Welke bodem?


Velen gebruiken kleibolletjes maar persoonlijk vind ik dat maar een bende geven,
Als je de bolletjes 1 á 2 dagen goed laat uitgereden heb je totaal geen troep in je bak.
Je kan ze ook 30 sec. In de magnetron stoppen.
Maar dan kunnen ze te snel drogen en uit elkaar vallen.
 
Nou je moet ze wel vrij snel in de bodem doen want anders kan het al wat stof geven maar dat is minimaal is mijn ervaring. Ik leg ze gedraaid op een bord en laat dat minimaal 24 uur uitharden in de vensterbank.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Of een andere manier vinden om de klei in de bodem te krijgen.

Ik gebruik zelf Franse rode klei en maak hier een slurry van die net vloeibaar genoeg is om op te zuigen met een spuit.

Ik injecteer deze slurry bij de planten in de bodem en heb op deze manier ook geen last van stofwolken, ook niet bij eventueel planten eruit halen.
 
Velen gebruiken kleibolletjes maar persoonlijk vind ik dat maar een bende geven, vooral als je planten gaat snoeien, uitdunnen of verplaatsen. Ik ben dan ook vrij snel gestopt met die bolletjes en gebruik nu Tetra PlantaStart. Dat zijn pilletjes die uiteindelijk volledig oplossen (dus geen wolkjes en geen kleiresten). Ik breek zo'n pilletje in 3 stukjes en steek bij elk stekje een stukje. Werkt prima.

Je ziet dat de planten met de wortels om het brokje pil heen gaan zitten (dus bij het snoeien zul je het brokje er soms eruit moeten peuteren en terug in het zand moeten duwen of simpelweg vervangen door een nieuw brokje; dit alles zonder wolkjes bruine meuk en zonder kans op dichtslaande zandbodem). Die kleibollen komen er bij mij dus niet meer in.

Overigens krijgen mijn planten de meeste voeding via de waterkolom (profito en een beetje fosfaat+nitraat) en krijgen alleen de moerasplanten wat extra's via de bodem.
De meeste planten zijn nu juist moerasplanten...
 
Of een andere manier vinden om de klei in de bodem te krijgen.

Ik gebruik zelf Franse rode klei en maak hier een slurry van die net vloeibaar genoeg is om op te zuigen met een spuit.

Ik injecteer deze slurry bij de planten in de bodem en heb op deze manier ook geen last van stofwolken, ook niet bij eventueel planten eruit halen.


Waarom? Lateriet bolletjes stop je zo in de bodem.
 
Of een andere manier vinden om de klei in de bodem te krijgen.

Ik gebruik zelf Franse rode klei en maak hier een slurry van die net vloeibaar genoeg is om op te zuigen met een spuit.

Ik injecteer deze slurry bij de planten in de bodem en heb op deze manier ook geen last van stofwolken, ook niet bij eventueel planten eruit halen.
Dat was voor mij geen succes om dat te doen.. ik kocht hiervoor een kaakspuit en injecteerde het een beetje te hard in de bodem waardoor het er net zo hard uitkwam al ik het erin spoot.
Ik heb 2 weken een ijzergehalte van 2mg en hysteriche vissen gehad . :D:D:oops:
 
Tja. ik heb een pak met bolletjes. ,doe ik jaren mee.
Heb in de 1.20 m. wel en 20 bolletjes inliggen. planten groeien als een gek.
Lateriet is ook ijzer.
 
1268573195.jpg
Dit zijn grote bollen. Ik heb ze van 9 mm.
 
Zijn ok voor moerasplanten. he.
Worden geen stof.
Humor met Bertus..
2 delen lateriet
1/2 deel rode klei.
En een theelepeltje spoorelementen van plantetbox .
Een mespuntje nitraat een half mespuntje fosfaat(anders bind dit teveel met het ijzer uit de rode klei).
Water erbij en je hebt exact hetzelfde als kleibolletjes mix

Kleibolletjes bestaan voor 75% uit lateriet maar er wordt van alles aan toegevoegd omdat lateriet niet genoeg voedingstoffen bevat.
 
Waarom? Lateriet bolletjes stop je zo in de bodem.

Gemakzucht. Ik kan die klei van mijn werk meenemen, weet de samenstelling van mineralen/metalen/sporenelementen.

Dan ga ik geen moeite doen om er bolletjes van te maken. In het verleden wel gedaan maar dit werkt net zo goed.
 
Humor met Bertus..
2 delen lateriet
1/2 deel rode klei.
En een theelepeltje spoorelementen van plantetbox .
Een mespuntje nitraat een half mespuntje fosfaat(anders bind dit teveel met het ijzer uit de rode klei).
Water erbij en je hebt exact hetzelfde als kleibolletjes mix

Kleibolletjes bestaan voor 75% uit lateriet maar er wordt van alles aan toegevoegd omdat lateriet niet genoeg voedingstoffen bevat.



Ja,? en. IK koop ineens 2 pakken tegelijk.Ga och niet zelf zitten klooien. Had niks anders te doen.

Als je 16 bakken heb staan, heb je andere dingen te doen.


Lateriet - Aquariumbemesting.nl
https://www.aquariumbemesting.nl › Onze producten › Bodem en bodembemesting
  1. In cache
Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gemakzucht. Ik kan die klei van mijn werk meenemen, weet de samenstelling van mineralen/metalen/sporenelementen.

Dan ga ik geen moeite doen om er bolletjes van te maken. In het verleden wel gedaan maar dit werkt net zo goed.

Gemakzucht?????? Nee, hoor ,sta ook vaak voer te brouwen, ben ik ook een dag bezig.

Waarom zou ik, als het maken 1 euro goedkoper is. dan die poeders?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder goed in staat voedingsstoffen en sporenelementen uit het water op te nemen en in nuttige en bruikbare vorm aan de planten af te geven.

Lateriet is een materiaal dat erg rijk aan ijzer is. IJzer is een van de belangrijkste sporenelementen voor planten en bindt bovendien fosfaten uit het water, welke anders de groei van algen kunnen bevorderen. Samen met ons product Leem is dit een erg goede basis voor een voedingsbodem in het aquarium.
 
Ik gebruik zelf Franse rode klei en maak hier een slurry van die net vloeibaar genoeg is om op te zuigen met een spuit.
Ik injecteer deze slurry bij de planten in de bodem en heb op deze manier ook geen last van stofwolken, ook niet bij eventueel planten eruit halen.
Dat lijkt me iets dat nog eens het proberen waard is. Vooral bij de crypto's die ik in de voorgrond heb staan is het bijsteken van stukjes pil nogal wat werk.
De meeste planten zijn nu juist moerasplanten...
Al mijn achtergrondplanten zijn snelgroeiers en een zielig hoopje boven water (dus zeker waterplanten ;-) Al mijn voorgrondplanten zijn moerasplanten (en, zoals ik al zei, blij met de stukjes pilletje).
 
Ja,? en. IK koop ineens 2 pakken tegelijk.Ga och niet zelf zitten klooien. Had niks anders te doen.

Als je 16 bakken heb staan, heb je andere dingen te doen.


Lateriet - Aquariumbemesting.nl
https://www.aquariumbemesting.nl › Onze producten › Bodem en bodembemesting
  1. In cache
Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder .

Nou Bertus dan zal ik met mijn 14 bakken maar niet zeggen.
Ik vind het juist leuk om met dit soort dingen bezig te zijn. Dan heb je het gevoel dat je nog wat moet doen voor de hobby.

Maar zo heeft ieder zijn bezigheden.

Ps.

Rode klei is rijk aan ijzer en niet aan spoorelementen.
Tuurlijk is dat goed voor planten. Maar nog steeds missen ze de.spoorelementen.
 
IJzer is een van de belangrijkste sporenelementen voor planten en bindt bovendien fosfaten uit het water, welke anders de groei van algen kunnen bevorderen

Fosfaat bevordert niet de algen want anders zou iedere EI gebruiker algen hebben met 3 tot 4 mg fosfaat in de waterkolom.
 
Goh, heb ze nog niet horen klagen. Ja, dat de bak te klein wordt. Sporen elemeten. Het zou wat.

Nee, geen gedachte, is geen plantenbak. is een moerasbak. al 7 jaar. en dan maar zeuren over sporen elementen.

Zie ze ineens slap worden. raar he.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goh, heb ze nog niet horen klagen. Ja, dat de bak te klein wordt. Sporen elemeten. Het zou wat.

Nee, geen gedachte, is geen plantenbak. is een moerasbak. al 7 jaar. en dan maar zeuren over sporen elementen.

Zie ze ineens slap worden. raar he.
:D:D:D:juggle:

Is een moerasbak. Geen plantenbak dan ?

Oh.. da's weer een andere discussie geloof ik.

Als die slap wordt, die je iets niet goed Bertus.
Dan moet je beter je best doen om ze recht te houden.
 
Jij komt ook aan de beurt ,hoor. lolbroek .vol. str...
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
:D:D:D:juggle:

Is een moerasbak. Geen plantenbak dan ?

Oh.. da's weer een andere discussie geloof ik.

Als die slap wordt, die je iets niet goed Bertus.
Dan moet je beter je best doen om ze recht te houden.

Gaan we azijnpissen?
 

Terug
Bovenaan