Welke Botia is dit?


Botia

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2005
Berichten
14,767
Leeftijd
124
Bij de LFS zit een groep wildvang Yasuhikotakia (Botia) morleti. Alleen een visje is enorm gegroeit de laatste weken ten opzichte van derest. Hij heeft een tekening in zijn staart en op zijn staartwortel die bij de morleti ontbreekt. En ook mist hij de rugstreep en is langerekter van bouw.

Wie weet welke soort het is?

1426649_453864581399926_136594279_n.jpg


75529_453864704733247_1543903788_n.jpg


De Yasuhikotakia morleti.
526583_453871864732531_1052414046_n.jpg
 
Yasuhikotakia lecontei misschien ???
 
AquaVISie zei:
Yasuhikotakia lecontei misschien ???
Ik lees dat hij in het zelfde gebied voorkomt als de Yasuhikotakia morleti. Alleen vind ik foto's van volwassen dieren die de tekening in de staart(wortel) missen. En dat maakt het moeilijk.
 
Hey Bart,



Volgens mijn "Loaches" boek heeft Y. morleti geel in de staart met soms donkere stippen. Dus dat zou Y. morleti niet uitsluiten.
Er loopt geen zwarte streep van neus tot staart (over de rug); dat is toch ook een kenmerk van Y. morleti.

Ik denk net als AquaVISie dat het Y. lecontei is, vooral door de wat slankere bouw.(en het verklaart ook de wat snellere groei)
Wel zie ik een aantal Y. morleti kemerken, dus zeker ben ik niet.

Loopt de zwarte streep bij de staart helemaal rondom (kenmerk Y. morleti) of zijn het twee afzonderlijke strepen aan weerszijden van de staartwortel? (kenmerk Y. lecontei)
 
Ik ga met jullie mee het is de Botia lecontei. Gezien de kenmerken en omdat de lecontei in hetzelfde verspreidingsgebied voor komt als de morleti samen met de modesta trouwens. Die laatste heb ik zelf jaren gehouden en is ook een hele leuke vis.
 
Mooie vis zeg!
 
Morleti's zijn leuk, als je van adhd-visjes houdt ;-)
 
Jacobus zei:
Morleti's zijn leuk, als je van adhd-visjes houdt ;-)
Ik heb 10 jaar een Morleti gehad. Eerst had ik er twee maar de eerste vermoorde de tweede.

Acht jaar later in een andere bak zette ik er acht. Ik denk de Agressie zal nu wel; goed verdeeld worden. Binnen een half jaar was was nog maar eentje (ze maakten elkaar af). Ik heb het idee dat je deze dieren beter alleen kunt houden.
 

Terug
Bovenaan