Wat is er nieuw

Welke cichlide soort past bij de Krobia Xinguensis

Niek19

Active member
Lid geworden
29 januari 2025
Leeftijd
25
Beste leden,

Ik ben bezig met een 250 liter midden/zuid Amerika aquarium.
Nu lijkt het me leuk om daar 2 koppels cichlide in te houden.
Dus eerst 2 groepjes waar 2 koppels uit gaan vormen.
De Krobia lijkt mij een geschikte vis.
Nu is mijn vraag hebben jullie ervaring met deze vissen en welke soort gaat goed samen met deze soort?

Bij VKC in Woudenberg hebben/hadden ze die krobia's samen zitten met electric blue acara's, Cichlasoma dimerus en volgens mij nog wat geo's. Om even een idee te geven van soorten die er goed mee samen kunnen. De Cichlasoma's lijken daarbij best wel op krobia's, dus je kunt je afvragen of dat voor jou genoeg variatie geeft. 🙂

Bedenk je ook dat het middelgrote cichliden zijn. Is een bak van 250 liter voldoende op het moment dat je meerdere paartjes aan het voortplanten hebt? Eventueel kun je overwegen een kleinere soort erbij te nemen, zoals antennebaarsjes.

Ik heb hier zelf de eerder genoemde C. dimerus in een Rio 300 en vind dat "soort van" goed gaan. Eigenlijk net wat te krap.

@Gino88 zou dit dan ook icm een apistogramma soort goed gaan?

Ik denk dat de bloedvlek tetra er bij kan ik heb ze zwemmen met maanvissen sleutelgatciclide en antennebaarsen dat kan dus ook.

Hoi Niek, ik heb bij mijn Krobia's een koppeltje Apistogramma Panduro zitten, dat zit elkaar totaal niet in de weg. De Krobia's zijn enorm relaxed van karakter, maar ik heb geen idee hoe ze omgaan met andere cichliden van vergelijkbare grootte...Electric Blues heb ik eerder gehad en die zijn relatief rustig -in ieder geval rustiger dan de "gewone" blauwe acara's.

Ik moet wel zeggen dat het leuk is om een koppel grotere cichliden met een koppel kleinere te hebben in de bak, dat geeft wel een soort "afwisseling" bij het kijken 🙂. De tip van Gino is helemaal zo gek niet wat dat betreft. Als je dan wat kleurrijks zoekt zouden Cacatuoïdes, Macmasteri's of Agassizii Red wel een mooie optie kunnen zijn?

Overigens is 250 liter misschien wel wat krap zoals Gino suggereert, al kan het wel. Maar met die inhoud zou ik sowieso niet meerdere koppels van die grootte erin zetten, ik had ooit 4 Electric Blue Acara's in een 200 liter bak en zoiets doe ik mijn vissen echt nooit meer aan 🙈...(nu een 2 meter bak van +- 680 liter met als hoofdkoppel die Krobia's, verder alleen maar kleinere vissen).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan