Wat is er nieuw

welke bodem in nieuw aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter doejfa
  • Startdatum Startdatum
D

doejfa

Guest
Ik krijg volgende week een vision 450. Nu lees ik over bodems verschillende verhalen: alleen zand met pillen erin voor de planten, of juist wel een voedingsbodem voor de planten met daarbovenop zand.
Wat is het beste? Ik wil vissen houden in een aquarium met planten (tropische vissen, zonder bijzondere eisen aan waterwaarden)
Wat is het beste? Ik heb momenteel bakken met dennerle en sera plantenaarde (ik weet de naam niet meer precies) met daarop zand.Maar ik hoor regelmatig dat plantenaarde niet nodig en zelfs onhandig is.

Pillen bij de wortels werken prima. Dan krijg je ook geen zooi als je de planten wil verplaatsen en hoef je niet ieder jaar de hele bodem te vervangen. Zelf zou ik dus voor alleen (filter)zand gaan.

Pillen bij de wortels werken prima. Dan krijg je ook geen zooi als je de planten wil verplaatsen en hoef je niet ieder jaar de hele bodem te vervangen. Zelf zou ik dus voor alleen (filter)zand gaan.
't Ja, dit is een reactie die ik vaak lees. Misschien zijn er wel kanttekeningen bij te plaatsen. Voor een jaar of vier geleden heb ik én een voedingsbodem én een (grind-)bodem in mijn aquarium gelegd. Nooit geen probleem gehad. Zou ik dit nu weer doen? Ik weet het nog niet zo net... Het is nl. zo dat ik ook een kweekbakje heb (Nb. Om plantjes te kweken er zit dus géén vis of andere levensvormen in.) met alleen een (filter-)zand bodem. In dit bakje wordt ik geplaagd door bruinalg, telkens weer de kop opstekend.

De keuze van bodem is mede belangrijk voor je bodem bewoners of deze die willen gaan grondelen of de bodem als favoriet verstop plaats verkiezen.

Ik zeg niet dat een voedingsbodem slecht is, alleen wat ik zou doen. Ik heb genoeg prachtige aquaria gezien met een voedingsbodem of de zogenaamde 'dirted tanks'. Maar daar wordt wel altijd bij gezegd dat je op moet letten met verplaatsen van planten. En uiteindelijk zijn ze uitgewerkt dus dan moet je of de hele bodem vervangen of alsnog voedingstabletten gaan gebruiken.
Beter voor de planten? Misschien wel. Gebruiksvriendelijker? Naar mijn mening zeker niet. Ik heb hier in beide bakken een filterzand bodem en geen last van bruine alg. Vandaar dat ik ook zeg dat ik alleen een filterzandbodem zou nemen.

Ik zou ook zeker geen voedingsbodem nemen en zoals Ton al zegt hangt het verder mede af van wat je wil gaan houden in je bak.

De keuze van bodem is mede belangrijk voor je bodem bewoners of deze die willen gaan grondelen of de bodem als favoriet verstop plaats verkiezen.
Ik heb zowel bewoners die grondelen (cordys) als bewoners die de bodem gebruiken voor hun nest (caca's). Maar als ik het zo lees, denk ik dat een zandbodem de voorkeur heeft. Is het handig om grind onder het zand te doen of echt alleen maar zand?

Beste is om alleen maar zand te nemen en dan wel filterzand.

zou het niet doen, gaat erg raar ogen en kans is dat het op ten duur zal gaan mengen door elkaar.

ik heb 3 soorten bodems gehad.

zand
grind
voedings bodem wat tevens meteen een gewone bodem was (dus waar niet nog wat op hoefde)

en ik ben nergens zo blij en tevreden mee als een gewone filterzand bodem incl voedingscapsules.

Ik zou het ook niet doen. Heb het zelf gehad en als ik al een plantje ging inkorten kwam de bodem van onder het grind al naar boven.

kan je deze "pillen" gewoon in de lfs kopen?

Ik heb in mijn beide bakken geen voedingsbodem of niets zitten , en in de ene bak groeien mijn planten als gek en de andere totaal niet

bij de LFS heb je ze oa van Dennerle.

je kan ook lid Backplay een pb´tje sturen. deze verkoopt 30stuks capsules voor 5euro + 1,50euro verzendkosten. goedkoper kan je het haast niet vinden.

Ik zou dan ook niks door elkaar gebruiken en heb zelf erg goede ervaringen met de bodem van de Hornbach die daarnet al is genoemd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan