Welke aquasoil moet ik gebruiken?


B

Boris1234

Guest
Hoi allemaal, ik heb al een tijdje een dennerle 60L. Ik wil het aquarium weer opnieuw inrichten en heb daarvoor een goede aquasoil nodig (of iets anders wat goed werkt in aquariums met veel planten) er zitten al vissen in het aquarium dus ik kan het aquarium niet een week laten indraaien. Iemand suggesties?
 
De oude bodem gaat eruit? Je kan er ook voor kiezen om deze te laten zitten en voeding in de bodem te gebruiken zoals kleibolletjes of voedingscapsules.
 
Dat is zeker een optie! Maar ik wil graag overstappen naar aqua soil
 
gewoon in stapjes verdelen over een maand en dan 1x p/w een deel bodem vervangen
 
ik zou de bodem in 1 keer vervangen, je kan je vissen overzetten in een plastic bak terwijl je dit doet.
Zo heb ik het ook gedaan en dat ging prima!

Wel moet je goed de waterwissels aanhouden zoals aangegeven bij de betreffende soil (eerste week elke dag 50% etc).
Je kan kijken naar ADA amazonia light, deze geeft minder ammoniak af in het begin dan de gewone ADA.
Zelf heb ik de variant van tropica, deze bevalt erg goed!

Daarnaast zou ik je plantenvoeding die je wilt gaan gebruiken ook nemen van dezelfde fabrikant als de fabrikant van je soil.
Hoop dat je er wat aan hebt!
 
Ada amazonia heeft de meeste voeding en lekt ook het meest ammoniak. Amazonia II bevat minder, amazonia light is lichter van kleur. Van andere merken is minder bekend kwa voedingsstoffen die het bevat.

Alle soils worden geproduceerd in Japan, het verschil zit in de voedingstoffen die toegevoegd worden, verder is het erg vergelijkbaar. Zeker als je EI bemest maakt het niet zoveel uit welke je hebt. Wees wel voorzichtig met het terugzetten van je vissen ivm ammoniak. Testen is zeker verstandig.
 
Ik zet wel mijn vraagtekens bij het in gebruik nemen van zo'n bodem die veel ammoniak lekt terwijl er vissen in zitten. Maar geen ervaring mee.
Zou het mogelijk zijn zo'n bodem in te draaien buiten het aquarium en hem daarna over te zetten?
 
Ik zet wel mijn vraagtekens bij het in gebruik nemen van zo'n bodem die veel ammoniak lekt terwijl er vissen in zitten. Maar geen ervaring mee.
Zou het mogelijk zijn zo'n bodem in te draaien buiten het aquarium en hem daarna over te zetten?
De soil een paar weken in een emmer in laten draaien is zeker een optie.
 
ADA of Tropica ben ik zelf fan van voor beplante aquaria. Je kunt je soil ook buiten je aquarium indraaien, in een grote plastic bak bijvoorbeeld. Als na indraaiperiode je aquarium wil omgooien, zet je je visbestand even apart, aquarium leeg, soil hierin plaatsen en inrichten maar. Maakt voor je soil geen biet uit of ie in een aquarium indraait of elders, en maakt ook niet uit of je dan een grote wisseltruc uitvoert. :)
 
oke Bedankt voor de tips!!
 

Terug
Bovenaan