Wat is er nieuw

Welke discussen heb ik??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
:thumbs: en zo houd je het dus leuk voor jezelf en je vissen.

planten en discussen...veel succes 😛

Het zijn niet veel planten hoor 😛

links in de hoek heb ik valisneria staan met daarvoor 2 crypto's (welke weet ik echt niet 😛 ) daarnaast wat snelgroeiers maar die verdwijnen nog en anders zorgen de discussen daar wel voor denk ik 😛 en in het midden staat een rode lotus en wat meer naar rechts een echinodorus en nog 3 kleinere crypto's 😛

Zullen de discussen deze slopen denk je of heeft het een andere reden waarom je me succes wenst 😛

Ik heb altijd begrepen dat de hoge temperatuur een groot obstakel vormt.

~ Ivo

ow zo op die manier 🙂 Volgens mij kunnen echinodorussen en crypto's de hogere temperaturen wel hebben wat de rest gaat doen weet ik niet zal de tijd uitwijzen denk ik 🙂
Maar neem aan dat valisneria dit ook wel aankan of hebben die liever kouder water?

Volgens mij kan Vallisneria tussen de 20 en 30 graden hebben.

Even het plantenboek erbij gepakt:
- Crypto soorten: 28-30
- Echi soorten: 27-30
- Vallisneria soorten: 28-32

Dat zijn maximumtemperaturen. Verschillen die ik aangeef zijn de verschillen tussen diverse soorten.

~ Ivo

ik weet niet precies welke ik heb maar ze zouden opzich de temperaturen wel aan moeten kunnen zoals ik het nu zie alleen enkele echinodorus soorten vinden dit minder 🙂
Ik ga het gewoon in de gaten houden en anders planten zoeken die wel geschikt zijn voor deze temperaturen 🙂
Heb de temperatuur nu opgevoerd naar 28,5 graden dus denk ik wel ver genoeg 🙂

Bedankt voor de info!!

Gr. Kevin

Heeft er iemand misschien een leuke aanvulling op mijn discus bestand?
Ik heb nu namelijk 3 blauw kleurige discussen en 1 feller gekleurde. Nu was het misschien mijn idee er nog 1 of 2 marlboro yellow of reds bij te zetten maar als jullie mooiere soorten weten hoor ik het graag natuurlijk 😛

Wat kan ik dan eventueel nog als bijvissen erbij houden?
Ik zat te denken aan de 15 kegelvlekbarbelen en een schooltje van 8 corydorassen maar weet niet wat nou wijsheid is.
Het is moeilijk om van de kegelvlekbarbelen af te komen en terugbrengen vind ik ook zowat.

Hoor het wel 🙂

Gr. Kevin

Ik zou toch kijken of ik de kegelvlekken elders kon onderbrengen.
En wel corydoras,als school iets van tetra,. Mocht je die mooi vinden.
En planten bij discus, is lastig maar niet onmogelijk.
Echinodorus soorten bv, halen hun voeding voornamelijk uit de bodem.Die kun je makkelijk toevoegen.
Vloeibare voeding, is erg lastig te handhaven op een gewenste waarde.
aangezien er vaak ververst dient te worden.

Vandaag mn waterwaardes weer gemeten en ben er niet eens zo ontevreden over 😛
Alleen de KH mag van mij iets lager maar het is kraanwater dus zal ik niet veel aan kunnen veranderen zonder hulpmiddelen 🙂

Hier de waardes.

PH: 7
GH: 10
KH: 7
No2: 0mg/L
No3: 10mg/L
NH3/NH4: 0mg/L
Po4: 0,1mg/L

Dus opzich wel goed volgens mij. En sit was vlak na het voeren dus veel vervuilingleverd dit tot dusver nog niet op 😀

Gr. Kevin.

Daar zou ik niks aan veranderen.

de laatste word vaak verkocht als marlboro red maar die is het niet volgens mij, daarvoor heeft hij teveel geel. Er worden helaas vaak vissen aangeboden die net tussen twee soorten inkomen door de kweek van nieuwe soorten.Het is ontzettend lastig om te bepalen tot welke soort hij behoort.

Je zal even geduld moeten opbrengen om te zien hoe de kleuren zich ontwikkelen aangezien het nog redelijk jonge vissen zijn. De blauwe vissen zullen wel blauw blijven, de laatste gele kan zich heel anders gaan ontwikkelen qua kleur. Dit kan beinvloed worden door je waterwaardes en voedidng, echter zijn de meningen hierover verdeeld.

ik heb inde tussen tijd je topic ff doorgelezen. Begrijp dat er diverse meningen bestaan en ga me derhalve daarmee ook niet bemoeien. Ieder heeft een andere mening en een uniek aquarium dat misschien net wat ander ondrhoud nodg heeft dan het andere. Je bent teveel afhankelijk van diverse factoren en die zul je echt zelf moeten uitvinden met behulp van ADVIEZEN en geen verplichtingen. Iedere regio in nederland heeft andere waterwaardes en hier verschillen die ook nog wel eens.

Heb zelfs eens een mail gestuurd naar de watermaatschappij of ze me kunnen waarschuwen als ze toevoegingen doen aan het water en kreeg hierop de waardes van februari en het was inmiddels september!!!! resultaat dode vissen.

Misschien kan duncs het beaamen. Hij woont aan het noorden vd maas en ik aanhet zuiden en de waardes verschilen.

Over planten in een discus bakkan ik wel zeggendat het mogelijk is. Mijn plantenbestand bestaat inmiddels uit diverse soorten en die gaan naar mijn mening wel goed. Valisneria en echinodorus kunnen sowieso en lotus ook. Belgisch groen en watersla gaan bij mij ook goed terwijlm cabomba helemaal verpieterd. de reden hiervoor vermoed ik dat komt door de wortelpartij in de bodem die ik dus ook zoveel mogelijk met rust laat. anubia doet het ook redelijk maar moet in de grond staan ivm met voeding. Op een stuk hout groeien ze ook wel maar meer last van zwarte alg op de bladeren. Rood kleurige planten zou ik vermijden ivm het feit dat deze planten ijzer nodig hebben en de discussen hier slecht tegenkunnen.

Ga nu ff uitloggen en enkele fotos posten van mn planten kun je een idee krijgen hoe het eruit kan zien.

veel succes met je bak en je planten!!!!!

dit is een foto van ca 1 maand terug nu is hij nog groener. http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... 170049.jpg[/IMG]20131110_170049.jpg[/IMG]

de fotos zijn genomen kort na een verplanting dus ze zijn ietwat karig zal morgen even kijken voor een betere als het licht an is

Vuurstaartje ik meet geen waterwaardes 😛 ik kijk naar mijn vissen plus ik ververs gewoon 2x per week nu nog 70% met volwassen en zeer grote discussen.
Met kleine discussen ververste ik 3x 80 tot 90% per week

@ duncs ik meet ook vrijwel niet meer, ik had dus echt serieus de pech dat de wml een toevoeging had gedaan aan het kraanwater ivm vervangen /reparatie van een hoofdleiding en zijn ze zelfs hiervoor aan de deur geweest toen het al te laat was en de vissen dood.

Het is in principe een kwestie van twee keer p/week spoelen en dat klopt en observeren. Mijn vissen hebben door de toevoegingen een achterstand opgelopen en 1 is nu nog verzwakt ondanks goede zorg. Ga er ook helemaal mee stoppen met het discus gebeuren en ga over op andere soorten. Als je iemand weet met interesse??? Ben momenteel bezig met plannen voor nog 2 of drie bakken erbij te nemen van het zelfde formaat maar dan wel met andere soorten vis en tevens een vergroting van het huis hahaha

Het gaat op het moment toch niet zo goed als ik eigenlijk gehoopt had.
Ik heb de tips die jullie mij gaven overgenomen en ben 2x per week 60% gaan verversen en voerde ze meerdere malen per dag kleine beetjes afwisseld droogvoer en verschillende soorten diepvries voer.
Levend voer was me afgeraden ivm de mogelijke kans op parasieten die in dit voer aanwezig kunnen zijn.
De temperatuur was al opgelopen naar 28,5 graden en was al plannen aan het maken nog 2 discussen bij te halen.

Nu zag ik echter 3 dagen geleden op 1 van mijn discussen een aantal witte puntjes zitten en bij mij gingen gelijk de alarmbellen rinkelen. Ik heb mezelf toch tot rust kunnen krijgen en mezelf voorgenomen het even aan te kijken mede omdat de vissen nog volop bezig waren een rangorde te bepalen. Misschien dat het dus kleine beschadigingen waren. Heb voor de zekerheid wel mijn temperatuur boven de 30 graden gebracht voor het geval dat.
Nu zag ik gisteren dat 1 van mijn discussen nogal schuw in een hoekje zat en geen interesse toonde in het eten. Bij verdere inspectie had ook deze witte puntjes op zowel de kop als op zijn zijvin en een aantal op de flank.
Ik kan er helaas niet meer onderuit en vermoed denk ik daarom ook terecht dat het om witte stip gaat. (heb ik al meerdere malen gehad in mijn andere aquarium dus ken het ziektebeeld)
Nu weet ik echter niet wat wijsheid is want ik ben eigenlijk zwaar tegen medicatie omdat dit ook weer andere gevolgen teweeg kan brengen zoals sterfte in mijn bacterie cultuur.
Ik weet niet of temperatuur opvoeren alleen genoeg is of gaat dit niet werken bij discussen? 🙁
Hoop echt dat dit snel stopt want wil ze niet verliezen.
Echter heb ik met dit soort dingen slechte ervaringen dus ga al van het ergste uit 🙁

Mocht het echt zo ver komen dan weet ik wel dat mijn discus avontuur snel zal stoppen want mijn vriendin vond het goed als ik er nog 2 bij zou halen maar als dit er meer gaan worden word het toch een ander verhaal denk ik 🙁

Hoop dat jullie me (snel) kunnen helpen.

Groetjes Kevin.

Temperatuur op minimaal 31 constant houden. En dat zeker 1 week, als alles weg is. Toch nog 1 week volhouden ivm uit komende eitjes.

ow oke dus voor de rest hoef ik dan geen medicatie toe te voegen dan?
Heb de temperatuur nog een beetje omhoog gedaan tot 31,5 graden dus moet goed zijn dan?

Gr. Kevin

Normaal gesproken, gaat het over met deze temperatuurverhoging.
Medicatie kan altijd nog, witte stip is niet direct dodelijk.

dan ga ik het gewoon in de gaten houden.
Ik merk wel dat de discussen alle 4 regelmatig langs de planten schuren wat ook al weer een indicatie kan zijn voor witte stip maar ook evengoed weer voor wat anders. Het blijft moeilijk om goede diagnoses te stellen.
Het is dat er eigenlijk geen goede foto's van te maken zijn anders had ik het wel gedaan.

Nee ik weet dat witte stip niet direct dodelijk is maar omdat die ene vis zichzelf al redelijk terug trekt en de andere 3 ook schuren en niet hun normale kleuren hebben ben ik bang dat als het niet snel veranderd ik zoiezo 1 van de 4 ga verliezen 🙁

Gr. Kevin

Kan je niet een voermachine gebruiken als je vaker wilt voeren? Denk trouwens eerder aan (huid)wormen als je het hebt over schuren, maar misschien is het wel iets anders. Kijk het even heel goed aan.

neehoor heb ik niet nodig als ik ze geen voer kan geven dan kan mn vriendin ze altijd nog droogvoer geven dus wij kijken altijd hoe en wanneer ze diepvries voer krijgen want alleen ik geef dat, dat wil mn vriendin niet doen 🙂 Maar tot nu toe gaat het voeren prima zoals het nu gaat.
Ik hoop niet dat het dit is want dat moet wel behandeld worden toch? Hoe kun je controleren of ze dit hebben of is dit niet waar te nemen met het oog behalve op het schuren na dan?

Dat deed ik zoiezo al maar merk aan mezelf dat je dan al snel bij het minste of geringste gaat denken dat er iets is, maar dat ze nu iets niet lekker zit dat staat als een paal boven water 🙁

Na hoeveel tijd zou de witte stip af moeten nemen mocht het dit zijn?
Dan kan ik dit als een soort van richtlijn gebruiken wanneer er weer verbetering in zou moeten zitten.
Kan ik tot die tijd wel gewoon verversen of is het raadzaam zo min mogelijk aan het aquarium te doen?

Hoor het graag!

Gr. Kevin

Na 1 week zal je het niet meer moeten zien, de stipjes.
Waterverversen zal wel moeten, met deze maat vissen. Denk erom liever wat warmer, dan te koud.

Dan kijk ik het even een week aan. Of de situatie moet zich snel verergeren dan ga ik natuurlijk beginnen met behandelen maar zoals eerder gezegd ben ik hier niet happig op.

Dat deed ik zoiezo al en gebruik de thermostaat kraan van het bad dus blijft de temperatuur ook mooi gelijk 🙂

Bedankt voor de reacties nu maar hopen op een snelle verbetering.

Gr. Kevin

Wat ik eigenlijk mis is een foto van de zieke vissen ...

Zoals eerder vermeld heb ik al geprobeerd foto's te maken van de vermoedelijke stip maar krijg dit er niet op hier is mijn camera gewoonweg niet goed genoeg voor.
Voor de rest zijn er geen afwijkende dingen te zien aan de vissen behalve dat ze af en toe wel eens schuren en wat minder mooi op kleur zijn.
Maar zoals eerder in dit topic al wel eens opgemerkt is lijken mijn discussen op de foto's zoiezo al niet mooi op kleur dus denk als ik nu foto's maak dat dit weinig verschil maakt door de slechte kwaliteit van de camera.

En het ene moment zijn ze wel mooi van kleur en actief (vooral met etenstijd) en dan zijn ze weer wat minder actief en wat minder mooi op kleur. Vooral de vis van mijn eerste foto laat zich op het moment wat minder zien en verstopt zich vaak achter een stuk hout. Dit komt denk ik voornamelijk ook omdat deze eerst bovenaan de rangorde stond en nu behoorlijk is afgezakt en pas als 3de in de rangorde staat.

De rangorde is als volgt:
Opperchief is de geel/oranje vis, daarna de geheel blauwe, daarna de turquoise en daarna de snakeskin. De turquoise is dus degene die zich nu redelijk vaak verschuild. De geheel blauwe is degene die de stipjes heeft maar misschien kan dat dit dus ook komen door het vechten en dat het kleine littekens zijn want ik zie ze onderling ook nog wel eens bekvechten om het zo maar te noemen. Dit is zover ik heb gelezen normaal gedrag en rangorde bepaling.
Wel valt me op dat ze schuren net nadat ze een aanvaring hebben gehad met een soortgenoot dus misschien ook iets van of door het "vechten".
Dus misschien maak ik me wel druk om helemaal niks maar ik neem liever het zekere voor het onzekere en heb nu de temperatuur omhoog gedaan in afwachting van wat er nu gaat gebeuren.

Discussen zijn wat dat betreft echt helemaal nieuw voor me en omdat ze zo duur zijn ga je er denk ik toch op een andere manier mee om dan bijvoorbeeld met een neontetra. Ook omdat ze groter zijn vallen dingen sneller op. Heb ook al wel eens ergens gelezen dat discussen zich ook nog wel eens aan kunnen stellen maar zoals eerder gezegd ben ik liever te voorzichtig dan dat het straks echt misloopt.

Gr. Kevin

kun je een filmpje maken dan ? dat gaat vaak beter 🙂

Ik zal wel eens kijken maar moet dan weer kijken hoe ik deze hier op krijg. Zal morgen wel eens een poging wagen 🙂

uploaden naar youtube en dan linkje hier plakken

Het is me vandaag niet gelukt heb het heel druk gehad vandaag en ben nu weer op het werk maar heb het idee dat er al een aantal stipjes verdwenen zijn want zie er naar mijn gevoel al minder 🙂

Ook de schuwe vis ziet er goed uit heb ik daarstraks gezien met voedertijd.

Ik ga kijken of ik nog een filmpje kan maken en als dat lukt upload ik hem hier.

Groetjes Kevin.

hoi kevin,

we zijn 9 dagen verder, heb met belangstelling op een achtergrondje je topic gelezen en vroeg me af hoe het met je schijfjes gaat ondertussen?

Heey Cinderella,

Sorry voor de late reactie maar er zijn er helaas 2 overleden 🙁
het leek in eerste instantie beter te gaan maar opeens gingen er twee in de hoek met valisneria zitten achter een stuk hout en kwamen er niet meer achter uit.
De witte stip was wel helemaal verdwenen maar wat ze nu uiteindelijk fataal is geworden weet ik niet de andere 2 zijn kerngezond en eten de oren van mn hoofd.

Ik heb nu nog de turquoise en de geel met oranje vis.
De blue snakeskin en de blue diamant zijn helaas gaan hemelen 🙁

Ik mag van mijn vriendin alleen geen nieuwe meer aanschaffen dus ik ga kijken of ik de overgebleven 2 elders kan plaatsen in een groep. Met 2en doen ze het ook wel goed in mijn aquarium en zwemmen goed samen en vechten niet maar omdat het groepsvissen zijn lijkt het me niet verstandig ze zo te houden 🙂

Nu maar hopen dat het goed blijft gaan want baal echt als een stekker dat die 2 gestorven zijn. Niet alleen omdat het prachtige vissen waren maar ook omdat het vrij prijzige vissen zijn.

Gr. Kevin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan