edje555
Well-known member
- Lid geworden
- 11 november 2015
- Leeftijd
- 54
- No2 meet ik niet zo vaak. Heb dit een lange tijd wel gedaan en was altijd goed. Meet daarom niet meer. Kan dit wel voor je meten maar die kit is erg oud. Geen idee of dit over de datum gaat?
- Ik heb een ingebouwde juwel filter
Boven een dot filter watten. Deze was ik elke week (kwaanwater) en vervang ik elke 2 a 3 weken.
Daaronder een plat filtermatje van juwel. Spoel ik elke week met kraanwater.
Actieve kool (vervang ik elke 8 weken)
Nitrax (vervang ik elke 16 weken)
1 grove spons
2 fijne sponzen haal ik er =/- 2x per jaar uit
Hier gaat het ook scheef met filtratie,
Stop met nitrax sponzen en over kool filteren , onderste houderr 2x Cirax bakjes plaatsen of Siporax en doe deze buisjes in een nylon kous die zit vaak bij Siporax in de doos erbij 500ml/500gram siporax biomateriaal in de onderste houder.
vevolgens bovenste 3x medium spons en bovenop filterwatten.
filterwatten kan je weekelijks reinigen maar de sponzen alleen reinigen als je filter in debiet gaat afnemen, verder de onderste houder om de 6maanden eens uitspoelen in een emmer aqaurium water.
Water verversing moet je minimaal 30% doen per week dus c.a 30-50liter om je KH en PH op peil te houden en zo voeg je ook verse mineralen toe aan je aqaurium en verwijder je ook afrvalstoffen uit het water.
Je bodem,
Normaal is een voedingsbodem vaak problemen opzoeken omdat er veel grotere kans bestaat op bodemrot, gewoon 1mm tot 2mm grind gaat al veel beter, en bij de planten duw je dan gewoon voedingscapsules of kleibolltjes wat het zelfde werkt als met een voedingsbodem alleen is het uitgewerkt vul je het gewoon weer aan met nieuwe.
Reden van vissterfte kan door het Methaan gas komen dat vrij komt bij bodemrot.. het is erg giftig voor vissen en wanneen een vis zo'n bel door zijn kieuwen krijgt is het afgelopen en overlijd hij. (was vroeger dood nummer één met turfplaten en en potgrond als voedings bodem)