welke cicliden is dit


M

mingels

Guest
ik heb recent een aquarium overgekocht van iemand die gaat emigreren naar de filipijnen.
ik heb een aantal cicliden kunnen achterhalen.

zo heb ik oscars 3 stuks en 3 sleutelgat cicliden en deze 3 onderstaande maar weet niet wat dit voor soort is.
ik weet wel dat ze dus erg op territorium gesteld zijn en dus erg vaak in gevecht komen met de oscars.
met als gevolg veel beschadigingen aan oscars zijde.

20141220_154936_resized.jpg


is dit de Heros Severum?

als iemand ze wil overnemen graag
 
Dit is niet de Heros severum. Ik ken de vis onder de naam Cichlasoma nigrofasciatum, vroeger noemden we hem de zebra cichlide. Misschien heeft die inmiddels een nieuwe naam gekregen. Leuke vis die gemakkelijk jongen krijgt en die vervolgens goed verdedigt evenals het territorium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen met de sleutelgatcichliden als de oscars gegroeid zijn. Of je moet een gigantische bak hebben. De onbekende vis lijkt mij ook de nigrofasciatum.
 
op dit moment laten de oscars de sleutelgatcicliden met rust en de oscars zijn toch vrij groot 10 a 15 cm ten opzichte van de sleutelcicliden
en ik heb de bak ook maar over gekocht en ben me dus nu ook alles aan het leren van cicliden teminste de soorten die ik heb.
de oude eigenaar had de bak al 3 jaar.
hij vertelde mij dat de onbekende soort wel vaak met de oscars aan het vechten waren.
 
Ik twijfel of dat wel een nigrofasciatus is... kwa bouw neig ik naar Heros. Maar om het zeker te weten is een grotere en duidelijkere foto wel makkelijk ;)
 
Ik zou ook Heros zeggen.
 
Zeker de Heros en niet de nigrofasciatum.

Met dit bestand gaat het zeker mis, tenzij je een behoorlijk grote bak hebt met veel schuilmogelijkheden. Heb je een overzichtsfoto van je bak? Wat zijn de afmetingen?
 
de bak is 1.20cm bij 50cm bij 50cm
de heros hebben genoeg schuilplaats die zie ik over het algemeen eigelijk niet.
maar sinds een dag of 2 gaan de oscars mekaar te lijf de kleinste van de 3 heeft het al lastig.
wellicht dat ik zowel de heros als de oscars verkoop en iets kleiners in de bak plaats denk dat ik dan meer plezier heb dan van deze monsters ondanks dat beide soorten prachtig zijn voor te zien.
maarja ik heb deze bak ook maar met inhoud overgekocht en bij de oude eigenaar ging het ook vaak mis tussen beide soorten vertelde hij me
alleen de sleutelcicliden hebben eigenlijk van beide geen last.

maar dat er een probleem in de bak is dat zie ik als leek ook
 
Je aquarium is voor de astronotus en de heros te klein. Beste wat je kunt doen, is voor de overige soorten een nieuw tehuis te zoeken.
Voor de heros ��n van tenminste 150cm en voor de astronotus ��n van tenminste 200cm.

Maar iets kleiners is wellicht beter en dat haalde je zelf al aan :)
 

Terug
Bovenaan