Welke diameter slangen op dit filtersysteem?


L

larsc2

Guest
Goedemiddag,

Na lang zoeken op internet besloten om de vraag hier te stellen: ik heb een 3 kamer filter met vortex voorfilter gekocht omdat het huidig filter de vijver niet schoon krijgt.
Het gaat om de volgende zaken:
Vijver met +/- 4 kleine kois en wat andere vissen; 1.5 m diep en 2x4 m ongeveer. +/- 12-15 m³ incl plantenvijver.
3 kamer filter met vortex (tweedehands gekocht nog niet aangesloten)
Superfish eco pond plus 12.000 pomp.
UVC lamp 32 watt.

Momenteel ligt de pomp op de bodem en gaat het water met een 32 mm slang naar de uv lamp en daarna filter; deze wordt vervangen door het kamerfilter.

Het kamerfilter werd hiervoor gebruikt in gravity opstelling; maar hiervoor heb ik eigenlijk niet de mogelijkheid. De invoer van het filter is nu 110 mm en de uitvoer (zat een pomp aan) 50 mm.
Omdat ik de pomp in het water heb moet het dus weer naar het filter worden gepompt (vanuit midden vijver naar filter ong. 5m en 1.5m vanaf bodem); in de datasheet van de pomp kan ik vinden dat er maximaal 40 mm slang op kan; terwijl ik op internet lees dat mensen 63-75 mm buizen gebruiken voor een dergelijk filter.

Wat is wijsheid? 40 mm slang kopen of is dit te krap voor de pomp en het systeem?

Alvast bedankt!
 
Zo ver ik kan zien is die SF pomp inderdaad geschikt voor maximaal 40mm slang en dit is wat volgens de schema's die ik kan vinden op internet een prima maat voor 11.300 l/u. Het heeft naar mijn weten geen zin om een grotere slang te gebruiken als de aansluiting met de pomp kleiner is.

Nou ben ik geen vijver expert en doe dit soort dingen meestal binnen een aquarium dus wellicht kun je even wachten op advies van een kenner.
 
Ik zou de ingang verkleinen naar 40 zijnde het max van de pomp en de uitgang zo groot mogelijk. Uitgang is namelijk dan zwaartekracht en dan is 50 waarschijnlijk onvoldoende.

Ik heb hier een 1000 liter vijverpomp en de uitgang van het filter is ook al 32.

Misschien wat foto's toevoegen voor de experts?
 
het enige risico die er is, lijkt me, is dat je vortex mss niet perfect werkt als het debiet niet hoog genoeg is. Maar verder zou ik doen wat de pomp aankan en de filter... die volgt wel. (aangezien die veel meer aan kan)
 
Verder is het raadzaam om je pomp niet op de bodem te leggen, op deze manier pakt hij het meeste vuil op en dat zorgd ervoor dat je filter veel vuil te verwerken krijgt.
Als je niks op je bodem hebt liggen kan je met een net af en toe het vuil " uitscheppen ", dit verzamelt zich vaak op 1 plek afhankelijk van je stroming.
 
Naar mijn mening is je pomp te "klein" met koi's in een vijver. Een pomp heeft ook verlies en de 12.000 liter haal je gewoonweg niet. Ook je UV is op het randje met koi's, reken op 3W per 1.000 liter. Ik zou dus de pomp en de UV groter nemen.

Een foto van je filter maakt het wat duidelijker.

Gr,
Peter
 

Terug
Bovenaan