Welke dwerg Corydoras zwemt het meest in het midden


berserkr

Well-known member
Lid geworden
26 augustus 2012
Berichten
74
Locatie
Oosterhout (NB)

Corydoras pygmaeus, hastatus, habrosus.​

Welke van deze 3 soorten zwemt het meest in het midden van het aquarium?
Ik wil in mijn Juwel 200 garnalen gaan houden maar wil er toch graag vissen bij die het liefst geen garnalen eten.
Dus dan kom ik op deze vissen uit.
En ze zijn ook nog eens heel leuk.
Maar aangezien de garnalen de bodem ook al bezetten heb ik het liefst de soort die het meest gebruik maakt van het midden van de bak.
Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik heb een schooltje panda's. Overdag zie je die niet bijzonder veel: ze rusten tussen het groen of grondelen echt over bodem.
's Avonds en dan vooral als de verlichting van het aquarium nog brandt en het in de kamer donker is (dus vroeger in de winter dan de zomer) zijn ze beweeglijk: ze grondelen dan nog meer in groep maar gaan ook langs het glas van het aquarium quasi om de beurt op en neer.
Ik weet niet of dat een beetje duidelijk is?

Eigenlijk is het echt een bodemvisje met een uurtje hyperactiviteit per dag.
Zeker als je rode mug voert worden ze bijzonder actief.

(Ik zie nu trouwens dat je over deze Corydoras geen info vraagt maar ik laat het sowieso toch staan, misschien toch zinvol)
 
Laatst bewerkt:
Helaas verandering van plan.
3 dagen terug de bak opgestart met een greenline 900 maar te veel geluid, we wonen behoorlijk klein en hebben in de avond vaak geen tv ofzo aan staan en dan valt zo' n geluid toch erg op.
Terwijl toen wij nog gewoon tv keken net als de meeste dan viel dat geluid niet op.
Nu met een eheim professionel 4+ 250 nog steeds een storend geluid.
Dus aquarium weg of zonder filter gaan proberen.
Dus dan maar zonder filter gaan proberen,weg doen kan altijd nog.
Bedankt voor het meedenken.
 
Ik stoor me zelf totaal niet aan het geluid. Ik kan er zelfs niet tegen als het luid helemaal uit is. Ik zie zelf een aquarium ook niet snel zonder filter draaien. Ik zou er toch minstens een interne in zetten die een beetje stil is. Dan heb ie wat stroming en vermixing van het water. En aanzienlijk minder vissen dan een gemiddeld aquarium. Het is wet te doen maar een hele uitdaging😄
 
Er zijn wel nog dingen die je kunt proberen om wel te filteren en geen geluid te horen.
Ik laat aquaflow 200 los vd wanden in me bakken, dan hoor ik ze niet meer.
Ik ken dat storende geluid maar al te goed soms trok ik vooral snachts de stekker er uit.
16852170773591212067245.jpg1685217124065920571175.jpghangt los.

Af en toe het sponsje uitknijpen, ook best makkelijk weg te werken en ik heb er heel lang over gedaan om dit uittevinden en ook dat het afdoende filtert.
 
Helaas verandering van plan.
3 dagen terug de bak opgestart met een greenline 900 maar te veel geluid, we wonen behoorlijk klein en hebben in de avond vaak geen tv ofzo aan staan en dan valt zo' n geluid toch erg op.
Terwijl toen wij nog gewoon tv keken net als de meeste dan viel dat geluid niet op.
Nu met een eheim professionel 4+ 250 nog steeds een storend geluid.
Dus aquarium weg of zonder filter gaan proberen.
Dus dan maar zonder filter gaan proberen,weg doen kan altijd nog.
Bedankt voor het meedenken.
Hoeveel geluid maakt die dan niet?
Ik heb een juwel met interne filter en hoor hoogstens een beetje water klotsen. Staat de bak op de slaapkamer oid? Hoor je de wasmachine of koelkast dan ook niet ook onwijs?
 
Helaas verandering van plan.
3 dagen terug de bak opgestart met een greenline 900 maar te veel geluid, we wonen behoorlijk klein en hebben in de avond vaak geen tv ofzo aan staan en dan valt zo' n geluid toch erg op.
Terwijl toen wij nog gewoon tv keken net als de meeste dan viel dat geluid niet op.
Nu met een eheim professionel 4+ 250 nog steeds een storend geluid.
Dus aquarium weg of zonder filter gaan proberen.
Dus dan maar zonder filter gaan proberen,weg doen kan altijd nog.
Bedankt voor het meedenken.
Het geluid komt denk ik voornamelijk door resonantie in de kast. Mijn 1502 op mijn garnalenbak maakt ook meer geluid dan mijn volledige discus bak met flink bioloog eronder.

Ik heb het filter op een stuk piepschuim in de kast gezet en ook los van de zijkant van de kast. Dat scheelt aanzienlijk in het geluid
 
Ik stoor me zelf totaal niet aan het geluid. Ik kan er zelfs niet tegen als het luid helemaal uit is. Ik zie zelf een aquarium ook niet snel zonder filter draaien. Ik zou er toch minstens een interne in zetten die een beetje stil is. Dan heb ie wat stroming en vermixing van het water. En aanzienlijk minder vissen dan een gemiddeld aquarium. Het is wet te doen maar een hele uitdaging😄
Ik heb er zelf ook minder last van maar mijn vrouw heeft er wel last van.
En als je het eenmaal hoort dan blijf je het horen.
 
Hoeveel geluid maakt die dan niet?
Ik heb een juwel met interne filter en hoor hoogstens een beetje water klotsen. Staat de bak op de slaapkamer oid? Hoor je de wasmachine of koelkast dan ook niet ook onwijs?
Wasmachine en koelkast vind mijn vrouw ook niet fijn.
Dan gaat de deur ook vaak dicht.
Maar die stoppen weer.
Dit is er altijd.
En als je geen tv of muziek aan hebt staan dan valt het echt op hoe zacht ook.
En we wonen vrij klein en zitten er dus dicht op.
 
Er zijn wel nog dingen die je kunt proberen om wel te filteren en geen geluid te horen.
Ik laat aquaflow 200 los vd wanden in me bakken, dan hoor ik ze niet meer.
Ik ken dat storende geluid maar al te goed soms trok ik vooral snachts de stekker er uit.
Bekijk bijlage 360738Bekijk bijlage 360739hangt los.
Bekijk bijlage 360740
Af en toe het sponsje uitknijpen, ook best makkelijk weg te werken en ik heb er heel lang over gedaan om dit uittevinden en ook dat het afdoende filtert.
Ik ga denk ik eerst nog silicone slangen proberen en daarna deze optie.
Ik krijg hem vast wel goed verstopt.
Bedankt voor de tip.
 
Filters moeten ook een tijdje indraaien om een biofilm te kunnen ontwikkelen dus hou daar ook rekening mee.
 
Wat wellicht een oplossing kan zijn is een filter met DC pomp, liefst regelbaar. Goedkopere pompen zijn allemaal AC, dus wisselstroom en laten daardoor een brom horen.
Dat is ook de reden dat @rjoemman zijn bioloog met 10.000 liter DC pomp stiller is dan zijn 1502 met AC pomp.
Mijn aquarium heeft afgelopen weken ook gedraaid met twee 5000 liter DC pompen, daar kun je met je oor tegen het glas nog bijna niks horen. Dat terwijl ik ook erg slecht tegen constant geluid kan. Vroeger was het zelfs zo erg dat mijn CV pomp 's nachts uit moest en de elektronische wekker niet aan mijn kant kon staan.
 
Wat je filter stiller kan maken.

Een kleiner model nemen en soms beter 2 kleinere dan 1 grote.

Filter op een rubber mat zetten.

De slangen geven heel veel geluid door. Dus als je siliconen slangen aansluit is het ook een stuk stiller.

De kast kun je van binnen bekleden met geluidsisolatie.

Als je aquarium tegen een trapkast staat, zou je de filters in de trapkast kunnen zetten. Met een gat door de muur.

En een filter wordt na 4 weken ook rustiger. Dan komt er biofilm op de onderdelen van de pomp. Dat smeert.
En het asje en rotor lopen ook op elkaar in.
 
Los van het filter probleem; Corydoras zijn volgens mij allemaal bodemvisjes die het grootste deel van de dag graag op de bodem rondscharrelen en weinig echt zwemmen.
 
Wat je filter stiller kan maken.

Een kleiner model nemen en soms beter 2 kleinere dan 1 grote.

Filter op een rubber mat zetten.

De slangen geven heel veel geluid door. Dus als je siliconen slangen aansluit is het ook een stuk stiller.

De kast kun je van binnen bekleden met geluidsisolatie.

Als je aquarium tegen een trapkast staat, zou je de filters in de trapkast kunnen zetten. Met een gat door de muur.

En een filter wordt na 4 weken ook rustiger. Dan komt er biofilm op de onderdelen van de pomp. Dat smeert.
En het asje en rotor lopen ook op elkaar in.
Al deze tips waren eigenlijk al gedaan op de silicone slang na.
En we wonen vrij klein dus de pomp in een andere ruimte plaatsen is geen optie.
Maar wonder boven wonder toen ik daarstraks een andere mat onder de pomp wilde doen gaf ik een redelijke ruk aan de slangen en er was ineens veel geluid weg.
En met het biofilm verhaal erbij gaan we het voorlopig even aankijken.
Maar het verhaal zit dus in de slang.
Dus toch maar achter siliconeslang aan.
Iemand toevallig een idee welke maat je die moet hebben voor op een eheim professionel 4+ 250 en waar je die kunt bestellen?
 
Los van het filter probleem; Corydoras zijn volgens mij allemaal bodemvisjes die het grootste deel van de dag graag op de bodem rondscharrelen en weinig echt zwemmen.
De dwerg varianten schijnen vaak net wat hoger ook te zwemmen.
Maar de één net wat meer dan de ander.
 
Wat wellicht een oplossing kan zijn is een filter met DC pomp, liefst regelbaar. Goedkopere pompen zijn allemaal AC, dus wisselstroom en laten daardoor een brom horen.
Dat is ook de reden dat @rjoemman zijn bioloog met 10.000 liter DC pomp stiller is dan zijn 1502 met AC pomp.
Mijn aquarium heeft afgelopen weken ook gedraaid met twee 5000 liter DC pompen, daar kun je met je oor tegen het glas nog bijna niks horen. Dat terwijl ik ook erg slecht tegen constant geluid kan. Vroeger was het zelfs zo erg dat mijn CV pomp 's nachts uit moest en de elektronische wekker niet aan mijn kant kon staan.
Ik hou voor nu even deze pomp aan omdat hij nu wat stiller weer draait.
Maar bedankt voor de tip.
 
Los van het filter probleem; Corydoras zijn volgens mij allemaal bodemvisjes die het grootste deel van de dag graag op de bodem rondscharrelen en weinig echt zwemmen.

Juist maar je hebt buitenbeentjes 😄
 
Al deze tips waren eigenlijk al gedaan op de silicone slang na.
En we wonen vrij klein dus de pomp in een andere ruimte plaatsen is geen optie.
Maar wonder boven wonder toen ik daarstraks een andere mat onder de pomp wilde doen gaf ik een redelijke ruk aan de slangen en er was ineens veel geluid weg.
En met het biofilm verhaal erbij gaan we het voorlopig even aankijken.
Maar het verhaal zit dus in de slang.
Dus toch maar achter siliconeslang aan.
Iemand toevallig een idee welke maat je die moet hebben voor op een eheim professionel 4+ 250 en waar je die kunt bestellen?
Voor de standaard 16/22 slang, heb ik onderstaaande slang besteld.


Siliconen slangen zijn redelijk slap. Dus je moet ze niet over een rand laten hangen. Dan knikken ze makkelijk.
Scherpe bochten zijn ook niet mogelijk.
Maar als je een vloeiende weg aanhoud, dan werkt het ideaal.
 
Voor de standaard 16/22 slang, heb ik onderstaaande slang besteld.


Siliconen slangen zijn redelijk slap. Dus je moet ze niet over een rand laten hangen. Dan knikken ze makkelijk.
Scherpe bochten zijn ook niet mogelijk.
Maar als je een vloeiende weg aanhoud, dan werkt het ideaal.
Dank je, waarschijnlijk heb ik nog zo'n halve boog liggen die bij de wasmachine zat.
Daar kan dan de silicone slang opgelegd worden zodat hij niet dubbel gaat.
 
Dank je, waarschijnlijk heb ik nog zo'n halve boog liggen die bij de wasmachine zat.
Daar kan dan de silicone slang opgelegd worden zodat hij niet dubbel gaat.
Wat je ook nog kunt gebruiken is een stukje mantelbuis voor het bochtenwerk.
 
Kan dan ook misschien komen doordat er nog lucht in het filter zit, zeker als je aangeeft dat het minder werd na een ruk aan de slangen. Na het opstarten van het filter moet ik hem ook altijd even alle kanten op kantelen zodat het lukcht eruit kan. Ik heb een JBL cristalprofi, die hoor je ook niet. Staat bij mij in de kast, op een stuk aquariummat.
 
Helaas verandering van plan.
3 dagen terug de bak opgestart met een greenline 900 maar te veel geluid, we wonen behoorlijk klein en hebben in de avond vaak geen tv ofzo aan staan en dan valt zo' n geluid toch erg op.
Terwijl toen wij nog gewoon tv keken net als de meeste dan viel dat geluid niet op.
Nu met een eheim professionel 4+ 250 nog steeds een storend geluid.
Dus aquarium weg of zonder filter gaan proberen.
Dus dan maar zonder filter gaan proberen,weg doen kan altijd nog.
Bedankt voor het meedenken.
Er zijn genoeg fluisterstille pompen op de markt. De Eheim in kwestie hoor je vrijwel niet bij juist gebruik. Heb je hem wel de tijd gegund om goed te ontluchten? Kan zijn dat je hem daar zelf bij moet helpen.
Zoals @BlupGup aangeeft is het ook belangrijk alle trillende delen los te houden van oppervlakten, zodat er geen geluid kan vormen.
 

Het zijn uiteindelijk de pygmaeus geworden.
En het komt er eigenlijk op neer dat ze zelden tot nu toe bij de bodem komen.
Dus dat is precies wat ik zocht.
Ze zwemmen eigenlijk door heel de bak
 

Terug
Bovenaan