Welke betta voor 30L nanobak?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedemiddag allemaal!


Naast mijn rio180 paludarium in de woonkamer leek het me toch leuk een ook een klein bakje op mijn kamer te hebben.
Inmiddels heb ik 2 maanden geleden een 30L bak aangeschaft, ingericht en hij is inmiddels al bijna 6 weken aan het indraaien. Mijn waterwaardes waren top en afgelopen week heb ik 5 vuurgarnalen toegevoegd, die doen het erg goed.

Nu wil ik binnenkort een betta hiervoor kopen, maar ik heb nog helemaal geen ervaring met betta's.
Ik weet wel dat de langvinnige bettas minder ruimte nodig hebben dan de kortvinnige en/of vrouwelijke betta's.
Echter vind ik de langvinnige betta's niet zo mooi, dus vroeg ik me af of er misschien ook kortvinnige soorten zijn die geschikt zijn voor een 30L?
Ik zat zelf te denken aan Betta Imbellis, maar ben benieuwd of er ook andere soorten aan te raden zijn.

Heeft men tips over de aanschaf van een betta voor een 30L bak? Zit er verschil in hoe actief ze zijn, de levensduur, het karakter etc?

Alvast bedankt!
 
Weet wel dat de combi van een betta en garnalen vrijwel altijd fout gaat, waarbij je garnalen dan levend voer zullen worden.

En een dumbo-ear?
 
Ik denk dat elke Betta Splendes prima in zo n bakje kan hoor. De langvinnigen worden wat sneller moe en rusten meer en dat zal denk ik sneller gebeuren in een grotere bak.
Zoals Mike al zegt gaat het soms mis met garnalen. Ook Vuurgarnalen moet je eigenlijk met min 10 houden.
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Ja dat heb ik ook gelezen, echter heb ik ook succesverhalen gehoord.
Ik zit met een garnalen overschot in mijn paludarium, dus het is geen ramp als het niet zouden overleven. Het zou mooi zijn als de betta ze met rust laat (op de kleintjes na), maar als ze inderdaad allemaal opgegeten worden is dat ook niet erg.
@John, ik heb 3 zwangere vrouwtjes en 2 mannetjes uit mijn paludarium gevist. Dus ik denk dat ze binnenkort met minstens 10 zijn haha

Een dumbo-ear zou inderdaad wel een optie zijn, zijn deze goed te houden in een 40x30x30?

Ik vind veel bettas op elkaar lijken, maar zijn er ook echt duidelijke verschillen in formaat, welke je beter kan houden in een kleinere bak, de levensduur etc?

Alvast bedankt!
 
Oke na even nader onderzoek te hebben gedaan weet ik in ieder geval wat ik niet wil;
- Betta Splendens Crowntail
- Betta Splendens Rosetail
- Betta Splendens Superdelta
- Betta Splendens Butterfly

De Betta soorten die ik wel erg mooi vind zijn;
- Betta Splendens Plakat
- Betta Splendens Dumbo-Ear
- Betta Splendens Halfmoon
- Betta Imbellis

Heeft men toevallig ervaring met bovenstaande soorten? En ik ben van plan de betta solitair te houden (evt met garnalen), is het dan aangeraden een man of een vrouw te nemen?
 
De Imbellis ken ik zo niet maar let er wel op dat ze op gewoon kraanwater kunnen want er zijn soorten dacht ik die een lage ph verlangen.
 
Bedankt voor de hulp beiden!

Ik ga morgen maar eens langs de LFS om te kijken of ze wat moois hebben zwemmen/binnenkort binnenkrijgen.
Mijn vaste zaak is Holgen in Den Haag, daar hebben ze altijd goede kennis van zaken dus zal ze daar ook nog om het nodige advies vragen.
 
Veel plezier vandaag bij de LFS! Vergeet niet een foto te delen als je hem/haar in huis hebt! :foto:
 
In verband met een vakantie heb ik het kopen van een betta vorige maand even uitgesteld.
Inmiddels heb ik sinds woensdag mijn eerste betta!
Hij heet Joop, vernoemd naar mijn opa die vroeger ook erg actief en gepassioneerd bezig was met aquariumvissen en deze hobby.

Hieronder een filmpje van Joop!


Zoals ik al eerder aangaf ben ik nog niet zo thuis in de bettas. Hij werd verkocht als halfmoon, maar als ik foto's op internet vergelijk lijkt hij ook erg op een plakat.
Weet iemand welke soort betta dit precies is?

Alvast bedankt!
 
In verband met een vakantie heb ik het kopen van een betta vorige maand even uitgesteld.
Inmiddels heb ik sinds woensdag mijn eerste betta!
Hij heet Joop, vernoemd naar mijn opa die vroeger ook erg actief en gepassioneerd bezig was met aquariumvissen en deze hobby.

Hieronder een filmpje van Joop!
Bekijk bijlage 330800

Zoals ik al eerder aangaf ben ik nog niet zo thuis in de bettas. Hij werd verkocht als halfmoon, maar als ik foto's op internet vergelijk lijkt hij ook erg op een plakat.
Weet iemand welke soort betta dit precies is?

Alvast bedankt!

Mijn kennis van soorten betta's is beperkt.

Evengoed wilde ik zeggen dat toen wij onze halfmoon betta kregen, deze in eerste instantie ongeveer net zo'n staart had als die van jou nu heeft. Misschien een halve cm langer.

Dat is in een half jaar daarna uitgegroeid tot een behoorlijk lange staart.

Dus misschien is het geen half moon, maar misschien is het een jonge half moon. Dat laatste kan dus blijkbaar.
 
Ah oke, ik ben benieuwd dan! Had inderdaad ook filmpjes gezien waarbij gestresste bettas uit zo'n plastic bekertje weer volledige vinnen aangroeien na in een normaal aquarium te zijn opgevangen.
We wachten het af!
 
Bedankt!

Nu had ik als leek nog een paar vragen nu ik een betta heb;
- Af en toe zie ik hem heel driftig over de bodem heen zwemmen, soms lijkt het zelfs alsof die een beetje over de bodem aan het schuren is. Dit doet die dan heel kort, en daarna zwemt die weer normaal weg. Is dit iets raars?
- Ook vroeg ik me af hoevaak en hoeveel jullie een betta voeren. Tot nu toe geef ik hem om de dag een paar artemia, rode muggenlarven of tubifex (diepvries).

Alvast bedankt!
 
Bedankt!

Nu had ik als leek nog een paar vragen nu ik een betta heb;
- Af en toe zie ik hem heel driftig over de bodem heen zwemmen, soms lijkt het zelfs alsof die een beetje over de bodem aan het schuren is. Dit doet die dan heel kort, en daarna zwemt die weer normaal weg. Is dit iets raars?
- Ook vroeg ik me af hoevaak en hoeveel jullie een betta voeren. Tot nu toe geef ik hem om de dag een paar artemia, rode muggenlarven of tubifex (diepvries).

Alvast bedankt!

Het gedrag wat je noemt bij de bodem zagen we hier bij stress.

We zagen het wanneer iets niet goed was in de bak, maar het kon ook gebeuren nadat mijn man had gerommeld in de bak bij een waterwissel, of wanneer we bijvoorbeeld de inrichting hadden veranderd.

Ik weet niet of alles goed is in jouw bak. Op het filmpje dat je laat zien zwemt de vis rustig en vrij. Klopt het dat je geen of weinig drijfplantjes hebt?

Ik zou het een weekje aanzien. Misschien de waterwaarden even goed in de gaten houden de komende dagen.

Wat betreft het voer, levend en diepvriesvoer is goed voor betta's, maar ik zou er ook een compleet voer bijgeven. Er zijn soorten voer speciaal voor betta's, of met meer dierlijke inhoud dan de algemene droge voeren. Dr bassleer gebruiken we hier met goed resultaat (voor al onze vissen trouwens). Repashy vonden onze betta's ook heerlijk, vooral grub pie.

Ik zou de betta 1 a 2 keer per dag voeren, maar echt weinig, zeg een speldenknopje, maximaal, slechts enkele vlokjes. Van droog voer kunnen ze gaan verstoppen als ze er teveel van krijgen. Van diepvries en vers voer eigenlijk niet. Met voer kan je ook leuk met ze spelen, ik voerde soms minimale stukjes voer per stuk, en op een gegeven moment zwom de betta naar mijn hand om het voer te pakken.

Ik lees vaak van betta's die zichzelf overeten, zulke betta's hebben wij gelukkig nooit gehad.
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Het klopt dat ik op dit moment niet veel drijfplanten heb, maar ik heb salvinia en dat groeit altijd heel erg hard bij mij. Dus met een week ligt het weer vol.
Misschien dat hij inderdaad nog wat stress heeft van de verhuizing. Ik merk dat het voornamelijk in de ochtend is als het licht net aan is, en wanneer ik voor de ruit sta. Ik denk dat hij nog even moet wennen.

Ik zal ook wat ander voer halen, en elke dag een beetje voeren.

Bedankt voor de tips!
 

Terug
Bovenaan