welke apisto


Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Berichten
1,903
Locatie
wageningen
Hallo allemaal, ben ik weer.
Vorige keer was mijn vraag over de bitaneata. Nu iets algemener.
Voor in mijn bak ben ik op zoek naar een leuke apistogramma.
Bakmaat: 1.60-50-50
Heb een ph van 6.5, en een kh en gh van rond de 4. Temperatuur is afhankelijk van het seizoen tussen de 25 en 28.

Huidige bestand:
8 scalare maanvissen
6 laetacara dorsigera ( zwemmen bij mij boven het midden)
20 nannostomus Beckfordi
5 copella arnoldi
3 farlowela "acus"

Welke apistogramma zouden jullie mij aanraden?
In de lfs hebben ze op dit moment:
Cacatuoides (niet mijn voorkeur)
Aggasizzi (wildvang en rood)
Bitaneata (wildvang peru)
inka
Iniridae (wildvang)
Macmasteri
"mamore"
Nijsseni (wildvang)
Borreli
Gephyra (wildvang)

Zou het leuk vinden als ik af en toe jongen zie. Welke raden jullie aan? Kan ook een ander dan voorgenoemde zijn.
 
De Macmasteri is ook een leuke, maar ik vond deze man ervan vrij agressief naar de andere vissen toe.
De Caca s vind ik persoonlijk rustiger.
Er zijn heel veel soorten Apisto s en er zijn et jouw waterwaarden een boel wel geschikt.
De Borelli huist liever in wat kouder water dacht ik.
Van je lijst vind ik de Gephyra de mooiste. Beetje Aggasizii achtig vind ik zelf.
Ik krijg volgende week dan ook 2 Aggasizzii.
 
jessicapilon zei:
De Borelli huist liever in wat kouder water dacht ik.
Dat is juist. Die valt dus af.

jessicapilon zei:
Van je lijst vind ik de Gephyra de mooiste. Beetje Aggasizii achtig vind ik zelf.
Inderdaad, een beetje agassizii-achtig, hij behoort immers tot het agassizii-complex ;)

Jelle Touwen zei:
Cacatuoides (niet mijn voorkeur)
inka
Macmasteri
(...)

Zou het leuk vinden als ik af en toe jongen zie. Welke raden jullie aan? Kan ook een ander dan voorgenoemde zijn.
Van deze drie soorten ken ik ervaringen met larfjes. Ik vraag me wel af hoeveel of hoelang daar iets van overblijft. Zodra ze gaan vrijzwemmen zijn er toch wat rovertjes in je huidige bestand. (ik ga er overigens wel vanuit dat je met 'inka' de baenschi bedoelt, Inka was de naam toen deze nog niet officieel beschreven was).

~ Ivo
 
Ik betwijfel ook een beetje of je met het huidige bestand wel mag verwachten dat er jongen over zullen blijven. Als dat gebeurt zou het mooi zijn, maar ik denk dat dit wel kan tegenvallen.
 
Het gaat me er ook niet om om wat over te houden, maar het gedrag met jongen is wel erg leuk om te zien. Van mijn cacatuoides heb ik overigens wel 2 jongen groot zien worden in deze bak.
 
In jouw rijtje lijkt mij A. macmasteri het meest geschikt / mooist.
Die is inderdaad wel redelijk territoriaal, maar dat moet in 1m60 geen heel groot probleem zijn.

Mijn enige vraagteken staat bij de L. dorsigera, die zijn nogal timide en op hun rust gesteld, ik hoop dat je ze nog een beetje te zien krijgt al en een harem Apistogramma de macht overneemt .....

Wat is overigens je bedoeling met die 6 L. dorsigera, wil je daaruit 1 of 2 koppels overhouden?
In dat geval zou ik de overblijvers wel kunnen huisvesten en ik vind het mooie en interessante vissen, dus als je van een paar af wilt hoor ik het graag.
 
Hoewel je bak een behoorlijke afmeting heeft denk ik persoonlijk dat je beter geen andere dwergcichliden er bij kan nemen of anders rustige dwergcichlide. Want ik vrees dat de Laetacara dorsigera zich veel te laat imponeren als je felle Apistogramma's gaat nemen.
Daarom zou ik de cacatuoides en agassizii in geen geval doen. Nou kan je soms nog wel geluk hebben met het karakter, maar dat weet je van te voren ook niet. Met de rest van de Apistogramma's heb ik geen ervaring wat betreft het karakter.

Als je er een dwergcichlide er bij wilt, neem er dan ��n die net zo rustig is als de Laectara dorsigera. Weet niet of je bijvoorbeeld de Mikrogeophagus altispinosa wat vindt?
 
Mijn ervaring met de dorsigera is dat ze redelijk robuust en brutaal zijn. Ik had een koppel cacatuoides, daar waren ze totaal niet van onder de indruk. Als de maanvissen tubifex krijgen, eten de dorsigera gewoon mee uit de zeef, de maanvissen zorgen maar dat ze aan de kant gaan. Ze zwemmen oon erg hoog in de bak waardoor de bodem vrij is. De iniridea werd mij afgeraden, omdat de dorsigera nogal lomp kan zijn.
Ik heb erg veel hout in de bak, daardoor veel holen, waar ik graag een holenbroeder in wil hebben.
 
wat is je bedoeling jelle,een groepje of een harem/koppel...en wat betreft de keuze maakt het niet heel veel uit...sommige kun je als koppel houden en sommige als harem...ligt eraan welke soort je neemt...de l.dorsigera die ik heb gehad trokken zich niks aan van andere vissen in de bak en gingen hun eigen gang...vertoonde ook geen agressie naar andere vissen toe...anders neem je een groepje a.sp abacaxis,is je portemonnee zo leeg.. :oops: zag ook de a.steindachneri zitten...das ook een mooie vis...zijn die ook wildvang trouwens?
 
Liefst een groepje. Steidachneri was ik inderdaad vergeten. Vind ze ook niet erg mooi. Zijn volgens mij nakweek. De nieuwe abacaxis zijn erg mooi. Zijn alleen niet te kweken met mijn waterwaarden.
 
visstisck zei:
Als je er een dwergcichlide er bij wilt, neem er dan ��n die net zo rustig is als de Laectara dorsigera. Weet niet of je bijvoorbeeld de Mikrogeophagus altispinosa wat vindt?
Geeft dat niet teveel concurrentie om broedplekken, aangezien beide substraatleggers zijn?

~ Ivo
 
Jelle Touwen zei:
Steidachneri was ik inderdaad vergeten. Vind ze ook niet erg mooi.

kom op!!

741541_0_82_apistograma2204069sh1.jpg


:D

en hij is tolerant qua waterwaardes...ook tijdens de kweek..maar als je een groepje wilt zou ik de a.irinidae doen...zijn een van de rustigere als ik me niet vergis en het feit is dat ze al een tijdje bij de lfs zitten en het nog steeds goed doen...want neem aan dat er daar gewoon met kraanwater wordt ververst...is niet de kleurrijkste maar wel mooi met die hoge rugvin toch? ik zeg maar zo de keuze is reuze...
 
Zo is die wel heel mooi. Zulke plaatjes had ik nog niet gezien. Is die iniridae bestand tegen het geweld van de manen en dorsigera?
 
De iniridae is in mijn ervaring een heel rustig en snel ge�ntimideerd soortje (niet zozeer door andere grote vissen, maar wel door dominante vissen). Ik had ze samen met een koppel Apistogramma sp. Roca Eterna, dat zijn ontiegelijk dominante Apistogramma's en zorgen ervoor dat de iniridae alleen maar in de hoek bij de verwarming hingen.

Maanvissen zullen Apistogramma's wel met rust laten, of het goed gaat met de dorsigera weet ik niet. Maar, kijkend naar je bakmaat denk ik dat het wel goed zal gaan. De iniridae kun je inderdaad ook als groepje houden, mogelijk zijn ze dan ook wat dapperder.
 
zijn de dorsigera agressief dan?als je zegt dat de dorsigera's veel boven het midden zwemmen zouden ze eerder wat aan de stok krijgen met de manen denk ik zo dan...maar de apisto's zullen toch bodemgericht blijven en de manen zitten een stuk hoger en als je veel schuilplaatsen hebt denk ik dat het goed moet komen alleen ik heb geen ervaringen met manen en dwergen helaas...doe anders is ff een fototje van de bak...nu ben ik benieuwd...
 
Dorsigera is niet heel agressief, maar wel met eitjes. Ben het wel met Ivo eens. Combinatie van twee substraat is wellicht niet wijs.

Wat vind je anders van schakelbordjes? Ook vrijleggers maar niet heel agressief ook.
 
ik hoop dat dit gelukt is?

957228_0_82_jelletouwen1.jpg


Vind de schaakbord cichliden wel leuk, maar wil graag een holenbroeder, anders heb ik al die ruimte onder en tussen het hout dat nooit gebruikt gaat worden.
 
Mmm anders moet je even op ruinemans zijn site kijken.
 
Mooi bakje!denk dat je gewoon ff moet kijken welke je wilt en dan kijken of je een groepje neemt of een harem of koppel.. Waar gaat je voorkeur naar uit dan...?
 
Nijsseni!!!

Prachtige vis, vooral de vrouwtjes. De macmasteri is ook mooi, maar niet zo bijzonder.

De aggassizi daarintegen is wel weer een prachtige vis.

Het is maar net wat je wilt.

Mag ik trouwens vragen over welke lfs je het hebt? Want dat is een heel mooi assortiment dat ze hebben, zou ik graag een keer zelf gaan kijken!

Gr
 
Als ik het hier mag plaatsen, De Heuvelrug in Rhenen, ben er deze week nog niet geweest dus wat er afgelopen week is binnengekomen weet ik niet. Zeker de moeite waard om eens te kijken.

Ik denk dat ik voor de bitaneata of steidachneri ga. Van de bitaneata heb ik al gezien dat die erg goed op de bodem blijft zwemmen
 
Utaka is wellicht ook een optie
 
Te ver weg, en weet niet of de keus daar groter is.
 
Iniridae is ook wel erg leuk. Nollie, als je zaterdag niets te doen hebt kan je me helpen uitzoeken. :p
 
Leuk om mijn oude bak hier terug te zien :D

De Apistogramma steindachneri is een schitterende soort, maar word niet vaak aangeboden.
Voor jouw bak Jelle, zou ik kijken naar de Apistogramma baenschi.
f37nUo5G7NjfEtoa4P9r3LhAaJsQGt2-.jpeg


Aangezien je verder geen bodembewoners hebt, zou je zelfs kunnen kijken om van de baenschi twee koppels te plaatsen.
 
Ik vin ze inderdaad ook wel erg mooi. Ben er nog zeker niet over uit. Beanschi is een koppelvormer?
Ik zal binnenkort een fotoalbum openen, dan kan je je bak nog wat vaker bekijken. Ik zag op de facebook dat jij binnenkort ook eens langs wil in Rhenen?
 
Haha, had inderdaad gereageerd op de Scleromystax die hij had zitten. Maar denk niet dat er op korte termijn wat gaat gebeuren. Heb net de 1m bak weer aangevuld met een groep van 15 Corydoras sterbai en 4 Ancistrus hoplogenys.

Maar de Apistogramma baenschi kun je net als andere Apistogramma soorten houden in koppels of in groepen. Aangezien je al 6 Laetacara hebt, zou ik eerder gaan voor 2 koppels. Maar de A. bitaeniata is ook gaaf, en die kun je weer prima als harem houden.
 
Als je zaterdag hulp nodig hebt dan hoor ik het wel,dacht alleen dat er maar ��n mannetje zit van de baenschi als i het goed heb gezien...
 
Ik zal vrijdag eens kijken, anders zit er in de bak tegenover de bitaneata nog wel een flinke volwassen man volgens mij. Bij de steidachneri was het geslacht nog vrij lastig te zien volgens mij. Maarja, kan deze week ook weer een heel mooie nieuwe soort bij komen, je weet het nooit bij Bert.
 
oke zit die er nog steeds ja...dat kan wel kloppen idd dat er daar nog 1 zit...maar ik ga misschien zaterdag nog ff langs om een koppeltje van een andere soort te halen...heb beneden de 2m bak daar zit alleen nog een koppel a.agazissi in die ik pas heb gekocht...wil is weten hoe de interactie wordt als er 2 koppels in de bak zitten van verschillende soorten...
 
Keuze zat, en in 2 meter moet dat best lukken lijkt me. Doen ze het een beetje goed? Waren die wildvang toch? Rest werd meteen schuw toen die dominante man er uit was. Ik moet misschien vrijdag al vissen halen dan, anders pik je de mooien voor mijn neus weg :p
 
Ja dat is waar maar ik weet nog niet welke ik neem en moet de inrichting nog ff wat veranderen maar ik laat jou eerste keuze hebben ok� :D wordt er in ieder geval ��n die niet op de agasizzi lijkt...En Met de vissen gaat het goed.. Zal binnenkort is een filmpje plaatsen...
 
Jelle Touwen zei:
Ik zal vrijdag eens kijken, anders zit er in de bak tegenover de bitaneata nog wel een flinke volwassen man volgens mij. Bij de steidachneri was het geslacht nog vrij lastig te zien volgens mij. Maarja, kan deze week ook weer een heel mooie nieuwe soort bij komen, je weet het nooit bij Bert.

Waar heb je de steindachneri gezien dan?
Heb gekeken op zijn prijslijst, maar zie geen steindachneri staan.
 
De prijslijst is helaas niet altijd up to date, maar er zitten een stuk of 10 Steidachneri in een donker bakje onder de piranias. Welke zouden jullie aanraden voor een groepje? Alleen de iniridae daarvoor geschikt?
 
Denk het wel,daar zwemmen er ook nog genoeg van of je moet voor de bitaeniata gaan...2m/4v of die 'nijssini'achterin daarvan 2 koppels wellicht...
 

Terug
Bovenaan