welke discus vissen ?


Dennisrobben050

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2014
Berichten
56
Locatie
oude pekela
hoi,

ik ben dennis en heb inmiddels 7,5 jaar een aquarium. Ben ooit begonnen met 54 liter helaas werd dat al snel teklein en besloot ik om groter tegaan , rio 180 , toen rio 240 , een maand geleden een rio 400 aangeschaft met verschillende corydorassen( wildvang ) en een school van ongeveer 25 kardinaal tetra`s en ik wou hier discus vissen bij gaan houden het liefst ook wildvang nu heb ik me er wel een beetje in verdiept maar er zijn vrij veel soorten en hoopte dat jullie met een aantal ideen konden komen zodat ik wat idee�n kon op doen.

groetjes dennis
 
Qua verzorging verschillen discusvissen bijna niets. Persoonlijk vind ik pigeon checkerboard, blood enz. heel mooi. Maar ik zou als ik jou was gewoon rondkijken op Google en de soort nemen die bij jou (en jouw aquarium) past. Succes!
 
Pieter@dejonge zei:
Qua verzorging verschillen discusvissen bijna niets.
Als je naar wildvang kijkt, waar Dennis expliciet over schrijft, zijn er juist enorme verschillen. Heckels bijvoorbeeld komen uit extreem black water: extreem lage geleidbaarheid en pH, KH en GH vrijwel onmeetbaar. Kijk je naar bijvoorbeeld Alenquers, dan komen die uit white water, ook wel eens yellow water genoemd, dat al richting het neutrale gaat.

@Dennis: waarom wildvang? Van bijvoorbeeld de wildkleuren Tef�, Santar�m en Alenquer is prachtige nakweek beschikbaar:
- http://diskus.vs121046.hl-users.com/Farbschlaege/Al/
- http://diskus.vs121046.hl-users.com/gb/ ... ge-gb/San/
- http://diskus.vs121046.hl-users.com/gb/ ... e-gb/Tefe/

~ Ivo
 
hoi macha&ivo ,

aller eerste bedankt voor jullie reactie.
Waarom ik wildvang wil nemen is omdat ik mijn wildvang corry`s uit de rio 240 komen en ik mezelf al had voorgenomen echte wildvang vissen nemen (m.u.v. de kardinalen) zodat ik ze op mekaar kan afstemmen en ik persoonlijk verschillende wildvang discussen heb zien langskomen op dit forum( ik ben al heel lang lid maar ik kon niet meer op mijn oude account komen ) alleen kan ik die namen nergens meer terug vinden vandaar deze topic :)

gr dennis
 
Blauw, bruin, groen en heckel ... en dan de toevoeging van de vangplaats :) dat zijn min of meer de smaken die er zijn.
Verder kun je dit dan weer verdelen in standaard, semi royal en royal .

Bij de heckels heb je nog bleu body en blue face en de cross.
 
Je weet dat kardinaaltetra's grotendeels wildvang zijn? Uit de Rio Negro in het bijzonder. Als je daar bijvoorbeeld een wildvang Alenquer bij wilt zetten is helemaal niets op elkaar afgestemd, want dan heb je black water en white water door elkaar. Zelfde redenering geldt ten aanzien van de Corydorasjes. Welke soorten heb je eigenlijk? Wat ik wil zeggen: dat alles wildvang is zegt nog niets over 'afgestemd' zijn.

~ Ivo
 
@ Marcje1968 oke bedankt voor je advies ik zal zometeen ook even op google kijken :p :)

@ macha&ivo daar ben ik het met jullie eens :) en over de soort ben ik niet over uit ik zal morgen een foto proberen te maken en te plaatsen. En dat van de karnidalen heb ik zojuist ook gelezen en ik vraag bij mijn aquarium speciaalzaak in de buurt waar de karnidalen vandaan komen ( mits ze mij dit kunnen vertellen ook vraag ik even waar de corydorassen vandaan komen)
 
Als je het voor elkaar weet te krijgen om alles, qua wildvang e.d., op elkaar afgestemd te krijgen, heb je het wel voor elkaar hoor. Maar in mijn optiek had je dan beter van "groot naar klein" kunnen werken. Eerst de discus bepalen en dat aanvullen met bijvis uit dezelfde rivier o.i.d.

Maar ik vind het een heel mooi streven. Houd ons op de hoogte.
 
@ rob nederhof dat had ik inderdaad beter kunnen doen. Weer iets geleerd :) bedankt , ik moet er wel bij zeggen dat het nu meer een uitdaging is wat is eigenlijks wel leuk vind. sowiezo ga ik de site`s bekijken en door lezen.

@ mascha&ivo bedankt , ik ga het vanavond allemaal goed door lezen!
 
Is een wildvang discus niet moeilijker? doorgekweekte discussen zijn
gewend aan leiding water. Die vissen komen uit uithoeken van de amazone en zet je nu
in jou 400 liter bakkie.

zou mijn voorkeur niet hebben, met name omdat je aangeeft dat dit je eerste discussen zijn.

Volgens mij is dan osmose water sterk aan te raden. Maar ik ben ook maar ik ben zeker
geen expert hoor!
 
Ik heb jaren Discusvissen gehad, ook wildvang, maar ik zou, als je voor het eerst discusvissen gaat houden ook voor goede nakweek gaan, omdat deze vissen een stuk makkelijker te houden zijn. Wildvang stelt echt hogere eisen aan de waterwaardes en zijn zeker in het begin vatbaarder voor ziektes doordat ze nog wel eens de nodige parasieten meebrengen. Ook zijn het vaak moeilijke eters. Dit zijn toch zaken waar je rekening mee moet houden als je wildvang wilt houden.
 
Zou buiten dat ik het zonde vind van discuslevens (want die staan toch een klein beetje op het spel), ook zonde zijn van je geld.

Zullen flink duur zijn neem ik aan?

Neem me niet kwalijk als je alles goed onder controle hebt hoor! Maar discussen zijn gewoon andere/ moeilijkere vissen als een kardinaal tetra of een corydoras. Laat staan wildvang.
 
Ik denk dat je de hier boven gegeven adviezen ook serieus moet overwegen.
Start met nakweek, leer de vissen kennen en lezen.

Ben je toch "eigenwijs"? ;)

Zorg dan dat er iemand naast je staat die je van A tot Z (!!!) kan begeleiden, scheelt voor de dieren (en jezelf...) een hoop ellende.
 
hoi bedankt voor jullie reacties, ik heb al enkele jaren discus gehad en die zaten niet in mijn oude rio 240 maar beneden in de woonkamer ( dit heb ik niet vermeld overigens hier had ik een vision 450 met mijn vader en hij was er vaak niet dus heb ik er voornamelijk voor gezorgt en ook ontzettend veel ervaring opgedaan omdat ik zo in eens in de "discuswereld" terecht kwam en dus veel info heb op gezocht ) vandaar dat ik nu dus ook specefiek wildvang wil omdat dit toch een hele andere tak is van deze passie.

@ canon de nieuwere type rio 400 heeft overigens geen 400 maar 450 liter :)
 
Ik heb de discussie over wildvang op een ander forum ook eens gezien. En daar was de conclusie dat nakweek discus inderdaad beter tegen leidingwater kan. Maar dat de gemiddelde wildvang veel sterker is dan de gemiddelde nakweek. Waardoor het eigenlijk niet uitmaakt waar je mee begint, behalve qua prijs dan.
 
Ik heb ervaring met wildvang en nakweek, de laatste is wel iets makkelijker.
Er vanuit gaan dat zowel wildvang als nakweek goede gezonde dieren betreft.
 
Jelle Touwen zei:
Ik heb de discussie over wildvang op een ander forum ook eens gezien. En daar was de conclusie dat nakweek discus inderdaad beter tegen leidingwater kan. Maar dat de gemiddelde wildvang veel sterker is dan de gemiddelde nakweek. Waardoor het eigenlijk niet uitmaakt waar je mee begint, behalve qua prijs dan.
tsjah, wat is 'sterker'? Als je sterker definieert als 'minder genetische foutjes door inteelt' of iets dergelijks is wildvang inderdaad 'sterker', maar zegt het verder vrij weinig...
 
het is inderdaad een lastige kwestie , vandaar dat ik deze topic ook heb geopend ik vind het zelf echt lastig om te kijken welke soort ik mooi vind en ook redelijk goed te houden zijn. Als ik wel nakweek zou gaan nemen ga ik dan niet een totaal andere weg in dan wat uiteindelijk mijn hoofd doel is ? alles op mekaar afgestemd m.u.v. planten.
 
Dennisrobben050 zei:
Als ik wel nakweek zou gaan nemen ga ik dan niet een totaal andere weg in dan wat uiteindelijk mijn hoofd doel is ? alles op mekaar afgestemd m.u.v. planten.
Waarom wijk je dan af van je doel? Het kan toch zeker zo zijn dat je allemaal nakweek soorten hebt die prima met kraanwater overweg kunnen? Dan is alles toch op elkaar afgestemd (met als criterium 'met kraanwater goed kunnen gedijen').
 
Vissen die in het wild groot zijn geworden, zijn per definitie sterke vissen. Anders hadden ze geen schijn van kans gehad. Deze vissen kunnen redelijk wat hebben. Ook medicijnen werken wel/beter op wildvang omdat die niet zoals veel nakweek op overdosis antibiotica worden groot gebracht.
 
In het wild groot geworden, op een pH van 4, bij onmeetbare KH en GH, een elektrische geleidbaarheid van minder dan 20 microSiemens (ik denk dan aan Heckels)... en dan? In Nederlands leidingwater?

Begrijp me niet verkeerd: ik ben het met je eens hoor dat je als visje best geslaagd bent als je in het wild groot bent geworden, maar het is m.i. bijzonder relevant om aan te geven dat 'sterk' op te manier die jij bedoelt zeker niet betekent 'makkelijk te houden'.
 
ik bedoelde eigenlijks afwijken in de zin van niet echte wildvang ( mocht dit echter niet mogenlijk zijn dan zal ik toch echt over moeten gaan op nakweek)
ik ben echt super blij met al jullie advies (A)
ik probeer ook alles mee te nemen met mijn besluit welke discus vissen het uiteindelijk word
 
Valt me bij e.e.a. nogmaals lezen nog iets op:

Jelle Touwen zei:
Vissen die in het wild groot zijn geworden, zijn per definitie sterke vissen.
In het wild 'groot' geworden? Gaat toch voor veel wildvangdiertjes die ik regelmatig tegenkom totaal niet op, om slechts als voorbeeld wildvang kardinaaletra's te noemen, die soms nog geen centimeter lang zijn. Dan zegt het dus zelfs volgens je eigen 'per definitie' nog niet zoveel. Hoe zit dit? hoe zit het met Discus?
 
Wat ik mij meer afvroeg, waarom ga je voor wildvang?

is het meer 'alles is wildvang, dus ik heb een wildvang bak',
of wil je echt voor wildvang discussen gaan?

Ten eerst hoef je er niet van uit te gaan dat je kardinalen wildvang zijn,
tenzij je er naar vroeg en dit dus vast zo zou zijn. Ik hoorde laatst namelijk
dat deze vis steeds meer gekweekt wordt in NL. (niet om die discussie op te
laten waaien, maar toch ter info).


Ten tweede vind ik zeer persoonlijk en ethisch gezien, wildvang discussen niet
in een 450 bruto bak thuis horen.

Kardinalen vind ik een totaal ander dier. Die worden gewoon met duizenden gevangen
en passen in een schooltje in een 'gezelschap bak' ('..').

Discussen zijn gewoon andere dieren. Als je zoals Joost1980 wildvang maanvissen in
een zeer aangepaste bak van 3 meter houdt, vind ik dit mooi. Die gaat er ook voor,
dat kun je zien aan zijn techniek.

Maar omdat je gewoon kan kiezen tussen wildvang discussen en na kweek discussen,
vraag ik mij af wat je doel achter wildvang is.


Begrijp mij niet verkeerd hoor! Als jij wildvang een goed tehuis kan geven
moet je dat doen.

Persoonlijk kies ik ervoor om nakweek in mijn 700 liter bak te doen (binnenkort),
dit omdat ik denk/hoop dat ik deze goed kan verzorgen en ik deze vissen mooi vind.
Aan wildvang zie ik niet meer voordelen, dan dat er risico's zijn.

(allemaal mijn mening :), gewoon doen wat jij wil hoor!! Ik zal je bak er niet minder
mooi om vinden)

_________________________________________________________
Dennisrobben050 zei:
ik bedoelde eigenlijks afwijken in de zin van niet echte wildvang ( mocht dit echter niet mogenlijk zijn dan zal ik toch echt over moeten gaan op nakweek)

....... Lees dit nu pas 'goed' :sorry: :oops: :koud: .

Maar goed, mijn betoog wil ik er niet om verwijderen :).
miss leuk om te lezen en ooit een topic waard :p.



Succes met kiezen iig!!
 
Canon zei:
Ten eerst hoef je er niet van uit te gaan dat je kardinalen wildvang zijn,
tenzij je er naar vroeg en dit dus vast zo zou zijn. Ik hoorde laatst namelijk
dat deze vis steeds meer gekweekt wordt in NL. (niet om die discussie op te laten waaien, maar toch ter info
Steeds vaker, maar niet grootschalig en zeker niet in Nederland. Maar een heel klein percentage van het aanbod is nakweek, het is gewoon niet rendabel bij kardinaaltetra's.
 
Mascha&Ivo zei:
Jelle Touwen zei:
Ik heb de discussie over wildvang op een ander forum ook eens gezien. En daar was de conclusie dat nakweek discus inderdaad beter tegen leidingwater kan. Maar dat de gemiddelde wildvang veel sterker is dan de gemiddelde nakweek. Waardoor het eigenlijk niet uitmaakt waar je mee begint, behalve qua prijs dan.
tsjah, wat is 'sterker'? Als je sterker definieert als 'minder genetische foutjes door inteelt' of iets dergelijks is wildvang inderdaad 'sterker', maar zegt het verder vrij weinig...

Wildvang is inderdaad veel sterker !

De dieren die ge�mporteerd worden hebben al de natuurlijke selectie gehad, dus de zwakke broeders zijn al weg.
Daarnaast zijn ze beter bestand tegen parasieten (we moeten ze niet voor niks preventief behandelen daartegen).
Ook reageren ze veel beter op medicijnen mochten ze ziek zijn.

Het enige nadeel is dat je moet zorgen voor passend water, op leidingwater gaat het absoluut niet goed komen.

Daarnaast ... Nakweek kan op leidingwater, maar ook zij hebben het met wat zachter water beter naar hun zin.
Eigenlijk moet iedere discushouder, als hij het perfect voor zijn vissen wil maken, zorgen voor zachter water.
(bij discushouder moet je eigenlijk lezen aquariumliefhebber, want dit geld eigenlijk voor alle dieren in onze bakken, evolutie heeft nu eenmaal langer nodig als die lullige 100 jaar dat wij deze visjes importeren)
 
Jones zei:
Canon zei:
Ten eerst hoef je er niet van uit te gaan dat je kardinalen wildvang zijn,
tenzij je er naar vroeg en dit dus vast zo zou zijn. Ik hoorde laatst namelijk
dat deze vis steeds meer gekweekt wordt in NL. (niet om die discussie op te laten waaien, maar toch ter info
Steeds vaker, maar niet grootschalig en zeker niet in Nederland. Maar een heel klein percentage van het aanbod is nakweek, het is gewoon niet rendabel bij kardinaaltetra's.

Daarnaast zijn wildvang kardinalen veel goedkoper ... en hollanders benne zunnig ......
 
Tja dat is iets waar je zelf uit moet zien te komen. Ik denk, maar dat is mijn mening, dat als je ook een uitzondering gaat maken met de planten je deze ook kunt maken met de vissen. Wat ik weer wel zou doen als je nakweek zou nemen, is dat je op zoek gaat naar vissen die de wildkleur die jij graag wilt het dicht mogelijk benaderen qua kleur of zoek gaan naar goede F1 discussen.
 
Mascha&Ivo zei:
Valt me bij e.e.a. nogmaals lezen nog iets op:

Jelle Touwen zei:
Vissen die in het wild groot zijn geworden, zijn per definitie sterke vissen.
In het wild 'groot' geworden? Gaat toch voor veel wildvangdiertjes die ik regelmatig tegenkom totaal niet op, om slechts als voorbeeld wildvang kardinaaletra's te noemen, die soms nog geen centimeter lang zijn. Dan zegt het dus zelfs volgens je eigen 'per definitie' nog niet zoveel. Hoe zit dit? hoe zit het met Discus?

Ook een kardinaaltetra van een centimeter lang heeft zijn meest zware tijd al gehad. Met die grootte zwemmen ze op kleur in scholen, waardoor ze al beter bestand zijn tegen predatoren. Het overgrote deel zal deze lengte niet halen.

De wildvang discussen die ik in de winkels zie, zijn tussen de 15 en 20 centimeter, die kan je volgens mij best als groot beschouwen.
 
Marcje1968 zei:
Mascha&Ivo zei:
Jelle Touwen zei:
Ik heb de discussie over wildvang op een ander forum ook eens gezien. En daar was de conclusie dat nakweek discus inderdaad beter tegen leidingwater kan. Maar dat de gemiddelde wildvang veel sterker is dan de gemiddelde nakweek. Waardoor het eigenlijk niet uitmaakt waar je mee begint, behalve qua prijs dan.
tsjah, wat is 'sterker'? Als je sterker definieert als 'minder genetische foutjes door inteelt' of iets dergelijks is wildvang inderdaad 'sterker', maar zegt het verder vrij weinig...

Wildvang is inderdaad veel sterker !

De dieren die ge�mporteerd worden hebben al de natuurlijke selectie gehad, dus de zwakke broeders zijn al weg.
Daarnaast zijn ze beter bestand tegen parasieten (we moeten ze niet voor niks preventief behandelen daartegen).
Ook reageren ze veel beter op medicijnen mochten ze ziek zijn.

Het enige nadeel is dat je moet zorgen voor passend water, op leidingwater gaat het absoluut niet goed komen.

Daarnaast ... Nakweek kan op leidingwater, maar ook zij hebben het met wat zachter water beter naar hun zin.
Eigenlijk moet iedere discushouder, als hij het perfect voor zijn vissen wil maken, zorgen voor zachter water.
(bij discushouder moet je eigenlijk lezen aquariumliefhebber, want dit geld eigenlijk voor alle dieren in onze bakken, evolutie heeft nu eenmaal langer nodig als die lullige 100 jaar dat wij deze visjes importeren)
Kijk, tenminste een gedegen onderbouwing van wat ik vaak slechts als kreet tegenkom :thumbs:
 
Hoezo moeten wij preventief behandelen, je gaat toch nooit vissen preventief behandelen, je behandelt alleen indien het nodig is. Ja in sommige aziatische landen hebben ze hier een handje van. je neemt toch ook niet preventief medicijnen voor het geval je wat oploopt. Op deze manier maak je vissen resistent tegen medicijnen en dan is het geen wonder dat medicijnen niet meer zullen aanslaan.
 
Als jij wildvangvissen krijgt weet jij niet wat ze allemaal bij zich dragen. Het zou goed kunnen dat zij parasieten hebben war ze zelf prima tegen kunnen, maar die je andere vissen niet verdragen. Daarom worden wildvangvissen eenmalig preventief behandeld. Als het goed is gebeurt dat al voor ze in de verkoop bakken in de winkel zwemmen. Bij een onderzoek bij Tef� in Brazilie vonden ze bij 14% van de wilde discussen B. cichlae een parasiet uit de amazone, die wil je niet in je bak hebben, daarom behandel je preventief.
 
Dus, met andere woorden, alle wildvang is behandeld. zou kunnen, maar ik wil geen discusvissen die preventief behandeld zijn. Ik heb een keer preventief behandelde discussen gehad uit Azi� en je wilt niet weten hoeveel ellende ik daarmee gehad heb. Die reageerde op geen enkele behandeling.En ik was toen echt geen beginneling meer met dit soort vissen. Enkele jaren later had ik weer ellende met enkele Koikarpers die, wat later bleek, preventief behandeld waren. nu ging het bij mij gelukkig maar om een paar kois. Maar bij de handelaar konden ze de hele zending vernietigen, want die kregen natuurlijk iedereen over zich heen. Maar goed, daar gaat dit topic nu niet over.
Kijk van nature is de discus geen zwakke vis, maar wildvang stelt meer eisen dan nakweek, dus in dat opzicht is nakweek gewoon makkelijker te houden voor iemand die met discusvissen wil beginnen. Dit wil niet zeggen dat je met nakweek maar alles kunt maken, want ook die hoor je op een goede en verantwoorde manier te houden. maar met wildvang zijn die eisen hoger en als je je daar niet in verdiept, kun je er beter van afblijven, het gaat immers wel om levende dieren, die uit het wild gehaald worden om hier in een aquarium rond te zwemmen.
Nou ja, dit is mijn mening in ieder geval :)
 

Terug
Bovenaan