Welke bodem raden jullie aan? - Voedingsbodem /soil onder filterzand? Welke kleur bodem?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,847
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Om @eva1980 te helpen bij haar vraag die anderen en ik zich ook kunnen stellen voor een aquarium, klein/groot, een juwel Rio 180 bijvoorbeeld gebruik ik ff copy & paste.
eva1980 schreef : Welke bodem raden jullie aan? Hebben nu een voedingsbodem maar ik lees daar toch ook wisselende verhalen over. Voor de nieuwe bak willen we graag alles goed doen maar het is zo lastig juiste info te filteren...
Waar ik ook benieuwd naar ben behalve korrelgrootte zand voor corydoras is ook de kleur van filterzand, grind. Kan een voedingsbodem, soil onder filterzand.

De kans bestaat dat ik opnieuw moet opstarten, dat weet ik voor nu nog niet met zekerheid omdat we de vloer in de keuken en woonkamer vernieuwen. Is al erg oud en versleten, sommige plaatsen zijn de plankjes losgeraakt van het parket door waterschade (plastic opbergbox op wielen).

Alvast bedankt voor jullie ondersteuning beste mensen, helpende handen. :)
 
Ik begrijp niet goed waarom er altijd ZAND gebruikt zou moeten worden als je Corydoras wil houden. Ik heb werkelijk nog nooit zand gebruikt, mede omdat ik een bodemverwarming gebruik, ook pas ik geen bemesting via de bodem toe, maar via het water, en soms, bij zeer bepaalde soorten planten een paar zelfgemaakte LEEMbollettjes bij de wortels. De toegepaste media zijn afgeronde kiezel van 2-4 mm en later heb ik voornamelijk Aquasoil gebruikt.
Ben er altijd goed over te spreken geweest, zie ook de vele foto's over een reeks van jaren ( klik op link beneden bij mijn onderschrift.
 
Eens. Corydorassen hoeven niet perse op zand. Bij mij leven ze op soil. Niks aan het handje.
 
Dan rijst hier toch wel de vraag hebben jullie het gedrag van Corydoras al eens gezien op een goede zand bodem
gedrag is toch wel anders.
 
Even ter verduidelijking. Omdat het bij een goed gaat dan gaat het altijd goed?
Jaja. 🤨🤔🤔

Zet een zuid amerikaanse man a vrouw op de noordpool. Kan het : JA , vinden ze dat fijn? Nee
 
Wat is dat nou voor een vergelijking. Hoe kan jij 'fijn' of 'niet fijn' definiëren met zulke stelligheid. @Ancistruz
 
Heb jij ze op soil gehad en zo ja. Uit wat bleek dat het 'niet fijn' voor ze was.
 
Dan rijst hier toch wel de vraag hebben jullie het gedrag van Corydoras al eens gezien op een goede zand bodem
gedrag is toch wel anders.
Het is voor zo'n dier dan een net wat andere manier van voedsel pakken/filteren. In het wild komen cory's ook allerlei substraten tegen. Soms is er helemaal geen zand beschikbaar, maar alleen scherpe steentjes, een soort vulkanisch materiaal. They manage.

Kun je ze de mogelijkheid bieden om in het substraat te graven (soil, filterzand, niet al te grof grind) dan zullen ze die aanpakken. Het zijn nou eenmaal bodemvreters. En sommige soorten nog wat meer, die hebben bijvoorbeeld een langere snuit.

Maar het moeten "kieuwen spoelen" wat je mensen wel eens hoort zeggen, alsof substraat op die manier een functie voor ze zou vervullen, dat is echt aquariumreligie als je het mij vraagt. :sorry:
 
Alleen zandeters ( chicliden) die hebben echt zand nodig. Corys zijn opportunisten, ik heb denk ik de afgelopen 50 jaar meer dan 30 soorten gehouden. NOOIT op zand, maar ook nooit bloederige of afgestompte baarddraden gezien. en ja, ook in mijn bak wroeten ze in de bodem, soms gaat de hele kop erin om een lekker hapje te bemachtigen.
Enne het is maar dat jullie het weten...Waarom denken jullie dat Corys DARMADEMHALING hebben??
Dat is omdat ze allemaal, stuk voor stuk en soort voor soort, in hun normale habitat graag in overstroningsgebieden hun kostje opscharrelen. Daar zit bar weinig zuurstof in het water, door de rottende (land)planten en de vele dode (verdronken) dieren...Maar dat is juist een luilekkerland voor Corys.
Heb een keer kunnen waarnemen dat een groepje C. Aneus een dode Trichogaster ( goerami) opvraten, leken verdorie wel halve Piranha's....! Binnen 2 uur was op ruggegraat alles op.....! Ik wil daarmee aangeven dat dit zeer sterke en en echte voedsel opportunisten zijn,. Vergeet nooit meer de beschrijving van een zending naar Europa van meer dan 2000 Corys, door de lucht....En de verwarming in het laadruim werkte niet naar behoren. op een deel van het water dreef ijs, maar er was niet 1 Cory gestorven....Hoezo taai??
Vind dit met afstand nog steeds de meest interessante bodembewoners ( nou ja de meeste dan).
Mijn favoriet? Een echte reus onder de Corys de C. Narcissus, tot wel 12 centimeter!
 
Ik denk inderdaad ook dat corydoras soorten de baard draden verliezen door bacterïele infecties dan door scherpe bodem. Ik kan me niet voorstellen dat een dier zichzelf pijn doet door een klein hapje eten te bemachtigen wat hem zijn gezondheid kost.
 
Ik heb mijn corydoras een hele tijd op JBL Manado gehad, dat zijn een soort kleibolletjes. Ging helemaal prima. Echter, toen ik overstapte op filterzand veranderde het gedrag inderdaad. Meer wroeten, zand filteren door hun kieuwen. Is het gezonder? Dat durf ik niet te zeggen, maar zoals eerder gezegd, in hun natuurlijke habitat is er ook niet altijd zand op de bodem.
Een scherpe bodem zou ik sowieso niet doen wanneer je bodembewoners hebt, maar dat is misschien persoonlijk.
 

Terug
Bovenaan