's die de boel schoon proberen te houden. Verder heb ik een l187 maar die is liever lui dan moe.

Wil eigenlijk een algenetende vis die zich ook laat zien, had vroeger een garra rufa ( is natuurlijk geen algeneter) maar die was de hele dag druk bezig. Prachtig om te zien.

Las dat de siamese algeneter ook wel van een algje houdt, dat is natuurlijk mooi meegenomen.
Ze houden inderdaad wel van alg. maar het moet gezegd worden dat dit vooral is wanneer ze nog jong zijn. Zodra ze wat ouder zijn worden het luie donders die zich graag ergens onder een stuk hout, bijvoorbeeld, ingraven. In een bak zoals jij die hebt kan je wel een groepje houden hoewel ze, zeker mannetjes, agressief naar elkaar kunnen zijn wanneer ze wat ouder zijn. Ze blijven niet klein, tot zo'n 12 tot 15 cm. Je moet wel de Crossocheilus oblongus hebben. De Crossocheilus kallopterus lijkt sterk op de eerste maar is niet zo goed in het algen eten. Ik meen te weten dat die ook wat onverdraagzamer naar elkaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ze houden inderdaad wel van alg. maar het moet gezegd worden dat dit vooral is wanneer ze nog jong zijn. Zodra ze wat ouder zijn worden het luie donders die zich graag ergens onder een stuk hout, bijvoorbeeld, ingraven. In een bak zoals jij die hebt kan je er wel een groepje houden hoewel ze, zeker mannetjes, agressief naar elkaar kunnen zijn wanneer ze wat ouder zijn. Ze blijven niet klein, tot zo'n 12 tot 15 cm. Je moet wel de Crossocheilus oblongus hebben. De Crossocheilus kallopterus lijkt sterk op de eerste maar is niet zo goed in het algen eten. Ik meen te weten dat die ook wat onverdraagzamer naar elkaar zijn.

Ja we worden allemaal wat luier als we ouder zijn.
Had al gelezen dat er meerdere soorten zijn.

Moet je ze perse met meerdere houden? Vind het allemaal een beetje dubbel. Het zijn groepsvissen maar op latere leeftijd haten ze mekaar...
 
Ik denk deze.... was even zoeken.
En dan de 1450 lijkt mij, aangezien de lampen bijna over de hele lengte zitten.

De 1450 dus x 2Bekijk bijlage 279531
Welke leds of hier nu precies inzitten weet ik niet, ze zijn klein en met veel! Dat dan wel weer. De kelvinwaarde zit op 6800 zie ik, wat ik eigenlijk best hoog vind voor een zoetwater plantenbak. Maar dat is bij versie 2.0 nog wat bij te sturen naar de warm witte kant.
 
Dit is volgens mij de eerste versie.
Zijn namelijk zwart en die 2.0 is de omlijsting wit.

Ik merk wel verschil sinds ik van 72 naar 60 % ben gegaan. De snelgroeiers groeien wat minder hard en daardoor ook de bladeren dichter op mekaar.
 
Dit is op 60%
Bij deze foto was het etenstijd dus lijkt druk..

20190906_205341.jpg
 
Ja we worden allemaal wat luier als we ouder zijn.
Had al gelezen dat er meerdere soorten zijn.

Moet je ze perse met meerdere houden? Vind het allemaal een beetje dubbel. Het zijn groepsvissen maar op latere leeftijd haten ze mekaar...
't Ja, ook wat dat betreft lijken ze wel wat op (sommige) mensen... Maar als je bak groot genoeg is en ze zijn samen van jongs af aan met elkaar opgegroeid dan is het nauwelijks een probleem. Ze weten dan vrij snel welk deel van de bak hun toebehoort. Zelf heb, ik heb ze een grotere bak bij vrienden van ons bezorgt, ik ze dus niet meer. In mijn bak, een Rio 180, had ik er twee. Oh ja, ik ben wel ouder maar nooit luier geworden, mijn vrouw ook niet maar zij delegeert beter...
 
De snelgroeiers groeien wat minder hard en daardoor ook de bladeren dichter op mekaar.
Grappig dat je dat zegt, ik heb sinds 1,5 week een klein bakje met weinig licht opgestart, de Limnophila sessiliflora die daar instaat groeit veel compacter dan in mijn grote bak met meer licht.
Ik dacht altijd dat het andersom zou zijn (sorry beetje offtopic)
 
Moet je ze perse met meerdere houden?
Als je van plan bent om deze vissen puur aan te schaffen voor de alg zou ik het niet doen, wellicht heb je ze straks niet meer nodig, en zie ze dan maar eens te vangen (zou je er vanaf willen)
De bak wordt vanzelf (met een beetje hulp) wel alg vrij

Mooie bak idd.
 
Dankjewel. Fijn om te horen dat jullie hem mooi vinden!

Ben er zelf ook erg blij mee , de vissen ook want heb ondertussen weer 3 jonge diamantzalmen. Helaas heeft de libellelarve die ik vorige week uit het aquarium heb gevangen mijn mooie diamantzalm mannetje te pakken gehad. En de verteringssappen van zo'n larve heeft flinke schade aan gericht, blijf duimen dat ie het red.

Nu eerst maar kijken of meneer het red en dan wat nieuwe diamantzalmen toevoegen anders komt er incest. Verder komen er waarschijnlijk nog 2 of 3 mooie gourami's in. Maar eerst even de bak op orde krijgen..

Qua algeneters ben ik er dus nog niet uit.
Daar ben ik al een paar weken over aan het nadenken 🙂
 
Grappig dat je dat zegt, ik heb sinds 1,5 week een klein bakje met weinig licht opgestart, de Limnophila sessiliflora die daar instaat groeit veel compacter dan in mijn grote bak met meer licht.
Ik dacht altijd dat het andersom zou zijn (sorry beetje offtopic)

Die plant groeit idd snel bij veel licht en co2. Hier groeide die zo snel dat ie niet eens zijscheuten aanmaakte.... zo snel moest ik weer snoeien.
 
Als die op lengte is gewoon één derde eraf knippen, dan komen de scheuten vanzelf.
groeit echt hard ja, binnen een week is die bovenin de bak.

In mijn low light bakje zonder Co2 is ie veel mooier, echt vreemd.
 
Die plant groeit idd snel bij veel licht en co2. Hier groeide die zo snel dat ie niet eens zijscheuten aanmaakte.... zo snel moest ik weer snoeien.
Als die op lengte is gewoon één derde eraf knippen, dan komen de scheuten vanzelf.
groeit echt hard ja, binnen een week is die bovenin de bak.

In mijn low light bakje zonder Co2 is ie veel mooier, echt vreemd.
Ik had deze plant ook maar heb hem uit m'n bak gehaald. Drie dagen bleek telkens genoeg om het wateroppervlak te bereiken. Er is ook nog een Limnophila heterophylla die er sterk op lijkt en evenzo snel groeit.
 
Het is duidelijk een plant die juist niet veel licht moet hebben, dan groeit ie mooi compact ben ik achter.
 
Als die op lengte is gewoon één derde eraf knippen, dan komen de scheuten vanzelf.
groeit echt hard ja, binnen een week is die bovenin de bak.

In mijn low light bakje zonder Co2 is ie veel mooier, echt vreemd.

Ik knip hem idd gewoon op lengte, vaak vooraan wat korter en achter wat hoger.
Heeft ie geen scheuten dan knip ik hem gewoon op gewenste lengte.

Deze week groeit die wel wat langzamer, maar heb er vorige week ook wat in om lopen knippen 🙂
Laat hem meestal gewoon tot het oppervlakte groeien, en dan nog een paar dagen staan. Heeft ie mooie koppen, en wanneer het lukt plant ik de stekjes. Maar ze komen ook wel eens weer boven drijven

Hoor wel vaker dat ze met co2 te snel gaan groeien. Das wel jammer want het is een mooie plant.

Bij mij gaat die meestal aan het einse van de avond vlak voordat de verlichting uit gaat "dicht"
 
Dat dichtklappen doen de meeste planten eigenlijk wel, maar deze heel erg idd.
Je kan hem wat vaster in de bodem zetten door wat sprietjes aan de stengel te laten zitten, en die mee in de bodem drukken.
 
8
Dat dichtklappen doen de meeste planten eigenlijk wel, maar deze heel erg idd.
Je kan hem wat vaster in de bodem zetten door wat sprietjes aan de stengel te laten zitten, en die mee in de bodem drukken.

Jaa doe ik ook altijd.
 
Enige nadeel van de plant vind ik dat die stekjes maakt waar ik het niet wil. Ergens tussen de ludwigia ineens een stekje haha. Maar is vast een goed teken dat die 10cm verderop een stek maakt
 
Dat doet ie bij mij dan weer niet, wel zijscheuten
 
Het effect van alg etende vissen word vaak zwaar overschat.
Gewoon zorgen dat de boel in balans komt dan komt het vanzelf goed.

Geduld is een van de belangrijkste factoren.
Als je iets aanpast moet je het wel de tijd gunnen om effect te hebben.
 
Afgelopen 2 dagen lekker bezig geweest.
Gisteren begonnen met de waterstofperoxide in combinatie met easy carbo.

Belgisch groen en de pogostemon erectus er even uit gehaald, en de toppen terug geplaatst. Verder even gesnoeid.

Vandaag een waterwissel gedaan en opnieuw een aantal bladeren behandeld.

De baardalg word al rood dus dat is een goed teken!

Blijft mooi om te zien hoe helder de bak weer wordt na een waterwissel! Lichte verkleuring van het hout zal nog wel even blijven.
20190910_154116.jpg
20190910_154355.jpg
20190910_154401.jpg


20190909_165645.jpg
 
Afgelopen 2 dagen lekker bezig geweest.
Gisteren begonnen met de waterstofperoxide in combinatie met easy carbo.

Belgisch groen en de pogostemon erectus er even uit gehaald, en de toppen terug geplaatst. Verder even gesnoeid.

Vandaag een waterwissel gedaan en opnieuw een aantal bladeren behandeld.

De baardalg word al rood dus dat is een goed teken!

Blijft mooi om te zien hoe helder de bak weer wordt na een waterwissel! Lichte verkleuring van het hout zal nog wel even blijven.
Bekijk bijlage 279594Bekijk bijlage 279595Bekijk bijlage 279596

Bekijk bijlage 279597
Vakvrouw! Jij gaat dit wel winnen...
 
We zijn nu een tijdje verder.
Ik was best blij met het resultaat, maar het is nog steeds aanwezig.

Ben nog steeds bezig met de easy carbo en zo nu en dan waterstofperoxide. Wekelijks snoei ik wat bladeren weg.
En voor mijn gevoel komt er steeds nieuwe bij...

De ph is ingesteld op 7.02 met 0.05 marge.
Genoeg voedingstoffen.
Verlichting op 55%, dus dat valt echt wel mee.
4 lampen van 1330 tot 2200 , 1400 tot 2230 , 1430 tot 2300 en 1500 tot 2330.
Verlichting gaat in die tijd langzaam aan en uit, duurt zo'n 30 minuten.

Is het normaal dat er toch nog een beetje alg blijft komen??

Zit er over na te denken om elke lamp een halfuur korter aan te doen. Misschien helpt dat? Wat denken jullie??

20190929_211004.jpg
20190929_210958.jpg
20190929_210945.jpg
20190929_210941.jpg
20190929_210937.jpg
20190929_210934.jpg
 
Doe nu trouwens ook 50% waterwissel wekelijks ipv 30%

Vorige week mee begonnen.
 
Een incidenteel algje voorkom je bijna niet maar het moet niet op veel bladeren zitten. Heb je al een carbostootkuur gedaan en wat zijn nu alle waterwaarden?
 
Het zit voornamelijk op een paar bladeren van de javavaren en crypto's.
Het is niet zo dat alle bladeren er onder zitten.

Carbo stootkuur ?? Nee denk het niet. Gewoon dagelijks 8ml.
Heb ook vallianeria erin en japonica's...
En 4 waaierhandjes.

Hoe de gehaltes nu zijn weet ik zo niet. Heb nu geen tijd om te testen.
Vorige week heb ik getest na de waterwissel en voor de plantenvoeding.
Toen was de nitraat 10 en fosfaat 0.5
Daarna plantenvoeding toegevoegd.

Misschien zijn het ook wel gewoon oude bladeren die nog de alg krijgen.
Heb er sinds 3 weken ook echinodorussen in. Paar bladeren zitten al bijna bij het oppervlakte, maar daar groeit geen algje op.
 
Ik zou dan eerst bladeren met alg weghalen en kijken of de nieuwe wel schoon blijven. Wel is het erg belangrijk dat je geen tekorten hebt en ik zou zelf met je nitraat van 10 de po4 ophogen naar 1mg.
 
Ja ik verhoog ook.
Met 10 nitraat en 1 fosfaat.

30 ml per 100 geeft 15 nitraat en 1.5 fosfaat.
Ik voeg 20 per 100 toe
 
Ok, dus na het verversen zit je dan ook hoger met de no3 en de po4 begrijp ik.
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan