Welke bodem en welke kleur?


S

Susanne

Guest
Voor mijn nieuwe aquarium die donderdag binnen komt bij de winkel waar ik hem gekocht heb (niet bij Romberg dus. ;) ) ben ik nu aan het nadenken over de bodem. Ik wilde graag een zwarte bodem omdat mijn inziens de vissen daarop mooier kleuren dan op een lichte bodem, maar nu wordt een zwarte bodem afgeraden door de eigenaar van de winkel doordat de vissen hierop donkerder kleuren en nu twijfel ik dus weer. Hij raadt een bruine of gemixte bodem aan. Nou vind ik gemixt niet mooi (te druk), maar bruin heb ik geen ervaring mee. Ik heb ook nog het filterzand van de Hornbach, maar dit is dan wel weer heel licht en een vriend van me die dit heeft geeft toe dat een donkere bodem mooier was geweest. Ook bij de meeste bewoners die ik heb/wil (vuurgarnalen, zilver bijlzalmen, koperzalmen/rode fabtoomzalmen en de ancistrus gold) vind ik zwart mooier, alleen bij de corydoras panda en eventueel een donker gekleurde algeneter is een lichte bodem mooier. Maar ik begreep ook dat de dieren zich veiliger/fijner voelen op een donkere bodem.

Ik wilde eerst het diamantzwarte grind van Dennerle (heb ik ook in mijn kleine aquarium), maar omdat de verkoper dit niet heeft raadt hij het grind aan De Boon, ook dit zou geschikt zijn voor bodemvissen. Ik ken het niet, iemand hier wel?

Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?
 
Heb je een duidelijke foto van hoe dit er bij jou uitziet?
 
Zou wel een natuurlijke kleur aanhouden. net als de kleur van je achterwand.
Een zwarte wand en wit grint,klopt niet.

door schaven langs de wand ,door stromend water, zij wand en zand hetzelfde.
 
@Bertus: ik wil sowieso een zwarte of donkergrijze achterwand en wilde dus eerst ook een antracietzwarte bodem. Maar nu wordt me een zwarte bodem dus afgeraden omdat de vissen daar donkerder op kleuren. Maar kan me weinig voorstellen bij een bruine bodem en weet ook niet of ik dat mooi vind, sowieso en bij de vissen/garnalen.

Wat bedoel je met dat laatste?
 
Ik heb geen foto maar dit grind heb ik er doorheen gemengd.

aquarium-grind-donker.jpg


Verhouding 1 hand grind op 3 handen zand. Maar dat kan naar voorkeur meer of minder. (Ik had toevallig nog wat grind staan)
 
Botia zei:
Ik heb geen foto maar dit grind heb ik er doorheen gemengd.

aquarium-grind-donker.jpg


Verhouding 1 hand grind op 3 handen zand. Maar dat kan naar voorkeur meer of minder. (Ik had toevallig nog wat grind staan)

Heb je geen foto van je aquarium waarop je bodem te zien is? Ik heb geen idee of ik het mooi vind bij elkaar, kan me er geen voorstelling van maken. Ben normaal niet van verschillende kleuren grind door elkaar, maar ben toch nieuwsgierig naar hoe het er bij jou uit ziet.
 
River Trips / Permits - Grand Canyon National Park (U.S. National ...

There are different river trip opportunities through Grand Canyon National Park. 1 Day Commercial River Trips - Half-day and full-day smooth water trips on the ...
www.nps.gov/grca/planyourvisit/whitewater-rafting.htm


Kijk hier eens,hoe zoiets ontstaat,met een snelstromende rivier.
 
Bertus zei:
River Trips / Permits - Grand Canyon National Park (U.S. National ...

There are different river trip opportunities through Grand Canyon National Park. 1 Day Commercial River Trips - Half-day and full-day smooth water trips on the ...
www.nps.gov/grca/planyourvisit/whitewater-rafting.htm


Kijk hier eens,hoe zoiets ontstaat,met een snelstromende rivier.

Snap de link met mijn vraag niet...
 
Nee, dat begrijp ik.

Kijk eens naar de kleuren, wat aan die wanden zit, komt ook in de rivier terecht.
Dus geen lichte achterwand, en zwart zand.

Of bruin zand met lichte achterwand. klopt niet.

De kleur van mijn 3 D achterwand vind je Bijna terug in de bodem.
 
Welke (kleuren)combinatie van bodem en achterwand zou jij doen dan?

Is een combinatie van de Juwel Stone Granite achterwand (of de HS Grande Rio zwart) met een bruine bodem dan "goed" of 1 van deze achterwanden met een zwarte bodem?
 
Die ik zie,en jij bedoelt,is wel mooi, 3 D.
Maar dan heb je er 2 nodig ,he. zijn 60 cm?
 
≥ Vind achterwand in Vissen | Aquaria en Toebehoren op ...

3d structuur achterwand ~ thema - Rock ( Steen ) 80x40 ... Juwel 3d cliff light achterwand in delen, 55x60cm, 17x75cm, 20x60cm, ca 55x30cm gebruikt als ...
www.marktplaats.nl/z/dieren.../achterwa ... achterwand

Kijk hier eens, Susanne. G&D.
Gaat anders dan ik dacht.

Klik op Dieren en toebehoren. Dan op Vissen.
Dan achterwanden.

Nou ,is ook niet veel,hoor. Sorry.
 
Hoe groot is je bak Susanne?
Ik heb hier nog wel een 3D achterwand (JUWEL boomstam achterwand) liggen.

Had ik via MP gekocht voor mijn eigen aquarium, maar ik ga een stapje groter :D

Zal, als je interesse hebt, vanavond het wel even op de foto zetten als je wilt?
 
Klopt, heb er dan inderdaad 2 nodig.

Maar die van jouw link is maar 40 cm hoog en mijn toekomstige aquarium is 50 cm hoog. En die andere is in veel teveel delen. Bedankt voor het meedenken en mee zoeken, maar dit is dus niet geschikt.

Maar het gaat om de kleurencombinatie... Is een zwarte achterwand met een zwarte bodem of zwarte achterwand met een bruine (donker of licht) bodem wel "goed"? En is de ene beter dan de andere? Zo ja, waarom?
 
Anagorn zei:
Hoe groot is je bak Susanne?
Ik heb hier nog wel een 3D achterwand (JUWEL boomstam achterwand) liggen.

Had ik via MP gekocht voor mijn eigen aquarium, maar ik ga een stapje groter :D

Zal, als je interesse hebt, vanavond het wel even op de foto zetten als je wilt?

Ik krijg straks een meterbak. Maar ben niet zo weg van die met de boomstam, sorry. Ook is die heel erg dik, vind ik zonde van de ruimte. Maar toch bedankt voor je aanbod!
 
Zou geen zwarte achtergrond nemen, Iets van bruin -grijs.
Het meest zit achter beplanting, dus zie je niet.
 
Is ook wat grijzig, Bodem ook gemallieerd.
Planten staan nog niet goed. Staan er nog los in.
 
Ik heb dezelfde kleur bodem als mijn achterwand mahonybruin je vissen kleuren trouwens volgebs mij het beste op een donkere bodem dus lijkt mij hoe donkerder hoe beter.
 
Waarom geen zwarte achterwand? Dat is die Juwel Stone Granite wel (of ook niet echt zwart?), de HS is donkergrijs. En de bodem? Zwart, antraciet, donkerbruin of lichtbruin?
 
RRJ zei:
Ik heb dezelfde kleur bodem als mijn achterwand mahonybruin je vissen kleuren trouwens volgebs mij het beste op een donkere bodem dus lijkt mij hoe donkerder hoe beter.

Volgens de eigenaar van de dierenwinkel moet je dus juist geen zwarte bodem nemen, maar bruin of gemixt.
 
Susanne zei:
Anagorn zei:
Hoe groot is je bak Susanne?
Ik heb hier nog wel een 3D achterwand (JUWEL boomstam achterwand) liggen.

Had ik via MP gekocht voor mijn eigen aquarium, maar ik ga een stapje groter :D

Zal, als je interesse hebt, vanavond het wel even op de foto zetten als je wilt?

Ik krijg straks een meterbak. Maar ben niet zo weg van die met de boomstam, sorry. Ook is die heel erg dik, vind ik zonde van de ruimte. Maar toch bedankt voor je aanbod!

Geen probleem :) Succes met het uitzoeken dan!
 
Dan volg je toch zijn advies op plus het is jou aquarium en dus jou smaak/stijl als jij er bijv. Blauw zand in zou willen doen doe je dat toch.. Vissen houden van een donkere bodem en zwart is donker dacht ik zo hehehehe ;) lees overal dat vissen mooier kleuren op een donkere bodem dus dat ze met zwart te donker worden lijkt me wel redelijk stug. Succes verder met dubben :)
 
Ik heb super mooi grind gevonden van Dennerle (Sulawesi grind), maar die is echt niet te betalen bij zo'n groot aquarium, dan zou alleen de bodem me al zo'n �90 gaan kosten. :(
 
Filterzand is niet bijzonder donker maar toch kleuren vissen er fraai op. En, je hebt een zak van 25 kg voor minder dan een tientje in huis. Iets om eens te overwegen.
 
Ik heb nog filterzand staan, maar dat vind ik echt te licht. Een vriend van mij heeft het ook, maar hij vindt de vissen tegen de zwarte achterwand ook een stuk mooier dan op de lichte bodem.

Ik moet bekennen dat ik ook nog 20 kilo zwart zand van de Hornbach heb staan, maar het is zo fijn dat degene die me gaat helpen met mijn aquarium (is penningmeester van de aquariumvereniging waar ik lid van ben) toch denkt dat het dicht zal slibben. Daarbij denk ik dat ik grind ook wel mooier vind dan zand.

Trouwens ook met een normaal budget is dat sulawesi grind niet te doen, voor een 180 liter bak kom je dan uit tussen de �100 en �150 alleen al aan grind. Al ik het wel super mooi...

Lijkt de leisteengrijs of de natuurwit trouwens qua kleur niet op de sulawesi?
 
Twijfel nu tussen donkerbruin, leisteengrijs en diamantzwart. Wat denken jullie dat het mooiste is bij vuurgarnalen, corydoras panda, koperzalmen of rode fantoomzalmen, ancistrus gold en zilver bijlzalmen?
 
Jammer hoor, 'denken' dat het dicht 'zal' slaan terwijl velen hier op het forum er absoluut niet die ervaring mee hebben. Dat is inclusief ondergetekenden in liefst 4 bakken. Zand is ook prettiger voor veel bodembewoners.
 
Dit zand slaat niet dicht.

Susanne,,Jij las over zilverzand. Dat is heel fijn zand, net als op het strand.
Is heel anders.
 
Ok�, dan neem ik dat van jullie aan. ;) Maar vind grind persoonlijk wel mooier en het grind van Dennerle is speciaal voor bodembewoners. Daar komt nog bij dat er ook nog een zandstrandje/zandpaadje bij komt van filterzand, dus er komt zeker wel zand in.
 

Terug
Bovenaan