Wat is er nieuw

Welke algeneter past in mijn bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gerbiee
  • Startdatum Startdatum
G

Gerbiee

Guest
Hallo,

Ik heb een aquarium staan van 60x30x30.
Bewoners: 3 platys. + Straks 2 baby platys
3 Guppen.

Graag wil ik een algeneter die klein blijft en het liefst alleen kan leven.
Welke zouden hier geschikt voor zijn?

Wil je een algeneter of bedoel je iets in de aard van een 'ruitenkuiser'? Je platty's zullen wel wat alg eten maar doen geen wonderen. De meeste bekende 'algeneters' eten ook maar weinig algen (pleco's en ancistrussen bijvoorbeeld) en worden ook te groot. De Siamese algeneter eet wel veel alg maar die wordt veel te groot. Wat je eventueel zou kunnen doen tegen algen is een groepje japonica garnalen of porseleinslakken nemen. Misschien ook een idee om puntslakken toe te voegen, die houden de bodem proper en luchtig waardoor er ook minder alg komt. Verder kan je beter veel planten plaatsen en genoeg plantenvoeding toevoegen.

Heb her er trouwens over nagedacht dat je straks waarschijnlijk meer dan 100 vissen gaat hebben? Zowel guppen als platty's kweken enorm snel. En overbevolking is ook een belangrijke oorzaak van alg.

Zou je misschien ook een een foto kunnen posten van je aquarium? Mogelijk zijn er andere leden die wel kleine algeneters kennen maar die gaan dan ook niet altijd zomaar in elke bak met eender welke inrichting.

Je hebt van Jarne een heel mooi antwoord gekregen.

Mocht je echt een ancistrus o.i.d. bedoelen, is er bij mijn weten eentje die 'klein' genoeg blijft en qua waterwaardes en temp geschikt is voor jouw aquarium, te weten de Ancistrus Claro.
https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=152
Wat ik begrepen heb, zijn ze lastig te vinden en behoorlijk aan de prijs.
Vergis je niet in andere ancistrussoorten. Ze worden echt groot en ondanks het feit dat ze grotendeels stil in de bak zitten, trekken ze graag een sprintje. Die ruimte hebben ze echt nodig.

Als het je echt gaat om het eten van algen, kun je zoals Jarne al zei, beter kijken naar Japonica's of slakken.....
Hopelijk heb je hier wat aan?

Bedankt voor de reacties.
Garnalen en slakken ben ik niet zon fan van.
Sinds ik mijn platys (ong een jaar) en mijn guppen (half jaar) heb ik nog geen kleintjes gehad.

Deze bak is net ingedraaid en de vissen zitten er nu net in. op dit moment een 3-tal kunstplanten. Kan dat wellicht een reden zijn dat ik in mijn vorige (kleinere bak) vooral veel bruinalg heb? Ook daar zitten alleen kunstplanten in.
Als ik zou kiezen voor echte planten, hoeveel zouden jullie dan aanraden?

20170113_162242[1969].jpg

Ik zou, als ik jou was, wat echte planten erin zetten. Die halen schadelijke stoffen uit het water die je vissen produceren. En ze zijn natuurlijk ook gewoon mooi. Je bak oogt een beetje leeg...

Rudolf

Echte plantjes zullen je vissen echt heel blij mee zijn, er mogen ook best wat meer planten in dan er nu in staan. Eerlijk gezegd denk ik dat een algeneter zich nu zou vervelen in je aquarium, of heel schuw zou zijn omdat er ook nauwelijks verstop plekjes zijn. Met echte planten en een stukje hout of steen misschien krijg voor de vissen een prettiger aquarium (zeker ook voor eventueel jonge visjes).

Zorg alvorens je planten er in plaatst wel dat je je bodem wat verhoogt. Ongeveer 3 centimeter is zeker genoeg voor de meeste snelgroeiers. Je kan ook planten op hout kopen (Javavaren, mossen en anubias) indien je je grind niet wilt verhogen.

ottocinclus soorten eten goed algen. en ze blijven klein. dus ideaal voor een bak als deze

Otocinclussen moeten natuurlijk wel in een groep worden gehouden. Heb ze daarom niet besproken. Bovendien heb je per otocinclus die in de winkel te koop vijf andere otocinclussen die zijn gestorven tijdens het transport. En ze doen het vaak ook niet direct goed in het aquarium doordat het windvang is waardoor je ook dan nog op extra uitval kan rekenen.

Ben zelf al verschillende verhoudingen tegengekomen afhankelijk van de bron variërend tussen 1/2 tot zelfs 1/10 maar volgens mij zal de gemiddelde verhouding van de gewone verkopers (dus LFS en tuincentra/dierenwinkels) tussen de 1/4 en 1/6 liggen. En dan heb je nog niet de sterfte gehad in de bak zelf (bij mij bijvoorbeeld in een goed ingedraaide bak met veel alg hebben slechts 2 van de 7 het overleefd).

Ben zelf al verschillende verhoudingen tegengekomen afhankelijk van de bron variërend tussen 1/2 tot zelfs 1/10 maar volgens mij zal de gemiddelde verhouding van de gewone verkopers (dus LFS en tuincentra/dierenwinkels) tussen de 1/4 en 1/6 liggen.
Dit valt in de categorie "van horen zeggen" en dan ook nog eens in combinatie met een eigen gebrouwen gemiddelde wat ook op het betere giswerk lijkt.

En dan heb je nog niet de sterfte gehad in de bak zelf (bij mij bijvoorbeeld in een goed ingedraaide bak met veel alg hebben slechts 2 van de 7 het overleefd).
Je eigen ervaring in deze is daarentegen wél waardevol. Dat is je eigen waarneming en je bent niet de enige met de nodige uitval.

Wel is de vraag: als het zo slecht gesteld is met Otocinclus, waarom raad je ze dan eerst uberhaupt aan?
En, als bij jou in een goed bealgde bak het mis ging, waarom concludeer je dan eerder dat ze wel goed algen eten?

Over dat laatste moet je via Google Translate misschien eens de conclusies uit het artikel "Sobrevivencia de Otocinclus spectabilis, en la etapa de levante, alimentado con dietas de diferente origen de la proteína" lezen. Eindconclusie vrij vertaald: "Treatments with animal protein included were the best yields suggesting the need to include animal protein in the portion." En dan val je terug naar wat vaker wordt gesteld: het gaat niet (per sé / alleen) om de algen, maar (ook) om de micro-organismen (dierlijk!) die ertussen leven.

Algeneters, het is maar de vraag....

Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat er weinig vissen zijn die zich op hun gemak voelen in dit aquarium. veel te open.

echte planten, hout, stenen, ornamenten (als je dat mooi vind).

gewoon goed vol zetten, dan voelen de vissen zich beter en heb je ook meer kans op voorplanting, wat bij levendbarende niet als te lastig moet wezen.

@Mascha&Ivo Altijd grappig jullie kritische blik. Het was niet Jarne die otocinclussen voorstelde, er werd slechts informatie gegeven waarom deze ongeschikt zouden zijn. Niels was diegene die beweerde dat ze veel algen aten, Jarne heeft hier niks over gezegd.
Integendeel, Jarne zei dat slechts 2 vd 7 vissen het overleefd hebben, ondanks een overschot aan alg. Dit spreekt hetgeen wat Niels zei juist tegen.
Volgende keer dus beter lezen voordat je zo'n reactie geeft.

Goed, toegegeven, even compleet over het hoofd gezien dat er een reactie van Niels tussen zat. Excusez-nous.
Grappig he, een oprechte misser...

Aan hoeveel planten moet ik dan ongeveer denken? En dan vooral snelgroeiende als waterpest en cabomba?

Nee hoor, hoeven zeker niet alleen maar snelgroeiers te zijn.
Elders op het forum (onderdeel planten) staan veel tips over (makkelijke) planten.: http://www.aquaforum.nl/forums/planten.9/

Zelf heb ik goede ervaringen met javavaren en anubias.
Maar ook braziliaans klimop, valisneria, diverse mossen, drijfplanten.....

Als regel kun je hanteren lengte x breedte bak+aantal planten ongeveer. Dat komt nu dus neer op ca 18 stuks.
Kies liever een grotere hoeveelheid van weinig soorten dan een of twee van verschillende soorten.

Ben goed bezig geweest al zeg ik het zelf

IMG_20170114_210707.jpg

Mooi hoor! Hopelijk slaan ze allemaal goed aan!

Waarom nou toch weer nieuwe kunstplantjes gekocht,enige echte is de waterpest linksboven en rechts in de bak toch?

Zijn daar nog truucjes voor om de plantjes goed op weg te helpen. ??
De verlichting staat nu 8 uur per dag aan.

Nee nee.. er zitten 5 waterpestplanten achterin en 5 ludwigia repens. De kunstplanten had ik al. Daarmee aangevuld.
De hele achterwand zijn echte planten

Ah ok zag het niet goed,zou de nepplanten wegdoen zodat de echte planten meer ruimte hebben om mooi te groeien.

Je kan eventueel ook een mooie cryptocoryne zetten linksvooraan ter vervanging van die nepplanten. Zeer makkelijke plant die ook mooi vol groeit. Zelf heb ik de wendtii Brown en eenmaals hij geworteld was is hij goed uitgegroeid, contrasteert ook mooi met groene planten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan