Welke dieren kunnen er met nieuwe plantjes mee in het aquarium terechtkomen?


Geen oplossing voor je huidige situatie.

Ivm meerdere keren beestjes bij nieuwe planten, ondanks goed afspoelen voor planten, zijn wij begonnen met een aluinbehandeling bij al onze nieuwe planten, voor ze de bak ingaan.

We verwijderen potjes en bijvoorbeeld loodjes, schuim en glaswol en laten de planten 3 dagen in een bak staan met aluin er in opgelost. Wij gebruiken daarvoor een theelepel met een beetje een kop op 4ltr water, goed opgelost.

Wel goed afspoelen voor ze de aluinbak in gaan. Ook na de behandeling voor ze het aquarium in gaan. Planten kunnen een klap krijgen van aluin, vooral vallisneria, maar hier is er niets van doodgegaan.
Sommige mensen gebruiken een hogere dosering gedurende een kortere tijd. Onze ervaring is dat dan wel de slakken doodgaan, maar niet de eitjes.

Sinds we dat doen hebben we geen slakken en wormen en andere beestjes meer gezien van nieuwe planten.
Da's toch een goeie tip, niet? Dank je!
Nieuwe plantjes gedurende een aantal uur in spa rood plaatsen helpt ook goed tegen allerlei beestjes.
De plantjes vinden het hoge co2-gehalte zelfs leuk maar andere levende (ademende) wezens worden daar niet zo happy van...
Ok! Een aantal uur? 3tal?

Groeten!

dvbs
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Nu heb ik twee weken Flubenol in de bak zitten. (en is het bijna tijd om een nieuwe dosis toe te voegen)

Helaas is een stuk van het decoratiemateriaal losgekomen én ben ik niet blij met de gebruikte bodem . Daarom ga ik kortelings helemaal opnieuw starten.

Raden jullie me aan om de kuur uit te doen vooraleer ik opnieuw begin? (dus nog 2 weken wachten? )
(Hydra heb ik al een week niet meer gezien. Waterjuffers ben ik ook niet meer tegengekomen. Enkel een paar heel kleine witte wormpjes én die mosseldiertjes zijn nog aanwezig.)
-Nu had ik gehoopt dat ook mijn slakken zouden dood zijn door het product. Maar dat lijkt niet het geval. Of moet ik daarvoor heel de kuur, dus een 4 tal weken de tijd hebben?

Extra vragen: Hoe gevaarlijk is Flubenol voor de mens? (een Lido 120 is tamelijk hoog en je komt al snel met de handen in het water - ik wil er niet aan denken dat ik ook maar iets binnenkrijg bij het afhevelen..)

Mits de slechte ervaring met een lichte bodem wil ik opnieuw naar grind gaan als bodem. Dan zouden er geen Corydoras in komen. Kennen jullie nog een visje dat zich tegoed doet aan mosseldiertjes?

Alvast dank voor jullie reacties.

Groeten,

dvbs
Flubenol is onschadelijk voor de mens.
Zou de slakken niet meeverhuizen die zijn gastheer van de planaria
Qua bodem vervangen kan gewoon nu al en dan uit voorzorg als alles weer ingericht je bak kuren
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
OK Nicolientje,

Het "meeverhuizen" was niet echt mijn plan, maar dan bedoel je waarschijnlijk nieuwe planten kopen en vooral zorgen dat de bak ook een kuur krijgt tegen de slakken?

Groeten,

dvbs
 
Nee je hoeft geen nieuwe planten te kopen, ik bedoelde puur de slakken dat je die niet terug plaatst, die zijn gastheer van ongedierte.
De kuur tegen ongedierte is dan deels preventief omdat je hem al 1x gekuurd hebt
 
Nog even dit onderwerp afronden.

Na vorig bericht, heb ik dus halverwege de 4wekelijkse Flubenol kuur, de bodem vervangen door zwarte grind. (dus herbegonnen met de tweede dosis ) De planten zijn tijdens de "verhuis" onder gebracht in een kleine bak met Spa bruis (beter gekend als spa rood :) ) in. En sinds de vissen er eindelijk in geraakt zijn (zo'n tweetal weken geleden), is er helmaal niets meer te bemerken van enig ongedierte. Zelfs geen slakken!

Dus: Iedereen bedankt voor alle info.
 

Terug
Bovenaan