Welke algen in Hillstreambak


Y

Yama_86

Guest
Al jaren heb ik nu een hillstream bak draaien zonder problemen.
Veel stroming en veel zuurstof uiteraard.
Maar ik heb eigenlijk altijd wel last van een rode aanslag op de stenen en planten.
Iets wat er niet fraai uitziet.. en ik kan er zelf weinig over vinden op internet.
Hierbij 2 testfoto's.

Ook is er last van baardalg maar opzicht is dat niet het grootste probleem.
De rode aanslag ziet er alleen totaal niet uit.. als het groen zou zijn zou het een stuk minder storend zijn.
Grootte is 80cm.. waardes zijn verders goed.
1x per week een waterwissel van 30% om de waterkwaliteit goed te houden.

Hopelijk weten jullie er meer over.
Alvast dank


test1.jpg
test.jpg
 
Ik heb deze rode algen ook in mijn bak en zou bij dezelfde familie horen als de baardalg en nog een aantal.
Komt meestal door weinig voedingstoffen in het water,veel en lang licht.
 
Dankje!

Goed om te weten dat ik niet de enige ben.
Wat is slim om te doen? het zo te laten?
Of de lichtperiode verkorten en eventueel voeding toe te voegen?
Lampen staan wel lang aan om de groei van algen te stimuleren ivm de aufwuchs
 
Zou het gewoon laten doen zo,zie de vissen hier er regelmatig van eten.
Vind ze zelf gewoon horen bij een Hillstream en 100 keer beter dan de ellendige draadalgen die verder nog in mijn bak zitten ;)
 
Heb ze ook als ik de bruinalgen maar lang genoeg laat zitten in de malawibak.
Vind ze zelf niet zo mooi en borstel ze dan ook weg met een tandenborstel.
 
Ik heb in het begin ook nog een tijdje met een staalborstel de stenen staan schoonmaken maar is een rot werk en eigenlijk hoort het gewoon bij een Hillstream.
 
ik doe om de 2 weken de hele malawibak met een tandenborstel :D :deal:
 

Ja, pak m beet 20 minuten werk als je er een beetje handigheid in krijgt.
werkt niks zo goed als alg van stenen & hout afkrijgen dan met een standenborstel boenen... oke uit de bak halen en met de hoge druk reiniger maar das nog meer werk en slecht voor je rug :D

Vandaar die slechte adem:br::oops::sorry:

heb er een aparte borstel voor hoor :D
 
Idee van RickD1011 zat ik inderdaad ook aan te denken :)

Hele bak krijgt toch een makeover eerdaags.
(stenen zijn nu op elkaar gestapeld maar wil er meer een rivier look aan geven met stenen die gewoon op het substraat liggen.
Mochten ze dan weer rood worden kan ik ze er 1 voor 1 even uithalen en goed schoonmaken.
Moet lukken denk ik :)
En als dat gebeurd meteen de baardalg overal even verwijderen :)
Maar misschien wel een album als alles goed gaat
 
Maar misschien wel een album als alles goed gaat

Ik zou nu ook wel foto's van je bak willen zien hoor ;) misschien ook leuker om het gelijk te doen want dan kunnen we ook mooi de verandering volgen! :!
 
Tijdje geleden maar de bak heeft een upgrade gehad.. het is nu een mooie lowtech beplante bak geworden.

Maar.....

Toch komt deze rare alg weer langzaam terug.
Ik mertkte het in het begin al op de stenen en planten.
Ik voegde niet (en nooit eigenlijk) plantenvoeding toe maar dit was een goed moment om dat te proberen.
En een all in one van plantedbox geprobeerd en de planten doen het uitstekend!
Maar toch weer die rare algen.
Ik heb eens zitten zoeken op het internet en de een zegt dat het fosfaat tekort is.. de ander zegt silicaat in het leidingwater.
Voor ik andere middeltjes en/of een dure testkoffer wil ik nog even kijken wat jullie hiervan vinden.

De lampen laat ik max 8 uur branden..
Dit zijn nog de waardes die ik momenteel met m'n strips kan testen.

no3 0
no2 0
gh 16
kh 6
ph 6.8
c12 0

(na het toevoegen van de voeding is m'n No3 wel hoger geworden, rest is hetzelfde gebleven)
Wat is nu slim om te doen? 80 euro voor een uitgebreid setje en kijken waar het misgaat?
Of is er een makkelijkere oplossing.

Alvast bedankt :)

(wie weet als ik de alg/diatoom onder controle krijg dat er weer een hillstream bijkomt :) )
 

Bijlagen

  • IMG_20201119_151644.jpg
    IMG_20201119_151644.jpg
    162.8 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20201119_151649.jpg
    IMG_20201119_151649.jpg
    211.2 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20201119_151703.jpg
    IMG_20201119_151703.jpg
    250.2 KB · Weergaven: 83
Je hebt te weinig voedingstoffen in je water. No3 is een belangrijke en wat is je fosfaat waarde? Geef je micro-voeding?

laatst was er een mooie discussie of deze alg vooral kwam door te sterke stroming of een te instabiele co2 waarde. Een te lage co2 waarde is niet (altijd) de oorzaak, menig low tech bakkies hebben deze alg niet. Misschien toch de combi laag nitraat en krachtige bewegingen in het water met grote waterwissels (geven sterke schommelingen in je co2)?
Ik vind het ook niet misstaan btw! Tof rood tintje. En je kan altijd iig beginnen met de aangedane bladeren wegknippen. Geeft gelijk een frissere blik. Succes!!!
 
In mijn beleving het het voornamelijk (kunst) licht of de duur daarvan.
Ik heb 2 Rio 125, één staat er buiten, in de tuin, zonder lichtbak. geen CO2, geen plantenvoeding en alleen vallisneria giganthea als planten.
Geen verlichting (anders dan zonlicht), geen CO2, standaard Juwel filter.
Buiten heb ik alleen last van groene aanslag en draadalg, (m.n. zomer) en in deze tijd van het jaar eigenlijk geen alg, maar nooit geen rode/zwarte alg...

Binnen is het een ander verhaal, daar staat ook een Rio125, met de standaard meegeleverde LED verlichting.
Geen verwarming, geen CO2, standaard meegeleverd filter en ook hier alleen vallisneria giganthea als planten.
Binnen heb (nu) ik ietwat groene aanslag, m.n. omdat met de lage zon er nu weer meer direct zonlicht op valt, en een klein beetje zwarte/rode aanslag op filterhuis en stenen.

Ik heb in de afgelopen jaren flink wat afgetobt om de rode/zwarte alg de baas te worden, van volledig beplante bak, inclusief mosachterwant en CO2 tot kale hillstream setup.
Niets leek te werken, ook de vloeibare CO2 jarenlang minitieus geprobeerd, snelgroeiers, diverse voeding preparaten... maar ik bleef maar last houden van rode aanslag en zwarte algen.
Dus een hillstream setup gekozen, met alleen stenen en vallisneria, die groeide ook goed in de vijver, dus dat was makkelijk.
Verder met alle toevoegingen gestopt, maar bleef last houden van rode/zwarte alg.

Ik vroeg mij af waarom heeft de bak buiten NOOIT deze rode/zwarte aanslag en mijn onverwarmde bak binnen ALTIJD?
Planten zijn gelijk, groot deel van het jaar de watertemperatuur ook , stenen, vissen (subtropisch in de zomer deels buiten), planten, CO2... het enige grote verschil is licht.... was mijn conclusie...
Zonlicht buiten, kunstlicht binnen.... buiten groene algen, binnen rode/zwarte.
Die conclusie werdt versterkt doordat ik jaren een vensterbankbakje heb gehad als hillstream setup, zonder lichtkap, alleen zonlicht achter het raam, ... nooit rode/zwarte algen, wel wat groene/bruine aanslag op stenen/glas.
In mijn beleving moest het dus wel aan het kunstlicht liggen, overigens had ik dezelfde rode/zwarte alg problemen met de Rio125 die nu buiten staat toen die nog binnen stond met T8 verlichting, de omschakeling naar een nieuwe Rio met LED maakte niets uit.

Ik heb momenteel nagenoeg geen last meer van rode/zwarte aanslag en de vallisneria vertoont alleen wat zwarte alg (en dat zijn echt maar enkele puntjes) als de bladeren scheuren of gaten vertonen, kortom als het blad de alg de kans geeft om te hechten, buiten doet draadalg hetzelfde bij aangetaste bladeren. De goede bladeren blijven onaangetast.

Wat heb ik veranderd:
Ik heb de LED TL balkjes voorzien van PVC pijp met daarin enkele gaten, ik denk dat 60% á 70% van het LED licht nu tegen gehouden wordt.
Ik heb de lichtduur drastisch ingekort, 'smorgen staan het licht aan tussen 07:00-08:30 en 's avonds van 17:00-22:00.
In totaal staat er u dus pakweg 7 uur licht op verdeeld over een korte ochtend en een langere avond met maar 30/40% lichtopbrengst van de LED.
Da's veel en veel minder licht dan 8/10uur volcontinu 100% LED licht opbengst.

Vast niet alle planten zullen het hier goed op doen, maar de valisneria doet het prima en ik heb ook groene aanslag op de stenen.
De rode aanslag komt v.n.l voor op het filterhuis, en dat is precies de kant van de bak waar nog het meeste licht staat omdat de valisneria om het filterhuis is geplant.
Wel duurde het lang voordat de stenen een aanslag kregen een week of 3/4 waren ze "zo goed als nieuw", toen kwam er wat bruine aanslag, die werd vervangen door groene, en nu na ruim een jaar komt daar wat zwart/rode aanslag bij, maar vanaf een aftandje ziet het er groen uit..

In mijn beleving ligt het dus aan te veel kunstlicht, want te veel zonlicht geeft alleen groene algen, maar ervaringen kunnen natuurlijk verschillen...
 

Bijlagen

  • 20201119_173105.jpg
    20201119_173105.jpg
    266.5 KB · Weergaven: 76
  • 20201119_173119.jpg
    20201119_173119.jpg
    226.2 KB · Weergaven: 81
@Norion Geen idee wat mijn fosfaat is dat moet ik maar eens gaan achterhalen.
Ook geef ik denk ik geen micro-voeding? enige wat ik gebruik is de all-in-one plantenvoeding.
Stel dat m'n nitraat en fosfaat te laag is... is het dan puur een kwestie van die 2 stoffen toevoegen en done?

@asgard Bedankt voor je uitleg!
Ik ga morgen meteen de lampen verminderen en eens kijken of ik ze kan dimmen oid.
 
Laat ik voorop stellen dat elke bak anders is en ik niet de alg-koningin ben hihi maar ik denk wel dat als je voeding voor planten stabiel en in juiste verhoudingen aanwezig is, dat dat je planten helpt goed te groeien en zich te wapenen tegen algen. Zeker baardalg is in mijn bak een teken van te weinig nitraat. Maar ik heb geen zeer sterke stroming dus die variabel ontbreekt bij mij. En mijn Siamese algeneter is btw echt dol op baardalg.
dus idd kijken wat je waardes zijn, aanvullen waar nodig en je plantjes verwennen zodat zij de algen aanpakken.
hou me maar op de hoogte!
 
all-in-one teststrips zijn erg onnauwkeurig, op basis van die waardes kun je weinig zinnigs zeggen. ik neem aan dat het gewoon kraantjeswater is?

Voldoende voedingstoffen zorgen dat planten goed groeien en goed groeiende planten kunnen helpen algen te bestrijden (allelopathy)

Kunstlicht vs zonlicht. Het verschil zit in twee dingen spectrum en intensiteit. De laatste acht ik het meest relevant maar de eerste kan ook invloed hebben.
Roodwieren, en de algen waar je last van hebt zijn roodwieren danken hun kleur aan phycobilisomen, dat zijn als het ware zonnepaneeltjes voor de alg:
planten en algen gelijk hebben chlorofyl (bladgroen) waarmee ze licht opvangen en de energie daarvan gebruiken om suikers te maken, de basis bouwsteen van alles wat groeit. Chlorofyl weerkaats vrijwel al het licht met een golflengte tussen 500 en 600 nm (groen/geel). Dat deel van het spectrum is dus nauwelijks opneembaar voor planten en groene algen.
Maar algen met phycobilisomen hebben daar iets opgevonden. Phycobilisomen zijn antennes die boven op het chlorofyl geplakt zijn. Ze nemen juist het licht op tussen de 500 en 650 nm en geven het door aan het chlorofyl. De zwarte kleur geeft aan dat er nauwelijks nog licht weerkaatst wordt en de alg dus heel erg effectief is in het oogsten van licht.

Roodwieren kunnen daardoor met minder licht toe dan groene algen. En dat is nou ook meteen het grootste verschil tussen zonlicht en kunstlicht, De zon is heel veel, maar dan ook echt heel veel feller dan welke lamp dan ook. Je hebt een absoluut achterlijke hoeveelheid lampen boven je bak nodig om in de buurt te komen van de zon. Dat in het fellere zonlicht de sneller groeiende groene algen in het voordeel zijn, en in het minder fellere lampenlicht de roodwieren is dus best te verklaren. Als je de verlichting voldoende verlaagt zal uiteindelijk ook het roodwier onvoldoende licht hebben om nog te groeien.
 
Top dankje!

Denk dat ik een combinatie van beide ga proberen.
En de lampen verminderen (dimmer tussen plaatsen als dat kan of de pvc oplossing) En de waardes goed testen en kijken wat daar eventueel mist.
Dank allen!

Ik zal laten weten hoe het gaat.
 
Dimmer was geen optie dus de PVC methode gedaan. (tnx @asgard )
Lichtopbrengst is aanzienelijk minder met wat leuke spot effecten dankzij de gaten.
(kan nog net de vissen zien zwemmen maar het is puur een test om te kijken of de alg niet verder gaat groeien)

Tevens een colombo druppeltest gehaald en het kraanwater en aqua water getest.

*Kraanwater*
Zuurtegraad ph 8.0
Karbonaat kh 10
Totale hardheid gh 11
Ammoniak nh3 0
Nitriet no2 0
Nitraat no3 0
Fosfaat po4 0

*aquarium*
Zuurtegraad ph 7
Karbonaat kh 6
Totale hardheid gh 11
Ammoniak nh3 0
Nitriet no2 0
Nitraat no3 25
Fosfaat po4 5

Weinig mis mee volgens mij.
Ik denk dat het zelf aan de lampen zal liggen.
Want in de tijd van m'n hillstream voegde ik totaal geen plantenvoeding toe en kreeg toch de vieze rode alg.
(het is tevens ook geen alg wat je er zo vanaf kan wrijven.. het zit echt hardnekkig op de bladeren en stenen)

Ik heb nog even gekeken maar als het goed is heb ik deze lampen.
"Superfish Retro LED Combi T8 & JT5 18 watt 60 cm"
Hiervan heb ik de rode er helemaal uitgehaald en om de witte de pvc gedaan.

Maar wat zou nu een goede optie zijn?
Afwachten en kijken of de alg weggaat? (denk het zelf niet)
Of de "geinfecteerde" planten/stenen/hout eruit halen en goed schoonmaken of eventueel zelfs weggooien.
Ik weet dat men bij baardalg (als ik het goed heb) waterstof peroxide erop spoot om het te bestrijden.
Zou dit een optie kunnen zijn om wat bladeren schoon te kunnen maken?

Iig veel dank voor het meedenken.
 
Bij minder licht zal er ook een lagere CO2 vraag zijn. Wel moet je bedenken dat een sterke stroming zorgt voor een mindere CO2 opname. Bij een hoge lichtintensiteit en een slechte CO2 opname mogelijkheid krijgen roodwieren al snel kansen. Tenslotte, geef je bodemvoeding aan je planten? Moerasplanten kunnen niet zonder! Overigens Anubias wil graag een beschaduwde plek in je bak.
 
waterstofperoxide kan zeker helpen, baardalg is ook een roodwier.
Goed schoonmaken van hardscape en wegknippen van sterkbealgde plantendelen is sowieso verstandig.
 

Terug
Bovenaan