Wat is er nieuw

Welke bodem zal ik kiezen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Roos-sup
  • Startdatum Startdatum
- No2 meet ik niet zo vaak. Heb dit een lange tijd wel gedaan en was altijd goed. Meet daarom niet meer. Kan dit wel voor je meten maar die kit is erg oud. Geen idee of dit over de datum gaat?

- Ik heb een ingebouwde juwel filter
Boven een dot filter watten. Deze was ik elke week (kwaanwater) en vervang ik elke 2 a 3 weken.
Daaronder een plat filtermatje van juwel. Spoel ik elke week met kraanwater.
Actieve kool (vervang ik elke 8 weken)
Nitrax (vervang ik elke 16 weken)
1 grove spons
2 fijne sponzen haal ik er =/- 2x per jaar uit

Hier gaat het ook scheef met filtratie,

Stop met nitrax sponzen en over kool filteren , onderste houderr 2x Cirax bakjes plaatsen of Siporax en doe deze buisjes in een nylon kous die zit vaak bij Siporax in de doos erbij 500ml/500gram siporax biomateriaal in de onderste houder.
vevolgens bovenste 3x medium spons en bovenop filterwatten.
filterwatten kan je weekelijks reinigen maar de sponzen alleen reinigen als je filter in debiet gaat afnemen, verder de onderste houder om de 6maanden eens uitspoelen in een emmer aqaurium water.

Water verversing moet je minimaal 30% doen per week dus c.a 30-50liter om je KH en PH op peil te houden en zo voeg je ook verse mineralen toe aan je aqaurium en verwijder je ook afrvalstoffen uit het water.


Je bodem,
Normaal is een voedingsbodem vaak problemen opzoeken omdat er veel grotere kans bestaat op bodemrot, gewoon 1mm tot 2mm grind gaat al veel beter, en bij de planten duw je dan gewoon voedingscapsules of kleibolltjes wat het zelfde werkt als met een voedingsbodem alleen is het uitgewerkt vul je het gewoon weer aan met nieuwe.
Reden van vissterfte kan door het Methaan gas komen dat vrij komt bij bodemrot.. het is erg giftig voor vissen en wanneen een vis zo'n bel door zijn kieuwen krijgt is het afgelopen en overlijd hij. (was vroeger dood nummer één met turfplaten en en potgrond als voedings bodem)
 
Ik begrijp dat je nu de ervaring hebt dat de sterfte komt door het water verversen maar ik vermoed dat dit toeval is geweest of dat je tijdens het verversen iets 'fout' doet. Willen we daar achter komen zul je stap voor stap moeten omschrijven hoe jij te werk gaat bij onderhoud van je aquarium, zo uitgebreid mogelijk.

Daarna zou ik wekelijks minimaal 30% gaan verversen, ik doe zelf meestal 50% en dit heeft nog nooit voor uitval gezorgd. Wel zorgen dat de temperatuur ok is. Ook voeg ik geen spul als aquasafe toe. Je zal zien dat je planten en vis hier juist van op knappen.

Natuurlijk eerst de bodem vervangen en lekker je aquarium opnieuw starten. Omdat je nog vis hebt zal dit wat lastig zijn. Zet je vis apart in een grote curver box met wellicht een simpel luchtpompje en water uit je aquarium, doe daar ook je oude filtersponsen en ander filtermateriaal bij om deze levend te houden. Vervang dan je boden, nieuw water erin (wat mij betreft gewoon 100% nieuw water op temperatuur), planten er terug in en je filter weer opbouwen. Als je het filtermateriaal levend hebt gehouden kun je de vis gewoon weer terug plaatsen. Wel de eerste paar weken erg weinig voeren zodat je aquarium in relatieve rust weer kan indraaien. Kijk eens naar onderstaande video, mooi voorbeeld hoe je dat filter kunt inrichten. Ipv biohome gravel wat hij gebruikt kun je zoals edje hierboven al zegt siporax gebruiken, dat is beter verkrijgbaar in Nederland. Hornbach heeft het bijvoorbeeld.

 
Mag mn bericht niet meer bewerken, een kleine update:

Hulp gevraagd.

Ik heb mijn aquarium nu zo'n 3 jaar staan.
De bak heeft eigenlijk nooit echt lekker gedraaid. Ik heb de bak medium beplant, een voedingsbodem onder het grind en gebruik geen CO2.
De planten komen niet lekker tot hun recht en vissen leven niet lang. Vissen als tetra's, otocinclus, fantoomzalmen en goerami's zijn met een paar maanden dood.
Guppys doen het erg goed. Ook heb ik heb lange tijd 2 corydora's gehad maar deze zijn vrij recent overleden. (Waren zeker 6 jaar oud, kwamen uit een andere bak).
Verder zwemt er al lang een Acanth kuhlii (modderkruipertje) rond. Een gyrinocheilus aymonieri (siamese algeneter) en ik denk een Pterygoplichthys joselimaianus. Deze laatste is de bak ontgroeit. Hij is erg groot geworden en verplaatst veel grint om zich te verstoppen, hij graaft zich letterlijk in onder het hout dat in de bak ligt. Mocht iemand hem willen overnemen dan graag, geloof niet dat hij het hier erg naar zijn zin heeft.
20181227_222701-jpg.280078
20181227_222716-jpg.280079

Tevens lukt het maar niet om de water waardes goed te krijgen. De waardes zijn nu:
pH 5
KH 1
GH 10
Gemeten met de druppeltest van sera.

Ik ververs elke week 6 liter met kraamwater. Ik voeg dan gelijk vloeibaar plantenmest en aqua safe toe.

De bodem is nu erg vies. Zwarte vlekken en als ik een plant verzet komen er gasbellen omhoog. (zie foto, er ligt schoon grint op omdat Pterygoplichthys dit dus verplaatst)
20190917_143857-jpg.280080


De bodem wil ik dus vervangen. Maar de vraag is waarmee? Grint, zand, aquasoil. Ik kom er niet uit.

Oja mijn bak is een 180 jewel bak.

Dit is geen bodemvervuiling maar vervuiling tussen het glas en de bodem. Het beste haal je dit weg met een plastic kaartje. Dat hoeft niet direct je creditcard te zijn, elk ander plastic kaartje werkt wel. Dat moet je trouwens met een zekere regelmaat doen, zelf doe ik dit wekelijks.
 
Hier gaat het ook scheef met filtratie,

Stop met nitrax sponzen en over kool filteren, onderste houderr 2x Cirax bakjes plaatsen of Siporax en doe deze buisjes in een nylon kous die zit vaak bij Siporax in de doos erbij 500ml/500gram siporax biomateriaal in de onderste houder.
vevolgens bovenste 3x medium spons en bovenop filterwatten.
filterwatten kan je weekelijks reinigen maar de sponzen alleen reinigen als je filter in debiet gaat afnemen, verder de onderste houder om de 6maanden eens uitspoelen in een emmer aqaurium water.

Niet dat ik je niet geloof maar waarom raadt juwel dan de filters aan die ik nu heb?


Je bodem,
Normaal is een voedingsbodem vaak problemen opzoeken omdat er veel grotere kans bestaat op bodemrot, gewoon 1mm tot 2mm grind gaat al veel beter, en bij de planten duw je dan gewoon voedingscapsules of kleibolltjes wat het zelfde werkt als met een voedingsbodem alleen is het uitgewerkt vul je het gewoon weer aan met nieuwe.
Reden van vissterfte kan door het Methaan gas komen dat vrij komt bij bodemrot.. het is erg giftig voor vissen en wanneen een vis zo'n bel door zijn kieuwen krijgt is het afgelopen en overlijd hij. (was vroeger dood nummer één met turfplaten en en potgrond als voedings bodem)

qua bodem neig ik er inderdaad naar om het zonder voedingsbodem te doen en dan capsules te gebruiken.

En wat die vis sterfte betreft dit is echt vanaf opstarten van de bak. Lijkt me sterk dat dit dus door de bodem komt.
We zijn gestart met de vissen die ik had: guppy's een modderkruiper, 2 corydoras. Daar hebben we ons zeemonster (zo heet de grote algeneter) bij gezet. Dit waren er 2 maar al snel was er 1 dood. Goerami's gekocht deze waren binnen 2 maanden dood. Kwam door bacteriën in de bak waar onze vissen wel tegen konden en die Goerami's niet. Zo is ons verteld door de aquarium zaak.
Tetra's gekocht, ook met een half jaar van 20 naar 2.
Fantoomzalmen ook binnen korte tijd van 10 naar nu nog maar 1. Vind het zielig dat dit mannetje nu alleen zit maar ben een beetje bang om weer nieuwe te kopen en ze er dan met 2 maanden weer uit te kunnen vissen.

De bak draait nu denk al een half jaar zonder nieuwe vissen. Natuurlijk overlijdt er wel eens een gup maar verder valt het mee.

Maar ben die eeuwige guppen zat. Het worden er steeds meer en vind het juist ook zo leuk om eens andere visjes te houden.
 
Ik begrijp dat je nu de ervaring hebt dat de sterfte komt door het water verversen maar ik vermoed dat dit toeval is geweest of dat je tijdens het verversen iets 'fout' doet. Willen we daar achter komen zul je stap voor stap moeten omschrijven hoe jij te werk gaat bij onderhoud van je aquarium, zo uitgebreid mogelijk.

Daarna zou ik wekelijks minimaal 30% gaan verversen, ik doe zelf meestal 50% en dit heeft nog nooit voor uitval gezorgd. Wel zorgen dat de temperatuur ok is. Ook voeg ik geen spul als aquasafe toe. Je zal zien dat je planten en vis hier juist van op knappen.

Natuurlijk eerst de bodem vervangen en lekker je aquarium opnieuw starten. Omdat je nog vis hebt zal dit wat lastig zijn. Zet je vis apart in een grote curver box met wellicht een simpel luchtpompje en water uit je aquarium, doe daar ook je oude filtersponsen en ander filtermateriaal bij om deze levend te houden. Vervang dan je boden, nieuw water erin (wat mij betreft gewoon 100% nieuw water op temperatuur), planten er terug in en je filter weer opbouwen. Als je het filtermateriaal levend hebt gehouden kun je de vis gewoon weer terug plaatsen. Wel de eerste paar weken erg weinig voeren zodat je aquarium in relatieve rust weer kan indraaien. Kijk eens naar onderstaande video, mooi voorbeeld hoe je dat filter kunt inrichten. Ipv biohome gravel wat hij gebruikt kun je zoals edje hierboven al zegt siporax gebruiken, dat is beter verkrijgbaar in Nederland. Hornbach heeft het bijvoorbeeld.



Elke week water verversen en elke week een dag later 1 of 2 dode vissen noem ik geen toeval.
Maak het water uit de kraan altijd op temperatuur, gemeten met de hand, geen thermometer ofzo.

Doe trouwens nooit onderhoud aan de filters en water verversen op dezelfde dag.

En hoe zit het met water verversen in een CO2 loze bak. Lees heel veel dat je hier minder water mag verversen dan in een bak met CO2?
 
Niet vervangen, pas als de stroming minder wordt, even in gehevelde aquarium water uitknijpen en weer terug plaatsen.
Je bent in de war met sponzen denk ik, filterwatten worden veelal vervangen als ze vuil zijn.
Schoonmaken kan, maar hoeft niet in aquariumwater.
 
Zie trouwens nu ook weer een jonge mannetjes gup op de grond liggen. Op z'n kant. Hij leeft nog wel maar dat duurt denk niet lang meer.
 
Elke week water verversen en elke week een dag later 1 of 2 dode vissen noem ik geen toeval.
Maak het water uit de kraan altijd op temperatuur, gemeten met de hand, geen thermometer ofzo.

Doe trouwens nooit onderhoud aan de filters en water verversen op dezelfde dag.

En hoe zit het met water verversen in een CO2 loze bak. Lees heel veel dat je hier minder water mag verversen dan in een bak met CO2?

De reden dat ze doodgaan is puur omdat je waardes niet goed zijn. Ph 5 is al behoorlijk zuur en de meeste vissen kunnen daar niet tegen.
Guppies willen een PH tussen 6.7 en 7.8. Je Pango Khulii (modderkruiper) een PH van 6 tot 9. Corydora's een ph van 6.5 tot 7.5.
Een PH van 5 is dus veels te zuur voor ze.

Dat je elke keer maar 6 liter ververst of te weinig ververst per week zorgt ervoor dat nitraat ook oploopt.
Stel je hebt na het opstarten van je bak 40 ppm NO3 in je back en je ververst 50% dan haal je ongeveer 20ppm weg. Hou je dus 20ppm over.
als je maar 10% ververst hou je dus 36 ppm over. De week daarop draait je bak door en krijgt meer NO3. Laten we zeggen 50 ppm no3.
Als je dan weer 10% ververst heb je dus nog steeds 45 ppm in je bak. Het blijft oplopen.

Filters maak je schoon in het schone water van je aquarium(er wat uit halen en daar in spoelen), als je dat onder de kraan doet dood je de goede bacteriën en dat wil je niet.
Trouwens Juwel raad hun producten aan omdat ze dat graag willen verkopen, mensen die met de hobby beginnen, niet echt onderzoek doen etc kopen dat spul als warme broodjes.
Feit is, dat op af en toe actieve koolstof sponsjes na, het niet echt nodig is.

oh en water verversen, zorg dat het water ongeveer dezelfde temperatuur is als je bak. Te warm is ook niet goed voor ze.

Ik zou zeggen begin met het goed inrichten van je Filter, zoals in de video van PondGuru.(Biohome is zijn eigen media, dat kun je gewoon vervangen door Siporax of iets dergelijks).
 
Niet dat ik je niet geloof maar waarom raadt juwel dan de filters aan die ik nu heb?
Juwel zal je niets aanraden maar levert gewoon een 'basic' filter die gemiddeld gezien het water redelijk schoon zal houden. Er zijn echter betere materialen op de markt waarmee je de werking van je filter flink kan verbeteren. Waarom zit dit er niet standaard bij? Omdat Juwel daar niets aan verdient. Dit is bij alle filters zo hoor, niet alleen bij Juwel.

Elke week water verversen en elke week een dag later 1 of 2 dode vissen noem ik geen toeval.
Maak het water uit de kraan altijd op temperatuur, gemeten met de hand, geen thermometer ofzo.
Ik begrijp je beredenatie, maar als ik het groter zie dan alleen jouw aquarium sterven vissen niet van waterwissels an sich. Kijk maar om je heen naar berichten op dit forum. Wellicht heb je bij het schoonmaken toch je filter op een of andere manier verstoort waardoor er een nitriet piek heeft opgetreden. Of wellicht gebruik je een 'vieze' emmer/gieter met restanten van een verdelingsmiddel of pokon o.i.d. Of je wast je handen met zeep voor je begint. Of je gebruikt een tuinslang met weekmakers (zo'n flexibel oprolbaar ding) etc. Begrijp je waar ik heen wil, er zijn zoveel variabelen. Vandaar ook mijn vraag om het water wisselen in detail te omschrijven en bovenstaande is helaas niet wat ik daarmee bedoelde.

En hoe zit het met water verversen in een CO2 loze bak. Lees heel veel dat je hier minder water mag verversen dan in een bak met CO2?
Dit zegt mij helaas niets. Ik kan ook geen reden bedenken waarom dit verschil zou uitmaken. 'Co2-loos' is je aquarium natuurlijk nooit maar ik ga er vanuit dat je bedoelt dat je geen extra co2 toevoegt. In het kraanwater wat je toevoegt zit ook weer co2 opgelost dus zou m.i. helemaal geen kwaad kunnen.

Maar goed we geven je allemaal ongevraagd advies omdat de omstandigheden gewoon wat vreemd zijn. Vis die sterft na waterwissels en vreemde water waardes die ik niet kan verklaren. Probeer dus ook maar mee te denken met wat dit kan zijn.
Om bij je originele vraag te blijven. Kies grind of zand maar laat de voedingsbodem weg. Ik heb zelf nu een aquarium met grof grind en dat bevalt goed, verder heb ik er twee op filterzand 0.4-0.8mm korrel en dit bevalt ook prima.
 
De reden dat ze doodgaan is puur omdat je waardes niet goed zijn. Ph 5 is al behoorlijk zuur en de meeste vissen kunnen daar niet tegen.
Guppies willen een PH tussen 6.7 en 7.8. Je Pango Khulii (modderkruiper) een PH van 6 tot 9. Corydora's een ph van 6.5 tot 7.5.
Een PH van 5 is dus veels te zuur voor ze.
Hier heb je zeker een punt alleen zie ik niet waarom die PH zo verschrikkelijk laag is. Zelfs als ik bewust met PH verlagen bezig ben krijg ik die niet zo laag. Ik vertrouw de meetresultaten dan ook niet en vermoed dus dat de PH helemaal niet zo laag is, dit was ik in mijn vorige post vergeten te vermelden.

Als dit echter toch klopt en TS met een PH van 5 zit in het aquarium kan dit ook het water verversen en sterfte verklaren. Je geeft de vissen dan door het verversen met een PH van 8 een behoorlijke PH schok die ze niet aankunnen.
 
Hier heb je zeker een punt alleen zie ik niet waarom die PH zo verschrikkelijk laag is. Zelfs als ik bewust met PH verlagen bezig ben krijg ik die niet zo laag. Ik vertrouw de meetresultaten dan ook niet en vermoed dus dat de PH helemaal niet zo laag is, dit was ik in mijn vorige post vergeten te vermelden.

Als dit echter toch klopt en TS met een PH van 5 zit in het aquarium kan dit ook het water verversen en sterfte verklaren. Je geeft de vissen dan door het verversen met een PH van 8 een behoorlijke PH schok die ze niet aankunnen.

Nouja de KH zorgt ervoor dat de PH niet teveel gaat schommelen. Kh bind zuren immers en lagere KH betekent dan zuurder water.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat de waardes niet correct zijn.
 
Niet dat ik je niet geloof maar waarom raadt juwel dan de filters aan die ik nu heb?




qua bodem neig ik er inderdaad naar om het zonder voedingsbodem te doen en dan capsules te gebruiken.

En wat die vis sterfte betreft dit is echt vanaf opstarten van de bak. Lijkt me sterk dat dit dus door de bodem komt.
We zijn gestart met de vissen die ik had: guppy's een modderkruiper, 2 corydoras. Daar hebben we ons zeemonster (zo heet de grote algeneter) bij gezet. Dit waren er 2 maar al snel was er 1 dood. Goerami's gekocht deze waren binnen 2 maanden dood. Kwam door bacteriën in de bak waar onze vissen wel tegen konden en die Goerami's niet. Zo is ons verteld door de aquarium zaak.
Tetra's gekocht, ook met een half jaar van 20 naar 2.
Fantoomzalmen ook binnen korte tijd van 10 naar nu nog maar 1. Vind het zielig dat dit mannetje nu alleen zit maar ben een beetje bang om weer nieuwe te kopen en ze er dan met 2 maanden weer uit te kunnen vissen.

De bak draait nu denk al een half jaar zonder nieuwe vissen. Natuurlijk overlijdt er wel eens een gup maar verder valt het mee.

Maar ben die eeuwige guppen zat. Het worden er steeds meer en vind het juist ook zo leuk om eens andere visjes te houden.

Nitrax spons is bedoeld om nitraat uit je water te filtern, er zit ook een soort pil in als je hem nieuw in gebruik neemt, in een planten bak wil je juist nitraat over houden voor je planten dus Nitrax is onzin en het werkt ook voor geen meter om nitraat eruit te filteren.
Natuurlijk zal Juwel het aan bevelen en ook om je sponzen om de 3 maanden te vernieuwen, wat helemaal niet nodig is sponzen gaan soms 3 jaar mee en je vervangt ze pas als ze uit elkaar beginnen tevallen dus gewoon Juwel wil aan je verdienen door je wijs te maken dat je ze elke 3maanden moet vernieuwen.

Filtermethode zoals Juwel het omschrijft van de indeling sponzen en dergelijke is niet gebruik maken van de maximale efficientie wat het filter kan en ook moet doen, daarom is het echt aanbevolen om onderin gewoon 2x bakjes cirax te plaatsen of siporax in nylonkous en daar boven op 2sponzen om wat vuil tegen te houden en naar dit gedeelte van het filter moet je zo min mogelijk reinigen , eens in de 3 a 6maanden eens uit spoelen met aquariumwater in een emmer. dit is je biologische zone van het filter wat Juwel ook zelf aangeeft met langzaan stroom gedeelte.
Bovenste hou je voor mechanische filtering, dus 1x medium spons, filltervlies of laagje filterwatten 1x medium spons en als bovenste grove spons, zo zal je de maximale efficientie uit je filter halen.
het is een tip maar of je dit zo wil is aan jezelf, je kan ook een externfilter nemen die vaak beter zijn en minder onderhoud nodig hebben.

Vissterfte vanaf het begin kan duiden op dat je filter niet goed werkt en nitriet pieken de vissen om zeep hebben geholpen, maar een PH van 5 is ook veel te zuur dus er is iets totaal niet in orde of er is iets geheel fout gegaan met water verversen.
Dus zolang je aqaurium niet stabiel is en juiste PH waarde heeft boven 6.5 zullen alle vissen een keer het loodje gaan leggen het is gewoon te zuur een PH van 5.
Eerst zorgen dat je aquarium op orde is met waterwaardes en het filter goed functioneerd met bacterien en er geen nirtiet meetbaar is maar wel nitraat , dan pas nieuwe vissen toevoegen niet eerder.
Misschien heb je wel een PH verlagende voedingsbodem ? kan de oorzaak zijn dat je PH zo daalt maar naar ph5 is wel exctreem dan moet je ook een lage KH waard hebben die rond 2 schommeld.

Dus keuze is aanjezelf wat je gaat doen, bodem eruit en opnieuw beginnen en er zit niks anders op met bodemrot vrees ik.
 
Nee, waarom denk je dat?
Omdat het dan logisch kan zijn na een waterwissel dat je vissen de lood leggen.
Waterkwaliteit daar vergeleken met NL is slechter. en als je daar had gewoond en geen waterverbeteraar gebruikte was de issue al snel naar boven gekomen..
 
Natuurlijk zal Juwel het aan bevelen en ook om je sponzen om de 3 maanden te vernieuwen, wat helemaal niet nodig is sponzen gaan soms 3 jaar mee en je vervangt ze pas als ze uit elkaar beginnen tevallen dus gewoon Juwel wil aan je verdienen door je wijs te maken dat je ze elke 3maanden moet vernieuwen.
de nitrax vervang ik elke 16 weken. Juwel raadt elke 8 aan. Koolstof vervang ik elke 8, zelf zeggen ze elke 4 weken.
Ik snap ook wel dat daar een verdien model achter zit.
Die blauwe grove en fjine sponzen zitten er al 3 jaar in.
Af en toe spoel ik ze uit. Denk 2x per jaar ofzo.


Filtermethode zoals Juwel het omschrijft van de indeling sponzen en dergelijke is niet gebruik maken van de maximale efficientie wat het filter kan en ook moet doen, daarom is het echt aanbevolen om onderin gewoon 2x bakjes cirax te plaatsen of siporax in nylonkous en daar boven op 2sponzen om wat vuil tegen te houden en naar dit gedeelte van het filter moet je zo min mogelijk reinigen , eens in de 3 a 6maanden eens uit spoelen met aquariumwater in een emmer. dit is je biologische zone van het filter wat Juwel ook zelf aangeeft met langzaan stroom gedeelte.
Bovenste hou je voor mechanische filtering, dus 1x medium spons, filltervlies of laagje filterwatten 1x medium spons en als bovenste grove spons, zo zal je de maximale efficientie uit je filter halen.
het is een tip maar of je dit zo wil is aan jezelf, je kan ook een externfilter nemen die vaak beter zijn en minder onderhoud nodig hebben.

voor onder straks even 2 citrax bakjes halen dan. En dan grove of fijne sponzen er boven?
Bovenste rekje krijg ik dan 1 fijne. Zo'n dun laagje watten en bovenop een grove spons?
Begrijp ik het dan goed?
Moet toegeven dat ik me nooit echt in de filter heb verdiept.

Dus keuze is aanjezelf wat je gaat doen, bodem eruit en opnieuw beginnen en er zit niks anders op met bodemrot vrees ik.

Bodem gaat eruit. Weet allen nog niet wanneer.
 
Hier gaat het ook scheef met filtratie,

Stop met nitrax sponzen en over kool filteren , onderste houderr 2x Cirax bakjes plaatsen of Siporax en doe deze buisjes in een nylon kous die zit vaak bij Siporax in de doos erbij 500ml/500gram siporax biomateriaal in de onderste houder.
vevolgens bovenste 3x medium spons en bovenop filterwatten.
filterwatten kan je weekelijks reinigen maar de sponzen alleen reinigen als je filter in debiet gaat afnemen, verder de onderste houder om de 6maanden eens uitspoelen in een emmer aqaurium water.

Water verversing moet je minimaal 30% doen per week dus c.a 30-50liter om je KH en PH op peil te houden en zo voeg je ook verse mineralen toe aan je aqaurium en verwijder je ook afrvalstoffen uit het water.


Je bodem,
Normaal is een voedingsbodem vaak problemen opzoeken omdat er veel grotere kans bestaat op bodemrot, gewoon 1mm tot 2mm grind gaat al veel beter, en bij de planten duw je dan gewoon voedingscapsules of kleibolltjes wat het zelfde werkt als met een voedingsbodem alleen is het uitgewerkt vul je het gewoon weer aan met nieuwe.
Reden van vissterfte kan door het Methaan gas komen dat vrij komt bij bodemrot.. het is erg giftig voor vissen en wanneen een vis zo'n bel door zijn kieuwen krijgt is het afgelopen en overlijd hij. (was vroeger dood nummer één met turfplaten en en potgrond als voedings bodem)

Eigenlijk heb ik dus wel een voedingsbodem. Hij zal allang uitgewerkt zijn want de bodem zit er al een jaar of 8 in. Maar inderdaad je hoeft geen voedingsbodem, fijn grind met voedingscapsules, bijvoorbeeld van @tuinkabouter, kan ook.
 
de nitrax vervang ik elke 16 weken. Juwel raadt elke 8 aan. Koolstof vervang ik elke 8, zelf zeggen ze elke 4 weken.
Ik snap ook wel dat daar een verdien model achter zit.
Die blauwe grove en fjine sponzen zitten er al 3 jaar in.
Af en toe spoel ik ze uit. Denk 2x per jaar ofzo.




voor onder straks even 2 citrax bakjes halen dan. En dan grove of fijne sponzen er boven?
Bovenste rekje krijg ik dan 1 fijne. Zo'n dun laagje watten en bovenop een grove spons?
Begrijp ik het dan goed?
Moet toegeven dat ik me nooit echt in de filter heb verdiept.



Bodem gaat eruit. Weet allen nog niet wanneer.


Vervang niet alles tegelijk in het filter, maar haal eerst één bakje cirax en haal 1 spons weg waar het bakje cirax voor in de plaats kom. na 3 a 4 weken doe een je een 2e bakje erbij , deze kan je ook niet 2jaar zo laten zitten maar dit moet je c.a na 6maanden eens omspoelen in aquariumwater in een emmer anders krijg je gigantische ophopingen van oragnische afval dat kan gaan rotten net als je bodem !
Kool en Nitrax niet meer gebruiken het heeft geen nut in een aqaurium met planten en zonde van je geld om ze iedere keer te vervangen wat 0% resultaat geeft.
Bovenste gedeelte van het filter moet je gaan reinigen als het filter minder water geeft dus het debiet neemt af, dan spoel je ze uit en dat kan met dit type filter al na 3 a 4 weken zijn dat het nodig is.
Verder kan ik je niet op weg helpen dan te zeggen dat je water met PH5 niet goed is sus je zal dit moeten veranderen met waterwissel en gaan de vissen dood dan heeft dat een oorzaak dat of te koud water toevoegd of er zit chloor in andere reden is er gewoon niet dat vissen dood gaan na een waterwissel.
 
Omdat het dan logisch kan zijn na een waterwissel dat je vissen de lood leggen.
Waterkwaliteit daar vergeleken met NL is slechter. en als je daar had gewoond en geen waterverbeteraar gebruikte was de issue al snel naar boven gekomen..
Woon nu in Oirschot. dat is in Brabant
 
Vervang niet alles tegelijk in het filter, maar haal eerst één bakje cirax en haal 1 spons weg waar het bakje cirax voor in de plaats kom. na 3 a 4 weken doe een je een 2e bakje erbij , deze kan je ook niet 2jaar zo laten zitten maar dit moet je c.a na 6maanden eens omspoelen in aquariumwater in een emmer anders krijg je gigantische ophopingen van oragnische afval dat kan gaan rotten net als je bodem !
Kool en Nitrax niet meer gebruiken het heeft geen nut in een aqaurium met planten en zonde van je geld om ze iedere keer te vervangen wat 0% resultaat geeft.
Bovenste gedeelte van het filter moet je gaan reinigen als het filter minder water geeft dus het debiet neemt af, dan spoel je ze uit en dat kan met dit type filter al na 3 a 4 weken zijn dat het nodig is.
Verder kan ik je niet op weg helpen dan te zeggen dat je water met PH5 niet goed is sus je zal dit moeten veranderen met waterwissel en gaan de vissen dood dan heeft dat een oorzaak dat of te koud water toevoegd of er zit chloor in andere reden is er gewoon niet dat vissen dood gaan na een waterwissel.

Nee snap dat ik ook niet alles tegelijk moet doen. Kan ook niet én de boden én het filter tegelijk aanpakken. Zeker als ook het water niet goed is.

Ik heb nu 1 cirax bakje toegevoegd aan de onderste filter. Hier zaten 3 fijn sponzen in (ik dacht 2 maar het waren er 3) heb dus bovenste eruitgehaald en hier dus een cirax voor in de plaats gedaan. Aan de bovenste set filters heb ik nu niks veranderd. Na een maand zal ik nog een cirax bakje toevoegen en dan een fijne spons verwijderen. Een maand daarna wil ik de koolstof en de nitrax eruit halen en vervangen voor een extra grove spons.

De cirax filters heb ik gehaald bij de hornbach. Daar al goed advies gehad over de filter, bodem en het water. Nu even terug met een potje water om te laten meten (kwam uit het werk dus had natuurlijk geen water bij me)


20190919_165107.jpg

Onderin nu dus 2 blauwe fijne sponzen. Daar boven 1 cirax.

20190919_165157 (1).jpg

Daar boven 1 grove spons. 1 nitrax spons, 1 koolstof spons, 1 dun filtermatje en 1 grote dot filterwatten.
20190919_165206.jpg

Zo ziet de dot filterwatten er van boven uit. Deze heb ik dus afgelopen zaterdag gespoeld....


Zal zo even omschrijven hoe ik water ververs en natuurlijk de waardes die ik nu ga laten meten.
 
Goed nieuws en slecht nieuws... Het goede nieuws is dat mijn test kit gewoon goed is. Dit betekend dus dat het water in de bak echt niet goed is.

Bij de Hornbach meten ze met een strip test:
pH <6,4 (de ondergrens van de strip is 6,4)
KH <3 (de ondergrens van de stip is 3)
KG tussen 8 en 16 (nauwkeuriger is deze niet)
No2 0,5
No3 >250 (dit is de bovengrens van de strip)
Cl 0,8

Op de druppeltest meten zij:
KH 0 (de vloeistof wordt gelijk geel, ook met 2x zoveel water)
pH 5,5
No3 tussen 5 en 10 in. Dit is een groot verschil met de strip test en kon ze niet verklaren.

Zelf heb ik ook gemeten met mijn eigen kit:
pH 5,5
KH gelijk naar geel en dus 0
GH 10
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou meteen 50% verversen. Zonder bij na te denken. Just do it ~ Nike 😀
 
Goed nieuws en slecht nieuws... Het goede nieuws is dat mijn test kit gewoon goed is. Dit betekend dus dat het water in de bak echt niet goed is.

Bij de Hornbach meten ze met een strip test:
pH <6,4 (de ondergrens van de strip is 6,4)
KH <3 (de ondergrens van de stip is 3)
KG tussen 8 en 16 (nauwkeuriger is deze niet)
No2 0,5
No3 >250 (dit is de bovengrens van de strip)
Cl 0,8

Op de druppeltest meten zij:
KH 0 (de vloeistof wordt gelijk geel, ook met 2x zoveel water)
pH 5,5
No3 tussen 5 en 10 in. Dit is een groot verschil met de strip test en kon ze niet verklaren.

Zelf heb ik ook gemeten met mijn eigen kit:
pH 5,5
KH gelijk naar geel en dus 0
GH 10

Dagelijks 50% water verversen voor een week. Dat zou al een hoop helpen. Daarna gewoon 50% wekelijks. No3 test strips zijn niet heel erg accuraat. Druppel testen zijn beter. Al denk ik wel dat je NO3 rond de 200+ in die bak zit en niet 5-10.
KH van 0 en ph van 5.5 of lager is normaal. Zonder KH worden geen zuren gebonden en krijg je dus zuur water en enorme ph schommelingen. Funest voor zoetwater vissen.

Het beste is dat je gewoon de informatie die gegeven wordt in het filmpje van PondGuru opvolgd, zoals iemand anders eerder in dit topic al gepost hebt.
ZIjn biohome media kun je gewoon vervangen door Cirax (of Siporax). en zoals anderen al zijden, gooi die Nitrax spons nu gewoon weg, die heb je niet nodig.
 
Ik begrijp je beredenatie, maar als ik het groter zie dan alleen jouw aquarium sterven vissen niet van waterwissels an sich. Kijk maar om je heen naar berichten op dit forum. Wellicht heb je bij het schoonmaken toch je filter op een of andere manier verstoort waardoor er een nitriet piek heeft opgetreden. Of wellicht gebruik je een 'vieze' emmer/gieter met restanten van een verdelingsmiddel of pokon o.i.d. Of je wast je handen met zeep voor je begint. Of je gebruikt een tuinslang met weekmakers (zo'n flexibel oprolbaar ding) etc. Begrijp je waar ik heen wil, er zijn zoveel variabelen. Vandaar ook mijn vraag om het water wisselen in detail te omschrijven en bovenstaande is helaas niet wat ik daarmee bedoelde.

Dan wat water verversen betreft:

Dit doe ik meestal op zondag. Dan doe ik eerst mijn huishouden en daarna het onderhoud aan de bak. Dat betekend dus dat ik eerst met mijn handen in de allesreiniger zit en dan de bak doe. Soms was ik mijn handen maar ik denk dat het eerlijk is om te zeggen: vaker niet.

Ik steek een flexibele slang in het aquarium en zuig deze met de mond kort aan tot het water loopt. Ik zuig het water aan vanaf een paar cm onder het oppervlak, niet over de bodem, daar is de slang te kort voor. Deze slang is een doorzichtige groene slang die ik al jaren gebruik.
Het water vang ik op in een emmer. Meestal tot 6 liter, afgelopen dinsdag heb ik dus 10 liter gedaan.
Ik gebruik een maatbeker van een liter, hier zet ik water in apart. De rest van de emmer gooi ik leeg. Ik spoel de emmer met kraanwater. Dan vul ik de emmer met kraanwater. Eerst koud en warm mengen tot dit qua temperatuur gelijk voelt met het water in de maatbeker. Dan vul ik de emmer. Zelfde volume als ik uit de bak heb gehaald natuurlijk. Tussendoor voel ik of de temperatuur nog goed is. (vingertjes in de emmer, vingertjes in de maatbeker enz.) Als er genoeg water in de emmer zit voeg ik Bacto care van van Colombo toe en Aqua safe van tetra. Dan doe ik met de maatbeker het water uit de emmer in het aquarium. Giet dit een beetje uit over de lengte van de bak. Niet zo hard dat de bodem verstoort maar ik giet wel door. In de bak doe ik ook elke week 10 ml planten voeding (profito van easy life)

Opruimen, bak dicht en klaar.

Wat kan ik dan anders doen?
Heb nu wel al een thermometer gekocht om het water te kunnen temperaturen....

note: de spullen die ik gebruik gebruik ik alleen voor het aquarium. De slang en emmer komen dus nooit in aanraking met zeep of wat dan ook.
 
Sws je handen altijd wassen na alles reiniger.

En hier doe ik altijd eerst de bakken en dan pas huishouden. Aangezien je altijd hier en daar wat water over de over de vloer hebt en dat mooi mee kan dweilen.

En 6 tot 10 liter is echt te weinig.

Probeer 50 % te doen. Hoe ver is je bak verwijderd van je kraan? Of badkamer?
 
Sws je handen altijd wassen na alles reiniger.

En hier doe ik altijd eerst de bakken en dan pas huishouden. Aangezien je altijd hier en daar wat water over de over de vloer hebt en dat mooi mee kan dweilen.

En 6 tot 10 liter is echt te weinig.

Probeer 50 % te doen. Hoe ver is je bak verwijderd van je kraan? Of badkamer?

Doe poetsen, vissen, dan zuigen en dweilen. Kan dus beter eerst de vissen doen en dan mn huishouden.

Het aquarium staat tegen de keuken aan. Denk dat ik met 10 stappen of minder in de keuken sta. Al gooi ik, zeker met warm weer, het water buiten bij de plantjes....
 
Het beste is dat je gewoon de informatie die gegeven wordt in het filmpje van PondGuru opvolgd, zoals iemand anders eerder in dit topic al gepost hebt.
ZIjn biohome media kun je gewoon vervangen door Cirax (of Siporax). en zoals anderen al zijden, gooi die Nitrax spons nu gewoon weg, die heb je niet nodig.

Goed filmpje inderdaad. Had eerder niet zo veel tijd maar nu eens goed gekeken en wat hij zegt klikt eigenlijk logischer dan hoe juwel hem levert.
Nu dus op de goeie weg met de Cirax. Ik zal hem daar de komende weken verder mee vullen en inrichten zoals in het filmpje wordt gezegd.

Ook een week lang water verversen en goed de pH en KH in de gaten houden.
NO2 en NO3 van ik zelf niet meten. Is het verstandig hier een druppeltestje van te kopen?

Als het filter goed draait de bodem aanpakken.
Ik weet al hoe ik dit wil/moet doen. Daar is hier op het forum genoeg info over te vinden.
 
Doe poetsen, vissen, dan zuigen en dweilen. Kan dus beter eerst de vissen doen en dan mn huishouden.

Het aquarium staat tegen de keuken aan. Denk dat ik met 10 stappen of minder in de keuken sta. Al gooi ik, zeker met warm weer, het water buiten bij de plantjes....
Wrm koop je niet een slang die de lengte heeft vanaf je kraan naar de aquarium.

Stel je kraan is 5 meter tot de bovenkant van je aquarium dus kraan dan naar beneden en dan weer bij aquarium omhoog. Koop je dus 6 meter slang. Met aan de ene kant een gardena koppeling en zo een gardena adapter en andere kant enkel een inlet van een filter (jbl e902 ) een keer lurken en dan water in gootsteen laten gaan en dan bij vulle aan je kraan en hoppa. Hoef je niet steeds te tillen en kan ondertussen wat poetsen. Bij een simpel onderhoud dus enkel water verversen hoef je je handen niet in de aqua steken.

Zo een gardena adapter kost 15 eu.
6 meter slang 12 euro bij hornbach
8.99 een jbl inlet
 
Wrm koop je niet een slang die de lengte heeft vanaf je kraan naar de aquarium.

Stel je kraan is 5 meter tot de bovenkant van je aquarium dus kraan dan naar beneden en dan weer bij aquarium omhoog. Koop je dus 6 meter slang. Met aan de ene kant een gardena koppeling en zo een gardena adapter en andere kant enkel een inlet van een filter (jbl e902 ) een keer lurken en dan water in gootsteen laten gaan en dan bij vulle aan je kraan en hoppa. Hoef je niet steeds te tillen en kan ondertussen wat poetsen. Bij een simpel onderhoud dus enkel water verversen hoef je je handen niet in de aqua steken.

Zo een gardena adapter kost 15 eu.
6 meter slang 12 euro bij hornbach
8.99 een jbl inlet
En dan koud kraanwater of wat?
 
En dan koud kraanwater of wat?
Nee eerst kraan zorgen dat de juiste temp is dan slang aan de adapter klikken.

Je moet ook een gardena koppeling hebben die aan de slang vast zit.
Hoeft eigenlijk geen gardena kan ook goedkoper
 
Nee eerst kraan zorgen dat de juiste temp is dan slang aan de adapter klikken.

Je moet ook een gardena koppeling hebben die aan de slang vast zit.
Hoeft eigenlijk geen gardena kan ook goedkoper
Heb alleen in de keuken geen kraan waar een tuinslang op past. buiten wel maar dat is weer alleen koud water.
 
Doe poetsen, vissen, dan zuigen en dweilen. Kan dus beter eerst de vissen doen en dan mn huishouden.

Het aquarium staat tegen de keuken aan. Denk dat ik met 10 stappen of minder in de keuken sta. Al gooi ik, zeker met warm weer, het water buiten bij de plantjes....

De volgorde maakt weinig uit. Als je met je handen in het aquarium gaat altijd eerst goed je handen en een stuk van je arm wassen. Dan heb je gewoon minder kans dat er iets inkomt wat er niet inhoort.

Tip : Als je een (moes)tuin hebt en daar aquarium water ingooit dan worden je plantjes erg blij en groeien ze er verdomd goed op! zeker blijven doen dus 🙂.

En inderdaad eerst een week lang dagelijks 50% om alle troep er uit te krijgen, dan wekelijks 50%
En ja, zorg dat je zelf zo'n zoetwater test kit koopt met druppel testen. Meten is weten en zelf kunnen meten is altijd beter dan steeds naar een winkel te moeten.
Tevens kun je dan veel sneller en gerichter verkeerde waardes aanpakken.

Wat een nieuwe bodem betreft, ik zou dan gaan voor een voedingsbodem (Ada Amazonia, Tropica enzovoorts Inclusief addities als ada powersand(niet verplicht uiteraard) en daar gewoon een mooie layout en planten inzetten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan