Welke bodem zal ik kiezen?


Volgens mij zuurt jouw rottende bodem het water. Gewoon ongezonde samenstelling, heb je volgens mij geen waterwaarden verder voor nodig. Bodem eruit, filterzand erin en wat klei bolletjes bij de ijzer minnende planten. Mijn ervaring met aquasoil is dat de bodem na pak weg een jaar wat papperig wordt. Mijn filter bleef het maar aanzuigen. Overigens is het qua prijs erg duur in verhouding tot filterzand. Liever 50 kg zand voor 20 euro dan 10 liter soil voor 40 euro.
 
Alles reiniger dat is denk je grootste probleem.

Heb alleen in de keuken geen kraan waar een tuinslang op past. buiten wel maar dat is weer alleen koud water.
Ik doe dat met een emmer en een opvoerpomp die het door de slang pompt.
Geeft je ook wat meer controle over de temperatuur.
 
Alles reiniger dat is denk je grootste probleem.


Ik doe dat met een emmer en een opvoerpomp die het door de slang pompt.
Geeft je ook wat meer controle over de temperatuur.
dat deed ik ook ( Eden in Out) maar duurde lang :)
 
Zomaar een vraagje: gebruik je de emmer waarmee je je aquarium vult, ook om je huis schoon te maken?
 
Koop eerst de druppeltesten NO2 en NH3. Kun je 1 complete met glaasjes en 1 navulling kopen. Dit zijn de belangrijkste testen, zeker als je bodem ga vervangen en filter ga pimpen. Meet je hier verhoging in, moet je verversen. Hierdoor worden vissen ziek, zwak en gaan dood op een gegeven moment. Deze waardens moeten op 0 staan. Stel je meet NH3 0,4 en je ververs 90 liter 50% dan hou je 0,2 over wat nog veel te veel is doe je volgende dag ook weer 50% hou je ook nog 0,1 over wat teveel is etc. Vooral NH3 is foute boel. Deze mis ik in alle metingen die zijn gedaan. Een paar dagen wat NO2 verhoging is ook niet heel ernstig maar fijn is dit niet voor vissen.

Je hevel aan het wateroppervlak af. Het beste is om al waaierend boven je bodem af te hevelen. Door de beweging met slang dan wel opvoer pomp gaat ellende wat op je bodem ligt zweven en stuur je richting riool. Juist de bovenste laag van je water is het schoonste water en boven bodem het smerigste. Vandaar zie je vaak vissen boven in gaan zwemmen als het watertje slecht is.

Als watertje goed is, aquarium stabiel blijf je elke week verversen op deze wijze. Geen 10 liter maar een aanzienelijk percentage. In Nederlands kraan water zitten normaal gesproken geen rare verschillen waardoor vissen dood gaan. De op een stapeling van ellende op de bodem zorgt voor de problemen.

In elk aquarium leven parasieten en bacterieen. Goed en slechte. Door het verversen hou je dit aantal laag en vissen gezond. Teveel ziekte verwekken bacterieen/parasieten word vis ziek, zwak en gaan dan ook dood. Hoe goed de waterwaardens dan ook zijn.
 
Nu een aantal keer het water ververst en de bak ziet er al gelijk beter uit.
Heb een siphon gekocht en dit werkt echt super. Komt veel vuil uit de bak en omdat deze slang wat langer is werkt het ook makkelijker.

De waardes zijn nu:
pH: 7
KH: 5
GH: 7
NO2: 0
NO3: 20 (was 50)

NH3 kitje hier bij de dierenwinkel was over datum dus moet nog even achter een goed kitje aan.

Heb de pomp nu ingericht zoals in het filmpje. Op het feit na dat ik onder nog 2 fijne sponzen heb zitten. Er zitten nu 2 cirax bakjes boven, als deze zijn ingedraaid vervang ik de sponzen ook voor cirax. Of misschien koop ik wel van die zakjes. Zijn die in Nederland ook te koop? Vind dat je bakjes cirax wel erg veel water af loopt omdat er zo'n plastic ''kooitje'' om zit. Denk dat in zakjes de doorstroming beter is.

Wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor alle tips!!!
 

Terug
Bovenaan